Permalänk

Flasha BIOS

Jag har en trevlig liten sak här hemma som heter intel e8400 och i morgon kommer mitt moderkort, gigabyte x38-ds5. Vad jag vet måste jag flasha bios till f5 för att processorn måste fungera. Då är frågan: Kommer jag behöva ha en fungerande processor på moderkortet för att kunna flasha från diskett eler usb?

Har sökt runt, men det är svårt att hitta rätt sökord.

Farsans dator har en e6420 som jag kan låna, men jag slipper helst montera om kylningar för att bara flasha bios.

Misstänker att svaret är ja, men det känns säkrast att fråga.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det måste du

Permalänk
Medlem

Det går jättefint att stoppa i e8400 direkt och flasha med den i. Den kommer hitta din CPU fast som okänd.

Se till att fixa in senaste BIOS på ett usb-minne så bootar du upp och trycker på END-knappen repeterade gånger tills Qflash dyker upp på skärmen Så är det bara att välja vart bioset ligger på USB-minnet.

Det är allt du behöver göra.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det går jättefint att stoppa i e8400 direkt och flasha med den i. Den kommer hitta din CPU fast som okänd.

Se till att fixa in senaste BIOS på ett usb-minne så bootar du upp och trycker på END-knappen repeterade gånger tills Qflash dyker upp på skärmen Så är det bara att välja vart bioset ligger på USB-minnet.

Underbart!

Permalänk
Medlem

Jag har asus maximus formula, och den kände inte processorn heller, men jag installerade som det var vista-64 och sen efter det så flashade jag från windows den nya biosen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

Skillz, vet du om samma funkar på DS4 P35?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoul
Skillz, vet du om samma funkar på DS4 P35?

Ja, samma ska gälla där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zosma
Jag har asus maximus formula, och den kände inte processorn heller, men jag installerade som det var vista-64 och sen efter det så flashade jag från windows den nya biosen.

Hur vågade du göra det??
Det är väl livsfarligt att flasha asuskort i windows nu för tiden, finns massor med varningar att man inte bör göra det längre.
Tacka vet jag usb-sticka och EZ-flash utility, det är iaf felsäkert så länge strömmen inte går

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Hur vågade du göra det??
Det är väl livsfarligt att flasha asuskort i windows nu för tiden, finns massor med varningar att man inte bör göra det längre.
Tacka vet jag usb-sticka och EZ-flash utility, det är iaf felsäkert så länge strömmen inte går

Inte vet jag, men det funkade hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte heller våga flasha från windows när BIOS inte ens känner igen processorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När man laddar ned nytt bios från Gigabytes hemsida får man med filer för att göra en boot-diskett --- om man har en floppyläsare bootar man datorn med den i och då startar flashningen automatiskt. Annars kan man boota med Q-flash genom att trycka på End så fort datorn startar ("Entering Set-Up" eller liknande står på då skärmen och sedan kan man flasha med Q-Flash).
Anledningen att de avråder från att flasha i Windows (med ett program som heter @BIOS) är nog att det kan gå illa om operativsystemet hänger sig eller börjar jobba med andra saker när man flashar, men Gigabyte har en backup-funktion för bios så det är egentligen inget problem längre.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zosma
Inte vet jag, men det funkade hur bra som helst.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Permalänk

EDIT: my baaad

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3 | Intel E8400 3.0Ghz | 4x1GB Crucial BallistiX PC6400 | Leadtek 8800GT | WD 500GB | Vista Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Jag har laddat hem bios från http://tw.giga-byte.com/Support/Motherboard/Manual_Model.aspx...

Sen lagt in den på mitt usb minne, packat upp den så att följande filer finns inlagda FLASH895.exe och FLASH895.f12

Sen går jag in på qflash på mitt ds3 mobo och den hittar usb minnet där, men inte filerna!?!? Vad är fel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lefanz
Jag har laddat hem bios från http://tw.giga-byte.com/Support/Motherboard/Manual_Model.aspx...

Sen lagt in den på mitt usb minne, packat upp den så att följande filer finns inlagda FLASH895.exe och FLASH895.f12

Sen går jag in på qflash på mitt ds3 mobo och den hittar usb minnet där, men inte filerna!?!? Vad är fel?

Släng med exakt alla filer:

autoexec
FLASH895
p35ds3.f12

Den borde hitta filen p35ds3.f12.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3 | Intel E8400 3.0Ghz | 4x1GB Crucial BallistiX PC6400 | Leadtek 8800GT | WD 500GB | Vista Ultimate x64

Permalänk
Medlem

kunde man flasha gigabyte från skrivbordet på datorn? eller måste jag fixa qflash ?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

det finns ett program som gigabyte har som man flashar i windows! funkar hur bra som hälst:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu var det ju inget fel i processor, utan asus moderkort. Har tidigare tyckt att asus gör bra moderkort, men kan inte påsto att maximus formula är något vidare.
Men har inte haft intel på länge, så dom kanske har problem med intel processorer och gör bättre moderkort till amd plattform.

Permalänk
Medlem

En noobfråga bara: varför måste man flash bioset till f5 för att använda en E8400?. Trode bara det var om man skulle ha en processor med Yorkfieldkärna.
E8400 är väll en Wolfdale?

Nån som känner för att förklara lite? Tänkte nämligen köpa en e8400 när dom finns i lager igen.

Tack

Permalänk
Medlem

jag tror det är för att man ska ha n45 styrkretsens stöd inte säker men tror de har nå me de å göra

rätta mig om jag har fel!!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grödan
En noobfråga bara: varför måste man flash bioset till f5 för att använda en E8400?. Trode bara det var om man skulle ha en processor med Yorkfieldkärna.
E8400 är väll en Wolfdale?

Nån som känner för att förklara lite? Tänkte nämligen köpa en e8400 när dom finns i lager igen.

Tack

Stöd för Penryn kanske? Penryn innebär yorkfield OCH wolfdale båda är nya 45nm CPU.

F5, vilket moderkort syftar du på då? Måste, finns inte dock. Man gör som man vill Går väl bättre med nyaste BIOS dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av engine52
Asus har och kommer alltid brista när det gäller kvalitet, har haft 7 kort när jag tänker till och jag har alltid _ALLTID_ haft problem med något. Sen jag fick upp ögonen för Gigabyte har jag inte bytt märke

Var inne på att köpa gigabyte moderkort, men andå blev det asus, tyvärr. Har tidigare haft asus kort, och dom har alltid funkat bra, men det har varit amd plattform. Enligt testerna skulle asus maximus formula vara bra, men det kanske har bara problem med E8400, vad vet jag.

Permalänk
Medlem

aldrig mer asus! från och med nu blir de bara gigabyte

Visa signatur

...