Tips på bra mjukvarubrandvägg?

Permalänk
Medlem

Tips på bra mjukvarubrandvägg?

Kan ni rekommendera någon vettig mjukvarubrandvägg för Windows XP?

Krav:
- ska dra så lite datorkraft som möjligt (inte fylla halva arbetsminnet)
- ska inte vara kladdigt/flashigt eller HTML-baserat
- ska fylla sin funktion - blockera oönskad trafik mot min dator

Så ja, gärna nåt litet stilrent, stabilt och smidigt program.

Pris har ingen betydelse just nu.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

The best so far..

http://www.agnitum.com/

mvh nucce

Permalänk
Medlem

Comodo, gratis och väldigt bra FW.
http://www.personalfirewall.comodo.com/
3.0:an utvecklas just nu (alpha) och deras HIPS verkar lovande.

Nya "Online Armor Personal Firewall" verkar också trevligt.
http://www.tallemu.com/

tester:
http://www.matousec.com/projects/windows-personal-firewall-an...

Permalänk

Sunbelt Kerio firewall! Jag är supernöjd testat det mesta men går alltid tillbaka.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Sunbelt Kerio firewall! Jag är supernöjd testat det mesta men går alltid tillbaka.

Ja, detta är faktiskt ganska bra också..

Permalänk
Medlem

Den inbyggda i XP - du lär inte hitta någon annan branvägg som drar mindre resurser. Den verkar den uppfylla dina andra krav också.

Permalänk
Medlem

Du vill ha dessa krav:

- ska dra så lite datorkraft som möjligt (inte fylla halva arbetsminnet)
- ska inte vara kladdigt/flashigt eller HTML-baserat
- ska fylla sin funktion - blockera oönskad trafik mot min dator

Då är det absolut bästa valet en billig router för runt 300 kr.
Det är enbart HTML-baserat som det faller på, men varför det inte skulle vara bra förstår jag inte.

Datorkraft är 0%.
Det fyller verkligen sin funktion "bockera oönskad trafik mot min dator" bra mycket bättre än en mjukvarubrandvägg då det redan stoppas INNAN din dator.

Vill du lägga lite energi kan du även ta en gamal dator, slänga bort hårddisken på den, stoppar in så du har 2 nätverkskort, bränna ner M0n0wall (http://m0n0.ch/wall/) på en CD-skiva, sätta datorn mellan modem och dator/switch.
Konfa den en enda gång med skärm inkopplad, allt sparas på en diskett.

Så, nu har du en riktigt kraftfull brandvägg/router som du konnfar genom HTML. Helt gratis. Har kört så nu i över ett års tid, datorn är helt ljudlös då det är en P500 med 128 MByte ram, ingen hårddisk i, ingen fläkt på den stora kylflänsen + att nätagregatet är helt ljudlös, ingen skärm, ingen mus, inget tagentbord. Blir det strömavbrott startar den igång automatiskt igen (ställer man in i BIOS).

Vill du ha koll på utgående trafik också sätter du bara på Windows egna brandvägg. Men utgående trafik behöver du bara ha om du är smittad av trojan eller liknande, och detta har du ju AntiVirusprogram för...!!!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Vill du ha koll på utgående trafik också sätter du bara på Windows egna brandvägg. Men utgående trafik behöver du bara ha om du är smittad av trojan eller liknande, och detta har du ju AntiVirusprogram för...!!!

Nej, WinXP FW läcker.
Är du naiv och tror att ett AV hittat allt? Inte ens med bra heurisitc är det säkert att det hjälper. (de bästa AV hittar runt 70% med högsta heuristic)
En FW med utgående skydd är sista skyddat för en smittad dator som har virus som AV inte lyckats hitta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheber
Nej, WinXP FW läcker.
Är du naiv och tror att ett AV hittat allt? Inte ens med bra heurisitc är det säkert att det hjälper. (de bästa AV hittar runt 70% med högsta heuristic)
En FW med utgående skydd är sista skyddat för en smittad dator som har virus som AV inte lyckats hitta.

Kan du förklara med vad du menar att Windows XP's firewall läcker? Jag hoppas du inte pratar om utgående inspektion - för det har inte XP's brandvägg. Läcker den in något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Du vill ha dessa krav:

- ska dra så lite datorkraft som möjligt (inte fylla halva arbetsminnet)
- ska inte vara kladdigt/flashigt eller HTML-baserat
- ska fylla sin funktion - blockera oönskad trafik mot min dator

Då är det absolut bästa valet en billig router för runt 300 kr.
Det är enbart HTML-baserat som det faller på, men varför det inte skulle vara bra förstår jag inte.

Datorkraft är 0%.
Det fyller verkligen sin funktion "bockera oönskad trafik mot min dator" bra mycket bättre än en mjukvarubrandvägg då det redan stoppas INNAN din dator.

Vill du lägga lite energi kan du även ta en gamal dator, slänga bort hårddisken på den, stoppar in så du har 2 nätverkskort, bränna ner M0n0wall (http://m0n0.ch/wall/) på en CD-skiva, sätta datorn mellan modem och dator/switch.
Konfa den en enda gång med skärm inkopplad, allt sparas på en diskett.

Så, nu har du en riktigt kraftfull brandvägg/router som du konnfar genom HTML. Helt gratis. Har kört så nu i över ett års tid, datorn är helt ljudlös då det är en P500 med 128 MByte ram, ingen hårddisk i, ingen fläkt på den stora kylflänsen + att nätagregatet är helt ljudlös, ingen skärm, ingen mus, inget tagentbord. Blir det strömavbrott startar den igång automatiskt igen (ställer man in i BIOS).

Vill du ha koll på utgående trafik också sätter du bara på Windows egna brandvägg. Men utgående trafik behöver du bara ha om du är smittad av trojan eller liknande, och detta har du ju AntiVirusprogram för...!!!

Bra att du läser rubriken. Frågar jag efter mjukvarubrandvägg så är det av en anledning.
Det är så att jag lånar en lägenhet (en kort tid), använder bärbar dator och har 10mbit-jack i väggen. Vill inte krångla med att skaffa en router, då jag enkelt kan använda en mjukvarubrandvägg.

Självklart är hårdvarubrandväggar mycket bättre och smidigare än mjukvaru...

Med HTML-baserat menade jag att jag inte ville ha nåt i stil med Symantecs Norton eller vad heter, det är verkligen segt och jobbigt. Har dålig erfarenhet av såna HTML-baserade program.

Permalänk

Såg att Online Armor Personal Firewall fick bäst betyg här och är dessutom gratis!

http://www.matousec.com/projects/windows-personal-firewall-an...

Kan verkligen rekommendera denna nu efter att jag testat den! Kanonbra! Den bästa jag provat!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Såg att Online Armor Personal Firewall fick bäst betyg här och är dessutom gratis!

http://www.matousec.com/projects/windows-personal-firewall-an...

Kan verkligen rekommendera denna nu efter att jag testat den! Kanonbra! Den bästa jag provat!

Jopp, gammal tråd, men...

Har sett att du har testat det mesta i firewall-väg som finns att testa, efter lite sökningar på forumet. Har själv sneglat lite på Online Armor efter att Kerio 215 börjat ge mig presenter i form av BSODs (klassisk fwdrv.sys).

Vad tyckte du om OA? Resursförbrukning, användarvänlighet, stabilitet?

Gillar Kerio, men när den bootar om burken ett par ggr per dag får det allt vara nog.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

wowtip: jag har även testat online armor och i början funkade den hur bra som helst, inga problem what so ever. Men efter några dagar började jag tappa kontakten med internet och misstänkte att det var något med brandväggen och så fort ja disablade brandväggen funkade internet igen. Jag kan inte säga med 100% att det var brandväggen som strulade men jag har övergett online armor och kör nu comodo v3 och kan säga att den brandväggen är grym. resurssnål, väldigt stabil (aldrig kraschat eller fuckat upp internet för mig iaf ) och hyffsat användarvänlig.

Är det någon brandvägg du ska testa så är comodo ett måste
Nämen seriöst testa den och se hur den funkar. Kan vara lite jobbigt att i början tillåta program osv men när det väl är gjort gör den lite väsen av sig.

Permalänk
Medlem

Pyamas: Tack för tipset, har kört bl a Comodo version 2006/2007-nångång vad det nu kan ha varit. Jag slutade använda den och gick tillbaka till gamla goda Kerio av någon mycket god anledning. Men kan inte för mitt liv minnas vad problemet var.

Det kanske är dags att ge den en chans igen... Synd gillar annars Kerio med ett bra ruleset. Enkelt, resurssnålt och stabilt. Ja, när det inte rebootar datorn då.

Kör just nu med XP SP2 FW, och det är väl kanske inte det optimala.

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk

Mitt Kerio funkar då klockrent! Grymt nöjd!
Testat både Online Armor senaste och Comodo senaste flera ggr men går alltid tillbaka till stabila och HELT problemfria Kerio

http://www.sunbelt-software.com/Home-Home-Office/Sunbelt-Pers...

Jag använder senaste versionen av Kerio Current Version: 4.5.916

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Mitt Kerio funkar då klockrent! Grymt nöjd! ....

Kool, tack för tipset!

Har endast kört gamla fina Kerio dvs 2.1.x, har alltid fått för mig att 4.x är resursslukande monster. Är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk

Mitt drar ca. 14 mb, tycker då inte jag är mycket!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Re: Tips på bra mjukvarubrandvägg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av creel
Kan ni rekommendera någon vettig mjukvarubrandvägg för Windows XP?

Krav:
- ska dra så lite datorkraft som möjligt (inte fylla halva arbetsminnet)
- ska inte vara kladdigt/flashigt eller HTML-baserat
- ska fylla sin funktion - blockera oönskad trafik mot min dator

Så ja, gärna nåt litet stilrent, stabilt och smidigt program.

Pris har ingen betydelse just nu.

Tack på förhand!

varför inte testa gratisversionen av ZoneAlarm.
har kört den i snart 10 år och aldrig haft problem
du laddar ner den senaste versionen här www.filehippo.se

MVH
629

Visa signatur

XP Pro | CoolerMaster Stacker | Zalman600Watt | ASUS P5KR | Intel Core2Duo E6750 | ASUS GeForce 8600GT 512MB | Kingstone 3GB | Samsung 40+320GB | Samsung DVD-ROM 16x/48x | NEC ND 3520 DL | Deskjet 6122 | Cordless Desktop MX™ 5000 Laser |Syncmaster 226BW | QuickCam Pro5000 | Scanjet 3970 | C-pen10

Permalänk

Vill man slöa ner datorn ska man köra zonealarm! Speciellt uppstarten av datorn!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD