Permalänk

E8400Core2Duo3 med GigabyteDS3 el DS4?

Hej alla!

Är ny på detta forum, men absolut inte ny i datasammanhang. Byggde min första dator för ca 7 år sedan (tillsammans med min kusin).

Nu är det dags att uppgradera min dator. Ska byta ut moderkort, processor samt minne är det tänkt (blir även nytt grafikkort och nätaggregat).

Valet har fallit på Intels nya E8400Core2Duo 3 GHZ processor. Den verkar vara lätt att överklocka (det är något jag har gjort tidigare) och ha ett relativt bra pris. Frågan är vilket moderkort jag ska köpa till det. Har hört mycket gott om Gigabytes kort. Frågan är då vilket av dessa kort jag ska välja. DS3 eller DS4. Några tankar kring detta?

Är det stor skillnad i systemets hastighet mellan att köra DDR2 minnen på 800 MHZ (PC6400) och att köra DDR3 på 1333 MHZ? (processorn jag tänker köpa kör max 1333 MHZ). Det blir isf p.ga priset 2 GB DDR3 (för att senare uppgradera med 2 GB till) eller 4GB DDR2. Vad tycker ni är det bästa alternativet? Bör jag välja CL4 istället för CL5 med tanke på att jag ska överklocka? Och vad tror ni som har testat att man kan komma upp i för hastighet stabilt med denna processor? 3.6 GHZ bör inte vara några problem? Skriv gärna er inställningar ni som redan kör med överklockning på denna processor. Då skulle jag bli glad

Ni får gärna komma med tips på andra moderkort om ni tycker att dessa är bättre än de jag har nämnt. Valet är ju att köpa ett som stödjer DDR3 (för framtida behöv) eller att satsa på budgetvarianten med DDR2.

Jag kommer inte att spela så mycket på datan. Har däremot nästan alltid 10-15 fönster öppna och upplever att min nuvarande Celeron 2.4 GHZ med 2 GB är seg ofta. Med denna uppgradering borde det bli bra mycket snabbare skulle jag tro

Är tacksam för tips och åsikter angående detta eftersom jag mycket snart ska köpa komponenter.

Mvh Hero

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte svara på många av dina frågor då jag inte är alltför insatt själv. Jag köpte en plocksats som någon rekommenderade här på forumet och då blev det DS3 till den processorn. Varför inte DS4 vet jag faktiskt inte

Värt att nämna är att processorn verkar vara grymt svår att få tag på. Komplett har ett "uppskattat" lev. datum på sista februari, och priserna höjs nu i takt med att leveranstiderna ökar. Såg nu att inet.se har höjt priset med en hundring.
Jag har avbeställt mitt och kör på en annan processor istället (säkerligen inte i samma klass som e8400, men bättre att ha en något sämre processor än ingen processor alls, imo atm)

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Skillnaden på DS4 VS DS3 är - vad jag vet

DS4 har 2 sataportar extra
DS4 har firewire
DS4 har bättre kylning
DS4 har fler raidmöjligheter
DS4 har - tror jag - en medföljande "bracket" för esata (något liknande denna)

DS4 har stöd för crossifre.
DS4 är även 3.4cm längre.

DS3 Har en extra PCI-port.

Kan vara något mer, det får någon annan meddela. Men frågan är väl, vad du behöver?

Permalänk
Medlem

Kan iaf bekräfta att de där bracketet följde med mitt rev 2.1 iaf.

DS4 2.1 "har" stöd för 1600 FSB och DDR2 1200, står de i specen, visserligen måste man överklocka för att komma dit, men alltså klarar den "minst" det - så att säga.

Va bios F8 på mitt rev 2.1 också, E8400 känndes igen direkt utan BIOS update, om någon är nyfiken.

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk
Medlem

Ah där ser man, dock så säger infon på inet.se annorlunda. Kanske beror på vilken modell man tar.

Jag har Gigabyte GA-P35-DS3P P35 och om jag jämför denna med Gigabyte GA-P35-DS4 P35

Så har de exakt samma spec... men all info kanske inte syns.
Hur som helst så finns det stöd för crossfire även hos DS3 (i de dyrare varianterna iaf).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.