Varför kopplar mitt WLAN ner hela tiden?

Permalänk
Medlem

Varför kopplar mitt WLAN ner hela tiden?

Efter dåliga erfarenheter av trådlöst har jag försökt hålla mig borta från det och kört kabel, men iom att jag nu bor tillfälligt på ett ställe var det ingen ide att dra kablar osv. så jag försökte mig på trådlöst igen. Det funkar såklart skit, precis som förr, och min connection till internet dör vad som för mig verkar helt random. Jag undrar om det är någon slags del av wlan standarden att kuka ur eller om:
a) jag har fett otur
b) jag har inte fattat något jag måste configa eller tweaka
eller c) min hårdvara är usel
Jag tror jag lutar åt c, eftersom jag haft en netgear WGR614 i olika versioner i i princip alla trådlösa nätvärk jag haft och den verkar inte särsillt stabil. Vad finns det för alternativ router jag kan använda?

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Avstängd

Har också alltid varit negativ men fick i dagarna ett ryck och köpte trådlöst och ja, allt står verkligen inte rätt till. Har just nu problem med att få en av datorerna att hålla igång anslutningen.

Men men, köper man kvalitetsgrejer så tror jag inte att det är några problem.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Nej, man borde ju nån gång lära sig att man får det man betalar för..

Still, skulle vara bra att veta vad som har kvalitet

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

varför tjacka alltför billigt skit och chansa när man kan införskaffa sjyssta prylar på en gång och räkna med det håller...

tjacka bara mer kända märken, läs tester innan och håll er borta från alltfr billiga prylar samt "för bra för att vara sant" snack

Permalänk
Medlem

Linksys. The shit.

Permalänk
Medlem

Det som gjorde att jag köpte en ny wgr614 var att netgear är ett känt märke samt att jag aldrig sätt någon universell sågning av den. Det hjälper ju inte att det finns 9 versioner (O.o) av den.. De borde ju ha en router som fungerar nu iaf. Däremot var den billig så man borde ju fattat att den sög

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Köpte en 3com g AP i samband med mitt wii, aldrig haft problem med den. Har även funkat att tanka i full hastighet (så snabbt det gick då, kom upp i 1,5MB/s) genom betongväggar en lägenhet ner och åt sidan.

Så kanske beror på vad man köper.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Det som gjorde att jag köpte en ny wgr614 var att netgear är ett känt märke samt att jag aldrig sätt någon universell sågning av den. Det hjälper ju inte att det finns 9 versioner (O.o) av den.. De borde ju ha en router som fungerar nu iaf. Däremot var den billig så man borde ju fattat att den sög

Då har du nog inte letat vidare, 614 (åtminstånde RP614) är bland det sämsta skräp som producerats. Sämre än det du får i Happy Meal av McD.
Netgear? Nej tack!

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Det verkliga problemet med WLAN är Microsofts påfund, dvs Wireless Zero Configuration. Använd wlan-kortets propriära drivare eller konfa wzc att skita i andra närliggande AP's.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du dålig täckning kan en bättre antenn vara ett bra inköp, de som följer med brukar vara riktig skit.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter från bl.a. telefonsupport av just hemmaroutrar med inbyggd accesspunkt är följande:

1. Satsa på bra accesspunkt, 3Com är det jag skulle rekommendera och det jag kör själv, undvik typiska skräpmärken som D-Link, Netgear och andra budgetprodukter som dagens budget- men inte kvalitetsmedvetna människor ofta köper.

2. Ditt nätverkskort bör också vara av bra kvalitet, här bör du kolla både på chipset och märke då två nätverkskort med samma chipset från två olika leverantörer kan ha enorma kvalitetsskillnader både när det gäller drivrutiner och den faktiska hårdvaran.

3. Skaffa inte ett nätverkskort som ansluts via USB, använd PC-CARD för bärbara datorer och PCI(e) för stationära.

4. Konfigurera anslutningen korrekt, detta betyder att du undviker tillverkarens egna konfigurationsverktyg då dessa ofta är om inte buggiga så i.a.f. konstiga (har stött på flera som kräver att man manuellt ställer in vilken sorts kryptering som används).

5. Tro inte att MAC-whitelists på något sätt skyddar ditt nätverk, tro ej heller att WEP-kryptering skyddar ditt nät, använd WPA eller WPA2, helst med AES istället för TKIP.

EDIT:
6. Om det finns många trådlösa nätverk i närheten (brukar vara fallet om du bor i studentbostad eller centralt i någon större tätort) så kommer du förmodligen få lov att slåss med grannarnas trådlösa nät om kanalutrymme, ett bra knep här är att stänga av din egen accesspunkt och sedan använda ett program som t.ex. kismet för att kontrollera vilka nätverk som finns i närheten (även de som är "dolda"), vilka kanaler dessa körs på och hur stark signal de har till din dator, försök sedan att välja en kanal som har så lite "konkurrens" som möjligt.

/mludd

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Relik 📜

*topic redigerad*

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

06/02/2008
Microsoft har äntligen konstaterat att deras Operativsystem Windows XP har haft en del svårigheter med trådlösa anslutningar till olika tillverkares accesspunkter och trådlösa routrar. De har nu publiserat ett paket med fixar som addresserar just detta. Läs mer om det på Microsoft kunskapsdatabas via länken här:

http://support.microsoft.com/kb/826942/

Visa signatur
Permalänk

Fast det där kom ju typ för 2 år sen?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Vet man bara hur man konfar nätverk spelar det mindre roll vad man har för skit, så länge du inte överbelastar. Min skit dlink funkar perfa (trådlösa är 100%igt), enda man kan klaga på är att den dör rätt lätt om man sitter och maxxar upp och ner (har 100/100). Men det löser sig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Derox: Om anslutningen "dör rätt lätt" vid belastning så kan man väl inte påstå att det "funkar perfa"? Det blir väl lite som att säga "min bil fungerar perfa, undantaget är att hjulen brukar ramla av när man kör snabbare än 50 km/h."?

/mludd

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mludd
Derox: Om anslutningen "dör rätt lätt" vid belastning så kan man väl inte påstå att det "funkar perfa"? Det blir väl lite som att säga "min bil fungerar perfa, undantaget är att hjulen brukar ramla av när man kör snabbare än 50 km/h."?

/mludd

Ja om din bil är gjord för att max köra 50 så är det ju inte speciellt dåligt. Min router är ca 3-4 år gammal och definitivt inte gjord för att maxxa en 100/10 lina 24/7

Den kopplar ner ca 1-2 ggr i veckan, inte speciellt mycket.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Har samma probbs med skiten jag fick med när jag beställde Telia fiber, nått silvrig sak orkar inte kolla. Man fick med en USB dongel med. Zyxel är det ialafall.

Men har märkt att det bara kopplar ner när jag belastar nätverket, vanlig surf - ok!

Går knappt o tanka om man inte begränsar bandbredden, upp till 200kbit/s funkar.

Nått tips ?

MVH// Alex

Permalänk
Medlem

WLAN produkter är som alla andra datorprodukter. Det tar minst 6 månader efter lanseringen till firmware är stabilt.

Jag har kört WLAN de senaste 8 åren och visst måste accesspunkten startas om ibland, men det är inte värre än att jag kan leva med det. Inte heller några problem att köra "fullt" dygnet runt. Kommer inte heller upp i högre farter än ca 5 MB/s.

De problem jag har upplevt vid hög belastning är relaterat till ADSL förbindelsen som toppar någonstans kring 700 kbps upload. Korkar den igen pga fildelning hackar download-förbindelsen och det blir svårt att få ner data.

Samma sak händer ifall en användare tillåter för många anslutningar vid fildelning. Det blir för många trådar och accesspunkten/routern kroknar.

Visst får man vad man betalar för, men för SOHO fungerar budgetprylar från Netgear bra.
Har även testat D-Link och Level One (Kjell&Co) vilka jag upplevde som betydligt sämre gällande räckvidd och stabilitet.
Siemens fungerar också ganska bra.

Stabiliteten på USB är väl inte den bästa, men det hänger samman med att det nu finns så mycket annat som går via USB. Strular en pryl kan hela datorn störas.