Permalänk
Medlem

vad är skillnaden mellan sirf3 och NMEA 0183? Känsligheten/strömförbrukning/kompabilitet med de flesta programmen osv

Permalänk
Medlem

Jag tror ju inte det har ett skit med några program att göra, dom utnyttjar ju bara ett API från drivrutin/hårdvara. Lite hela tricket med det hela... däremot så har du lite fördelar med SIRF3 här:

A. Unlike the lengthy sequential search process of traditional GPS architectures, the SiRFstarIII architecture, with the equivalent of
more than 200,000 correlators, enables fast and deep GPS signal search capabilities, resulting in significant improvement over
today’s architectures that contain a few hundred to a few thousand correlators. The SiRFstarIII architecture packs a performance
punch, achieving time-to-first-fix of one second. This makes real-time navigation practical, including in many indoor environments,
through urban canyons, and under dense foliage.

Cruisern fungerar bra som GPS, den är ganska korrekt och gör ett bra jobb. Jag kör TomTom och det är ju som det är, mestadels interpolerat men späckat med en jäkla massa sköna funktioner. Ska du geocacha, heh... ja, då installerar du givetvis något annat. Ska du uppmäta acceleration och få in höjdkurvor, jo... då köper du ju en riktig GPS. Det är ju ungefär som med mediaspelaren, det är ju ingen hifi-anläggning dom har trökat innanför skalet, men det gör ett bra jobb för dom pengarna. Se det så, det är bättre än sms-triangulering, men sämre än en 7000kr garmin.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Har HTC valt att byta ut sirf mot nmea pga lägre kostnader tro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nacud
Har HTC valt att byta ut sirf mot nmea pga lägre kostnader tro?

Nej, gpschippet är inbyggt på "moderkortet" som telefonen bygger på. Att stoppa in ett extra chipp tar plats och mest troligt mer ström. Visst hade det även varit en extra kostnad, men då det verkligen inte finns fördelar nog med sirfstarIII chippet jämte det inbyggda så finns det ingen anledning bygga in något annat!

I de tester jag gjort så är det lika bra som min bluetooth gps som bygger på sirfstarIII. Det tar lite längre tid hitta gps från kallstart utan hjälp av snabbgps, men när den väl låst så ligger den stabilt och fungerar fint. För navigering så kommer du inte märka någon skillnad. Ska du ut leka lantmäteri så använder du helt andra saker ändå som ovan nämt!

Permalänk
Medlem

Tre frågor:

1. Tycker tangentbordet funkar fint för sms-skrivning, men var hittar jag frågetecken och utropstecken?

2. Någon som känner till ett alarm som man kan ladda ner, som funkar fast telefonen är avstängd?

3. Även när telefonen hittar och ansluter till ett trådlöst nätverk vill den ansluta via gprs via Tele2 när jag ska in på internet. Hur gör jag för att få den att ansluta till det trådlösa istället?

Hoppas på svar!
: )

Permalänk
Medlem

Passar på o lägger till några frågor:

4. Det sägs att htc TC är seg vid ex. visning av bilder, stämmer det?

5. Nån som har testat skype? isåfall hur bra/dålig funkar det?

6. Kan man använda större än 2gb minne utan några som helst komplikationer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av museo12
Tre frågor:

1. Tycker tangentbordet funkar fint för sms-skrivning, men var hittar jag frågetecken och utropstecken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nacud
Passar på o lägger till några frågor:
4. Det sägs att htc TC är seg vid ex. visning av bilder, stämmer det?

1) - Störtlöjligt, jag satt och letade som en gris efter detta med innan jag startade min gamla HTC och såg att storleken på tangenterna är ändrat. På tangentbordsikonen nere i mitten, välj "alternativ", välj "små tangenter". Annars får du köra med (det som jag inte fixar) touch-knappsats och touch-tangentbord.

4) - Jag kollar på 8mpixels bilder och det tar telefonen ca 1 sekund att byta mellan dom (med tum-svep-tjenamorsgrejen). Det är 15 tumnaglar (eller 15+ en ikon för kamera) i utzoomat läge. När jag går dit för att scrolla bland bilder tar det, första gången, ca 5 sekunder för telefonen att hitta alla tumnaglar. Andra, tredje etc gången ligger dom redan framme. Att zooma i dessa bilder går skitsnabbt, det är lite som google maps eller så, först är det pixligt men sedan skärps bilden upp på någon tiondel. Att rotera bilder går på typ en tiondel. Obs, allt detta på ca 3-5mb stora bilder, det är ungefär lika snabbt som på datorn tycker jag. "segt" är vad man jämför med... för en telefon är det "helt okej", lite slött kanske men jag känner att jag förlåter telefonen för att jag hetsar den lite med rätt tunga saker. (Värsta imponeringsfaktor att zoma från tumnagel till inne i ögat på denna bild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=666892 som jag har i 8mpix format på telefonen, går skitfort och ser hur koolt ut som helst att se mig med kamera reflekteras i ögat)

/G

//edit - en helt annan grej som gör telefonen fantastiskt bra är att jag numera har en fungerande "modern" version av live messenger/msn... att skicka "röstklipp" till alla mina kontakter på msn är en barnlek och är sjukt kul. Nu finns väl detta till alla andra telefoner med, men det har inte hittills nämnts.... och är väldigt väldigt användbart.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Varit inne på Telia i Täby och testat en i dagarna, defenitivt nöjd.
Kommer beställa en såfort jag valt vilket abonnemang jag skall ha bara.

En sak jag tyckte va lite dålig, var "locket" till minnes-platsen. Öppnade den för att titta om det bara var en slot eller något jobbig "skjut-funktion" (någon som haft en m600 och satt i/tagit ur ett sim-kort kan svära på att vissa designers dyrkar jävulen).
Vanlig skjut-slot som alla andra telefoner för minnet, men locket ville inte stängas ordentligt, tröttnade eftersom jag mest tittade på den, kännde på vikten och testade operativsystemet.

Finns iaf 12v laddare för bilen, men personalen på Telia trodde inte bilfästen och bra fodral/skyddsväskor fanns att tillgå, just pga ovanlig modell = inte någon stor marknad på andrahands-fabrikat och finns inga original-tillbehör på den fronten heller verkar det som..
Någon som hittat tillbehör utöver vanlig 12v laddare?

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurkburk

Någon som hittat tillbehör utöver vanlig 12v laddare?

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_sho...

Dustin har hållare till bilen, väskor, 3.5mm adapter för normala hörlurar och allt möjligt annat som passar bra. Jag är jättenöjd med den adaptern för 3.5mm kontakt + mick.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har köpt htc tc nu! Det här med minneskort förvirrar mig! Stödjer den max 2gb?

Permalänk
Medlem

Vad jag läst på div. forum har folk lyckats med 8gb.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Kan gå i god för 4 GB i alla fall!

Permalänk
Medlem

vad jag har läst på divers forum ska 2gb vara bäst, 4 funkar bra! 8gb bör mna undvika då den drar rätt bra på batteriet!

Nu har jag testat filmvisning. godkänt:).

Websurfandet suger! segt som fan.

Testade skypes egen "telefontest" funkar utmärkt! men få testa på riktigt imorn.

gps samma sak....få bli imorn!

Permalänk
Medlem

Du bör ju byta webbläsare om du testade med internet explorer. Ungefär som att sitta med ie5 2008. Så dålig är den tyvärr ^^

Permalänk
Medlem

ok, får testa opera som finns med!

Permalänk
Medlem

Ni som har telefonen hur är det att skriva SMS utan tangentbord går det smidigt?

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Just nu är d för tidigt för att utvärdera d då jag inte har skrivit några sms på allvar

Permalänk

Varför använder de inte ett sådan touchscrollwheel som de har på ipod? Är det pågrund av Apple-patent? Annars är jag inte särskilt imponerad. Sen är det väl lite onödigt med fm radio när det analoga radionätet ska släckas ner? Eller?

edit:

Jag har provat både Mozilla minimo 0.2 och IE som följer med på min tytn2 och jag finner inte direkt någon responsskillnad mellan de. Avsaknaden av grafikdrivrutiner för ati chippet gör tyvärr att saker och ting blir riktigt segt. Jag upplever att i stort sett allt är segt på min tytn2.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Annars är jag inte särskilt imponerad. Sen är det väl lite onödigt med fm radio när det analoga radionätet ska släckas ner? Eller?

Va? Det är väl en jäkla bit bort ändå? Jag har personligen fantastisk nytta av detta när man är på event där dom har en svag lokal sändning. På STCC i var man ju helt plötsligt med på vad som hände ute på banan exempelvis.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

jag är imponerad över den här mobilen. är väldigt sugen.. vet inte om det är skrivet om det här men ja ha en fråga.. är de nå slags skydd över displayen? typ som går byta ut eller .. tänkte blir de inte "kladdigt" någon gång.. om man är och trycker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan
jag är imponerad över den här mobilen. är väldigt sugen.. vet inte om det är skrivet om det här men ja ha en fråga.. är de nå slags skydd över displayen? typ som går byta ut eller .. tänkte blir de inte "kladdigt" någon gång.. om man är och trycker

Ja, det följer med två stycken, ett i reserv alltså. Risken är väl mer att om du har mobilen i fickan ihop med din makadamsamling så kan det repas lite annars, än att vara skydd mot fingeravtryck.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Ja, det följer med två stycken, ett i reserv alltså. Risken är väl mer att om du har mobilen i fickan ihop med din makadamsamling så kan det repas lite annars, än att vara skydd mot fingeravtryck.

/G

jag fick bara ett

Permalänk
Medlem

kan inte ni som har mobilen fixa lite bilder på mobilen och så :]
Vad som är bra och dåligt?

Permalänk
Medlem

Har jag tid så ska jag fixa d imorn

Permalänk
Medlem

Sprang på en bekant som jobbar på en mobiloperatör i sverige.
Tydligen testar dom rätt mycket telefon, i princip "alla", så jag försökte luska ut vad han tyckte.
Det enda dom egentligen testar ordentligt är dock hur mottagningen fungerar i deras eget nät, hur den klarar att byta master och diverse mer operatörs-relaterade saker.
Enligt honom fungerade den inte särskilt bra, å andra sida påpekade han att det är direkt relaterat till deras nät, det kan vara mellan himmel och jord beroende på vilken operatör man kör på.

Vi har ju några stycken här som redan har köpt och börjat använda sina telefoner, hur upplevs just GSM/3g nätet? Stabil kontakt, dålig mottagning ibland eller inte?
Jag kommer inte ha den operatören han arbetar hos, men som han påpekade kan felet mycket väl bara vara i deras nät, lika mycket som att telefoner fungerar bra hos dom men dåligt hos andra.
Jag har kört telenor i arbetet i jag vet inte hur många år men aldrig haft problem med 4 olika telefoner (förutom några lokala områden där alla operatörer har dålig täckning pga för lite master). MAO känns det inte som att det bör bli problem här...

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

En grej som förbryllar mig nu är gps:en! Jag råkade aktivera tomtom när jag satt vid datorn och då fick den in signaler o markerade var jag befann mig.....bor liksom i betonghus. Ännu värre va det när jag testade inne i en stor fabrik med betongväggar runt om och inte fritt mot himlen för 5öre......det gick utan problem. Hur fan det funkarvet jag inte! har ju inte a-gps eller liknande som tar hjälp av masterna......nån som kan förklara?

Permalänk
Medlem

Att installera Operamini blev ett klart lyft för surfandet!!!!

Två problem dock:

1. Varje gång jag kör igång säger Operamini att siten inte är betrodd och man kan välja att få bort dialogrutan till nästa session eller nästa gång, dock vill jag inte ha upp dialogrutan alls.

2. När jag kör min studentmail funkar det inte så bra ( http://mail.student.lu.se/ ) Jag kan logga in, men sen kan jag inte navigera. Är ingen expert själv, men java behövs nog för att den ska funka. Vad behövs?

Permalänk
Medlem

Im back! Nu har jag haft min htc tc i en vecka nu! Headseten man fick med va inte så bra. Fick modda om den så att man kan plugga in vanliga lurar med 3,5mm stereojack :). Gps:en fungerar hur bra som helst! Mycket bättre än min gamla bluetooth sirf3chip puck! De flesta gångerna tar d inte mer än 30seks att få in signalerna. Funkar perfekt även när d e mulet/regnig. Testade torrentprogram o laddade hem saker från piratebay helt smärtfritt. Tyvärr finns d nackdelar oxå . Lite omständig för att skriva sms. Dessa inställningar för ljud e oxå kasst! Vill man ha lågt ringsignal så sänks ljudet även för alla andra applikationer. Flytta på ikoner får man göra via filhanteraren....suger! Annars en otrolig skön liten maskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nacud
Im back! Nu har jag haft min htc tc i en vecka nu! Headseten man fick med va inte så bra. Fick modda om den så att man kan plugga in vanliga lurar med 3,5mm stereojack :). Gps:en fungerar hur bra som helst! Mycket bättre än min gamla bluetooth sirf3chip puck! De flesta gångerna tar d inte mer än 30seks att få in signalerna. Funkar perfekt även när d e mulet/regnig. Testade torrentprogram o laddade hem saker från piratebay helt smärtfritt. Tyvärr finns d nackdelar oxå . Lite omständig för att skriva sms. Dessa inställningar för ljud e oxå kasst! Vill man ha lågt ringsignal så sänks ljudet även för alla andra applikationer. Flytta på ikoner får man göra via filhanteraren....suger! Annars en otrolig skön liten maskin.

Finns gott om program för att utöka de kassa profilfunktionerna som återfinns standard i wm6