Permalänk
Medlem

Macbook?

Hejsan, jag har kollat på Macbook. Den som intresserar mig mest är den med 2.4GHz processor, 2GB Ram och en hårddisk på 160GB. Den kostar 11795:-.
Det som talar för Macen som jag ser just nu, den är stilren, har fått mycket bra rescensioner för o va smidig o så. Men jag som e en snart 16:årig pojke som ska börja gymnasium, är den fortfarande lika amazing för mig? Vad är dem bra resp dåliga sidorna med Macbook?
Har just nu datorn i sign men känner mig, fast. Jag spelar inte så mycket spel, har typ tappat intresse för det. Visst kan man lira då och då, men då är några timmar på ett internetcafé att föredra nåra gånger per år än en gaming dator för flera tusen. Men som sagt, kommer datorn vara så amazing för mig? Varför, varför inte?

Föresten, är OS X lika minneskrävande som XP, Vista?

Permalänk

Jadu, är spelandet ett falnande intresse är MacBook en lika god rekommendation som någon annan, för just spel, ja, det är MacBooks svaga sida. OS X kan väl jämställas med Vista tycker jag när det gäller minneskrav, 2 gb. Köper du en Macbook genom AppleStore så köper du ABSOLUT inte minne därfifrån utan genom Komplett, DB eller Dustin istället.

MacBook är en kanondator med ett fantastikt skönt tangentbord (jag överger MacBook Pron för min tjejs MacBook när jag ska skriva längre texter ). Formatet är ok, MacBook Pro är betydligt mer slimmad i förhållande till skärmstorlek, men framförallt är den bara jävligt snygg.

Hursomhelst, det måste komma inifrån köparen. Kan man tänka sig att byta operativsystem och betala lite mer för hårdvaran så är Apple ett ypperligt alternativ.

Permalänk
Medlem

Håller med Hakkenarsk till fullo. Just nu är tyvärr spel inte Macs bästa sida, men det kommer. Jag lovar att du kommer bli 100% nöjd med din MacBook. Grundar detta dels på att jag aldrig varit med om att någon i min vänkrets blivit besviken eller ångrat sej efter ett Macköp, och dels för att jag själv älskar Mac OSX pga dess funktionalitet, kvalité, enkelhet och helt enkelt känslan att vara helt säker från virus, spyware och sådant otrevligt

Permalänk
Medlem

Japp.. håller också med. Men tänkte bara notera det om minnet, mittenmodellen har 2GB som standard numera och det är väl endast om du ska köpa 4GB som det är intressant att köpa från t.ex. Dustin/DB/Komplett. Du får 4GB för under 1kkr. Dessutom är 1x1GB mer intressant att sälja nu än alla tusentals 2x512 som finns ute på begagnatmarknaden.

Angående Macbooken, jag köpte min i höstas och är grymt nöjd. Det enda jag skulle kunna tänka mig sakna är LED-skärm och upplyst tangentbord.. okejdå.. aluminiumskal också! hehe men än så länge så nöjer jag mig med Macbooken då det är hur go som helst.

Jag har t.om. den gamla med GMA950, endast 2GHz CPU men den går hur bra som helst och OSX är en dröm på en bärbar, tar inte mer än en sekund att går upp och ner från vänteläge! Batteriet är också riktigt schyst.

Visst du får oftast en vanlig Windows-PC med samma komponenter billigare än en Macbook.. men du får så mycket mer med Macbooken som gör det värt att köpa den.

* Underbart tangentbord (mitt Logitech UltraX som jag tidigare älskade känns stelt och konstigt mot min Macbook)
* MagSafe-strömadapter, har räddat min dator en-två gånger iaf och är mycket smidig.
* Touchpad som tåls att användas som ersättning. Provade en Packard bell hos en bekant för ett tag sen där touchpaden var 3cm totalt i diameter (denn var rund!) totalt värdelös.
* Kvalitet'skänsla som bara den, känns riktigt stabil och bra.
* OSX.

Låter nästan som en Mac-försäljare.. hehe Aja lycka till med ditt datorköp!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
*text*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophan
*text*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk

Tack för svaren! Men angående minnen och garanti då. Garantin är bara(?) 1 år vilket känns riktigt, kort. Vad gör man om datorn slutar fungera efter det? O om man stoppar i minnen man köpt från komplett, vad för minnen är det man måste köpa då? O då ryker väl garantin?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Tack för svaren! Men angående minnen och garanti då. Garantin är bara(?) 1 år vilket känns riktigt, kort. Vad gör man om datorn slutar fungera efter det? O om man stoppar i minnen man köpt från komplett, vad för minnen är det man måste köpa då? O då ryker väl garantin?

Du kan ju köpa till Apple Protection Plan (eller vad det heter) som ger dig 3 års garanti, huruvida det är värt det eller ej är väl personligt antar jag.

Det är väl SO-DIMM PC5300 667MHz DDR2 SDRAM som gäller. Du bryter ingen garanti genom att installera mer minne (om du gör som man ska vill säga ). Kingston ska du undvika eftersom de (av någon anledning som för mig är okänd) inte vill fungera med Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Tack för svaren! Men angående minnen och garanti då. Garantin är bara(?) 1 år vilket känns riktigt, kort. Vad gör man om datorn slutar fungera efter det? O om man stoppar i minnen man köpt från komplett, vad för minnen är det man måste köpa då? O då ryker väl garantin?

De säger att garantin är 1 år ja men enlingt konsumentköplagen så är den 2 eller var det till och med 3 numera? Visserligen är det lite andra villkor efter 1 år. Har ni någon hemförsäkring i hemmet som täcker eventuella skador som inte går under konsumentköplagen, värt att kolla upp. Själv har jag en drulleförsäkring för ca 40:- per månad och den täcker allt som tillhör hemmet.

Angående minnesbyte så ryker inte garantin om du byter dem. Det är ett rätt enkelt ingrepp om jag förstått det rätt. Du hittar en guide här

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Du kan ju köpa till Apple Protection Plan (eller vad det heter) som ger dig 3 års garanti, huruvida det är värt det eller ej är väl personligt antar jag.

Det är väl SO-DIMM PC5300 667MHz DDR2 SDRAM som gäller. Du bryter ingen garanti genom att installera mer minne (om du gör som man ska vill säga ). Kingston ska du undvika eftersom de (av någon anledning som för mig är okänd) inte vill fungera med Mac.

Oh vad najs Tack för hjälpen

En fråga lite offtopic, varför köpte du Apples 23"? Den är väl så överprisad så det inte är sant, eller är det något jag inte vet om skärmen?

Permalänk

Frixos:

Bra val, köpte själv nyligen Macbook black enda skillnaden är 250 GB hårddisk, och vad gäller att uppgradera din Macbook så får du uppgradera RAM minnet, men INTE hårddisken för då går garantin bort...

För övrigt är OS X Leopard världens bästa operativ system, den är kritikerrosad och erkänd som snabbare och snyggare än Vista, samtidigt som den har fler funktioner. kolla på http://www.apple.com/se/macosx/ och klicka på guidad tur, så får du en 20 minuter lång tour som visar de senaste nyheterna med Leopard.

Lycka till!

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

Hittade denna för 4500kr. Kan den vara bra?:

MacBook Pro 17" med glossy screen, 2GB internminne, 120GB hårddisk och en 2.33GHz Intel Dual Coreprocessor.

alldeles för billigt? skumt?jovars...

En länk. dock inte därjag skulle köpa den.

http://www.onsale.com/shop/detail.aspx?dpno=7256968&store=ons...

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Frixos:

Bra val, köpte själv nyligen Macbook black enda skillnaden är 250 GB hårddisk, och vad gäller att uppgradera din Macbook så får du uppgradera RAM minnet, men INTE hårddisken för då går garantin bort...

För övrigt är OS X Leopard världens bästa operativ system, den är kritikerrosad och erkänd som snabbare och snyggare än Vista, samtidigt som den har fler funktioner. kolla på http://www.apple.com/se/macosx/ och klicka på guidad tur, så får du en 20 minuter lång tour som visar de senaste nyheterna med Leopard.

Lycka till!

Man får byta hårddisk och ram i Macbook utan att garantin ryker. Men i Macbook Pro får man bara byta ram.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Sägs komma ny uppdatering i Juni enligt vissa, men som sagt de är ju mest rykten eftersom Intel ska släppa ny processor och att Apple var de som köpte upp Intel's sista processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skyjuice
Hittade denna för 4500kr. Kan den vara bra?:

MacBook Pro 17" med glossy screen, 2GB internminne, 120GB hårddisk och en 2.33GHz Intel Dual Coreprocessor.

alldeles för billigt? skumt?jovars...

En länk. dock inte därjag skulle köpa den.

http://www.onsale.com/shop/detail.aspx?dpno=7256968&store=ons...

$3,122.97 är inte 4500kr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoneZ87
Sägs komma ny uppdatering i Juni enligt vissa, men som sagt de är ju mest rykten eftersom Intel ska släppa ny processor och att Apple var de som köpte upp Intel's sista processorer.

Men skall inte Nvidia/Ati komma med nästa generation grafikkort då? Intels nästa är Nehalem och den kommer inte förrän slutet av 2008/början av 2009.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men skall inte Nvidia/Ati komma med nästa generation grafikkort då? Intels nästa är Nehalem och den kommer inte förrän slutet av 2008/början av 2009.

http://www.macrumors.com/2008/02/27/next-macbook-and-macbook-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Så, just nu är det Santa rosa med penryn fast 800MHz i macbook, och det kommer bli så att det blir Montevina med penryn fast 1066MHz? Är det enda skillnaden?
Vad innebär det förutom bättre prestanda? Längre batteritider? Lättare vikt?

Permalänk
Medlem

Det är rykten för tillfället, så antingen kan du vänta ca 3 månader eller köper du en nu och säljer den när nya macbooken kommer ut och köper ny igen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Oh vad najs Tack för hjälpen

Inga problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
En fråga lite offtopic, varför köpte du Apples 23"? Den är väl så överprisad så det inte är sant, eller är det något jag inte vet om skärmen?

Jag använder skärmen i min firma mest (alltså är den ju köpt genom firman också), Apples skärmar är bra på att återge färger vilket är ett måste för mig. Alternativet hade varit att köpa en EIZO eller LaCie som ligger i samma prisklass eller dyrare. Att de dessutom är snygga som fan betalar jag personligen gärna lite extra för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoneZ87
Det är rykten för tillfället, så antingen kan du vänta ca 3 månader eller köper du en nu och säljer den när nya macbooken kommer ut och köper ny igen

Tja, jag funderar på ett köp i sommar, så visst kan jag vänta. Orsaken jag väntar är inte för att den ska uppgraderas till Montevina utan att det saknas cash xD Men en sak har jag iaf bestämt, att jag skall köpa den

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Becker
De säger att garantin är 1 år ja men enlingt konsumentköplagen så är den 2 eller var det till och med 3 numera?

Garanti är Alltid på Minst 1 år enl. "lag". Denna går inte förhandla bort eller liknande på ngt vis. Sen kan butiker/företag ha satt förlängd garanti.

Raklamationsrätten är däremot på 3 år. Som inte heller är förhandlingsbar.

Skillnaden på dessa är att vid garantiärenden så är det upp till säljaren att bevisa att något ev. fel skulle bero på felanvändning eller liknande som ej täcks av garantin. Medan det är konsumenten som får bevisa motsatsen i reklamationsärenden.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Föresten, är det en webcam inbyggd? Hur pass bra är den? Är det även mic? Hur fungerar den isf?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Föresten, är det en webcam inbyggd? Hur pass bra är den? Är det även mic? Hur fungerar den isf?

Ja, både webcam och mic finns inbyggt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lwo
Ja, både webcam och mic finns inbyggt

Är webcamen faktiskt bra eller är de ba skit?

Permalänk
Medlem

den är väll som de flesta inbyggda, det är ju ingen 1 Mpixel kamera, men dock inte skitdålig, utan okay.

angående garanti osv. så är det 1 år, sen brukar det vara väldigt svårt att få nå lagat osv. utan att få betala för det. om man inte köper till deras applecare.
tror öven apple säljer via irland av nån anledning för att slippa nått. dock inte säker på detta

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
den är väll som de flesta inbyggda, det är ju ingen 1 Mpixel kamera, men dock inte skitdålig, utan okay.

angående garanti osv. så är det 1 år, sen brukar det vara väldigt svårt att få nå lagat osv. utan att få betala för det. om man inte köper till deras applecare.
tror öven apple säljer via irland av nån anledning för att slippa nått. dock inte säker på detta

Alla jag känner som gått till macforum med sina macbooks har inte behävt betala för saker och ting...

Irland? är det inte dell som säljer därifrån? eller fler som kanske gör..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laaf
Man får byta hårddisk och ram i Macbook utan att garantin ryker. Men i Macbook Pro får man bara byta ram.

Du får byta hårddisk även i MacBook Pro utan att garantin ryker, så länge du inte skadar något under procedurens gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaturMackan
Du får byta hårddisk även i MacBook Pro utan att garantin ryker, så länge du inte skadar något under procedurens gång.

är du säker på det? för så har det inte varit tidigare

Guru: även efter den 1 år långa garantitiden? i så fall är det nått de själva tar, för jag vet att apple ä mycket ovilliga att utföra gratis service på saker som går under garanti efter att det året me garanti har gått.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om Macbook har samma mikrofon som iMac, men den i nya alu-iMacen är utmärkt bra. Mina föräldrar har en alu-iMac hemma och det går utmärkt att sitta och prata på skype utan varken hörlurar eller mikrofon. Man hör allt som sägs i rummet, och i rummet bredvid för den delen.

I MBP är micken placerad under vänster högtalargaller och då snappar den ju upp tangentnedslag och fläktljud också. Vanliga macbook lär inte ha det problemet, iallafall inte i lika stor utsträckning, eftersom micken (om jag minns rätt) är placerad ovanför skärmen bredvid webbkameran nånstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
Guru: även efter den 1 år långa garantitiden? i så fall är det nått de själva tar, för jag vet att apple ä mycket ovilliga att utföra gratis service på saker som går under garanti efter att det året me garanti har gått. [/B]

oj.. den detaljen missade jag.. vet inte hur lång tid efte rinköp dessa besök skett.. Dock tror jag iaf ett besök vart efter garanti tid, dock med ett välkänt "problem" (missfärgning av vit macbook. )

men som sagt.. inte 100 på om de va före eller efter garantiperiodens slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
$3,122.97 är inte 4500kr.

Men skall inte Nvidia/Ati komma med nästa generation grafikkort då? Intels nästa är Nehalem och den kommer inte förrän slutet av 2008/början av 2009.

nej det är det inte. köpa beganat, men verkar vara sååå skumt stulet eller bara stenar i lådan man får. Blocket.se LOL

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Medlem

Rekommenderar macbooken varmt om du inte skall spela. Se dock upp! OSX är beroendeframkallande! Är sugen på något lite kraftigare än Macbooken nu och då är Macbook pro det enda alternativet för mig, kan ju absolut inte gå tillbaka till gamla windows längre.. Aja, man får väl ta det onda med det goda ;D

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!