Permalänk
Medlem

Min 3415 har jag inte märkt av något större (något allts?) problem med Vista, använder den flera timmar dagligen. Spelar/skriver och surfar. Kör tom ofta på energisparläge fast jag inte behöver....vilket brukar vara upphovet till en bärbar som krånglar (glömsk)

Permalänk
Medlem

Jag har heller inte haft några problem med vista, kanske därför jag prisar det så högt? ...
Min vista maskin är den enda i mitt trådlösa nätverk som fungerar klockrent. Jag har svårt att få mina 2 andra datorer med xp att fungera stabilt. Ofta får jag starta om dem, eller boota om routern. Det behövs aldrig med min bärbara. Usb hanteringen är inte det bästa med xp, klart stabilare med vista.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem

Kör vista på min 3415 och funkar prima, ganska kassa poäng i 3dmark 06 men funkar bra i spel etc så jag är fullt nöjd.
Jobbar med XP hela dagarna på jobbet, men föredrar Vista i de flesta fallen då det känns så mycket smidigare.

Visa signatur

Desktop: Core 2 Duo E6400, 4GB Corsair TWIN2X 6400, ABIT AB9 PRO P965, HIS Radeon X1650PRO
Laptop: 3415 zepto, 2.1ghz penryn, 4gb ram, 8600GT, 320gb HD.

Permalänk

Har beställt en Zepto Znote 3415W med
Intel C2 Duo T7250 2,00GHz
2048 MB DDR2 PC5300
120GB Sata 2,5" 7200RPM och 8600GT
Men inget operativsystem.
Jag är förbannat novis när det gäller att ändra i BIOS och så.
Ska ordna XP på den och har sökt i olika forum och har en
liten aning om hur jag ska gå tillväga. Men det är ingen som
skulle kunna skriva ner en liten "Guide" eller nåt. Vad jag ska ha för
drivrutiner och sånt..? Som sagt, jag är rätt novis när det gäller sånt här.
Visst, jag kan väl be någon att hjälpa mej. Men en guide skulle sitta fint.

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig, men varför köpa nått som du inte själv reder ut? hade ju varit bättre du köpte en färdig - to go surfing - dator från Dell och fått support i priset.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kleptoman
Har beställt en Zepto Znote 3415W med
Intel C2 Duo T7250 2,00GHz
2048 MB DDR2 PC5300
120GB Sata 2,5" 7200RPM och 8600GT
Men inget operativsystem.
Jag är förbannat novis när det gäller att ändra i BIOS och så.
Ska ordna XP på den och har sökt i olika forum och har en
liten aning om hur jag ska gå tillväga. Men det är ingen som
skulle kunna skriva ner en liten "Guide" eller nåt. Vad jag ska ha för
drivrutiner och sånt..? Som sagt, jag är rätt novis när det gäller sånt här.
Visst, jag kan väl be någon att hjälpa mej. Men en guide skulle sitta fint.

Det kommer tydligen ett papper med i kartongen som berättar hur du ska göra för att installera XP

Permalänk
Medlem

Jag fick precis hem min Zepto 3415W idag.

Znote 3415W 15,4" WXGA - Plocklista 1 8.632,92 8.632,92
Znote 3415W SRR 15,4" WXGA Glare 1
Intel C2 DUO T9300 2.5 GHz 800MHz 6MB 1
4 GB (2x2GB) DDR2 PC5300 Original Zep 1
320GB SATA 2,5" 5400RPM - HDD 1
SAMSUNG DVD-RW DL 6xx4W/6xx5WD/2xx5W 1
Zepto Zpro2 BGN 1
Zn2x25W 6 Cell Batteri 1
nVidia® Geforce GT 8600M 512MB

Håller på att ladda bateriet och när vet man när det är full laddat, är det när den blå indikatorn slutar blinka för bateriet eller ska man vänta tills den ändrar färg till orange?

PS. fick detta super paket för endast 11.182kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel87
Jag fick precis hem min Zepto 3415W idag.

Znote 3415W 15,4" WXGA - Plocklista 1 8.632,92 8.632,92
Znote 3415W SRR 15,4" WXGA Glare 1
Intel C2 DUO T9300 2.5 GHz 800MHz 6MB 1
4 GB (2x2GB) DDR2 PC5300 Original Zep 1
320GB SATA 2,5" 5400RPM - HDD 1
SAMSUNG DVD-RW DL 6xx4W/6xx5WD/2xx5W 1
Zepto Zpro2 BGN 1
Zn2x25W 6 Cell Batteri 1
nVidia® Geforce GT 8600M 512MB

Håller på att ladda bateriet och när vet man när det är full laddat, är det när den blå indikatorn slutar blinka för bateriet eller ska man vänta tills den ändrar färg till orange?

PS. fick detta super paket för endast 11.182kr.

Jag fick också min idag =).

nästan samma setup iaf.
200gb disk och intels trådlösa.

Hur jättesuperduperviktigt är det att man absolut laddar den fullt första gången?
om detta är första gången dvs, bör ju ha testats innan.
Är ju rätt sugen på att börja installera OS och allt därtill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel87
Håller på att ladda bateriet och när vet man när det är full laddat, är det när den blå indikatorn slutar blinka för bateriet eller ska man vänta tills den ändrar färg till orange?

PS. fick detta super paket för endast 11.182kr.

När en orange lampa lyser är batteriet nästintill tomt, 10% varningen, när det blinkar Orange/blått så laddar den, den är 100% när det lyser blått konstant.

Det är inte så viktigt att ladda den full första gången, men det är viktigt att se till att inte ladda ur batteriet helt. Du kan starta installationen redan nu .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huck
Jag fick också min idag =).

nästan samma setup iaf.
200gb disk och intels trådlösa.

Hur jättesuperduperviktigt är det att man absolut laddar den fullt första gången?
om detta är första gången dvs, bör ju ha testats innan.
Är ju rätt sugen på att börja installera OS och allt därtill.

Jag skrev inte med allt. men en sak undrar jag, jag fick med en TV-in fast jag inte bestälde det :S
inte presis nått man klagar över, men men

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel87
Jag fick precis hem min Zepto 3415W idag.

Znote 3415W 15,4" WXGA - Plocklista 1 8.632,92 8.632,92
Znote 3415W SRR 15,4" WXGA Glare 1
Intel C2 DUO T9300 2.5 GHz 800MHz 6MB 1
4 GB (2x2GB) DDR2 PC5300 Original Zep 1
320GB SATA 2,5" 5400RPM - HDD 1
SAMSUNG DVD-RW DL 6xx4W/6xx5WD/2xx5W 1
Zepto Zpro2 BGN 1
Zn2x25W 6 Cell Batteri 1
nVidia® Geforce GT 8600M 512MB

Håller på att ladda bateriet och när vet man när det är full laddat, är det när den blå indikatorn slutar blinka för bateriet eller ska man vänta tills den ändrar färg till orange?

PS. fick detta super paket för endast 11.182kr.

Nåja, superpaket vet jag inte, är det GDDR2-minnen (vilket det antagligen är) så kommer den inte prestera så bra jämfört med många andra laptops i spel Ser hursomhelst trevligt ut förutom grafikkortet.

Permalänk
Medlem

zepto har gddr2 på sina kort.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Nåja, superpaket vet jag inte, är det GDDR2-minnen (vilket det antagligen är) så kommer den inte prestera så bra jämfört med många andra laptops i spel Ser hursomhelst trevligt ut förutom grafikkortet.

Men hey, mister pessimistisk. Inte prestera så bra i spel? Vad jämför du med? Naturligtvis så skulle både en Dell XPS M1730 och vilken Alienwaredator som helst äga upp Zepton i spel, men det blir ju inte en rättvis jämförelse då det är en helt annan prisklass.

Jag blir imponerad om du lyckas plocka ihop en annan bärbar dator för 11.000:- kronor som presterar bättre än Zepton.

Självklart så kommer Fogel87s Zeptospecifikation att prestera bra i spel, tveklöst bättre än sisådär 90% av de bärbara datorer som finns på marknaden idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snakke
Men hey, mister pessimistisk. Inte prestera så bra i spel? Vad jämför du med? Naturligtvis så skulle både en Dell XPS M1730 och vilken Alienwaredator som helst äga upp Zepton i spel, men det blir ju inte en rättvis jämförelse då det är en helt annan prisklass.

Jag blir imponerad om du lyckas plocka ihop en annan bärbar dator för 11.000:- kronor som presterar bättre än Zepton.

Självklart så kommer Fogel87s Zeptospecifikation att prestera bra i spel, tveklöst bättre än sisådär 90% av de bärbara datorer som finns på marknaden idag.

http://www.notebookcheck.net/Review-Zepto-Znote-6324W-Noteboo...
Dellen som ovanstående dator jämförs mot fick jag för 7736kr inkl moms och frakt. Som jag skrev ovan i tråden så avråder jag er från att beställa en laptop med GDDR2-minnen, dom presterar helt enkelt inte speciellt bra jämfört med GDDR3-varianten.

Edit: Den jag beställde har 1440x900 i upplösning samt 250GB HDD till skillnad från exemplaret i recensionen.

Permalänk
Inaktiv

Visst är GDDR3 snabbare men man ska inte stirra sig blind på t.e.x 3Dmark06, vissa Spel fungerar minst lika bra på kortet med GDDR2-kortet medan vissa presterar sämre...men absolut inte dåligt.

8600GT 512 GDDR2 är absolut inget dåligt kort....det kan låta så och är man inte så instat kan man få fel bild av prestandan, att det kan låta som kortet är kasst för spel vilket det absolut inte är...det är bättre än massor av kort på bärbara.

Permalänk
Medlem

Ni som äger en Zepto 3415 hur länge räcker batteriet är det värt att uppgradera till 9 Cell? Såg att det diffade 20min i hög belastning mellan 6 och 9 Cell.

Visa signatur

BOX[1] | ASUS TUF GAMING X570-PLUS, AMD 5950X, PowerColor RD 6900XT

Permalänk
Medlem

Tjo!

Oxå precis köpt en 3415 som var en katastrof med Vista 64-bit, kör nu XP-32-bit och håller på och slänger in lite drivrutiner (för övrigt funkar allt mycket bättre i XP som jag tror många håller med om). Grejjen är den att jag tänkte uppdatera bioset efter att ha följt länken i tråden men är lite osäker på hur jag ska göra eftersom att man inte kan flasha det på 'traditionellt' sätt med diskett (3415 saknar diskettstation). Några tips =)?

Länk till biosupdate:

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&Produc...

Fanns ingen vettig readme =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0bb3
Länk till biosupdate:

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&Produc...

Fanns ingen vettig readme =/

Duger inte Zeptos egna?

ftp://ftp.zepto.dk/Znote3415W/BIOS/

Permalänk
Medlem

Litar inte på Zepto ;), har inte testat dem faktiskt, är de någt att ha?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0bb3
Litar inte på Zepto ;), har inte testat dem faktiskt, är de någt att ha?

Ingen aning, men jag har å andra sidan aldrig hört någon klaga på Zeptos egna BIOS-uppdateringar.

Man tycker ju att Zeptos egna borde fungera bäst till deras egna datorer.

Permalänk
Medlem

Alright, ska ta en titt på den! Grejjen är den att jag använde mig av de drivrutiner som länkades här i tråden (direkt från intel) istället för dem som finns på zeptos hemsida. Sedan dess har datorn fungerat mycket bättre (bättre flyt i spel, bättre allmänn prestanda, hittar alla enheter o s v).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0bb3
Alright, ska ta en titt på den! Grejjen är den att jag använde mig av de drivrutiner som länkades här i tråden (direkt från intel) istället för dem som finns på zeptos hemsida. Sedan dess har datorn fungerat mycket bättre (bättre flyt i spel, bättre allmänn prestanda, hittar alla enheter o s v).

Fördelen med Zeptos BIOS-uppdateringar är, som jag förstått det, att de kompilerat en färdig, bootbar ISO som det bara är att bränna ut på en skiva. (Läs PDF-filen i katalogen ordentligt innan du gör någonting)

Kontrolla även change log:en som ligger i samma mapp ifall du kanske inte har senaste redan och ifall det behövs en uppdatering. Man ska ju liksom bara uppdatera BIOS om man behöver det.