Permalänk

Antec tricool vs Noctua NF-S12

Hej.

Jag vill få mitt chassi lite tystare (antec P182), tjänar jag något på ljudnivån om jag byter ut mina antec tricool som jag kör på "low" till noctua NF-S12 - 1200?
Ska använda datan till HTPC och vill gärna ha den så tyst som möjligt, eller rekomderar ni något annat alternativ än noctuas fläktar?

Visa signatur

Asus P5N32-SLI | Asus 8800GTS 640mb | Kingston Hyper X 2x1gb | Intel Core 2 duo E6600 2,4Ghz | OCZ GameXStream 700W | Samsung 80gb, 500gb, 500gb, Externa: Elements 500gb, Iomega 320gb | Antec 182 | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | Zalman CNPS8700 |

Permalänk
Medlem

Alltså Noctuafläktarna kommer att låta mycket mycket mer på 1200 RPM än vad TriCool låter på low (typ 700 RPM?)

Permalänk
Medlem

Tror fan inget kan låta så mycket som tricool. Gört!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eratus
Alltså Noctuafläktarna kommer att låta mycket mycket mer på 1200 RPM än vad TriCool låter på low (typ 700 RPM?)

Absolut inte! Noctua är tystare på max än vad TriCool någonsin är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Absolut inte! Noctua är tystare på max än vad TriCool någonsin är.

WORD!

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

Inte en chans. Kanske om man monterar dom utan några andra komponeneter i närheten. Men ska fläkten sitta i ett chassi kommer det att skapas ljud hur ljudlös fläkten än är på grund av luftdraget.

Alltså forma läpparna som om du skulle vissla och blås ut luft, försök göra det så tyst som möjlig. Sedan sätter du ett finger en centimeter framför munnen och lyssnar.

Det jag menar (som jag skrivit många gånger tidigare i andra poster) är att oavsett hur ljudlös en fläkt är kommer den att väsnas om den flyttar mycket luft. 1200 RPM vs 700?RPM är stor skillnad. Köp inte Noctuafläktar i tron om att du kan köra dom på 1200RPM helt ljudlöst.

Permalänk

Jag har ett Antec sonata i vilket jag har 3 st noctuafläktar i. Visst blev den tystare.. men den är långt från tyst

Visa signatur

GA-P35-DS4 | E8500 3160 MHz @ 4303 MHz | Ultra-120 Extreme | 3x Noctua | GeForce 8800GTS 512MB | http://www.minhembio.com/Kneeclass

Permalänk
Medlem

Varför slösa bort pengar på Noctua-fläktar om de bara ska transportera ut luft ur en låda?

Kör på Nexus för halva priset istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munson
Varför slösa bort pengar på Noctua-fläktar om de bara ska transportera ut luft ur en låda?

Kör på Nexus för halva priset istället.

word!

Permalänk
Medlem

TriCool @ low snurrar i 1200rpm väl? :s Köpte till Nexusfläktar som "säkert" flyttar mycket mer luft, men motståndet får det att låta mer, jag ångrar inte mitt köp men om tyst är nyckelordet så fortsätt med TriCool @ low eller Nexus/Noctua @ 7v. Och ja juste, Nexus är tystare än Noctua vid full fart.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Andra billiga alternativ:

* Adda 120mm från 87,- adda används i de flesta tysta nätagg corsair, antec neohe osv.

* cooltek från 71

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk

Jag upplever Nexus 120mm på "full speed" som mycket tystare i ett Sonata än Tricoolen var och då har jag 2st Nexus istället för 1 Tricool på lägsta!! Jag har i och för sig tagit bort "gallret! framför utblåset men det blåser riktigt bra nu!!

Permalänk
Medlem

placebo? nej men..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Jag har bytt från tricool till noctua och de senare flyttar mycket mer luft och låter således mycket mer.

Men behöver man ha mycket luft flyttad så måste man köra tricool på max och då är de högljudda. Tricool på low är dock tystare än vad noctua någonsin blir då de flyttar mycket luft även när de körs långsamt...