Permalänk

integrerat grafikkort eller inte??

hej

jag är på jakt efter ny bärbar dator. jag ska ha den till kontorsarbete, presentationer, musik, surf och hdfilmstittande. Frågan är om jag måste ha ett diskret grafikkort för detta, pga hd-tittande, eller räcker det med ett integrerat som delar på ram?

Permalänk

Ska du kolla på hd filmer är integrerat grafikkort inte rekommenderad, iallafall inte med dagens integrerade grafikkort. Men för kontorsarbete, presentationer, musik, surf osv går det utmärkt.

Geforce 8400gt eller hd2400 ati eller bättre är att rekommendera för hd film.

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyclo_hexene
Ska du kolla på hd filmer är integrerat grafikkort inte rekommenderad, iallafall inte med dagens integrerade grafikkort. Men för kontorsarbete, presentationer, musik, surf osv går det utmärkt.

Geforce 8400gt eller hd2400 ati eller bättre är att rekommendera för hd film.

För att?

Finns ingen spelare som klarar mkv och hårdvaruavkodning med gpu, och det behövs bara om cpun inte orkar med. Och med en c2d borde inte vara några problem med att spela upp 1080p.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Precis, Macbooken jag hade innan med en C1D 1.83GHz var inte det minsta ansträngd när man spelade 720p med hög bitrate. Jag provade aldrig någon 1080p video, men jag kan inte tänka mig att en snabb C2D skulle ha minsta problem med det.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Har testat 1080p video med integrerad, laggar fet därav svaret.

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyclo_hexene
Har testat 1080p video med integrerad, laggar fet därav svaret.

Prova med riktiga codecs som använda båda cores eller en snabbare cpu. Grafikkortet har inget med saken att göra.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Avstängd

Har kört 720/1080p med GMA950, no problems at all, som alla andra, det har inget grafikkortet att göra.

Permalänk

så egentligen är det bara vid spel man behöver de dya grafikkorten ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Non^Sense!
så egentligen är det bara vid spel man behöver de dya grafikkorten ?

Ja.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Har själv en Macbook med X3100 och har spelat både 1080p och 720p, har inte laggat det minsta... funkar utmärkt

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med tidigare talare. 720p är i alla fall inget problem med en gammal Macbook CD 1,83GHz med GMA950 som grafikkretsar. Processorn som tar den mesta belastningen vid HD-uppspelning, inte grafikkretsarna.