Permalänk
Medlem

Scythe Ninja Mini sämre än AMD original?

Jag köpte mig en Scythe Ninja Mini för att tysta ner datorn lite.

Jag var visserligen relativt nöjd med originalkylaren nedställd till ca 1500 varv och tempen på min 5200+ på 35 grader.

Med besikelsen vart ett faktum när jag installerade Ninjan och datorn inte blev nämnvärt tystare och processorn 10 grader varmare!!! Jag hade nästan förutsatt jag jag med denna, kanske 5 ggr större fläns, skulle kunna köra med endast chassifkäktarna men icke!

Hur går detta ihop? Skall inte Ninjan vara bra?

Permalänk
Medlem

med fläkt är den bra ja. utan fläkt är den tyst.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

ja men den blir 10 grader varmare MED fläkt!

Permalänk
Medlem

men montera om då och ha chassiefläktarna åt rätt håll och fläkten på cpun åt rätt håll.

loadtemp är det man bryr sig om och är dom 45 grader så ska du vara nöjd

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

loadtemp är minst 70 grader .. de gick aldrig över 50 med origial...

jag har testat att montera om och kollat fläktar......

trist

jag är inte den allra bästa montören men jag lyckades ju montera originalfläkten..

ok inte 70 ..

skulle det skilja mellan idle och load på olika kylare? borde inte förhållandena vara samma? jag menar om en idlar kallare borde den loada kallare?

Permalänk
Medlem

Är din prolle varmare nu med mini Ninja än stockkylaren ? Så har du gjort fel vid montering eller så är kylaren derfekt.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

japp, den blev 10 grader varmare med ninjan.

jag har provat att montera om den men det blev ingen skillnad.

hur vet man om den är defekt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endallas
japp, den blev 10 grader varmare med ninjan.

jag har provat att montera om den men det blev ingen skillnad.

hur vet man om den är defekt?

kolla om bottenytan på kylaren är plan.

annars får du vll försöka reklamera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endallas
japp, den blev 10 grader varmare med ninjan.

jag har provat att montera om den men det blev ingen skillnad.

hur vet man om den är defekt?

Det sitter heatpipes på den.
Dessa skall vara fyllda med endera vätska eller ngn gas.
Försök att se om de är hela.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

är det vanligt förekommande med fel på kylare som denna?

Verkar som det kommer vara svårt att reklamera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endallas
är det vanligt förekommande med fel på kylare som denna?

Verkar som det kommer vara svårt att reklamera.

har aldrig hört talas om fel på den men det förekommer säkert i liten skala.

kolla att kontaktytorna på CPU och kylare är plana .

Permalänk
Medlem

Du bytte kylpastan också eller hur? för om man inte gör det så kommer tempen att stiga.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Du bytte kylpastan också eller hur? för om man inte gör det så kommer tempen att stiga.

mellan ommonteringarrna? Självklart inte. Men jag märkte ingen skillnad..

Jag märkte dock en sak nu när jag kollade närmare.

När jag monterade kylaren första gången och skruvade på "AM2-bracketen ?" trodde jag, eftersom kylaren är kvadratisk, att den var symmetrisk. Men det såg jag idag att den inte var.. Jag snurrade bracketen 90 grader och nu verkade den passa mycket bättre! Det blev också mycket lättare att sätta på den på processorn, det var ett helvete innan.

Men tempen påverkades inte det minsta..

Jag känner för övrigt inte för att springa och köpa kylpasta för 100 spänn också.. Ninjan borde spöa skiten ur en NEDSTÄLLD originalfläkt, även om den har lite halvdan kylpasta (det är dessutom ingen skillnad efter att jag monterat om 3 gånger nu)

Nu såg jag en annan sak.. Ninjan är så stor att den nästan hänger över ramminnena (den har inte kontakt med dem men anvsåndet är kanske 5 mm). Nu när jag kände på minnena så är de lite småljummna. Kan det påverka processortempen?

Permalänk
Medlem

om du inte byter pasta så är det ingen ide att du har pasta överhuvudtaget. när du plockar bort kylaren så kommer det bildas luftfickor i pastan alltså blir det sämmre värmeledning än om du inte hade pasta alls.

Kolla kylpasta FAQ:en som finns här på swec

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Du kan inte hålla på och montera om kylaren utan att göra rent först, alltså ta bort den gamla pastan på både processorn och kylaren och sedan använda ny fräsh pasta. Vidare så rekomenderar jag dig att använda en lättapplicerad kylpaste, alltså en kylpasta som man applicerar en liten klick i mitten och sedan sätter på processorkylaren och vrir den lite fram och tillbaka, detta är att föredra över en sådan pasta där man själv får försöka applicera pastan jämt över hela heatspredern.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

tror ni att det är det enda som är problemet (jag kan inte vitta några visuella fel på flänsen)? Hur kan det då komma sig att tempen inte förändrades mellan monteringarna?

Då borde även den första monteringen blivit fel?

Vilken pasta rekommenderas (för en ?klåpare? som mig själv)

Permalänk
Medlem

arctic silver 5

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem

Men det är ju uppenbart att det är du som har klantat dig och inte lyckats fästa den som man ska. Gör om gör rätt. kolla om den är konvex eller konkav med.

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ARCTICCER fungerar bra. Finns betydligt billigare på andra ställen, så det är bara att börja leta.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Men det är ju uppenbart att det är du som har klantat dig och inte lyckats fästa den som man ska. Gör om gör rätt. kolla om den är konvex eller konkav med.

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ARCTICCER fungerar bra. Finns betydligt billigare på andra ställen, så det är bara att börja leta.

SBT
Gör om gör rätt säger jag bara.
Jag har aldrig misslyckats med å montera en kylare. dock har vissa vart hum svåra men som sagt ej missslyckats å jag har månterat många i mina dagar. Å jag jag har fixat till andras mindre lyckade monteringar också. Roligaste jag vart med om var när någon som ej orkade trycka dit clipset beslöt att trycka inen fet metalbit mellan clipset och kyalren på ena sidan för att böja ner det och på så vis få dit kylaren lättare. Vst fugnerade om det inte vart för att processorn överhettade och ena sida på coren blev nermald. Hur fan den överlevde förstår jag inte heller. Men men.

Spelar som sagt igen roll om du har en bra eller dålig kylare. Vet av andras missar att inte byta pasta på en processor som pumpar ut mycket effekt ofta leder till just dessa probelm eller renat crasher.

pastan är one shot only sedan blir det både luft å skit i mellan.

Permalänk
Medlem

fan jag har monterat ganska många datorer i mina dagar ändå!

Det är inte förrän denna jag har varit intresserad av att få den tyst och därmed inte bara slängt in lite mer fläktar när det blivit för varmt.

Hoppas att det funkar med lite ny pasta och en noggrann montering!

tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som att du har slarvat med kylpastan. Tvättade du bort den gamla med något slags sprit/rengöringsmedel (får ej innehålla olja)? Och tar man för mkt pasta kan det få omvänd effekt och kyla sämre, lagom är bäst, oftast räcker det med bara en pytteliten klick.

Du kanske redan vet allt detta men jag skriver iaf ifall du skulle ha missat någonting.

Mvh// El1min4tor

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Det är för hög tempskillnad för att bara skyllas på kylpastan.
Har han 10 C högre temps med mini Ninjan än med stockkylaren och han borde ha lägre än stock, så är det mer fel än kylpastan.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Har själv en Ninja mini, är verkligen mycket bättre än stockkylaren var. Sänkte mina idle temperaturer samt ljudnivå radikalt. Klockade även processorn till 3.0Ghz från 2.2Ghz, och har ändå längre idle temperaturer. 15-25 grader på ett ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CaaL1337
Har själv en Ninja mini, är verkligen mycket bättre än stockkylaren var. Sänkte mina idle temperaturer samt ljudnivå radikalt. Klockade även processorn till 3.0Ghz från 2.2Ghz, och har ändå längre idle temperaturer. 15-25 grader på ett ungefär.

15 grader? Du är medveten om att du inte kan få lägre temperaturer än vad du har i rumstemperatur?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Det är för hög tempskillnad för att bara skyllas på kylpastan.
Har han 10 C högre temps med mini Ninjan än med stockkylaren och han borde ha lägre än stock, så är det mer fel än kylpastan.

Men nu blev jag lite trött. Jag som hoppades på ett enkelt misstag från min sida..

Jag har kört över helgen nu och jag har, med ninjan, ca 40 grader (idle) när datorn startar som går upp i ca 50-55 grader med blandad användning. Jag spelar aldrig utan surfar, packar upp, lyssnar på musik och liknande.

Med originalkylaren låg tempen på 35-40 grader vid måttlig load.

Jag kollade lite halvsnabbt på ninjan sista gången jag monterade om den men jag kunde inte hitta något fel rent visuellt.

Heatpipsen såg lite "brända" ut, ungefär som en lödkolv blir på isoleringen efter ett tag, men de borde de kanske bli?

Plattan såg rak ut men det är svårt att avgöra, hur kollar man det bäst?

EDIT:

Sådär nu var originalkylaren åter monterad. Jag torkade bort den medföljande ninjapastan med hushållspapper och tryckte dit originalkylaren med endast den medföljande, numer intorkade, förapplicerade pastan.

Fläkten snurrar på ungefär så snabbt som som nijafläkten ~ 2400 varv och tempen ligger på stadiga 36 grader idle. Vid måttlig load håller den sig under 40 grader (alltså under ninjans idle)

Får jag lite förslag:

Trasig eller
kass montering/pasta

(för min del låter det som att pastan inte har våldsam betydelse. Om den hade haft det hade ju originalkylaren legat på rumstemp med en bra pasta )

Jag såg nu också att en av ?toppventilerna?, ja det liknar det, alltså en av de "skruvar" som sitter på varje heatpipe är sned. Kan detta innebära att "den där" gasen läckt ut?

Permalänk
Medlem

som så många ovan redan sagt: ta bort all gammal kylpasta på cpun och på ninjan. lägg på ett riskorn ny pasta på cpun och sätt på ninjan igen. det borde bli bättre än originalkylaren.

Kika om ninjan är konkav eller konvex med ett rakblad eller något annat helt plant.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

"skruvarna" är mest dekorativa så det bör inte ha någon betydelse - om nu inte kylaren fått sig en smäll och spungit läck i pipesen av detta.
Om du inte lyckas få till det bättre temperatumässigt kan man nästan börja misstänka att kylaren är defekt. Lägg ett rakblad mot sockeln för att kontrollera planheten, är den väldigt o-plan kan kansek en lappning fixa problemen, men samtidigt vinkar man ajöss till allt vad garantier heter...

/M

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
15 grader? Du är medveten om att du inte kan få lägre temperaturer än vad du har i rumstemperatur?

Säger bara vad Core Temp säger till mig, kanske borde sagt att Kärna 1 ligger på ett ungefär 16-17grader och Kärna 2 22-23 grader.

Permalänk
Medlem

Coretemp visar fel / Får fel info från dioderna.

Jag ska se om jag hittar nån bra artikel om just fysikens lagar.

Luft kan inte kyla saker till kallare än vad luften är, så enkelt är det.
Ställ dig och blås mot en termometer för allt du vill. det kommer inte bli svalare än rumstemp för det.

Lägg en heatsink mot din termometer och börja snurra en fläkt.
Termometern skall ej sjunka under rumstemperatur.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5