LCD "40" Full HD vs HD ready?

Permalänk
Avstängd

LCD "40" Full HD vs HD ready?

Okej det här är verkligen inte min grej så jag har försökt hitta info på nätet men det är otroligt mycket att läsa.Kanske finns ett kort svar på mina frågor jag har?

Jag funderar på att skaffa en ny TV,Då är första frågan

Plasma eller LCD?

Jag kollar rätt mycket på TV och har förstått att Plasma är ett väldigt bra alternativ då "men" Jag har runt 11:000:- jag kan lägga på en TV och vill ha en så framtidssäker tv som möjligt och det leder till nästa fråga

Full HD eller HD ready?

Varför jag undrar är för att upplösningen skiljer rätt markant och då givetvis priset också

Är det värt att lägga några tusen extra på en som har Full HD?Då pratar vi om LCD eftersom plasman är ytterligare 2000:- dyrare om man vill ha full HD.

Och så undrar jag vilken typ som håller längst?Plasma eller LCD?LCD har väl någon form av lysrör vilket inte låter speciellt hållbart om vi snackar 10 år

Har sneglat på denna ett tag nu!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333306

Brukar som sagt kolla på TV,Film och spela X-Box 360

Mvh Robban

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Plasma eller LCD?

Det är inte så stor skillnad på plasma och LCD som det en gång var. Själv har jag en LCD-TV som jag är väldigt nöjd med.

För att få ut det bästa av en TV måste man kalibrera den, och om du inte har kunskapen att göra detta så kommer inte valet av plasma eller LCD spela så stor roll (i min mening). Alternativt kan du hyra någon att göra detta.

Både plasmor och LCDs tappar i ljusstyrka, men exakt hur snabbt det går vet jag inte och det är nog svårt att få några bra tal på detta.

Full HD eller HD ready?

Kommer du att köpa en PS3/Blu-ray-spelare eller något annat som ger 1080p-upplösning innan du köper ny TV? Då anser jag att full-HD helt klart är värt det. Men ska du bara köra Xbox360, DVD och TV så ger inte full-HD någonting.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

frågan är ju även hur långt ifrån tv'n du tänkt sitta.
sitter du på 2 meters avstånd har jag svårt att tro att du ens kommer se skillnad på hd-ready och fullHD på 40tum. Jag har själv en 40tummare LCD som är hdready och jag har kollat på fullHD blueray hemma hos andra jag känner på samma avstånd och kan med gott samvete säga att jag personligen inte såg någon skillnad i bildkvalitet. sen har mycket med att göra vad det är för panel i tv'n också. själv har jag en samsung-panel som jag är MYCKET nöjd med

EDIT: tänkte även bara informera om att xbox360 nu för tiden faktiskt har 1080stöd också.

EDIT2: angående plasma och LCD. Det som plasma var bättre på förr var väl ljusstyrka och kontrast, men detta har LCD nu tagit igen på. överlag skulle jag rekommendera just LCD då de ska ha längre livslängd, ingen inbränning och mindre ghosting.

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarSpaz
EDIT: tänkte även bara informera om att xbox360 nu för tiden faktiskt har 1080stöd också.

Hur många spel har Xbox 360 som kör 1080p native? 3? Till och med dashboarden är 720p uppskalad till 1080p.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Plasma eller LCD?

Det är inte så stor skillnad på plasma och LCD som det en gång var. Själv har jag en LCD-TV som jag är väldigt nöjd med.

För att få ut det bästa av en TV måste man kalibrera den, och om du inte har kunskapen att göra detta så kommer inte valet av plasma eller LCD spela så stor roll (i min mening). Alternativt kan du hyra någon att göra detta.

Både plasmor och LCDs tappar i ljusstyrka, men exakt hur snabbt det går vet jag inte och det är nog svårt att få några bra tal på detta.

Full HD eller HD ready?

Kommer du att köpa en PS3/Blu-ray-spelare eller något annat som ger 1080p-upplösning innan du köper ny TV? Då anser jag att full-HD helt klart är värt det. Men ska du bara köra Xbox360, DVD och TV så ger inte full-HD någonting.

Tiden det tar för en LCD att tappa i ljusstyrka så att det gör markant skillnad är tillräckligt lång för att du skall hinna skaffa dig en ny TV.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Tiden det tar för en LCD att tappa i ljusstyrka så att det gör markant skillnad är tillräckligt lång för att du skall hinna skaffa dig en ny TV.

Jo, det är ju ett argument man hör ofta nu för tiden. Dock är det ju en definitionsfråga vad som avses med "markant skillnad" och "tillräckligt lång tid för att du skall hinna skaffa dig en ny TV". Det är ju inte precis som någon har haft en LCD av nyare modell tillräckligt länge för att testa. Jag tror dock inte att livslängden är ett problem.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Jo, det är ju ett argument man hör ofta nu för tiden. Dock är det ju en definitionsfråga vad som avses med "markant skillnad" och "tillräckligt lång tid för att du skall hinna skaffa dig en ny TV". Det är ju inte precis som någon har haft en LCD av nyare modell tillräckligt länge för att testa. Jag tror dock inte att livslängden är ett problem.

Eftersom jag inte har exakta siffror så använder jag mig av uttryck som markant skillnad. Min gamla Viewsonic P95F CRT-skärm har gått från ca 100 candela till cirka 80 candela på åtta år. Här kan man tala om att det upplevs en markant skillnad mot när den var ny.

Noteras bör då i sammanhanget att en LCD sägs hålla väldigt mycket längre.

En LCD sägs hålla i ca: 20- till 30 000 timmar. Vilket innebär att du kan sitta och titta 7 timmar om dygnet i 10 år innan den har halverats i ljusstyrka.

För en plasma gäller i princip det dubbla. Så att välja TV utefter vilken som kommer att förlora mest ljusstyrka känns ju helt klart tertiärt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Okej jag kollade på en Plasma 50tummare (Samsung) PS50C96HDX/XEE på media markt

Är denna något att ha?Enl försäljaren skulle den duga och ska jag vara ärlig så såg jag ingen skillnad på denna (12990:-) och en Pioneer plasma 50 för 36000:- dock va det vanlig digitaltv,Skillnaden kanske kommer när man kopplar in DVD,n?

Här är den jag kollade på
http://www.samsung.com/se/products/tv/plasmatv/ps_42c96hd.asp...

Vill gärna ha synpunkter

Jag har nu en 100Hz Panasonic 32 tummare och att jämnföra en plasma med den va en besvikelse,Att lägga 13.000 på nåt som inte alls är i närheten så bra bild,Bara större.Går det att ställa in tror ni så bilden blir bra?

Som sagt plasma och LCD imponerar inte,Det är trotts allt 13 lök

Ni skall ha ett stort tack sålänge!!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thewiruz
Okej jag kollade på en Plasma 50tummare (Samsung) PS50C96HDX/XEE på media markt

Är denna något att ha?Enl försäljaren skulle den duga och ska jag vara ärlig så såg jag ingen skillnad på denna (12990:-) och en Pioneer plasma 50 för 36000:- dock va det vanlig digitaltv,Skillnaden kanske kommer när man kopplar in DVD,n?

Här är den jag kollade på
http://www.samsung.com/se/products/tv/plasmatv/ps_42c96hd.asp...

Vill gärna ha synpunkter

Jag har nu en 100Hz Panasonic 32 tummare och att jämnföra en plasma med den va en besvikelse,Att lägga 13.000 på nåt som inte alls är i närheten så bra bild,Bara större.Går det att ställa in tror ni så bilden blir bra?

Som sagt plasma och LCD imponerar inte,Det är trotts allt 13 lök

Ni skall ha ett stort tack sålänge!!

Du kan inte jämföra en okalibrerad LCD-TV ute på en stormarknad med din TV hemma. För det första är platt-TVs ofta duktigt felinställda för att vara så ljusstarka som möjligt. För det andra bör man använda samma källa när man jämför.

Min erfarenhet av att byta upp mig till LCD-TV är följande:

  • TV-sändning = Sämre kvalitet (nästan lika bra som förut om man har tur).

  • DVD = Oförändrat till något bättre (om man ser en DVD av riktigt bra kvalitet).

  • TV-spel och annat 720p material = Bättre.

  • Blu-ray: Mycket bättre.

Detta är efter att jag lagt ner litet tid på att kalibrera TVn.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd

okej men det jag kollade på nu va en Plasma 50tum.Kanske samma sak?

Sen undrar man ju vad detta betyder.
15000:1 i dynamisk kontrast (Dynamisk kontrast?)

1300 cd/m2

typ Finska för mig ,Menar dom skulle kunna sälja vad som helst till mig,Vet inte om det är bra eller dåligt?

Fasen man vill ju inte känna sig lurad om man köper den.Någon som råkar ha samma modell?

Sen verkar det som dom flesta ställena slutat sälja denna modell.Är det en gammal modell?

Gammal teknik i tv,n?Nyare bättre?

Sorry men nu poppar frågorna upp bara av sig själv.

Sen undrar jag när du säger kalibrera?Låter avancerat

mvh Robban

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

LCD
7 timmars användande om dagen i 20 år tar det för en LCDtv att tappa 50% av sin ljusstyrka enligt tillverkarna (iaf samsung, LG, Sony)
hur det är med plasma har jag inte någon riktig koll på!

Dynamisk kontrast= kontrasten mellan mörkt och ljust (och grått) som kan uppfattas en kort stund på en del av skärmen.. det är vad jag har hört så det ärinte helt hundra på att det stämmer!!
en sak som är säker är iallafall att ju mer den dynamiska kontrasten har ökat med nyare modeller desto bättre har tvapparaterna bilivt.. men man ska ha i åtanke att alla märken har sin "egna" mätningstandard i princip så va dsom står är inte riktigt att lita på (spec Samsung & sony är duktiga på det)

sen om du väntar ett tag med LCD så släpper Samsung nya modeller i soomar med Dynamiska kontraster närmare 30 000:1

Visa signatur

PS3+250 Gb extern HDD+Blu Ray+ Full HD :)

Permalänk
Testpilot

Dynamisk kontrast är ett sätt att "fuska" för att kunna få bättre kontrastomfång på en LCD-skärm. Dett går ut på att ändra backlightens styrka och då kan skärmen göras mer mörk eller ljus utöver vad den egentligen klarar av. Detta brukar göras genom att läsa av bilden totala ljusstyrka och ändra backlighten i realtid.

Denna funktion kan tyvärr göra att mörka scener i filmer kan bli för mörka och ljusa detaljer kan bli svåra att se om det är mörkt runt omkring iomed att backlighten sänks för att få bättre kontrast.

Lite mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_contrast#Dynamic_contras...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Köp hemmabio-tidningen,,,kolla vad dom klassar som "bra köp" i din prisklass.

Panasonic plasmor ska vara jätte-mycket bild för pengarna. Jag har en äldre panasonic plasma som fortfarande ser jävligt najs ut. Jag "matar" den med PS3 720p eller 1080p har inte kunnat se vilken som skalar ner 1080p material bättre. Tv eller PS3. Jag har ComHem's Humax HD burk som ser jättefin ut via hdmi.
Digital-tv, video , dvd via hdmi eller komponent eller VGA från htpc ,,,allt sväljer panasonic med nöje.

Jag tror det idag endast är marginella skillnader då LCD och Plasma som tekniker har mognat så mycket de senaste åren.

Det finns ju nåt att säga om att följa märke för extra kompatiblitet (slipper oftast hdmi-handskaks-problem m.m.) Tex att köpa sony-grejer hela vägen eller LG osv. Brukar finnas en del fördelar.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]