Problem med nätagg och spänningen?

Permalänk
Medlem

Problem med nätagg och spänningen?

Följande står i bios:
CPU Vcore: 1,416V
3,3VCC: 3,440V
5V: 5,016V
12V: 12,056V
3,3V Sb: 3,440V

Och i windows står det:

CPU Core: 1,42V
+3,3V: 3,44V
+5V: 5,09V
+12V: 8,78V

Så vad ska jag tro på?

Hade ni bytt moderkort eller hade ni låtet det varit så som det är nu?
Kan det vara att jag kör windows Vista? dvs att alla program som känner av sånt här kanske har den buggen i vista?

Hur kan man fixa detta?

Det är samma sak med 2 olika nätagg; jag har testat med följande nätagg:

AXP 500w

Och nu har jag Crosair PowerSuplly 520W HX ATX som jag köpte idag som att jag trodde det var nätagget det va fel på, men det står fortfarande lika i Everest osv.

Men som att det står i bios att 12V är 12,056V i bios så borde det inte vara någon fara eller?

Permalänk
Medlem

Stämmer inte alltid i bios/via program, en mätare för att kolla exakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Stämmer inte alltid i bios/via program, en mätare för att kolla exakt.

Okej, men jag kan ju knappast ha fått 2st nätagg med samma fel?
Jag kan alltså lita på bios?

Permalänk
Medlem

Men en multimeter av kvalité kan du lita på siffrorna till 100% procent, bios och andra program inte alls. Men kan direkt säga att skulle spänning vara så låg som 8,78V hade inte datorn fungerat alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BSorre
Men en multimeter av kvalité kan du lita på siffrorna till 100% procent, bios och andra program inte alls. Men kan direkt säga att skulle spänning vara så låg som 8,78V hade inte datorn fungerat alls.

Hehe okej, nu har jag bytt moderkort och nu visar windows 10,38 och bios visar 11.96V (Vilket jag tror är korrekt.)

Men varför visar windows lägre än vad bios gör? Finns det någon "energi spar skit läge" i moderkortet?

Min setup ser ut så här:

Jetway AM2 M2A692-GHG
AMD Athlon 64 2x 6000+ (3,0Ghz)
2x1gb ddr2 667mhz
2x512mb ddr2 667mhz
Geforce 8800GT 512MB
2st sata2 diskar.
2st chassi fläktar

Så har jag Corsair 520W HXATX (HXEU) nätagg

Permalänk
Medlem

Det beror troligen på att programmet du använder för att kolla av spänningarna med tolkar sensorvärdena fel. Testa att använda något annat program, så får du säkert annorlunda resultat. Med tanke på vilka värden du får så ska du nog lita på BIOS hellre än programmet du använder.