Permalänk
Medlem

Lappning = Våtslipning! (?)

Är det inte dags att reda ut begreppen nu?
Det är ju helt klart på modet att "lappa" sin processor, vad man vill uppnå är en plan yta med fin ytjämnhet. Och i slutändan är det en svalare processor man vill åt. Den eventuella temperatursänkning som erhålles har väl flera troliga förklaringar (kylpasta leder värme sämre än metall, kylpastan får bättre kontakt med ytorna men kanske också att processorkylaren rengjordes när "lappningen" gjordes).

Så det är väl i stora drag motiveringen bakom, nu är frågan vad betyder "lappning"?

I svenska språket hävdar jag att det inte finns ett ord som heter "lappning" och har innebörden att bearbeta ytor. I engelskan däremot finns ordet "lapping" (http://en.wikipedia.org/wiki/Lapping). Den svenska motsvarigheten är faktiskt något som heter "läppning" (http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ppning). Eftersom definitionen är en aning fåordig på wikipedia, saxar jag här ur min lärobok (Verkstadstekniska tillverkningsmetoder Jan-Eric Ståhl):

"'Läppning''' är en finbearbetningsmetod som ger ytterst fina toleranser och ytjämnhet. Slipkornen är uppslammade i olja eller ingår i en pasta. Själva läppverktyget är tillverkat av ett mjukt material t.ex. koppar, poröst gjutjärn eller specialsintrade material. Läppverktyget håller tillfälligt kvar ett slipkorn medan detta skär en liten spåna eller rullar över arbetsstycket och successivt avverkar det yttersta ytskiktet. För att inte slipkornen skall fastna i arbetsstyckets yta förs läppverktyget i banor som korsar varandra. Avverkningen är ytters liten varför ett noggrant förarbete förutsätts. Principen för en läppmaskin framgår av figuren. Här bearbetas två planparallella ytor på ett arbetsstycke. Även cylindriska ytor kan bearbetas i sen sådan maskin. Observera att tappen till hållareplattan sitter excentriskt.

Med denna definition i ryggen vänder jag mig nu och ser på de bilder och "bloggar" som publiceras där personen påstår att han/hon har "lappat" eller gjort "lapping" på sin cpu. Min slutsats är att ingen av de bilder jag sett visar en metod eller ett resultat som kan likställas med "läppning", vad jag ser är en vanlig "planslipning med våtslippapper" (att på ett plant underlag använda fint våtslippapper med vatten för att minska friktionen/materialavverkningen ).

Jag säger: Bort med termen "lappning" och in med den riktiga beskrivningen "Planslipning med våtslippapper".

Edit: Ändrat från bara "våtslipning" till "Planslipning med våtslippapper"

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Tycker att du har många rätt här!

Men tycker att den rätta benämningen är: Planslipning med hjälp av våtslippapper.

Själv planslipade jag min cpu kylare med diamantbryne.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem

Givetsvis har du rätt. Har ändrat i mitt inlägg!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Va spelar de för roll vad folk kallar de, så länge alla förstår va de handlar om?
GO GO SPRÅKPOLISEN!!!!

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Hahaha han måste nog skoja? Inte har han suttit och skrivit och leta bilder för att sen kunna vara en besserwisser?

Permalänk
Medlem

Tja, det är ju ett sätt att se på det...
Mitt inlägg skrev jag mest i upplysningssyfte, vill man inte ta åt sig så är det upp till var och en. Jag tycker dock att man åtminstonde ska få chansen att lära sig nåt nytt, istället för att bara fortsätta föra vidare något som uppenbarligen är fel.

Men visst, att stoppa bomull i öronen på lektionerna och att i så stor utsträckning som möjligt ignorera all tänkbar form av kunskap är ju också ett sätt att leva.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt en grupp människor som uppskattar någorlunda korrekt språkbruk.

Nu vill jag gärna få veta hur jag på bästa sätt slipar min egen processor.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Tack! Jag trodde vi var en utdöende grupp

Det finns massor med guider på hur du får din CPU och kylare plan.

http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=433

http://www.frogge.de/pepper/lap/lapreport1.html

Finns även någon här på swec som gjort lite beskrivning, sök och du skall finna!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

The Purpose of CPU Lapping....

du tror inte det bara är en försvenskning av lapping. lappning/lappa?

kommer inte byta efter dessa argumenten iaf.

bw power?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Aha! är det det dom menar jag som trodde att dom hade lappat till en stackars Lapp alltså Lappning,låter ivf som någon sorts udda sport som utövas i nån liten by någonstans hehe. Skämt åsido om jag fick bestäma (vilket jag sällan får) så kulle jag helt enkelt kalla det för finslipning allternatift nedslippning då du alldrig kommer att få det helt plant hur man ej beter sig med slippaper (kommer alltid att lämna små slipspår).

Ha det gott.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk

Så nu är sign ändrad Planslipning med våtslippapper. Snart tycker jag att alla som skriver 1Gb borde ändra till 1024mb! Fast det går ju i och för sig 1024 Kb på en Mb. Så i det borde vara tex 1073741824byte @ 800mhz

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd

Det är som vanligt en dum amerikan som tagit fel namn till något dom gjort, samma med "Molex" kontakterna.. är man dum och inte kan söka med t ex. google så missar man att Molex är tillverkarens namn.

Jag "läppar" än, bryne+olja+exentriskt rörelse=läppning... och det blir faktiskt spegelblankt (efter ett par tiotal timmar) och 100%(+0/-1%) plant enligt mätmaskin inte ögonmått med brunögat

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Kul att någon mer uppmärksammar våldtäkten på det Svenska språket.
Att planslipa saker har folk gjort i århundraden, kan inte förstå vrför man nu ska behöva kalla det för "lappa".
Jag planade t.ex flera topplock till moped på betonggolvet i källaren där vi bodde på den tiden, men man hade faen blivit mobbingbarn om man sagt att man "lappat topplocket".

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

min cpu gick sönder efter jag lappat till den

Permalänk
Medlem

""The Purpose of CPU Lapping....

du tror inte det bara är en försvenskning av lapping. lappning/lappa?

kommer inte byta efter dessa argumenten iaf. ""

Skulle vilja vara med när en sådan kommentar läggs fram i en verkstads industri.
Ex. -Hej jag har kört sönder mina hållare till kantpressen, det är nertryckt 4 tiondelar på insidan. Skulle du kunna LAPPA dom i din LAPPMASKIN.

""Aha! är det det dom menar jag som trodde att dom hade lappat till en stackars Lapp alltså Lappning,låter ivf som någon sorts udda sport som utövas i nån liten by någonstans hehe. Skämt åsido om jag fick bestäma (vilket jag sällan får) så kulle jag helt enkelt kalla det för finslipning allternatift nedslippning då du alldrig kommer att få det helt plant hur man ej beter sig med slippaper (kommer alltid att lämna små slipspår).""

Det viktigaste är att ytan blir plan, inte att det är små slipspår i den, + att det finns väldigt fint våtslippapper. Skulle bli förvånad om du ser slipspår med PCS 2400.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk

Självklart är de en försvenskning precis som vanligt. Planslipning låter väldigt korrekt de kan ja hålla med om men som läget är just nu så har ju "lappning" hunnit bli ett så pass vanligt uttryck så vi har ju inte sett uttrycket för sista gången precis.

- Lappa i lappmaskinen. Nej! De låter inte särskilt korrekt språkmässigt sett.

Men språkanvändningen i Sverige är som den är idag, lite huller om buller med alla möjliga ord och konstigheter.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Aj vilka problem kalla det för nedslipnig så e de bra med det..

Permalänk
Medlem

Kan ingen göra en FAQ om lappning?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Kan ingen göra en FAQ om lappning?

Hmm förstår inte vad du menar....... planslipning?

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kantbock
Hmm förstår inte vad du menar....... planslipning?

Ja, om våtslipning, torr slipning, hur man ska göra, vad som behövs osv. Skulle vara väldigt bra för mig iaf.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

hmm . försvenskning som sagt. om du nu har tagit det som ditt personliga kortståg att revolutionera svenskan. ta något vettigt att besserwissa om, som är lika fel, tex lunarspråket.

ok?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
hmm . försvenskning som sagt. om du nu har tagit det som ditt personliga kortståg att revolutionera svenskan. ta något vettigt att besserwissa om, som är lika fel, tex lunarspråket.

ok?

Hmm haha. Ja ja det var ett skämt zsimpey!
Vad ska man säga. Tror att skon klämmer någonstanns. Vet inte hur gammal du är, men lunarstorm är väll' för dom lite yngre?

Kan bara säga hur det var för mig. När jag läste om "lappning" första gången här på forumet. Trodde att folk här skimmsade sina kylare på något sätt. Tog ett bra tag att fatta att det handlade om planing.

Tycker att det var bra att Isengrim tog upp ämnet. Han har nog räddat en och annan från lappningsträsket.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem

zsimpey (och ni andra som inte ger konstruktiv kritik):

Jag gjorde artikeln därför att jag anser att SweClockers forum och artiklar faktiskt har mycket bra innehåll i kontrast till ex. lunarstorm. Varför du nämner lunarstorm är för mig en gåta, det är två väldigt olika sidor där SweClockers handlar om datorer och allt inom det området och lunarstorm handlar om....ja, mest ingenting. Ett av SweClockers syften är just att sprida information, därför tycker jag att mitt inlägg faller väl samman med det genomgående temat för SweC.

Jag kan inte heller förstå människor som blir upprörda över att faktiskt få reda på sanningen om olika ämnen? Jag skrev inlägget för att sprida kunskap om detta ämne, vad ni sedan gör med den kunskapen är ju upp till er själva. Jag har inte som målsättning att alla ska ändra sina uttalanden, men jag ger iallafall dom som vill en chans att förstå innnebörden av det dom skriver.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Bra skrivet Isengrim! Men ord ändras med tiden... Som uttrycket "LOL" används nästan helatiden av ungdomar.
Exempel: Om man ser någon trilla med en cykel, då hör man oftast någon kompis säga "LOL". LOL betyder laughing out loud, men ingen "skrattar högt" när man ser någon trilla med en cykel. :S

Lite flummigt inlägg, men hoppas någon förstod.

-------------------------------------------------------------------------------------

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Snart tycker jag att alla som skriver 1Gb borde ändra till 1024mb! Fast det går ju i och för sig 1024 Kb på en Mb. Så i det borde vara tex 1073741824byte @ 800mhz

Från och med 1998 ska man använda ordet "GiBi" eller "GiB" som står för för Gigabinär när man menar 2^30 (1073741824). Aqualize gör iaf ett tappert försök här på SweC genom att använda GiB vid det som folk menar med GB. ( 2^30 ) Har inte sett någon annan här som använder "i" i sånna tal.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bin%C3%A4ra_prefix#Dataenheter.2...

Och jag läste detta i en IT-Ordbok

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

esa@tetris: det var ungefär dit jag ville komma. sen att jag tog lunarstorm är nog nått som man hört om. "lunarspråket". är lite för gammal själv för sånt, men uppenbarligen blev jag förstådd av iaf en här inne...

jag menade altså lol osv. kan själv inga sådana utryck, men hör dom mer och mer ute av "ungdommarna". var bara så jag tänkte.

tycker också sweC är en bra site. du missade min poäng med en fotbollsplan där.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
"lappat topplocket".

Verkligen! Det där låter ju som någonting med 18-års gräns.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Verkligen! Det där låter ju som någonting med 18-års gräns.

?
Typ 25-30 år sen jag pulade med moppe.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Så nu är sign ändrad Planslipning med våtslippapper. Snart tycker jag att alla som skriver 1Gb borde ändra till 1024mb! Fast det går ju i och för sig 1024 Kb på en Mb. Så i det borde vara tex 1073741824byte @ 800mhz

Sen borde folk lära sig att skriva ut prefixen riktigt med.

G = Giga
M = Mega
B = Byte
b = Bit
Hz = Hertz

Gigabyte = GB
Megabyte = MB
Megabit = Mb
Megahertz = MHz

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Underbart att se att det finns språkvårdare som företräder användningen av svenska uttryck samt motverkar felaktig användning av påhittade metoder.

Jag skulle inte kalla en moped för en bil eller "car" - Av samma anledning kallar jag det planslipning och inte läppning eller "lapping".

Stå på dig Isengrim! Du har mitt stöd.

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

det enda jag har lappat är cykelslangar ända tills biltema byggdes 1km härifrån, nya slangar är billigt

/Daniel