Nya turer kring The Pirate Bay

Permalänk
Melding Plague

Nya turer kring The Pirate Bay

Förra veckan rapporterades det om att polismannen som utrett The Pirate Bay blivit anställd av Warner Bros. Nu har det kommit fram att samma person begärt tjänstledigt innan åtalet lämnades in. Detta stärker misstankarna om att polismannen och Warner Bros förhandlat om anställningen under pågående utredning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag håller på TPB, som alltid annars. Känns inte som rättväsendet kan lösa detta på ett bra sätt idag ändå.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Rättsväsendet är felande i stora hela. inte bara i denna fråga!

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

Vad är det som TPB har gjort som andra torrent siter inte har gjort? Eller har de bara otur?

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk

Varför skulle åklagaren ha några invändningar mot detta? Han är väl bara ute efter att få en fällande dom, är det inte upp till domaren att förkasta "utredningen" och kräva ett objektivt "vittne"?

OBJECTION!!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

TPB är ju en av de absolut största trackerna och så är de ju lite stöddiga så det är ju klart en skalp som anti-piraterna vill ta. Annars så är TPB en tracker precis som alla andra torrentsidor

Permalänk
Medlem

Detta är 2 ggr som det funnits chans att jäv i TPB sagan, första gången har det sagts att det förhandlades mellan utredande polis och AntiPiratByrån innan förundersökningen lades fram, då struntade man i den uppenbara jävsituation som förekom med invändningen att utredningen redan var färdig, bara inte lämnats in. Rent skitsnack som man kör med ännu en gång till synes. Självklart vill polisen inte erkänna att jäv har förekommit och en utredning måste göras om från grunden samt ett huvudvittne, och tidigare polis, måste strykas... kostar ju pengar, nä då är det tydligen bättre att tulla lite till på rättsäkerheten och strunta i den anklagades rättighet till en rättvis dom (för eller imot). Skenrättegång är vad detta är. Själv samme polis som nu är i blåsväder var ju i blåsväder med JO anmäld redan vid första rassian 06 men det ärendet lades ner och nu är han igång igen men ändå ska vi acceptera hans utredning samt kommande vittnesmål som om de inte alls påverkats av målsäagande och numera hans arbetsgivare.

Skakar på huvudet och försöker skratta åt elendet.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Monique Wadsted och Håkan Roswall, Sveriges två mest korrumperade och förvillade människor. Rättvisa ger de uppenbarligen totalt fan i. Ärkeskata och ärkeskitstövel istället för advokat och åklagare är passande tittlar för dessa två. Roswall måste vara en skam för varenda åklagare i landet när han ignorerar ett solklart jäv för att klara av sitt VAGA åtal.

Vi kan härmed dra en tydlig slutsatts, rättegången kommer INTE bli rättvis! Expolismannen har sin muta i form av arbete hos warner klar så han har säkert inte några problem med att sätta ditt en sökmotor med ett par lögner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vatsug
Vad är det som TPB har gjort som andra torrent siter inte har gjort? Eller har de bara otur?

dem e störst...

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Detta är lika absurt som att sätta dit google för att man kan söka på barnporr. De kommer aldrig lyckas om inte en ny lag stiftas som förbjuder distrubution av filer med anknytning eller som hänvisar till piratkopierat material.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

Hoppas domen blir fällande.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

hoppas att domen inte blir fällande

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är uppenbarligen lika lätt att sitta på den här sidan och kasta bajs övar staketet, som det är för de på andra sidan att kasta hitåt.
Eftersom så få detaljer är kända och väldigt få här sitter med någon ingående rättskunskap skall man kanske vara lite försiktig innan man strör anklagelser omkring sig. Har utredningen varit avslutad innan WB kontaktade polisen ifråga är det självklart att jäv aldrig uppstått, medan alltför många här verkar tro att så fort de nämns i samma mening i en artikel så har ett lagbrott begåtts.
Inblandade sakkunniga kommer säkerligen gå igenom det hela noggrannt, så låt dem göra det innan ni fäller er dom?

Att det är klumpigt och korkat skött är ställt bortom allt tvivel, men huruvida lag eller rättspraxis brutits är inte fastställt.
Smutskastning är ett redskap för de som inte har några riktiga argument.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vatsug
Vad är det som TPB har gjort som andra torrent siter inte har gjort? Eller har de bara otur?

Inget, förutom en provocerande attityd. En sak som rättsväsendet alltså absolut inte ska hänsyn till. Men säg de till juristena...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
dem e störst...

"DE är störst". Att använda "e" som "är" är helt ok. Att stava fel är helt ok. "Dom" är också, numer, ok i skriven svenska.

Men någon måtta måste det ändå vara? Jag har de senaste veckorna sett fler "dem" på sweclockers än i hela mitt liv. Alla gånger felanvänt, från olika upphovsmän. Vad är det som pågår?

(Detta är alltså inte ett angrepp på dig, jkrx, utan jag är bara förbluffad av hur man kan använda "dem" så fel. "Dem" är ett svårare ord än "de" (eller dom) så när man lär sig ordet har man rimligtvis redan lärt sig "de", "den", "det", "dessa" och framförallt "dom". Så hur i hela..., undrar jag, kan man göra felet att använda "dem" för ofta? För sällan är helt naturligt. Men för ofta? )

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Är inte Sweclockers en hårdvarusida? Tycker alla APB vs PB.org är rätt jobbiga och onödiga.

Sedan tycker jag inte man kan sitta och kasta skit på en lagbrytande grupp som krigar mot en annan lagbrytande grupp. Vänd det hur ni vill...

Permalänk
Medlem

Jaja ska bli kul att se hur det går i det här fallet. BTW undrar när Hollywood gör en spelfilm på detta spektakel och när den finns för nerladdning på TPB :p?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Sedan tycker jag inte man kan sitta och kasta skit på en lagbrytande grupp som krigar mot en annan lagbrytande grupp. Vänd det hur ni vill...

Vilken existerande lag bryter TPB emot?

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant att följa och se vad som händer. Man får väl hoppas att TPB klarar sig undan det här.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Vilken existerande lag bryter TPB emot?

Medhjälp till upphovsrättsbrott.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kan tänkas vara positivt att den här polismannen har jobbat hos Warner Brothers, det skulle kunna bredda hans kompetens inom fildelningsområdet, säger Håkan Roswall, åklagare i Pirate Bay-fallet.

WTF?!

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Medhjälp till upphovsrättsbrott.

vad jag vet så är det inget brott just nu. isf vore dom flesta sökmotorer skyldiga till detta "brott".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
vad jag vet så är det inget brott just nu. isf vore dom flesta sökmotorer skyldiga till detta "brott".

Precis med tanke på att google vore en riktig bov i det hela då!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
vad jag vet så är det inget brott just nu. isf vore dom flesta sökmotorer skyldiga till detta "brott".

Medhjälp till ett brott är alltid ett brott. Spelar ingen roll om det är mord, stöld eller brott mot upphovsrätten. Dålig jämförelse med sökmotorer då de knappast har som uppsåt att hjälpa dem.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Medhjälp till ett brott är alltid ett brott. Spelar ingen roll om det är mord, stöld eller brott mot upphovsrätten. Dålig jämförelse med sökmotorer då de knappast har som uppsåt att hjälpa dem.

Skulle inte tro att det är något som är testat i domstol ännu. Är väll precis de försöker göra.

Permalänk
Medlem

Thepiratebay liksom alla trackers är ett fantastiskt hjälpmedel för fildelning, alltså att man delar filer mellan varandra, inte nödvändligtvis olagligt material. Sen att en sida inte aktivt arbetar för att rensa bort pirat-material måste väl inte nödvändligtvis klassas som medhjälp? Dock har ju såklart thepiratebay ett ganska tydligt syfte från början. Men säg hypotetiskt att piratebays servrar gick igång med ett nytt domännamn och mindre piratprofilering. Hade de kunnat bli dömda för medhjälp då? Lagen säger väl inte att man måste aktivt bekämpa fildelning. Istället är det ju användarna som begår brott. Om syftet med sidan är fildelning, inte olaglig sådan, men användare lägger upp material själva så är väl ingen skyldig att rensa materialet. Torrents är väl fortfarande lagliga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
vad jag vet så är det inget brott just nu. isf vore dom flesta sökmotorer skyldiga till detta "brott".

lite osäker hur jag ska tolka det du skriver:
man kan alltid vara medhjälpare till brott (iallafall vad jag vet), detta är dock det första inom upphovsrättsbrott. Dock är det upp till domstolen att fastställa om de anklagade har utfört en lagöverträdelse och därmed skyldiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Vilken existerande lag bryter TPB emot?

Uppretandet och förnedrandet av kostym-rikets företrädare inför offentlighetens roade ögon?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Så länge filmbranschen vill slå ner denna möjlighet vid namn internet för distribution av film så kommer det seglas piratskepp(förutom vid de tillfällen då det ska fiskas upp fina skatter, då lägger vi till).

Ge oss sjyssta betalsajter med film i alla format, utan kopieringskydd och regionskodning till humana priser(40-50 spänn filmen?)! Lyckas de med detta kan de få gnabba på olaglig fildelning.

Jag tänker inte acceptera att de där gamla ruggugglorna till filmbolag tror att vi ska sitta och beställa allt från cdon eller gå till åhlens för att få tag i film när vi vill ha och kan få det on demand!

Inrättar de dessa tjänster så kan ingen komma och prata för "gratis fildelning". Detta är min åsikt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Medhjälp till ett brott är alltid ett brott. Spelar ingen roll om det är mord, stöld eller brott mot upphovsrätten. Dålig jämförelse med sökmotorer då de knappast har som uppsåt att hjälpa dem.

Sökmotorer har som uppsåt att hjälpa till att folk ska komma dit de söker. Skriv in tex rambo torrent i tex Google och du får väldigt många svar där du kan ladda ner senaste rambo filmen. Förstasidan i Google ser då väldigt lik hur många torrent sidor ser ut. Problemet med det är väl att väldigt få anser det vara klokt att censurera allt för mycket det man får fram i sökmotorerna. I framtiden kan det bli så att man kommer säga att det var Kina som var först med att censurera internet för sitt folk och det dröjde inte länge för än allt fler länder följde efter.

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Medlem

Patetiskt som alltid när man läser något om den här utredningen, skulle inte förvåna mig om alla inblandade blivit mutade. Åtalet är ju helt sjukt men så går det när personer utan datorkunskaper ska "skippa rättvisa" i ett högteknologiskt samhälle.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.