Permalänk
Medlem

Klocka q6600 över 2.7ghz? hjälp :)

Moderkort: gigabyte x48 dq-6
cpu:q6600

Mål med klockning att köra på 333x9 och minne på 333x2.

Har klockat den till 305x9=2.745Mhz
vcore satt till 1.36
Pci-e 100mhz.
kör minnes timings på auto för tillfället, 6-6-6-18 på auto.
Minne multiplier satt till 2.5, 305x2.5=762mhz.(vill köra på 333x2 som mål)

Nu till problemet, ökar jag fsb till 310 stänger datorn av sig direkt efter boot.
Testat att öka vcore till 1.38, men samma problem, har 1.36 med 305x9.
ökade ddrvoltage +0.2, alltså 2.0 men samma problem(men ska knappast behöva om jag inte går över 400mhz väl?)

Inte ska jag behöva öka voltage till nordbryggan vid så låg överklockning?

temperaturerna ligger på ca 60 grader under load i prime 95 vid 2.7ghz.

Har jag missat nåt självklart? försökt kolla i alla guider och följa dom.

Permalänk
Medlem

Det är något annat som strular med största sannolikhet. En q6600 skall kunna köras i 3 Ghz på ca 1.27-1.30 V. Du skall inte behöva gå så högt för att nå 2.7.

Har du testat att gå raka vägen upp till 3.0 ?

När du klockar processorn, ställ minnena till lägsta möjliga. När du fått ordning på processorn jobbar du dig upp med minnena istället. Det är iaf min rekomendation. Jag hade stora problem då jag inte visste när det var minnena som strulade och när det var processorn.

Permalänk

Höj volten och se om det funkar, gör det det vet du att det är volten. tänk på att stänga av allt onödigt också som spectrums osv.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag testade att gå direkt till 3.0ghz. 333x9 och minne påx2 =667mhz.
timings på 6-6-6-18.
Kom in i windows och direkt där fick jag bläskärm och dumpning av fyskikt minne.

Ändrade timings till 5-5-515 och fick blåskärm mkt tidigare och dumpning.

satte jag sen på auto så fick jag fel på filsystemet i windows och va tvungen att köra en inkonsekvent kontroll av diskarna....

Är det minnet som spökar?
vad ska jag sätta timings på?
har detta minne http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341703

Permalänk
Avstängd

hejsan jag sittter på ett X38 dq6 o för att du ska kunna uppnå högrehastigheter så måste du ställa ner memory system multiplier från auti till 2X sen kan du börja klocka som folk igen .hade samma fel med min E6600 från början vcores på 3ghz blev 1,33volt (standard 1,325)

om inte detta funkar då har du fått ett ännu sämre verson av moder kort en jag

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Det låter onekligen som minnena kan spöka. Släpp upp timingsen ännu mer och se vad som händer. Ta 7-7-7-22.

Permalänk

Hmm som jag sagt innan, mer volt, speciellt till minnena som du har 2 volt på medan de ska ha 2,1 från början, och de har inget emot att ha 2,15 volt heller.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Ok, ska testa att sätta minnena på 7-7-7-22 och sen sätta multiplier på x2.

Minnena kommer ju underklockas rejält tills/om jag kommer upp i 333x9.
Är det nån fara med att underklocka minnena?

Har testat med 1.4V, men så mkt ska väl inte behövas för 3.0ghz?

Och behöver jag verkligen öka volt till minnena om de inte ska överklockas? ska ju köra dom på 667mhz (dom är på 800mhz)

Många frågor,,,,men måste ju lära sig nångång

Permalänk
Avstängd

hehe lugnt , du kan ju ha fått ett B ex av processorn som behöver mer volt (vcore) sen så kan det va moderkortet som inte gillar denna processor till 100 procent , ja va vet jag jag sitter just nu i instalerar min andra dator med p35 moderkort ska testa min E8400 o se om det är moderkorten som är bovarna i mina problem i allfall ,lär dig en sak datorer är mystiska ting dom har eget liv o gör som dom vill så man kan som aldrig förutspå hur en prolle ska jobba med ditt moderkort osv

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Det vore en fördel om du körde minnena på det som det står i SPD. Du kan ta reda på olika SPD med hjälp av CPU-Z.
Det gäller volttalet. Det är inte någon fara att underklocka minnena.

Eftersom du har misslyckats med snävare timings så släpper du upp dem för att "lätta" på allt och få reda på om det kan ha varit minnena.

När det gäller processorn så bör du kunna nå 3.0 Ghz på 1.35 V som mest. Men höj du till 1.4 om du misstänker att det kan vara problemet. Säkerställ dock att du har korrekt kylning! 1.4 Volt gör att processorn blir varm !

Permalänk
Medlem

Problemet är löst, klockat den till 3.0ghz nu iaf.

Mitt misstag va att jag hade satt minnes multiplier till 2, men i 266mhz strap. därför det inte funka så bra...ändrade till x2.4 i 333mhz strap

så kör 333x9 och minnet i 2.4x333=800mhz.

för tillfället kör jag minnes timings på auto och 6-6-6-18.
ska försöka ändra imorrn till 5-5-5-15 iaf.
Tjänar man så mkt att gå lägre?
minnet ska klara 3-4-4-12 tror jag, men då måste jag nog öka volten till minnet. Är det värt det?

Tack för all hjälp också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppegu
Problemet är löst, klockat den till 3.0ghz nu iaf.

Mitt misstag va att jag hade satt minnes multiplier till 2, men i 266mhz strap. därför det inte funka så bra...ändrade till x2.4 i 333mhz strap

så kör 333x9 och minnet i 2.4x333=800mhz.

för tillfället kör jag minnes timings på auto och 6-6-6-18.
ska försöka ändra imorrn till 5-5-5-15 iaf.
Tjänar man så mkt att gå lägre?
minnet ska klara 3-4-4-12 tror jag, men då måste jag nog öka volten till minnet. Är det värt det?

Tack för all hjälp också

Det beror på hur mycket prestanda du vill krama ut. Om du sänker timingsen ytterligare kommer du som mest få ca 100-200 Mb högre överföringshastighet, om ens så mycket.

Men vill du testa och prova, why not ?
Gå inte över 2.2 V iaf. Det är inte värt det.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför du kör så sjukt höga tajmings när du har så bra minnen! menar du kan ju för fan köra 800 mhz alltså 400 FSB i CL 3-4-4-15 vid 2.1v (+0.3) ställ multipliern till 8 så har du 3200 mhz och ja du borde öka volten 1-2 steg på nordbryggan kanske 1 på syd och ish också

Visa signatur

Rampage Formula | EVGA 570 GTX | Corsair DDR2 1066 MHZ 2x4GB | HX Series 520W | E8600 475x9.5 @ 4,5Ghz (max 10x500 @ 5Ghz ) | SB X-FI Gamer | X-FI Extreme Auduio | HD 595 | Asus VG278 (144hz)" | Logitech G510 |Razer Imperator| Razer Destructor|

Permalänk
Medlem

Vill inte klocka mer än 3.0ghz just då mina temps ligger runt 66-67 vid load i prime 95 nu.

så 333x9 och minnena kör jag i 333.2.4=800mhz. Så jag kör minnena i 800mhz, men i 333mhz strap, inte rikigt hundra vad menas med strap...men satte på det efter som det stämde med min fsb, eller tänker jag fel?

sänkt timings till 5-5-5-15 iaf. ska sänka till 4-4-4-12 sen efter jag kört klart lite prime tests. Eller kan jag inte köra på 4-4-4-12 om det står 3-4-4-15 på minnena?
Just nu kör jag på standard volt, 1.8 antar jag på minnena och verkar stabilt.

Permalänk
Medlem

Bara för att ge lite referens tänkte jag dela mina överklocknings försök med er. Detta är bara test, inte att jag leker idiot och ska sabba, så kommentarer om hur korkat det än må vara kan ni hålla för er själva )

Ga-P35-Ds4
Corsair-XMS2-6400
Q6600 - originalkylare ( Har inte råd att skaffa värre nu, hinken kostade mycket som det är)

Om jag slår på auto på alla volt inställningar (Inte kanske det bästa, men det krånglar inte...)

Min Q6600 går att få upp över 3.53 (säkert ännu mer om man vill...) men då får jag att den slår av vid start.

Jag gillar att köra min med volttalen på auto och sen köra 450x6 på prollen, vilket resulterar i 3.15 GHz (1.33V) och den känns mer rapp än om jag kör den i 3.2 med lägre buss och högre multiplier. Dessutom ger det inte så brutalt mycket höjda temperaturer. jämna 70°C i load mot 65° original.Minnena går då i 5-5-5-15, 900 MHz. 2.00 i multiplier.

Tillverkarna säger att prollen inte tar skada förrän du går en bit över 90°C, och om din moderkaka funkar som den ska slår den ifrån vid 85°C. (Då stänger den programmet som du jobbar med och säger ngt i stil med: "<Programmet> har stött på ett problem och måste avslutas." (sker det under uppstart får du en en blåskärm, och kan starta om med lite lägre inställningar)

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |