Angående raid 0 för systemdisk

Permalänk
Medlem

Angående raid 0 för systemdisk

Hej!

Hade tänkt bygga ihop en ny dator och då jag vill ha så snabb återkomst som möjligt
funderar jag på att ta 2x WD Raptor i raid 0, men hur mycket snabbare blir det egentligen? finns det effektivare sätt och framförallt, är det prisvärt?

Tack på förhand

Permalänk
Vila i frid

Använder du 50% från vardera disken i en partition (dvs slösar bort de sista 50 procenten blir överföringshastigheten den dubbla och söktiderna lika låga eller lägre än en enda disk.

Permalänk
Medlem

Du får inte snabbare accesstid du får bara högre troughput, vilket är meningslöst på systemdisken, och att datan är mycket mer känslig

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2101

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
[B]Du får inte snabbare accesstid du får bara högre troughput, vilket är meningslöst på systemdisken, och att datan är mycket mer känslig

På systemdisken lagar man normalt inga känsliga uppgifter utan man bör flytta "Documents And Settings" till en annan disk och/eller köra backup. En hårddisk som har en partition som är 100% av total diskens storlek får långsammare söktider än en raid0-partition som har första 50 procenten av totala diskarnas storlek allokerad, dvs lika stor datamängd som en enda disk. Jag kör 2x36GB Raptor som bara nyttjar 50% av totala mängden disk. Rackarns söksnabb med dubbla datahastigheten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
På systemdisken lagar man normalt inga känsliga uppgifter utan man bör flytta "Documents And Settings" till en annan disk och/eller köra backup. En hårddisk som har en partition som är 100% av total diskens storlek får långsammare söktider än en raid0-partition som har första 50 procenten av totala diskarnas storlek allokerad, dvs lika stor datamängd som en enda disk. Jag kör 2x36GB Raptor som bara nyttjar 50% av totala mängden disk. Rackarns söksnabb med dubbla datahastigheten.

Det finns ju ingen som helst anledning att inte använda de sista 50% till något annat. Systempartitionen blir snabbare ju längre ut på disken den ligger, men den påverkas inte alls av vad du har på resten av disken.

Visa signatur

//Harvey Birdman, Attorney at Law
"I'll take the case!"

Permalänk
Medlem

raid0 snabbar ju upp läsningar och skrivningar så att följande kan påbörjas "tidigare".Prisvärt är ju upptill var och en att bestämma.om man hatar att datorn slöar pga hårskivan är det ju alltid till hjäp om d går snabbare. Allternativt är SSD

Permalänk

sen när kan accesstiderna bli lägre? Två diskar medför att båda diskarna måste hitta rätt i spåret innan datan är klar att användas. Chansen att båda diskarna alltid är i optimalt läge är obefintlig.

Därav borde accesstiderna i perfekta fall vara oförändrade, i realiteten - förhöjda.

Att använda 50% av disken, låter som ett totalt slöseri med utrymme. För accesstiderna måste i optimala fall bli marginellt bättre. Varför? Jo, du har fortfarande problemet med att diskarna ska hamna i rätt läge.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
sen när kan accesstiderna bli lägre? Två diskar medför att båda diskarna måste hitta rätt i spåret innan datan är klar att användas. Chansen att båda diskarna alltid är i optimalt läge är obefintlig.

Därav borde accesstiderna i perfekta fall vara oförändrade, i realiteten - förhöjda.

Att använda 50% av disken, låter som ett totalt slöseri med utrymme. För accesstiderna måste i optimala fall bli marginellt bättre. Varför? Jo, du har fortfarande problemet med att diskarna ska hamna i rätt läge.

Men om du har två identiska diskar, som är upplagda i en raid0. Så båda diskarna borde börja och sluta skriva/läsa på samma ställe. Varför flyttar diskarna runt läs och skrivhuvudet på skoj för?

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Men om du har två identiska diskar, som är upplagda i en raid0. Så båda diskarna borde börja och sluta skriva/läsa på samma ställe. Varför flyttar diskarna runt läs och skrivhuvudet på skoj för?

Allokerar du 50% av diskarna i raid0 behöver läshuvdena bara förflyttas 50% från innerspår till ytterspår mot 100% om du allokerar allt till systemet. Dvs söktiden blir snabbare än om du allokerar hela disken. De resterande 50% kan du använda till ickeviktig ej frekvent lagring/läsning av data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Allokerar du 50% av diskarna i raid0 behöver läshuvdena bara förflyttas 50% från innerspår till ytterspår mot 100% om du allokerar allt till systemet. Dvs söktiden blir snabbare än om du allokerar hela disken. De resterande 50% kan du använda till ickeviktig ej frekvent lagring/läsning av data.

Öh, det där svarade väll inte på min fråga? Jag misstänker att det var föregående svar du ämnade citera.

Permalänk

Är ytterst tveksam till att man ens märker skillnaden om man gör detta. Men om man ändå håller på så kan man väll lika gärna skaffa 2st 1000gb diskar och allokera 5% av varje, då borde det ju gå oändligt snabbt!

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Är ytterst tveksam till att man ens märker skillnaden om man gör detta. Men om man ändå håller på så kan man väll lika gärna skaffa 2st 1000gb diskar och allokera 5% av varje, då borde det ju gå oändligt snabbt!

Alltså iden med att använda endast "början" av hårdskivan är för att access-tiden är som lägst längst ut på skivan. Och om man då begränsar sin raid-array till den delen kan inte OS med tiden fragmentera filerna till ställen längre in som har längre access-tid. Dock kan man ju aldrig gå under den lägsta access-tiden den sämsta disken i arrayn har. Men om din 1000GB disk har låt oss säga 3ms söktid på första 0,5%, och du lägger ihop två såna i raid0 kommer du att ha mellan 3-4ms söktid, en 10GB partition och nästan en dubbel troughput jämfört med en skiva.

Permalänk
Hedersmedlem

hehe kul att läsa.
1: har du 1 disk och den har 8ms söktid. och om du partitionerar systemet till första 20% om du så vill så kommer söktiden minskas en del såvida du inte står o kör resterande 80% som tempmapp för videiredigering tex.
2: har du 2 diskar i raid 0 och gör samma sak så får du i och med RAID0 snabbare datagenomströmning. Sen på det lägre söktid då partitionen är liten.
nu tycker jag i alla fall att ni bör komma fram till något trevligt slut på denna argumentation (svarar på pm)

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Jag kör två Seagate Barracuda 7200.11 i två Raid0-partitioner, en på 100gb för systemet och en på 900gb för allt annat. Jag har kört benchmarks som bekräftar prestandavinsten dels med raid0 gentemot icke-raid, och dels prestandavinsten med den lilla partitionen gentemot den stora. Sen har jag väl fått inse att i vardagsanvändningen så går prestandavinsterna mot 0 MEN jag har upptäckt en annan fördel som jag inte har sett dokumenterad någonstans, och som jag inte kan förklara själv - hårddiskarna blir i princip ljudlösa i den setup jag har nu.

Kör jag dem utan raid så tuggar de på lite, och kör jag allt i en enda stor raid0 så låter de också. I 100/900-setup så blir de dock närmast tysta. Fritt fram för spekulationer..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Hedersmedlem

de e klart.. i och med datatätheten per skiva i disken så kommer läshuvudet behöva röra sig mindre med 2st 500GBare än om de skylle vara 2 raptors. om partitionen är tex 100GB. på båda alternativen.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace