Nu finns hårdvara som kan kontrollera Internet

Permalänk

Hoppsan isp:n kommer nog bita sig själv i svansen med dena mokaper. den kunde ju till o med läsa av all krypterad trafik som torents inte bra=(

SVERIGE SKÄRPNING

Visa signatur

-[W.W.R]-

Permalänk
Medlem

hur ska de veta om bitorrent trafiken är olaglig om den är krypterad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isengard_
SVERIGE SKÄRPNING

Nej, SWECLOCKERS SKÄRPNING!

Varför vilseleda folk med denna artikel precis som att ComHem är ute efter att filtrera bort P2P och annan "olaglig" trafik??

Denna "maskin" ger dem mycket möjligheter, finns inte ett endaste lite uns om att de skulle använda den till det.

Det är ungefär lika smart som att skriva något liknande om säg Volvos XC90 när den kom som att: "Ericsson har köpt ett stort antal tjänstebilar av denna modell och bilen kan även användas för att medvetet köra ihjäl andra människor".

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Om internetleverantörer enbart kommer använda paketfiltrering och annan QoS för att kunna hålla ett jämnt flöde i deras nät tycket jag det är helt ok.
Det är skillnad på att prioritera olika sorters trafik baserat på innehåll, och att slänga trafik.
Om det endast är fråga om prioritering har jag inga problem med det.

P2P tar upp en väsentlig del av internetbandbredden.

Jo det är väl ganska logiskt :).... precis som det står i artikeln så är ju inte tekniken någon nyhet däremot kapaciteten.

Alla operatörer "throttlar" mer eller mindre vid olika tidpunkter för att klara nätdriften.

Vidare måste man throttla vid peering punterna om avtalen inte följs mellan operatörerna.
Var väl det som Telia rök ihop angående med den amerikanske operatören.

Klart olyckligt att Comhem utpekas eftersom man måste göra så här.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Vad är poängen? Jag har betalt för 24mbit, då ska jag fan ha 24mbit när jag tankar också. Dom kan ju inte prioritera ner mina paket bara för att jag använder min anslutning till fullo?
Com Hem suger pung lika mycket som Chello gjorde på sin tid.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju så att vissa tjänster kräver en konstant ström av data medans en P2P nerladdning kan få lite mindre bandbredd och ändå fungera. På så vis kan man prioritera tjänsterna som behöver den konstanta strömmen av data före P2P t.ex och även om det blir nån belastningsspik så kan tjänsten få den bandbredd den behöver. Som oftast inte är särskilt mycket heller.

Det är helt enkelt så att vissa tjänster är mer känsliga och behöver prioritering i vissa lägen för att fungera optimalt.

EDIT
Drar ett exempel, lite förenklat:

Ni är 10 pers bakom en 30mbit lina. Alla har 5mbit var mot denna. 6 stycken tankar i 5mbit var via ett P2P nät och således är all bandbredd använd.

Nu vill 3 stycken andra ringa med sin IPtelefoni, detta skulle inte funka bra. Då har man en sån här maskin som låter IPtelefonin få sina 100kbit var eller vad den kan kräva och ni 6 som tankar få dela på 29.3mbit istället.

Detta för att IPtelefonin ska fungera bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Vad är poängen? Jag har betalt för 24mbit, då ska jag fan ha 24mbit när jag tankar också. Dom kan ju inte prioritera ner mina paket bara för att jag använder min anslutning till fullo?
Com Hem suger pung lika mycket som Chello gjorde på sin tid.

Du betalar verkligen inte för 24Mbit, du betalar för UPP TILL 24Mbit.
Tror ingen leverantör till privatpersoner garanterar hastigheter i sina avtal.

Och hur en påse testiklar har något med saken att göra har jag väldigt svårt att förstå.

Permalänk
Medlem

Som många andra redan sagt att införa traffic shaping som stryper p2p trafiken är ett självmord för den operatör som gör det, det är just därför de inte kommer att införa det.
Inte tror ni väl att ISP:na är så dumma att de stryper flödet hos de kunder som betalar dyra pengar för feta linor! Kunderna skulle fly snabbare än råttor från ett sjunkande fartyg. Inga kunder inga pengar, alla företag fattar detta utom då möjligtvis upphovsrättsindustrin som med de senaste utspelen tycks vilja att kunderna ska vända dem ryggen.

Kontentan - bara för att det finns betyder inte att det måste användas.
Men visst med dagens politiker och lagar så förstår man att folk sitter som på nålar varje gång internet nämns i nyhterna.

Permalänk
Medlem

Fel väg att gå med sån här utrustning.

Bygg ut näten istället. Hur tror ni det blir när TV och filmuthyrning kommer igång på allvar? Och i HD kvalite?

Nu menar jag inte det fejkskiten som dom kör med idag som har låg bitrate utan det som ska konkurera med blu-ray.
Ca 36Mbit/s, inget som dagens ADSL klarar och det är betydligt mer än vad Herr Svensson tankar från Piratebay.

Hjälper inte ett dyft med sån här utrustning då.
Än mindre om ni tänker en familj på 5 pers, alla tittar på olika tv kanaler. Grattis att få det att fungera med dagens nät.

Sluta vara såna jäkla bakåtsträvare med såna här skitgrejer!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
om det kommer ut att någon internet leverantör förstör p2p trafik så kommer alla att byta internetleverantör , förutom som har haft oturen att binda sig i flera år och de 113 som alltid röstar att de inte piratkopierat på swec omröstningar

Haha.. och utav de är det väl 110 som inte vet hur eller vad det är för något.

Dock är det faktum att har man bara comhem att välja på, ja.. då kan man ju räkna med att p2p är strypt.

Därför upmanar jag någon som har comhem att SÄGA till om de kan ladda upp i full hastighet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Widde

Kontentan - bara för att det finns betyder inte att det måste användas.
Men visst med dagens politiker och lagar så förstår man att folk sitter som på nålar varje gång internet nämns i nyhterna. [/B]

Jo men alla kan kolla Netnods kurvor så förstår man att det kan bli problem vid vissa tidpunkter.

http://www.netnod.se/statistics.shtml

Sen har de stora operatörerna direkt-peering där de avtalar trafik med varandra.

Eftersom p2p trafiken mestadels är upphovsrättsskyddat material på drift och inte någon "kritisk" leverans så "trhrottlar" alla operatörer då och då.

Pyntar vi upp 1000:-/månad så kanske man inte behöver "throttla"....

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk
Avstängd

Stackars alla som vill ha WOW-patchar

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

tja, det är ju leverantörenas eget val att filtrera bort torrenttrafik om dom nu vill det, men dom får nog räkna med att förlora 80% av sina kunder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Som många andra redan sagt att införa traffic shaping som stryper p2p trafiken är ett självmord för den operatör som gör det, det är just därför de inte kommer att införa det.

Vad får dig att tro att alla leverantörer just nu skulle ha så pass mycket kapacitet i sina nät att de kan släppa på fullt blås på alla håll samtidigt? Tänk först, skriv sen.
Comhem råkade bara bli ett exempel bland många som visar på att de måste uppgradera sin utrustning vartefter de uppgraderar den generella hastigheten i sina nät.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Fel väg att gå med sån här utrustning.

Bygg ut näten istället. Hur tror ni det blir när TV och filmuthyrning kommer igång på allvar? Och i HD kvalite?

Vilken typ av problem tror du denna utrustning är till för att lösa då?

Permalänk

Låter som vissa (fåtal) har nämnt: en vettig uppgradering då comhem's hastigheter blir snabbare och deras "nätverk" mer belastat.

Det är väl jättebra om mindre bandbreddskrävande tjänster "dedikeras" en viss del av totala bandbredden så att dom fungerar trots massa p2p och BT. Även vanligt "web-surfning" som inte är så bandbreddskrävande går ju idag sunkdåligt vissa dagar då gissningsvis nån ny CAM-version av nån sunkig fjortis-action-rulle har trillat ut på nätet.

Jag tror inte det här har något alls med att jaga P2P eller BT då det endast används för olagligt material (ni hör ju själva hur taskigt det argumentet låter). Utan att på ett vettigt sätt dela upp bandbredden så att ingen av datatyperna dominerar total till bekostnad av andra.

Jag kan inte mycket on nätverk på större skala så jag kanske är helt ute och cyklar här,,,,men men...

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
tja, det är ju leverantörenas eget val att filtrera bort torrenttrafik om dom nu vill det, men dom får nog räkna med att förlora 80% av sina kunder.

Om "Essingeleden" är proppfull så måste man ju strypa uppfarterna....

Sen måste ju Ambulanser, Yrkestrafik, Brandbilar osv ha företräde...

Betalar vi mer för våra abb så kanske någon operatör har råd med en till "Essingeled" .

Att någon får vänta 20 minuter till på sin tankade p-rulle är ju ett mindre problem !!!

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem

Aftonbladetvarning på den rubriken...

Permalänk
Medlem

Appropå rubriken så kan jag föreställa mig nästa redaktörs möte:

"-Ja också var det ju det med vårat försök att outsource:as som Aftonbladets IT-sektion, ska vi verkligen fortsätta med det? Jag anar en viss irritation bland medlemmarna."

För jo ärligt talat så känns många formuleringar mer ämnade åt målgruppen mindre insatta...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn

Att någon får vänta 20 minuter till på sin tankade p-rulle är ju ett mindre problem !!!

Några 20 minuter lär det isf inte handla om i vilket fall. Tanken lär ju inte direkt vara att begränsa P2P till 1 Mbit, utan snarare som sagt att prioritera VOIP och liknande trafik. Jag kan bara se två scenarion här... Det första är att com hem använder den till sån prioritering, och ingen kommer märka ett skit på sina nedladdningar. Det andra är att de börjar som Comcast, och förlorar en satans massa kunder på nolltid.
#1 känns mest troligt i mina ögon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vad som vore mer lönsamt att stoppa än p2p är all spam. Läste för inte så länge sen att det var typ 90 % av all internettrafik eller nått sånt som är spam och liknande speciellt när det gäller mejl är det nästan bara spam. Tänk hur snabbare nätet skulle vara utan alla botdatorer som bara ökar och ökar hela tiden. Dessa orsakar miljonbelopp i skada då de gör DoS attacker och liknande på företag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Om "Essingeleden" är proppfull så måste man ju strypa uppfarterna....

Sen måste ju Ambulanser, Yrkestrafik, Brandbilar osv ha företräde...

Betalar vi mer för våra abb så kanske någon operatör har råd med en till "Essingeled" .

Haha, det vore något, att ju mer man betalar ju fortare får man köra som max på "Essingeleden" såvida det inte är stopp då. Man får skriva avtal att man får köra upp till en viss hastighet om det inte är hinder i vägen då eller det kommer en massa ambulanser, brandbilar ect.

Ne felet är att Isparna skulle tvingas ange garanterad hastighet istället för maximal hastighet så man slipper prioritera så här.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Vilket skit.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Och var tror du EU får sina pengar ifrån? Pengar kanske växer på det gyllene pengaträden i pengaträdgården i Bryssel? Allt som EU tar sig för betalar dess medborgare via skatter.

*Kräva skadestånd från stora företag

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte tror ni väl att ISP:na är så dumma att de stryper flödet hos de kunder som betalar dyra pengar för feta linor!

Varför inte?
Stryp hastigheten så slipper ISPn alla jobbiga kunder som tankar konstant. Kvar har de alla pensionärer och andra som betalar ockerpriser för ett abonnemang när de egentligen skulle klara sig lika bra med 128 kbit. Snacka om effektivisering.

Ni som säger att det är självmord med att strypa p2p har antagligen inte en susning om hur det är i många andra länder. Eller flertalet ISPs i sverige också för den delen...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blöm
Häftig idé, men det kommer bara innebära att Comhem förlorar kunder om dom inte använder denna hårdvara på "rätt sätt".

Jag tror mer på den hembrännings-maskin som producerar ethanol, men behöver man skatta för den "typen" av bränsle?

Hehe. Tänker du på Moonshine? Smakar förjävligt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Skönt att man sitter på säkra Blixtvik 100Mbit som kör över allt och alla i hela sverige... inte ens BBB kan mätas med min superlina, uppmätt hastighet 12.4 MB/S , snacka om 99,9 %

Jag får dock bara 30/30 med BV. Dock alla som bor i Kristianstad får max 30/30 via BV och Adamo till exempel där just jag bor men i vissa ställen 100/100mbit med BBB och än så länge! Men det är ganska exakt ja. Jag skulle nog vilja påstå minst 98% av specifikationen av 30/30.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av airosto
Jag tror rubriksättaren fiskar efter ett jobb på Aftonbladet...

Håller tyvärr med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Den där maskinen ser läskig ut.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

omg! hade ja vart kund på BBB hade jag sagt upp det direkt

jag börjar bli rädd nu någon måste göra något mot detta

blir nog till att gå med i piratpartiet och slåss för friheten på internet!!!

:'(

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90

Å andra sidan kan ju de leverantörer som inte begränsar höja sina priser när efterfrågan ökar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Några 20 minuter lär det isf inte handla om i vilket fall. Tanken lär ju inte direkt vara att begränsa P2P till 1 Mbit, utan snarare som sagt att prioritera VOIP och liknande trafik.

Hur de väljer att använda detta är väl svårt att förutsäga? Själv hade jag tills nyligen Wasadata som leverantör, och de begränsade bittorrent och dc till ~5kB/s (mest uppåt i och för sig).

Permalänk
Avstängd

All P2P-trafik är inte olaglig, så om dom stänger av den funktionen eller på något sätt gör att de blir sämre byter jag direkt.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Ne felet är att Isparna skulle tvingas ange garanterad hastighet istället för maximal hastighet så man slipper prioritera så här.

Det skulle bara resultera i att när Torgny Tankare ringer till sin ISP och säger att han vill ha en lina så får han svaret att "Nej, det går inte. Vi har ingen mer kapacitet i ditt område. Du får vara utan".
Att ringa runt till andra leverantörer kommer inte att ge så mycket eftersom många av dem av rena kostnadsskäl kör på samma infrastruktur.

Så då kanske en "upp till"-lina med trafficshaping är att föredra trots allt? Må inte smurfhitsströmmen sina för allt i världen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Vad som vore mer lönsamt att stoppa än p2p är all spam. Läste för inte så länge sen att det var typ 90 % av all internettrafik...

Utan att orka kolla upp det så tror jag det rör sig om 90% av all eposttrafik och inte all internettrafik.