Microsoft tycker att Vista är missförstått

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helino
Är det bara jag som tycker början av denna mening är konstig?

"No one would expect a new OS adoption to be easy, "

Hur ofta brukar mjukvarutillverkare gå ut med detta, att deras produkter kan vara knepiga att ta till sig? Jag jämför t.ex. med Apple och deras lansering av Leopard, eller senaste utgåvan av Ubuntu. Då brukar man snarare säga att nu är det så mycket enklare än i den föregående versionen.

Sen kan man klaga på att drivrutiner och liknande inte varit klart, men det här dokumentet gäller ändå, som jag förstått det, enbart MS egna saker, såsom konfimationsrutor.

Tanken är väl ändå att det ska bli enklare och enklare för varje ny version som kommer, eller?

Det är ju bara för att Linux och sånt har varit så svårt för "vanliga" användare och det är det fortfarnade..

Allvarligt, håller med dom som sa att dumma dator tillverkar skickar iväg datorer med vista som inte ens klarar av MS-DOS är bara rent idioti ifrån HP, Acer o.s.v

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte mer problem med Vista än vad jag har med XP. Ofta är det skit bakom spakarna som gör att det inte funkar bra. Men helst kör jag någon linuxdist på bärbara och Vista på speldatorn. Inte ett spel som jag har lirat som inte funkar fint i Vista.

Vista är inte komplett än men det är inte så jäkla dåligt som många vill påstå.
XP är bättre på spel än, men inte är det då stor skillnad och snart kommer det fler spel som stödjer dx10 mer och mer. Ska man lira nya kommande spel så är det Vista som gäller inom en snar framtid. Idag funkar xp hur bra som helst men det gör även Vista.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vista 64 är rent ut sagt underbart Det startar upp snabbare än XP, stängs av snabbare än XP, mer funktioner, DX10, ser snyggare ut, bättre minnes hantering och det är nyare.

Att ni med äldre datorer klagar kan jag absolut förstå. Sen det där med BSOD har jag aldrig varit med om bortsätt från ostabil klock eller liknande grejer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasershock
Jo, Vista är väldigt missförstått, det är när man har kört det ett tag man märker hur bra det är utöver XP. Prefetch är <3.

Superfetch är det första jag stänger av.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag gillar absolut Vista.

Använder båda OS, hemma har jag Vista och på jobber XP båda är 32-bit.
Jag fick köpte Vista med min nya dator i Januari mest med tanke på att det inte finns nån anledning till att vara en tillbakåt strävare(ungefär som när jag var liten och sa att Nintendo var bättre än Sega bara för att vi var avundsjuka)

Det jag har upplevt är att Vista är snabbare och stabilare än XP....BETYDLIGT!
Kan ju ha att göra med att min dator klarar bra av Vista men jag förstår dom som inte byter om jag inte skulle ha skaffat ny burk så skulle jag inte ha bytt OS heller (Kunde inte ta med mitt gammla XP eftersom jag hade en Fujitsu Siemens som jag sålde vidare)

Ända drivrutins problem jag haft var att jag måste ladda ner nya drivisar till mitt moderkort för att få stereo sound och fungera men det var ju lätt gjort

Slutsatsen är den att Vista är enligt mig snabbt och stabilt och konfirmations fönstren blir man van med, men jag säger inte heller att XP skulle vara dåligt!

Min åsikt!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

just nu kör jag vista igen nu när sp1 är släppt och tyckte det var bra innan nu blev det bara bättre

hadde det i typ 3 månader sen la min hd ner så ja fick byta den men hitta bara min xp 64 skiva så de fick bli det men är nu tillbax ingen på vista som sagt.

fullkomligt älskar det visst inte lika snabbt som ett tweakat xp men nära nog och världens skönaste utseende tycker jag mycket bättre än xp's tråkiga blå utseende

för mig är Vista mycket stabilare än vad xp någonsin varit.

xp brukar bara funka några veckor sen lägger det av pga nån bootfil har försvunnit bootloader.dll eller nåt liknande.. skapligt störande iaf och har alldrig hänt i vista ..

bara en blåskärm på 3 månader pga nvidia drivarna till skillnad mot xp där jag får det typ 2 ggr om dan..

visserligen beror det ju på nvidia men har varit så i alla drivrutiner hittills

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helino
Är det bara jag som tycker början av denna mening är konstig?

"No one would expect a new OS adoption to be easy, "

Helt OK mening ifall de tillämpar samma princip vad gäller övergång till annat operativ system än Windows!

Jag läste igenom hela dokumentet, men ifall det är ämnat för IT folk så känns det ganska tunt och som en upprepning av vad som vid det här laget är allmänt känt. Mycket går ut på att förklara "fördelarna" med Vistas stora footprint, och fortsatta rekommendationer att se över hårdvarans prestanda. UAC trasslet har ju egentligen att göra med hur snett det gick med XP: folk lärde sig att administratörsrättigheter var den enda rätta vägen att gå pga felaktigt skrivna tredjeparts program i kombination med svagheter i XP:s struktur. Det blir inte lätt att så här 7 år efteråt försöka lära gamla hundar att sitta.

Det finns en risk med att förklara sig: ifall det upprepas kan det lätt ses som en bekräftelse av redan befintliga misstankar. Hursom ser jag inget fel i att Microsoft försöker lyfta fram fördelar med en viss produkt; det är väl det ett företag ska göra? Fortsätt med detta Microsoft och lägg ner er tramssida "Get the facts"!

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag oxå är mycket nöjd med Vista, det var inte alls så fasligt vidrigt som man kunde tro, dock finns det en sån massa skräp man inte vill ha! Får ta och göra en vLite version eller vad det heter.

Tråkigt nog har jag fått för mig att datorn tar längre tid att starta nu och ger ifrån sig ett långt knatterljud från h-disk innan windowsloggan och den lilla melodin kommer. Innan Sp1 så var inte tiden mellan loadbaren och windowsloggan såhär lång, bortsett från det fungerar det som vanligt, så vitt jag vet iaf.

Permalänk
Medlem

Har kört Vista Ultimate X64 sen mars förra året och det har strulat väldigt lite för mig. Hade inga direkta problem med ursprungliga Vista, så SP1 gjorde ingen större skillnad för min del. Har återgått till XP några gånger under tiden bara för att byta tillbaka till Vista igen efter max en månad. Tycker man märker stor skillnad i minneshanteringen. XP swappar en massa helt i "onödan". Gillar även gränssnittet i Vista, XP känns gammalt och träigt i jämförelse. Det jag saknar i Vista är att det inte gjordes mer modulärt. Hade velat ha möjligheten att skala bort alla funktioner jag inte använder och frigöra diskutrymme, och inte som nu när man bara kan inaktivera.

Permalänk
Medlem

Fortsätta att köpa XP tills nästa win kommer ut känns inte som man käner något på vista.
ja jag har kört vista i 1 vecka men orkade sen inte med det mer!

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Tycker Vista funkar alldeles utmärkt så länge man kör det på en pigg dator. Det är inte direkt Microsofts fel att datorleverantörer skeppar budgetdatorer med Vista så att användaren får en dålig erfarenhet.

Men folk som säger att det kräver mycket utav datorn, vad hade dom väntat sig?

Hårdvaran blir kraftigare hela tiden, är det inte ett naturligt steg för mjukvaran att bli mer funktionell och kräva mer utav hårdvaran i samma veva?

Med den attityden kan man väll lika gärna sluta med att göra nya spelkonsoler. Dom nya spelen kräver ju så mycket utav hårdvaran..

Bara för att man utvecklar något nytt måste det inte dra mer resurser. Ett operativsystem ska enligt mig inte dra mer än vad som verkligen behövs. Vad är det för något som är så bra med Vista och gör att det "förtjänar" att vara resurskrävande (förutom DX10)? I jämförelse med tex XP?

Att nya spel drar mer datorkraft är inte konstigt, men att själva operativsystemet ska dra så mycket mer känns konstigt för mig, de borde bli bättre kodat så det blir snabbare istället.

Permalänk
Medlem

*ett väldigt längt inlägg med varför jag kastar Vista i papperskorgen!*

men vem fan bryr sig?

Permalänk

Folk som har så mycket problem med vista... Jag förstår bara inte hur ni lyckats åstadkomma detta. Måste bero på gammal hårdvara. Jag är definitivt nöjd med Vista=)

Permalänk
Inaktiv

När jag får min dualcore skall jag försöka mig på vista igen
(nej, singelcore är fortfarnade inne XD )

Permalänk

Över ett år med Vista. Inte ens en ofrivillig omstart än...

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Avstängd

Vista är mycket bättre än xp det kommer ni märka framöver!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jag har Vista på min bärbara och där fungerar den fint men på stationära så blir det en massa problem och strul. Så enligt mig fungerar Vista "ibland"

Permalänk

Jag följer min ursprungliga plan och väntar med Vista tillls SP2. Då bör det mesta vara fixat och alla tillverkare har hunnit släppa drivisar och det finns fler spel för DX10. Gamla hederliga XP får rulla på ett tag till (än så länge har jag inte sett något övertygande skäl varför jag skulle byta något som funkar klockrent).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag skipper vista överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Gillar Vista bra eftersom programmen jag använder ofta startar mycket fortare än de gjorde i XP.

Permalänk

ja kan bara inte fatta hur man inte kan gilla vista!!! visst, alla dessa problem o så... men vad beror felen på? är väll inte så svårt att fixa dem... finns massa fixar o så som man lätt kan dra hem. dessutom så krånglar det inte med alla datorer heller

lr som det här med att vista tar mer minne o cpu, det är helt rätt. men det är bara för att vista snabbare ska kunna ladda och ta fram program och övrig direkt från minnet. i xp till ex så måste man ladda från hårddisken så fort man ska göra nåt nytt men inte i vista. o det här med att det tar mera cpu, och? så länge datorn inte blir långsam och seg så är det väll inga problem? och om man nu ändå inte gillar det så är det väll bara o stänga av massa saker i vista som alla effekter o övrigt.

om man inte gillar vista bara för det här så undrar jag egentligen vad man har för krav. ingenting är perfekt

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Jag skipper vista överhuvudtaget.

samma här

varför skulle man vänja sig vid ett nytt operativsystem när microsoft ändå har gått ut och sagt att ersättaren kommer snart(ca1-1,5år).

När alla vistas problem är lösta e det dags att byta igen

Permalänk

Kör vista på en av mina datorer, det är rätt snyggt och stabilt osv. men den största buggen finns fortfarande kvar, DRM. MEn man kan väl bara drömma om att det blir valfritt att installera det skulle jag tro.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

kör vista funkar problemfritt, har hänt några gånger dock att datorn inte vill starta och jag har sämre prestanda en om jag hade haft XP

Permalänk
Medlem

Vista är grymt mycket skönare att använda än XP. XP känns så jäkla 486. Med vista får man ögongodis och grym grafik i spel och applikationer utöver det vanliga.

Folk som klagar på Vista är folk som troligtvis sitter på 486:or och inte kan använda Vista som ett OS.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cymorph
Vista är grymt mycket skönare att använda än XP. XP känns så jäkla 486. Med vista får man ögongodis och grym grafik i spel och applikationer utöver det vanliga.

Folk som klagar på Vista är folk som troligtvis sitter på 486:or och inte kan använda Vista som ett OS.

Beror väl på vad man prioriterar.
Ögongodis eller snabbhet.

Kör XP inställt för "bästa prestanda" dvs det ser ut som win98.

Men å andra sidan så jobbar jag mycket i photoshop, illustrator, indesign etc... plus lirar tungkörda spel.
Så jag är i behov av snabbhet.

Ögongodis är kul i ungefär 5 minuter

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem

Majoriteten av er skulle ha stryk...

"Vista är felfritt för jag har inga problem".
"Vista är fullt med buggar för jag har problem."

Det är ungefär så det låter. Väldigt få personer har identisk hårdvara så man kan inte tala för någon annan än sig själv.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cymorph
Vista är grymt mycket skönare att använda än XP. XP känns så jäkla 486. Med vista får man ögongodis och grym grafik i spel och applikationer utöver det vanliga.

Folk som klagar på Vista är folk som troligtvis sitter på 486:or och inte kan använda Vista som ett OS.

Jo, om man nu ögongodis och onödiga minneskrävande applikationer skulle vara ett säljande argument så varsågod..... Exakt vilka spel är det som är snyggare i Vista? DX10 utbudet är försvinnade lite och inte det minsta till sailspitch.

Och nej, jag och förmodligen 95% av alla andra sitter inte på 486:or.

Permalänk
Medlem

Vista fungerar alldeles perfekt för mig! Snyggt och snabbt OS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Det är ju bara för att Linux och sånt har varit så svårt för "vanliga" användare och det är det fortfarnade..

Allvarligt, håller med dom som sa att dumma dator tillverkar skickar iväg datorer med vista som inte ens klarar av MS-DOS är bara rent idioti ifrån HP, Acer o.s.v

Om man läser igenom den här tråden så ser man:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kik
Om man grinar på Vista beror det på att man inte kan använda det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Folk som har så mycket problem med vista... Jag förstår bara inte hur ni lyckats åstadkomma detta. Måste bero på gammal hårdvara. Jag är definitivt nöjd med Vista=)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
om man inte gillar vista bara för det här så undrar jag egentligen vad man har för krav. ingenting är perfekt

Det är ungefär så här argumenten brukar se ut från personer som använder Linux när någon klagar på Linux (och då ska vi inte ens ta upp vad som händer om man klagar på Mac OS X ). Känns som att avståndet är mindre än någonsin mellan Linux och Windows.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04