Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasBB
Med pågående rabatter (15% + 5%) är XPS1530 högintressant som ersättare till min stationära dator.

Om jag utgår från Dells lägsta alternativ, längst till höger, och "maxar" detta med:

T8100 (2,1Ghz) processor
1440x900 skärm
3 Gb minne
200 Gb (7200 rpm) hårddisk

landar priset på 7200kr med alla rabatter.

Nu till mina frågor.

1) Ovanstående konfiguration har "enbart" 8400M GS med 128 MB som grafikkort. Till saken hör dock att jag INTE kommer att spela på maskinen. Det mest krävande jag kommer göra är bildbehandling i photoshop och det kräver inget grafikkort. Grafikkortet borde därför inte göra någon betydelse, eller?

2) Är det dumt att välja T8100 processor istället för T8300? Kommer det att sänka maskinen någon nämvärt med tanke på att jag ska använda den till bildbehandling?

3) Bör jag gå upp ytterliggare ett snäpp i bildskärmens upplösning? Fördelen ligger i samband med bildbehandlingen men nackdelen ligger i när man enbart surfar (vilket blir en hel del). Det kan även nämnas att när jag ska köra seriös bildbehandling så kommer jag att koppla maskinen till en extern skärm via HDMI->DVI.

Tack för en bra tråd grabbar och tjejer!

//Andreas

15% pågår det fortfarande? isf va är det för kod på det?

Permalänk
Medlem

$W820?7C?V1BTQ --> 15%

Permalänk
Medlem

tackar.. imorn blir det å köpa dator

edit: Är "D-LINK DIR-635 Wireless N-router" prisvärd. nu när datorn blev så mycket billigare skulle man ju kunna lägga pengarna på en router eller är det bättre att köpa en sån på sidan om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boten89
tackar.. imorn blir det å köpa dator

edit: Är "D-LINK DIR-635 Wireless N-router" prisvärd. nu när datorn blev så mycket billigare skulle man ju kunna lägga pengarna på en router eller är det bättre att köpa en sån på sidan om?

Beställde en Xps m1330 idag och funderar också på denna routern. Har läst runt på nätet och det verkar vara ett av de bästa alternativen. Du bör däremot köpa den från nån annan sida, tex. CDON.com som tar 699kr för den ist för 879 som dell tar betalt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=103399&s=inkfrakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
Beställde en Xps m1330 idag och funderar också på denna routern. Har läst runt på nätet och det verkar vara ett av de bästa alternativen. Du bör däremot köpa den från nån annan sida, tex. CDON.com som tar 699kr för den ist för 879 som dell tar betalt. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=103399&s=inkfrakt

mjo...

har en annan undran, om man beställer en dell å skriver i koden för studentrabatt 5% kollar dom upp om jag är student då eller funkar det endå. och om dom kollar upp gäller rabatten bara för högskola/universitet eller gymnasie oxå?

edit:här kommer undringar flygande till mig :D: Är den svår att öppna och komma åt hårdvara? Har hört att en del laptops är kluriga att komma åt saker. Tänkte utifall nåt pajjar lr om man i framtiden känner för att byta till fetare hdd eller grafikkort.

Permalänk

Hur tycker ni som har använt den hittills att Touchpaden och Tangentbordet känns ?

Permalänk
Medlem

Då sitter man och surfar för första gången på sin nya dator, kollade skärmen maskinvaru-id LPLDF00. Jag är nöjd med skärmen men har inget att jämföra med.
Jämfört med min gamla stationära är den här knäpptyst, så skönt.
Väldigt nöjd än så länge.

Några timmar senare har jag ominstallerat vista, allt gick hur enkelt som helst, följde tipsen från notebookreview.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Nu är datorn beställd

2.4GHz
4GB Ram
200GB HDD 7200rpm
9-Cell Batteri
1680x1050 display
Väska, 1 års olycksfallsförsäkring m.m.

11600:-

Så jävla taggad!

Permalänk
Medlem

Base
Intel? Core™ 2 Duo Processor T5550 (1.83 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache)

Minne
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]

Grafikkort
NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikerat grafikminne

Hårddisk
250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk

Operativsystem
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska

Optisk enhet
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara

Supporttjänster
1 års grundläggande garanti

Primärt batteri
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Färgval
Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm

LCD-skärm
15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™

6500 totalt, grymmt pris!

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk

så beställde n m1530 nu för en vecka sen men irriterande nog glömde jag ändra skärm.. kommer jag nu gråta över upplösningen på standard skärmen eller duger den bra ändå?
eftersom jag kör 1280x1028 på min 19 tums tft skärm här kanske jag klarar mig bra ändå?

Permalänk
Medlem

Kan man inte få den utan TrueLife? Gillar inte den reflekterande ytan..

Om man inte spelar utan på sin höjd kör lite bildbehandling i Illustrator o Photoshop klarar man sig lika bra på 8400M GS väl?

Och hur stor är skillnaden mellan T5550, T5750 och T7250? T8100? Märkbar?

Får man jordad kontakt om man beställer nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feodal

Om man inte spelar utan på sin höjd kör lite bildbehandling i Illustrator o Photoshop klarar man sig lika bra på 8400M GS väl?

Jordad kontakt lär du få, och jag rekomenderar värkligen penryn cpun (t8100).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feodal

näe du kan inte få nån annan skärm. jag gillade inte den heller specielt mycket första gångerna jag såg den, men när jag provat den några gånger så va de skönare me sån skärm specielt om man håller på med photoshop då färgerna blir bättre.

yep du klarar dig på de kortet, photoshop och illustrator andvänder inte grafikkoret på samma sätt som spel..

jag hade tagit T8100

när du beställer så satsa på 3-4gb ram, kör på 7200rpm disken och 1680*1050 skärmen.. om du jobbar mycket med photoshop o illustrator så är den skärmen värd pengarna..

Permalänk

hur ligger det till med hdmi anslutningen,... får man ljudet där också eller måste man ta det via ljudutgången ?

Permalänk

Tja!
Tänkte köpa en Dell Xps M1530 och undrar ifall man "bör" ha upplösningen på 1680x1050 ??
och bör man anpassa batteriet till en 9cells ??
hur länge kan man använda datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tubez
näe du kan inte få nån annan skärm. jag gillade inte den heller specielt mycket första gångerna jag såg den, men när jag provat den några gånger så va de skönare me sån skärm specielt om man håller på med photoshop då färgerna blir bättre.

yep du klarar dig på de kortet, photoshop och illustrator andvänder inte grafikkoret på samma sätt som spel..

jag hade tagit T8100

när du beställer så satsa på 3-4gb ram, kör på 7200rpm disken och 1680*1050 skärmen.. om du jobbar mycket med photoshop o illustrator så är den skärmen värd pengarna..

Fint! Får bli 8400 och T8100 då.
Har en syn på gränsen till glasögon (vägrar ) och jag kommer köra den med extra monitor för det mesta så jag tror jag håller mig till 1200x800. Är rädd att det blir för smått för mig annars.

Fast Truelife känns lite jobbigt. Hade hemma en Inspiron med det och det blänkte för mycket för min smak. Kan man slippa om man beställer via tele kanske?

Permalänk

hur får man 15% i rabatt då? har 5% från csn redan??

Permalänk
Medlem

här är 15% koden som gäller bara idag $W820?7C?V1BTQ du klistrar in i en ruta när du har lagt din dator i kundvagnen

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

är denna dell xps ett bra köp lr?

Bör man dock ha en upplösning på 1680x1050 ??
Är de som jobbar i supporten hjälpsamma å glada ? ;D
Sist men inte minst, bör jag uppgradera batteriet till en 9cells?

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på min... Beställde den 12e maj >:(

Permalänk
Medlem

12 arbetsdagar har du väntat bara. Den kommer nog snart

Permalänk
Medlem

Vet någon hur lång tid en dell M1530 kan stå på i sträck utan att bli överhettad?

Visa signatur

Dell M1530||250gb HDD 5 400 v/min SATA-hårddisk||3gb Ram|| NVIDIA GEForce 8600M|| Intel Core 2 Duo CPU T800 2.10Ghz||1440x900||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik F
Vet någon hur lång tid en dell M1530 kan stå på i sträck utan att bli överhettad?

Tills den blir igendammad? Då beror det på hur dammigt du har det hemma.

Fisherman89: Jag valde att inte ta ett 9cellsbateri. Men om du känner att du behöver den 50% extra battertiden och dtycker det är vrt 1300kronor extra så är det ju bra att ta det. Hoppas att jag klarar mig utan det. annars får jag väl köpa ett extra batteri. Jobbigt är ju att dell tar ut såna överpriser på alla tillbehör.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Tills den blir igendammad? Då beror det på hur dammigt du har det hemma.

Fisherman89: Jag valde att inte ta ett 9cellsbateri. Men om du känner att du behöver den 50% extra battertiden och dtycker det är vrt 1300kronor extra så är det ju bra att ta det. Hoppas att jag klarar mig utan det. annars får jag väl köpa ett extra batteri. Jobbigt är ju att dell tar ut såna överpriser på alla tillbehör.

När ja köpte min i mars så kostade 9cell bara 290kr extra.
dom tar "överpris" pga efterfrågan på batterier till laptopar.
Bristvara nämligen.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag beställde denna den 13 maj och jag klev in i fas 2 den 14, Min är fortfarande i fas 2, den ska kommer den 10 juni, börjar bli lite otålig men... den som väntar på något gott vän... bla bla. Bör man göra en ominstalation när man får den eller spelar det ingen roll?

XPS M1530
CORE 2 DUO T8300 2.40GHz
Display 15.4" WXGA+ Widescreen 1440x900
Memory Dual Channel 3.0GB
Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM)
6-cell 56WHr Li-Ion
Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT

vill ha!!

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem

Min beställda är i fas 3 nu.. can't wait!

Permalänk

haha, man blir galen

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alx__1991
Jag beställde denna den 13 maj och jag klev in i fas 2 den 14, Min är fortfarande i fas 2, den ska kommer den 10 juni, börjar bli lite otålig men... den som väntar på något gott vän... bla bla. Bör man göra en ominstalation när man får den eller spelar det ingen roll?

XPS M1530
CORE 2 DUO T8300 2.40GHz
Display 15.4" WXGA+ Widescreen 1440x900
Memory Dual Channel 3.0GB
Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM)
6-cell 56WHr Li-Ion
Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT

vill ha!!

Jag beställde min igår å gled in på både fas 2 å3 i dag :D. 4 å 5 imorn då :)... hur många faser finns det?

Permalänk
Medlem

Vissa beställer just de delar som finns i lager och vi som behöver vänta till 10 juni fr våra beställde väl några delar som var slut:)

Kan va 1440x900 skärmen som är slut. Fr det är det enda utöver batteriet som jag beställde utöver det andra som personen en liten bit ovan beställde.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Är nog skärmen som drar ut på det då.. glömde ändra skärm.. beställde min den 21 och den ska komma imorgon (idag)