Prestanda på hybriddiskar?

Permalänk
Medlem

Prestanda på hybriddiskar?

Är de något bra? Finns det några prestandatester på dessa myomspunna skapelser?

Jag funderar på Seagate Momentus 5400 PSD ST91608220AS Hybrid 160GB+256MB 5400rpm 8MB 2.5" SATA till min laptop. Tjänar man något på att köra hybriddisk eller är det mest snack? Jag har uppgraderat mitt minne till fullo, så hårddisk är nästa steg känns det som.

Min dator är en Macbook Pro 15" 2Ghz, och jag kör naturligtvis OS X på den, som ska ha stöd för virtuellt RAM vad jag förstått.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en sådan i hopp om att det skulle funka lite som en SSD med en mekanisk del. Men det visade sig att flashsidan enbart används i Vista som Readyboost. Har ingen Mac så där har jag inte kunnat testa funktionen.

Kan vara jag som gör/fattar fel iofs. Men jag blev lite besviken förstås.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Ja, det gör ju inte så mycket för mig faktiskt. Har ju fullt RAM så det kommer jag nog knappt att märka av. Tänkte mer på om pagefile kunde stoppas in i FLASH-delen och på så sätt snabba upp lite? Låta disken vila lite.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Ja det var just swapfilen jag ville lägga in, men det funkade inte(ja eller så gjorde jag fel). Det är så att flashdelen inte syns alls i diskhanteraren så det går alltså inte ens att formatera den. Lite skumt iaf.
Men det kan ju funka annorlunda på en Mac.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1