Skulle behöva hjälp/råd/tips vid överklockning av...

Permalänk
Medlem

Skulle behöva hjälp/råd/tips vid överklockning av...

Hej, skulle väl kunna säga att jag är ny som medlem här, har bara läst på forumet innan :P. I alla fall så skulle jag vilja överklocka processorn och har redan läst om fsb, dividern, ram, osv men verkar inte kunna fixa det riktigt. Har testat att stänga av bl.a. COM1, COM2, Virtualisation, PCI-E/AGP är satt till 100-101, även stängt av Speedstep och Spread Spectrum. Efter det så körde jag minnena på 5-5-5-18, (tror jag), CAS# Latency på 5, RAS# to CAS# Latency på 5, RAS# Precharge på 5 och RAS# Activate to Prec på 18. Sen höjde jag DRAM Volt till 1.90 , dram frequency till 800, fsb till 300 (som inte är mycket) och cpu volt till 1.325~. Ändå så slocknar skärmen när jag re-bootar så att jag blir tvungen att resetta BIOS.
Har läst att man egentligen ska höja volt lite, sen fsb så mycket det går, sen volt igen, osv samt att man ska testa stabiliteten varje gång. Men eftersom jag sett många med liknande system som överklockat över 3 GHZ så ser jag inte varför jag inte ens kan köra FSB på 300.

Mitt system består av:
Processor: Intel D2C E6300
Grafikkort: Geforce 8800GTS 640 MB
Minne: 3 GB Corsair XMS2 PC-6400 800MHZ
Nätagg: Hiper ATX 580W
Processor kylare: Zalman CNPS9500LED (luft)
Chassi-fläktar: 2 st 80mm
Moderkort: MSI P965 Platinum
Hårddisk: Seagate Barracuda 7200.10 320GB

CoreTemp: ~40C på Core 1 & 40C på Core 2 (ca 0-30% load)
TAT Temp: Typ samma, bara 2C mer på var core, ~55C på workload 100%

http://download1.msi.com.tw/files/downloads/mnu_exe/E7238v1.0...
(Zip-filen i länken innehåller manualen till moderkortet, där man kan se vilka inställningar som finns i BIOS, om nu någon skulle vilja ta en titt)

Permalänk
Medlem

Välkommen till sweclockers!
Du verkar till skillnad från vissa andra iaf ha läst guiderna

Är inte riktigt säker på vad skon klämmer men det skulle kunna vara att du har satt minnena på 800mhz.

På vissa moderkort ställs minnet då in så att de går på 800 mhz utan överklockning och sedan ökar när man ökar FSB.
Försök alltså att ställa minnena på linked istället för spec hastighet. (eller testa ställa minnena lågt)

Permalänk

stoppa minnen å fsb synkat dvs 1:1 så ska de nog gå bättre så när du har fsb400 så har du minnena på 800mhz och cpun på 2.8ghz gl för E6300 har väll 7 i multi?

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

Tack Är inte så säker på det där med 1:1 synkning, 5:4 osv, får läsa på lite om det, om ingen har lust att förklara, sen vad menas med att stoppa minnena?

Edit: Ahh nu tror jag att jag förstår de där med 1:1, minnes frekvensen ska vara dubbelt så stor som fsb? satte fsb på 333 och minnes frekvensen på 553 mhz, som blev 666 mhz i och med att jag ökade fsb:n, och nu gick det att boota men min kylning är ju inte direkt dålig så jag borde väl kunna köra stabilt med ännu högre klock?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slirren
Tack Är inte så säker på det där med 1:1 synkning, 5:4 osv, får läsa på lite om det, om ingen har lust att förklara, sen vad menas med att stoppa minnena?

Han menar att du ska sätta de på 1:1 dividers, dock väldigt oklart skrivet det kan jag hålla med om. Du gör detta för att utesluta att minnena förhindrar att du kan klocka processorn högre.

Permalänk
Medlem

Nej nej jag förstog det, visste först bara inte hur man skulle ändra dividers. Men nu om jag vill fortsätta höja FSB, måste jag höja volten på processorn eller? för nu om jag försöker höja till t ex 375 MHZ så slocknar skärmen vid re-boot.

Permalänk
Medlem

Om du har en inställning för hur mycket volt som matas till FSB´n, så bör och skall du öka den lite i taget samtidigt som du höjer FSB´n.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Ska prova Men finns det inga konfigurationer för liknande system som man bara kan ställa in direkt, utan att behöva kolla stabilitet varje gång man höjer lite, utan om t ex någon redan har överklockat sin dator som kanske har liknande system, så skulle jag väl kunna köra med den personens inställningar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slirren
Ska prova Men finns det inga konfigurationer för liknande system som man bara kan ställa in direkt, utan att behöva kolla stabilitet varje gång man höjer lite, utan om t ex någon redan har överklockat sin dator som kanske har liknande system, så skulle jag väl kunna köra med den personens inställningar?

En stark bidragande anledning till att det inte finns, eller att det är väldigt svårt att få tag i sådana "färdiga mallar", är att ingen hårdvara är den andre lik. Med andra ord, att två stycken E8400 kan ha väldigt stora skillnader i överklockningsförmåga. Detsamma gäller alla andra delar i en dator.

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
En stark bidragande anledning till att det inte finns, eller att det är väldigt svårt att få tag i sådana "färdiga mallar", är att ingen hårdvara är den andre lik. Med andra ord, att två stycken E8400 kan ha väldigt stora skillnader i överklockningsförmåga. Detsamma gäller alla andra delar i en dator.

Och hur kul hade det varit???

Som en sportbil på räls.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Och hur kul hade det varit???

Som en sportbil på räls.

Kunde inte ha uttryckt mig bättre själv

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Sant :P, förresten jag provade JOMBAHEHE's tips och körde FSB i 400 med lite ökade volts, får ca 55C idle är det normalt eller för mycket? sen har jag ett par sista frågor angående överklockning. Jo eftersom jag nu stängde av vissa funktioner som t ex speedstep, spread spectrum osv + att jag satte minnena på 5 5 5 12 så undrar jag om de inställningarna ska vara kvar sådär eller om jag ska ändra till baka dem till default, dvs sätta på speedstep, spread spectrum osv igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slirren
Sant :P, förresten jag provade JOMBAHEHE's tips och körde FSB i 400 med lite ökade volts, får ca 55C idle är det normalt eller för mycket? sen har jag ett par sista frågor angående överklockning. Jo eftersom jag nu stängde av vissa funktioner som t ex speedstep, spread spectrum osv + att jag satte minnena på 5 5 5 12 så undrar jag om de inställningarna ska vara kvar sådär eller om jag ska ändra till baka dem till default, dvs sätta på speedstep, spread spectrum osv igen?

Vissa funktioner du nu har stängt av, de är nödvändiga för att behålla din klockning du nu har gjort!
Mitt råd till dig just nu:
-Läs på i din manual vad dessa funktioner gör för just ditt moderkort/dator
-Läs på lite till på SweC´s överklockningsguide om just dessa funktioner
Detta för att se till att du blir införstådd med vad du har gjort och framför allt Varför

Lycka till
Och som tidigare skrivits i tråden, Välkommen till SweC och en massa roligt

Ps... 55 grader låter mycket i idle, så din uppgift blir att sänka den Ds

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk

55 grader idle är rätt mycket, vad har du för temp i load?

Permalänk
Medlem

i 100% load i TAT så går den upp till 67-70C, i idle så är det mellan 47-55C
på load var det även lite skillnad på Core 0 och 1, 0 var på 67-70C medan 1 var på 64-66C

Permalänk

hmm ganska hög load temp men jag hade ungefär samma när jag körde stock kylning

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem

fast jag har ju inte stock ;P sänkte volten lite men blev typ ingen skillnad på tempen, men är 70C load, 55C idle ok temp för att kunna köra krävande spel som t ex Age of Conan?

Permalänk
Medlem

Jag har då missat de tester med spel där det blir en load på 100%....

Så rent spontant tycker jag inte du skall oroa dig för att din temp kommer sticka iväg över 70 grader när du spelar Age of Conan

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|