iMac 24" 3.06 GHz - Hur fungerar grafikkortet till spel?

Permalänk
Inaktiv

iMac 24" 3.06 GHz - Hur fungerar grafikkortet till spel?

Hej!

Tänkte höra om någon av er här har en iMac 24" 3.06GHz med ett 8800GS grafikkort och har provat att spela EVE Online på denna dator? Fungerar det bra?

iMac 24"
3,06 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB minne
500 GB hårddisk
8x SuperDrive för dubbla lager
NVIDIA GeForce 8800 GS med 512 MB

-----------------------------------------------------------------------------

Minimum System Requirements for EVE online in premium graphics mode
OS: Windows® XP / Vista (spelar med bootcamp eller parallels)
CPU: Intel Pentium® IV 1.5 GHz or AMD XP 1500+ MHz
RAM: 1024 MB or more
HD space: 8.0 GB
Network: 56k modem or better Internet connection
Video: 128 MB Shader Model 3.0 Graphics cards such as GeForce 6 class card or higher, ATi X1300 or higher and Similar chips from other manufacturers
Drivers: DirectX® 9.0c (included) and latest video drivers

Recommended system configuration for EVE online in premium graphics mode
OS: Windows® System XP / Vista (spelar med bootcamp eller parallels)
CPU: Intel Pentium® IV 2 GHz or AMD XP 2000+ MHz
RAM: 2048 MB
HD space: 8.0 GB
Video: 256MB GeForce 7950 or higher, ATi Radeon X1900 or higher and Similar chips from other manufacturers
Network: Broadband Internet connection
Drivers: DirectX® 9.0c (included) and latest video driver

Permalänk
Medlem

Det 8800GS som sitter i iMacen är i själva verket ett nerklockat 8800GT, dvs lika bred minnesbuss och samma antal streamprocessorer med något lägre klock.

EVE Online borde fungera bra med det kortet och processorn i den iMacen är riktigt fin. Köp gärna till 4GB minne också, från något billigare ställe :), så blir det kanon!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Packade precis upp min iMac 24" 3,06 med 1tb hdd och 4gb ram. Jävlar säger jag bara.

Nu kommer min powerbook att få vila ;P

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det 8800GS som sitter i iMacen är i själva verket ett nerklockat 8800GT, dvs lika bred minnesbuss och samma antal streamprocessorer med något lägre klock.

EVE Online borde fungera bra med det kortet och processorn i den iMacen är riktigt fin. Köp gärna till 4GB minne också, från något billigare ställe :), så blir det kanon!

Okej då borde det inte var några problem att få bra FPS i EVE online då... Hur är denna dator när det gäller spel i övrigt, dvs hur står sig 8800GS (i oklockat läge eftersom man inte gärna vill klocka en iMac) idag när det gäller spel?

Jag vill köpa någon mac och om man skall ha möjlighet att kunna spela lite spel via bootcamp eller parallels så måste man antagligen köpa en MacBook eller den iMacen som jag skrev om i tidigare inlägg... det kostar men för hoppningsvis så smakar det jävligt gott också!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Packade precis upp min iMac 24" 3,06 med 1tb hdd och 4gb ram. Jävlar säger jag bara.

Nu kommer min powerbook att få vila ;P

Jag avundas dig Toke vad tycker du jag skall köpa för mac tycker du då? macbook pro (mellan modell) eller värsting iMacen? tänkte typ kunna spela lite EVE online och kommande MMORPG'er i bootcamp eller pararells typ!

Föresten kan inte du installera och prova eve online i bootcamp för min skull och mäta FPS'en hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_gurka
Okej då borde det inte var några problem att få bra FPS i EVE online då... Hur är denna dator när det gäller spel i övrigt, dvs hur står sig 8800GS (i oklockat läge eftersom man inte gärna vill klocka en iMac) idag när det gäller spel?

Jag vill köpa någon mac och om man skall ha möjlighet att kunna spela lite spel via bootcamp eller parallels så måste man antagligen köpa en MacBook eller den iMacen som jag skrev om i tidigare inlägg... det kostar men för hoppningsvis så smakar det jävligt gott också!

Jag avundas dig Toke vad tycker du jag skall köpa för mac tycker du då? macbook pro (mellan modell) eller värsting iMacen? tänkte typ kunna spela lite EVE online och kommande MMORPG'er i bootcamp eller pararells typ!

Föresten kan inte du installera och prova eve online i bootcamp för min skull och mäta FPS'en hehe

Well, jag jobbar mycket med grafisk produktion och valde mellan att köpa 17" mbp och iMacen. Valet föll på iMacen då prestandan och priset lockade lite samt att 17"aren är mer släpbar än bärbar.

Ska iväg på semester nu en vecka men efter det så kan jag absolut fixa XP på lådan och prova om du vill.

Permalänk
Medlem

köp en pc för spel

inga påhopp nu tack;)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ImTrying
köp en pc för spel

inga påhopp nu tack;)

Det vore helt klart det mest ekonomiska efter som det ger mest SPELprestanda för pengarna, men jag vill ha en snygg dator som har ett användarvänligt och genomtänkt operativsystem. Destutom spelar jag mestadels på mitt Playstation 3

Permalänk
Medlem

vafan, har du ett playstation 3, då äre ju klart du ska köpa den. självklart kommer du kunna spela på den.

men som jag ser det lite numera:

jobb o surfa osv: dator
spela: spelkonsoll

är väll några få spel som ä bättre på dator. men grafiken o allt sånt är ju så mycket bättre på en spelkonsoll, för det mesta i alla fall, eftersom hårdvaran o gjord för enbart spel o enbart det i första hand i alla fall.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv

Jo men jag saknar fortfarande vissa strategispel och MMORPG'er som finns till PC men man kan inte få allt här i världen!

Permalänk
Medlem

Jag åker hem på lördag/söndag där ngn gång så då kan jag prova det åt dig

Permalänk
Medlem

Hm, jag tror egentligen att modellen under (2.8 GHz) är mer prisvärd, iaf om du väljer till grafikkortet. Det är väl sisådär 1500 kr skillnad, och grafikkortet är väl det som sätter gränsen vid spelande ändå (på en sådan burk). Kanske kan vara fördelaktigt med 2.8 ur ren värmeaspekt också.

Tankar om detta?

Visa signatur

2x533,2x533,1x350,1x3.4GHz, 1x1.7GHz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dow
Hm, jag tror egentligen att modellen under (2.8 GHz) är mer prisvärd, iaf om du väljer till grafikkortet. Det är väl sisådär 1500 kr skillnad, och grafikkortet är väl det som sätter gränsen vid spelande ändå (på en sådan burk). Kanske kan vara fördelaktigt med 2.8 ur ren värmeaspekt också.

Tankar om detta?

Håller med dig att det inte är värt dom 1500kr extra för att gå från 2.8GHz till 3.06GHz, jag skall köpa en iMac 24" med dessa delar:

- 2.8GHz

- 500GB HDD eftersom jag inte själv kan byta hårddisk senare om jag tycker standard 320GB disken är för liten, är dock 5400 varvare. Föresten vet någon vad det kan kosta att lämna in iMacen för att byta HDD på ett Apple service ställe?

- Geforce 8800GS 512MB eftersom standard grafikkortet inte är tillräckligt kraftigt enligt mig, hoppas bara inte det låter mycket mer eller att det alstrar mer värme med 8800GS kortet...

- 2GB Minne, skall väll i framtiden byta minnena till 4GB jag själv köper billigt.

Permalänk
Medlem

jag hadde fortfarande köpt en pc;)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Haha att du aldrig ger dig! Jag VILL HA en Mac dator eftersom det passar bäst till mina behov, vill du fildela pr0n och lira de senaste PC spelen så är nog PC bästa valet för dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_gurka
Haha att du aldrig ger dig! Jag VILL HA en Mac dator eftersom det passar bäst till mina behov, vill du fildela pr0n och lira de senaste PC spelen så är nog PC bästa valet för dig

Fan gurkan Eve online finns ju med macclient också!

Jag laddar hem det just nu med ett sånt testmedlemskap, hur gör jag för att se FPS;en?

Edit: har lirat igenom hela tutorialen nu och det flyter på väldigt bra. Verkar vara ett rätt tråkigt spel dock

Inget lagg öht.

Permalänk
Citat:

Nämen GUD så relevant när det inte är du som håller i plånboken

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag laddar hem det just nu med ett sånt testmedlemskap, hur gör jag för att se FPS;en?

Edit: har lirat igenom hela tutorialen nu och det flyter på väldigt bra. Verkar vara ett rätt tråkigt spel dock

Inget lagg öht.

Haha jag vet din Tok! men macklienten stödjer inte directX 10 grafiken och det är stor skillnad på dem

DirectX10 grafikpaketet kallas premium graphics och har snyggare texturer...

Du kontrollerar FPS genom att trycka CTRL + F i windows miljö, mac klienten har jag inte koll på vilka kommandon som gäller =/

Tack för att du orkade prova spelet ändå Jag får väll börja lira WoW som alla andra macers gör!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Inget lagg öht.

När jag testade sist kördes det genom crossover mac om jag inte minns fel och fungerade riktigt dåligt på en macbook. Men det kanske har blivit bättre?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
När jag testade sist kördes det genom crossover mac om jag inte minns fel och fungerade riktigt dåligt på en macbook. Men det kanske har blivit bättre?

En MacBook klarar inte av spelet, för klen prestanda!