Permalänk

Age of conan , dator

Hejsan alla överklockare å datorproffs! Jag har bestämt mig för köpa en ny dator har kollat runt lite å la märket till denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344159
Så vad tycker ni om den datorn och framförallt klarar den Age of Conan utan problem? Jag håller inte på och överklockar om ni undrar. Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351923 Kör på denna om du ska ha Conan imo (och om du måste välja ett paket).

Permalänk
Avstängd

[Recommended]
CPU: Core 2 Duo E6600 or equivalent
CPU Speed: 2.4 GHz
System Ram: 2 GB
Operating System: Windows Vista
Drive Type: DVD Drive
Free Disk Space: 30 GB
Video Card: 512 MB DirectX 9.0c Graphics Card with Shader 3.0 support (NVIDIA GeForce 7900 GTX or equivalent)

Om man tittar på system requirements så ska det nog inte vara några problem med en sån dator.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

skulle nog lägga ut en 1500extra för den exhale visa. sen får du age of conan med den också:) och age of conan kommer funka finfint med det systemet. sitter själv på en liknande och jag kör på high utan problem 4aa hålle rmig runt 40fps hela tiden:) och måste säga att aoc är jädrans roligt!!!

Visa signatur

Keep the flow

Permalänk

"Video Card: 512 MB DirectX 9.0c Graphics Card with Shader 3.0 support (NVIDIA GeForce 7900 GTX or equivalent)" hehe, exakt det graffekortet jag har

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Kör1680x1050, dx10 och allt på max på min dator, utom AA kör 4x där.

Flyter på för mig. Kan dock inte veta fps:en men den ligger över 30 iaf.

Visa signatur

Mmmmm

Permalänk
Medlem

undrar vad det är för fel på min da, kör 1600x1200 allt på max ingen aa och jag ligger mellan 20-30fps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nimafor
undrar vad det är för fel på min da, kör 1600x1200 allt på max ingen aa och jag ligger mellan 20-30fps

mindre minne än han ovanför på graffet ? inte helt omöjligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

DX10 funkar inte än.
Jag ligger runt 25-40FPS med min dator i signatur, överklockad processor.
Allt maxxat förutom AA då.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
mindre minne än han ovanför å graffet ? inte helt omöjligt.

Mer minne på grafikkort ger väldigt liten prestandaskillnad, om någon alls.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

För mig flyter det på riktigt bra, sli mätaren är runt en 75% hela tiden så sli funkar utmärkt också. Man får betydligt bättre fps om man resetar nivida drivisarna eller använder cata 8.4.

Flyter så äckligt mycket bättre än betan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Mer minne på grafikkort ger väldigt liten prestandaskillnad, om någon alls.

Mer minne på grafikkortet ger bara märkbara prestandaskillnader i de höga upplösningarna... där de ändå presterar på tok för dåligt. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Mer minne på grafikkortet ger bara märkbara prestandaskillnader i de höga upplösningarna... där de ändå presterar på tok för dåligt. xD

Den är prestandaskillnaden är minimal om den ens existerar. 1 GB på grafikkortet är bara onödigt. Det räcker gott och väl med 512 MB, ibland även 256 MB.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
För mig flyter det på riktigt bra, sli mätaren är runt en 75% hela tiden så sli funkar utmärkt också. Man får betydligt bättre fps om man resetar nivida drivisarna eller använder cata 8.4.

Flyter så äckligt mycket bättre än betan.

Hur resetar man nvidia drivers?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nille83
Kör1680x1050, dx10 och allt på max på min dator, utom AA kör 4x där.

Flyter på för mig. Kan dock inte veta fps:en men den ligger över 30 iaf.

Håller du muspekaren över den lilla stapeln nere i mitten, förhoppningsvis är den grön och ganska liten, så får du veta vilken latency du har, samt FPS Färgen indikerar latency antar jag, så har du en finfin uppkoppling och förutsatt att servern känner sig fräsch, lär den vara grön

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Mer minne på grafikkort ger väldigt liten prestandaskillnad, om någon alls.

kan ge välldigt stor skillnad om det nu skulle vara så att 512 är för lite.

Citat:

Den är prestandaskillnaden är minimal om den ens existerar. 1 GB på grafikkortet är bara onödigt. Det räcker gott och väl med 512 MB, ibland även 256 MB.

Stalker kräver runt 600mb minne på GFX med tillräckligt höga inställningar. 85% av alla spel som släpps nu kan jag garantera vill ha mer än 256 i högre inställningar/upplösningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
kan ge välldigt stor skillnad om det nu skulle vara så att 512 är för lite.

512 MB är inte för lite.
http://en.expreview.com/2007/11/29/reviewgalaxy-geforce-8800g...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
Stalker kräver runt 600mb minne på GFX med tillräckligt höga inställningar. 85% av alla spel som släpps nu kan jag garantera vill ha mer än 256 i högre inställningar/upplösningar.

För det första så kan du ju inte säga att 512 MB är för lite bara för att ett spel vill ha 600 MB, och för det andra så skrev jag att IBLAND räcker 256 MB. Du tycker inte att 15% kan klassas som ibland då eller?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

30 gig lol, va mer kanske 60 nästa expansion fan heller

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Citat:

jag tror ärligt talat att 512 är för lite för maxade inställningar i Age of conan, inget av testen där bevisar/mot bevisar något av det jag sa/skrev.

however så skall jag spela Age of conan med mitt ynka 7600gt så, men 512 lär vara aningen lite i AoC på max inställningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
För mig flyter det på riktigt bra, sli mätaren är runt en 75% hela tiden så sli funkar utmärkt också. Man får betydligt bättre fps om man resetar nivida drivisarna eller använder cata 8.4.

Flyter så äckligt mycket bättre än betan.

Jag vill också veta hur man nollställer drivisar och använder en annan tillverkares sådan?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
jag tror ärligt talat att 512 är för lite för maxade inställningar i Age of conan, inget av testen där bevisar/mot bevisar något av det jag sa/skrev.

however så skall jag spela Age of conan med mitt ynka 7600gt så, men 512 lär vara aningen lite i AoC på max inställningar.

Just det, så mer minne = bättre grafikkort och bild. Det är ju största myten någonsin. Men visst om du vill tro på det gör så. Du kan inte tänka dig att det kan vara grafikkortet i sig som gör att det blir bättre grafik?

Men du kan ju säga till mig vilket som är bäst av dom här två:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GWP86GT-...
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=BFG98GTX...

Det första har ju 1 GB minne så det måste ju vara bättre, eller?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

512 mb är inte för lite... De är är lagom och du beöver inte mer. dock så börjar ju 256 mb bli lite dårligt att sitta på.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Tja, jag har suttit och kollat på de där packeten också och jag har fastnat lite för detta

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346269

Men nu kommer ju frågan, jag hade tänkt att köra xp, och som jag har fattat så stödjer inte xp mer än 3gb minne.
Kommer det komma stöd till mer än 3gb minne till xp i sp 3 ?

Och hur är det med quad core, någon markvärd skillnad på det, och stödjs det av xp lika bra som i vista?

eller finns det några vettigare altenativ på delar om jag nu tänkte köra xp.

(bygga eget gör jag gärna om det inte finns något annat packet)

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

för att få stöd för över ~3.3 GB RAM måste du byta till ett 64 bit operativ

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du med fyra GiB minne i XP, det skadar inte även om du inte "utnyttjar" alla fyra

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ac3R
512 mb är inte för lite... De är är lagom och du beöver inte mer. dock så börjar ju 256 mb bli lite dårligt att sitta på.

Enligt det tyska testet som cirkulerat runt på forumet är 512 ganska lite för age of conan.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Funderade lite över minne..

Hur mycket skillnad det blir mellan 3 och 4 gig ram?, 64bit käkar ju upp en del ram.. vill gärna inte ha vista på datorn

Visa signatur

"There's no such thing as gravity, the earth sucks!.
"we all know George Bush is an imbecill. He loves dick but he hates homosexuals.

Permalänk
Hedersmedlem

Köp typ 2x2GB eller fyra engigare, för då kör du ju dualchannel på minnet

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Just det, så mer minne = bättre grafikkort och bild. Det är ju största myten någonsin. Men visst om du vill tro på det gör så. Du kan inte tänka dig att det kan vara grafikkortet i sig som gör att det blir bättre grafik?

Men du kan ju säga till mig vilket som är bäst av dom här två:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GWP86GT-...
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=BFG98GTX...

Det första har ju 1 GB minne så det måste ju vara bättre, eller?

Ge dig nu, det finns spel som drar nytta av >512MB grafikminne. End of story. Nästa grafikkort jag köper ska ha mer än 512MB minne iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Just det, så mer minne = bättre grafikkort och bild. Det är ju största myten någonsin. Men visst om du vill tro på det gör så. Du kan inte tänka dig att det kan vara grafikkortet i sig som gör att det blir bättre grafik?

Men du kan ju säga till mig vilket som är bäst av dom här två:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GWP86GT-...
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=BFG98GTX...

Det första har ju 1 GB minne så det måste ju vara bättre, eller?

har aldrig sagt att ju mer minne desto bättre kort, jag sa endast att 512 är för lite för AOC i max.
sen tänker jag inte ens svara på frågan, kom inte å idiot förklara mig utan anledning.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F