Radeon HD 4800-serien försenas

Permalänk

Vad var det jag sa

Sa för flera veckor sedan att de ändå kommer bli försenade

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jag föredrar AMD/ATI men är mycket väl medveten om att Intel och Nvidia leder just nu med häst längder. GTX260/280 tror jag aldrig att ATI kommer att slå med HD48xx korten.

Sedan sa jag aldrig att HD4870 har utpresterat 9800GX2, däremot att den ligger precis efter. Så ser inget fan-boy uttalande då skulle jag sagt att HD4870 var 100% bättre än kommande GTX280 MINST!

För mig är det konstigt att man inte köper kort efter hur det presterar men istället vad det heter eller ser ut. Väljer man kort efter namn är man enligt mig en Fanboy.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem

ATI har den tuffaste siffran just nu så ATI it is.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som kommer vänta på Radeon 4870x2 kortet?

Permalänk

Jag tror ATi har dragit in på releasen just för att Nvidia skall lansera först så att ATi kan dra upp sina klockfrekvenser. Jag menar om nu HD4850/70 kan ha klockfrekvenser om över 900Mhz borde det inte vara några större problem för ATi att lansera grafikkorten med den klocken heller.
Det kan även vara att man vill ha drivrutiner ute inna release, bra drivrutiner menar jag på.

Jag tycker det skulle vara logiskt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enaros87
Är det bara jag som kommer vänta på Radeon 4870x2 kortet?

Det blir riktigt smaskigt. Ett mycket intressant kort.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
För mig är det konstigt att man inte köper kort efter hur det presterar men istället vad det heter eller ser ut. Väljer man kort efter namn är man enligt mig en Fanboy.

Jaha, men Manchester United-fanboy får man förstås vara utan att slås ihjäl på öppen engelsk gata..

Din den där åsikten är så ofta repeterad att den borde vara trasig vid det här laget, och jag får nästan lite sympati för macnördar nu. Nästan.

Men hursomhelst, det finns en del olika orsaker till att välja ett speciellt kort. Kanske för att man gillar hur man uppfattar att tillverkaren beter sig, inom ett eller annat område. Kanske är denna tillverkaren den mindre för tillfället och man vill hjälpa till att 'balansera' för man anser att precis som i miljön så gillar vi mångfald. (Eller ja, rätt lite 'precis som miljön' faktiskt, för i grafikkortens värld vill vi nog bara ha mångfald för att det bidrar till ökad utvecklingstakt i och med konkurrens, och vi skyddar inte noshörningarna för att ekorrar till sist ska utveckla laserögon)

Fanboy schmanboy, själv har jag inte nånsin gillat Nvidia efter vad jag läst om dom och enda gången jag funderade på att skaffa ett av deras kort var under FX-tiden

Världen behöver fler mig!

F.ö tror jag med att de senarelägger till efter Nvidias release för att folk ska tänka '..fast jag väntar nog nåra dagar och ser hur hd4xxxkorten blir'. Hm, fast huruvida man köper dom eller ej lär ju fortfarande (i de flestas fall) baseras på en jämförelse med dom, så nu vet jag inte vad som hände med den teorin..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jag tror ATi har dragit in på releasen just för att Nvidia skall lansera först så att ATi kan dra upp sina klockfrekvenser. Jag menar om nu HD4850/70 kan ha klockfrekvenser om över 900Mhz borde det inte vara några större problem för ATi att lansera grafikkorten med den klocken heller.
Det kan även vara att man vill ha drivrutiner ute inna release, bra drivrutiner menar jag på.

Jag tycker det skulle vara logiskt.

Kan vara så men jag förstår inte hur ATI/företagen som tillverkar korten ska hinna kalla tillbaka alla kort och klocka dessa inom en vecka.

(Beror ju förstås på när Nvidias kort blir testade av någon oberoende, men hursomhelst har de ju inte mycket tid på sig)

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

alltid samma bullsh1t vid varje release; att dom inte kan få tag i tillräckligt med minneskretsar. Men vilka andra än AMD använder GDDR5?

Börjar bli trött på sådana här fula strategier nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Du kanske har sniffat dig själv lite för mycket i baken och blivit lite snurrig?

Att det alltid är idioter med trötta AMD-system som kommer med dessa korkade fanboy-svar.

Förbered dig på att bli besviken...

möjligt, men jag hoppas du har fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
nja, det han säger stämmer faktist

4850 ca 9800gtx
4870 nästan 9800gx2

Tycker det är roligt att man e en AMDfan för att man inte har bestämt sig för att Nvidia är bäst

Du har ju uppenbarligen redan utplånat tanken att Nvidia inte ligger ljusår före all konkurans så varför läste du ens denna nyheten.

Finns det kanske lite tvivel i ditt bakuhvud att ATI kanske har en hel del fina grej ..

NEJ NEJ NEJ tänk inte så, Nvidia e bäst Nvidia e bäst Nvidia e bäst!!!!!

Ahh de var nära det, släpp för all världen inte in lite rött i din gröna värld

woehehehe

Men kanske ati vill fylla på lagret mer och skeppa ut dem innan de öppnar portarna ?

Permalänk

"Gud som haver grafiken kär
se till ATI som litet är
Att hur försenat Radeon 48xx än bliver
vill jag se att Nvidia lider."

Jag blir förtappad och måste söka mig till religion vid dessa nyheter...not.
Bara inte lanseringen blir mer "försenad" så.

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Känns som sagt inte rimligt att de senarelägger releasen för att se hur nvidias kort presterar om redan massa 3eparts-tillverkare sitter på tusentals kort i sina lager, de har ju redan en bestämd klockfrekvens.

Här är förövrigt ett rykande färskt rykte...saxar från en användare på xtremesystems forum....trevligt om de stämmer

"In 3DMark06 reached the HD 4850, according to "Fudzilla" a score of 11,760, while the Nvidia card compared to 10,800 3DMarks came - two values that only by a factor of 1088 separately. At this point not tested 9800 GTX would probably come around 12,500 points.
Similarly, results in the colleagues of "ITOCP" emerged that the HD 4850 P5847 points in 3DMark Vantage has achieved. At the same system, a 9800 GTX P5816 points obtained. So far so good: It is interesting, however, that the X-mode, in 1920x1200 instead of 1280x1024 and there is also the default 4-times anti-aliasing and 16 times anisotropische filtering active, the score against a 9800 GTX with points instead X2609 X2104 points, 24 percent higher."

translated with google, source; http://64.233.179.104/translate_c?hl...%3Fnews%3D2124

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
För mig är det konstigt att man inte köper kort efter hur det presterar men istället vad det heter eller ser ut. Väljer man kort efter namn är man enligt mig en Fanboy.

Ok anledningen till mitt HD3870 var att 8800GT inte fanns att hitta någonstans, sedan hade det en riktigt bra prestanda/krona. Samma saker gäller dom nya HD4850/4870.

Sen hans argument vem det nu var till att kalla mig fanboy var att jag sa att HD4870 sniffade 9800GX2 i baken

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
varför vänta?
dom kan väl släppa kortet den 18 juni som planerat. Vad hinner ATI/AMD göra 5 dagar om det skulle bli något fel vid lanseringen ?

De skulle väl ursprungligen bara släppa HD4850 den 18:e ?

Om det är så att de fått tag på tillräckligt med GDDR5 för att lansera HD4870 också så kan det ju va värt att vänta några dar.
Det kan ju tex vara så att det finns folk som kan tänka sej att köpa 2 st HD4870 istället för GT2xx om de bir svåra att få tag på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Känns som sagt inte rimligt att de senarelägger releasen för att se hur nvidias kort presterar om redan massa 3eparts-tillverkare sitter på tusentals kort i sina lager, de har ju redan en bestämd klockfrekvens.

Här är förövrigt ett rykande färskt rykte...saxar från en användare på xtremesystems forum....trevligt om de stämmer

"In 3DMark06 reached the HD 4850, according to "Fudzilla" a score of 11,760, while the Nvidia card compared to 10,800 3DMarks came - two values that only by a factor of 1088 separately. At this point not tested 9800 GTX would probably come around 12,500 points.
Similarly, results in the colleagues of "ITOCP" emerged that the HD 4850 P5847 points in 3DMark Vantage has achieved. At the same system, a 9800 GTX P5816 points obtained. So far so good: It is interesting, however, that the X-mode, in 1920x1200 instead of 1280x1024 and there is also the default 4-times anti-aliasing and 16 times anisotropische filtering active, the score against a 9800 GTX with points instead X2609 X2104 points, 24 percent higher."

translated with google, source; http://64.233.179.104/translate_c?hl...%3Fnews%3D2124

'

länken fungerar inte. men det verkar onekligen intressant om det där "stämmer"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ok anledningen till mitt HD3870 var att 8800GT inte fanns att hitta någonstans, sedan hade det en riktigt bra prestanda/krona. Samma saker gäller dom nya HD4850/4870.

Sen hans argument vem det nu var till att kalla mig fanboy var att jag sa att HD4870 sniffade 9800GX2 i baken

Jo det stämmer att kortet presterar nästan jämnt med GX2 i vantage Xtreme. 2609*1.3 är cirka 3400 pts.

Permalänk
Medlem

Jag tror (om "ryktet" nu stämmer) att de väntar med att släppa korten för att bygga upp lite lager.
Det är ju sagt att nvidia inte ska sälja många kort och de flesta kommer väl att gå när de släpps.
Då kommer ati in och släpper sin nya serie där det finns massvis på lager.

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av b3h3moth81:
"Gud som haver grafiken kär
se till ATI som litet är
Att hur försenat Radeon 48xx än bliver
vill jag se att Nvidia lider."

haha, så jävla rätt:),
tycker att nvidia har dominerat lite för länge nu, dom börjar bli lite kaxiga. Iof gör dom bra produkter, men orka säga att ingen köper ATI, lite lågt tycker jag. Sitter på ATI själv, 3870.

Permalänk
Medlem

Fem dagar gråter jag inte för.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Jag tror att nvidia är lite nervösa.
Varför släppa en serie nya kort i ett fåtal ex för att lite senare lansera en uppdaterad version?
Varför inte satsa helt ut på en serie istället för att uppdatera hela tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chourou
'

länken fungerar inte. men det verkar onekligen intressant om det där "stämmer"

Oups, kopierade visst inlägget lite dåligt
Denna länken borde fungera bättre

http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=de&tl=en&u=htt...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Här är översättning till svenska, med Google translate:
http://translate.google.se/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.hardw...

Det är alltså den länk som pellen skickade...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Jag tror att nvidia är lite nervösa.
Varför släppa en serie nya kort i ett fåtal ex för att lite senare lansera en uppdaterad version?
Varför inte satsa helt ut på en serie istället för att uppdatera hela tiden.

Kallas marknadsekonomi... tjäna pengar du vet. Och jag tror inte alls att nVidia är säskilt nervösa, det är bara ATi fanboys som sitter och sulkar och hoppas att deras favo-kort lever upp till förväntningarna (vilket de inte har gjort de senaste 18 månaderna)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Kan vara så men jag förstår inte hur ATI/företagen som tillverkar korten ska hinna kalla tillbaka alla kort och klocka dessa inom en vecka.

(Beror ju förstås på när Nvidias kort blir testade av någon oberoende, men hursomhelst har de ju inte mycket tid på sig)

Det är iofs sant. Men och andra sidan. Vem och vad säger att leverantörerna faktiskt har grafikkorten i sina lokaler? Kan det inte vara så att det står ett X antal pallar med grafikkort färdiga för leverans?

Men det kan vara för att bygga upp ett gigantiskt lager också så att det verkligen blir en hardlaunch men då är det försening och inte strategi.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ok anledningen till mitt HD3870 var att 8800GT inte fanns att hitta någonstans, sedan hade det en riktigt bra prestanda/krona. Samma saker gäller dom nya HD4850/4870.

Sen hans argument vem det nu var till att kalla mig fanboy var att jag sa att HD4870 sniffade 9800GX2 i baken

Du kanske skulle sagt att HD4870 naffsar i hälarna på 9800GX2 i stället?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Oj, swec-08 drar till sig eliten!

Permalänk
Medlem

Det var värst vad folk gillar att kalla andra för fanboys här. Slår vad om att de som kallat folk för ATi fanboys (har inte sett nån säga Nvidia fanboy än, så blir väll först nu: ) i själva verket själva är Fanboys. Nvidia fanboys med andra ord.

Det gäller ju bara 5 dagar som korten blir uppskjutna. Själv får jag pengar den sista varje månad så om korten nu fanns i sverige (vilket de förmodligen inte gör?) så skulle det inte skada mig iallafall oavsett om AMD försköt lanseringen med 2 veckor eller så.
Det ända dåliga är att man inte kommer se några recensioner direkt, men det kan jag leva med.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Att folk är så kåta på 4800-serien förstår jag inte. Köp ett 9800 GTX om ni vill ha liknande prestanda. Dessa kort finns ju att köpa nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Oj, swec-08 drar till sig eliten!

Tack!

Det stämmer att vi inte vet hur HD4870 presterar jämfört med 9800GTX eller 9800GX2.
Precis som du inte heller vet det.
Om ca. två veckor vet vi, till dess spekulerar vi.
Eller hur?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det känns tråkigt att säga det, men trots att jag sitter på ett grafikkort som jag köpte i November 06 så skulle jag inte ha någon nytta av de nya grafikkorten. Jag måste skaffa en större skärm för den saken, vid 1280x1024 kör jag Oblivion och Crysis med allt på max och de är de mest krävande spelen jag känner till. Hmm. Bauta-skärm blir dyrt

Och G80 blev antagligen typ för bra, så länge som det har hållit.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Kan vara så men jag förstår inte hur ATI/företagen som tillverkar korten ska hinna kalla tillbaka alla kort och klocka dessa inom en vecka.

(Beror ju förstås på när Nvidias kort blir testade av någon oberoende, men hursomhelst har de ju inte mycket tid på sig)

Kan de inte klocka korten bara genom en drivrutinsuppdatering då? De lär ju inte behöva ändra något på korten rent fysiskt för att öka klockan lite, det brukar i alla fall inte jag behöva när jag överklockar..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944