Permalänk

Bärbar för 5-6000

Jag är ute efter en bärbar dator till min mor som skall användas i stort sett endast till att surfa på. Enda kraven är att den skall vara 17". Jag har därför tittat på Dell Inspiron 1720 som med 15% rabatt kostar 6300 (i överkant prismässigt alltså).

Jag undrar om någon har något att tycka angående Inspiron 1720 och om ni har andra alternativ i samma prisklass.

En annan fråga är huruvida jag ska köra Vista eller XP. Med Vista så känns det som att jag bör ha en maskin som är något i stil med den här specifikationsmässigt för att den inte ska bli seg. Datorerna blir snabbare hela tiden men samtidigt OS'en mer krävande vilket gör att man kanske inte tycker att datorerna faktistk blir bättre om man bara surfar.

Fritt fram !

Permalänk
Medlem

bärbar 17"

Tyvärr kan jag inte ge första inlägget några råd, utan precis som han/hon så är jag ute efter en bärbar dator (krav: 17", och så gärna så billigt som möjligt (så klart ). Jag har nog precis samma krav som trådskaparen, så därför skrev jag i denna tråd. Jag har bl.a. letat på prisjakt.se och hittat några billiga Asus. Dock verkar många här på forumet inte gilla Asus, och då jag aldrig tidigare har ägt en bärbar dator, så måste jag helt enkelt lita på de generella omdömena om Asus.

Någon som har något tips på hyfsat bra 17"?

mvh

Permalänk
Permalänk

Då undrar jag hur bra den här Dell Inspiron 1720 står sig?
(Pris : 6048kr med alla rabatter inräknade)

Base Intel® Core™ 2 Duo-processor T5550 (1,83 GHz, 2 MB L2-cache, 667 MHz FSB)
Operativsystem Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Minne 3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]
Tangentbord Inbyggt tangentbord - svenska/finska (QWERTY)
Grafikkort nVidia® GeForce™ Go 8400M GS med 128 MB DDR2 dedikerat grafikminne
Hårddisk 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Modem 56,6 k V.92-kompatibelt internt modem och adapter - Sverige
Optisk enhet Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet med programvara
Trådlös anslutning Dell™ Wireless 1395 802.11b/g-minikort - Europa
Leveransdokument Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Gedis Bundle Reference N0672005
Microsoft-programvara Microsoft® Works 9.0 - svenska
Standardsupport 1 års begränsad garanti ¿ hämt- och returservice
Supporttjänster 1 års grundläggande garanti
Säkerhetsprogram Inget antivirus- och säkerhetsskydd - svenska
Strömförsörjning 90 W nätadapter
Bluetooth Dell™ trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet - Eur
Orderinformation Inspiron-beställning - Sverige
Primärt batteri Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
Bärväskor Ingen bärväska
Media för system Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)
Färgval Jet Black med matt finish och kamera med 2 megapixlar
Accidental Damage Support Ingen olycksskadesupport
Dells internetorder Dells internetorder
LCD-skärm 17-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TicciTocc
Då undrar jag hur bra den här Dell Inspiron 1720 står sig?
(Pris : 6048kr med alla rabatter inräknade)

Base Intel® Core™ 2 Duo-processor T5550 (1,83 GHz, 2 MB L2-cache, 667 MHz FSB)
Operativsystem Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Minne 3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]
.
.
. osv..

Dells internetorder Dells internetorder
LCD-skärm 17-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™

Vilka rabatter gör att man kommer ner till ett så lågt pris som 6048 kr? Finns det på hemsidan (Dells)?

Tipsa gärna! Om det är som du säger TicciTocc, så verkar den högintressant.

ps: Söker man på prisjakt.nu, så står lägsta pris som 8689 kr...

edit: Jag hade tydligen inte läst ditt (TicciTocc) första inlägg ordentligt :)... ser du att 15% rabatten gör att man kommer ner till ~6300 kr. Vilken "rabatt" tar ner priset till 6048 kr?

Permalänk

5% studentrabatt gör att man kommer ner till det priset. Finns på www.rabattkod.nu, scrolla ner till Dells erbjudanden så är det 15% på Inspiron och 5% på valfri dator som går att använda. Den som säger 3000kr av på Inspiron funkar tyvärr inte

Någon annan som har något att tillägga om konfigurationen?
Vad som stör mig lite är att Vostro ger 4år (erbjudande just nu) gratis support medan Inspiron bara har 1år.

Edit: Räcker CPU'n till eller bör man gå upp till t7850 (tror det var namnet) på 800mhz FSB , gör det någon skillnad? Datorn kommer som sagt uteslutande användas till surfing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TicciTocc
5% studentrabatt gör att man kommer ner till det priset. Finns på www.rabattkod.nu, scrolla ner till Dells erbjudanden så är det 15% på Inspiron och 5% på valfri dator som går att använda. Den som säger 3000kr av på Inspiron funkar tyvärr inte

Någon annan som har något att tillägga om konfigurationen?
Vad som stör mig lite är att Vostro ger 4år (erbjudande just nu) gratis support medan Inspiron bara har 1år.

Edit: Räcker CPU'n till eller bör man gå upp till t7850 (tror det var namnet) på 800mhz FSB , gör det någon skillnad? Datorn kommer som sagt uteslutande användas till surfing.

Blir nog svårt att surfa utan att gå upp till t7850, jag skulle helt klart göra det iallafall.

Visa signatur

Jag gillar Sweclockers! :E

Permalänk

Jag anar viss ironi. Vad jag menar med min fråga är givetvis vad som krävs för att köra Windows Vista tillfredsställande då jag inte haft förmånen att använda operativsystemet i fråga i någon större utsträckning.