Geforce GTX 280 i SLI

Permalänk
Avstängd

Skulle vara skönt om folk SLUTADE UPP med att bruka termen TDP, då den har olika betydelser för AMD, NVIDIA, ATI (ja, även fast de nu är uppköpta av AMD) och Intel -- även så illa att Intel definierar TDP olika för tre olika arkitekturer (läs mer på http://www.silentpcreview.com/article169-page3.html) -- så, skippa TDP-värden totalt, ser bara löjligt ut.

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem

Igentligen kan man säga så hära " AMD/ATI" är dom billiga,drar ej mycket energi" kan nästan jämföras med en miljö bil. Medans Nvidia är åt Amerikanar hållet Törstig käkar stora mängder och kostar!

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk

Nvidia har ju bästa lösningen för miljön, kräven nytt moderkort men är man så brydd som många här verkar vara torde inte det vara några problem. Nya energilösningen av Nvidia gör ju att man kan slå av alla grafikorten och köra på inbyggda grafikkortet. Sparar man 4-500 W i idle på sitt tripple Sli. Kan väl knappast bli bättre än så miljömässigt. Hoppas det hamnar på alla moderkort så att Nvidia kan skita i effektförbrukningen och göra 500W vulkaner med 0 W idle. Lär prestera grymt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Men Nvidias "jänkare" går som satan också

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem

Om ingen köper det lär dom ju sluta, fortsätter folk att köpa så fortsätter dom bygga.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Väntar ett tag till, klarar mig på Ultra så länge. Och vem fan vill köpa tre grafikkort för 16 000 för att lira Crysis på Ultra High med godtaglig FPS? Spelar ingen roll om man har pengar, meningslös idioti.. det är sådana som sköt Bambis mamma.

Jag saknar ett bra spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
joelh, jag måste bara säga TACK! du förstår detta =D det du skriver om ati vs Nvida stämmer till punkt å pricka

men den "miljömedvetne" kan väll beräta för oss hur mycket effekt ett grafik kort ska dra för att inte skada miljön?

och vad det gäller värme på detta kortet...visst du kan säkert ha det som grill på en grillfest men den som köper det har nog (förhopningsvis) redan tänkt på kylning åt detta monster.

sen åt alla energikonservatister...sluta gnäll!
ge oss bra argument för varför ett grafik-kort/CPU/PPU och så vidare inte ska dra oändligt av Effekt och kom inte å säg "miljön tar stryck eller nått sånt utan berätta vad som tar stryck...och hur det kommer att beröra oss... till sist men inte minst växhuseffecten kan användas...men då vill jag att ni kan bevisa att den förvärrar planetens klimat osv.

Det här måste nog vara en av de mest intelligensbefriade kommentarer jag någonsin hört. Köper man ett kort för 5500 sek så skall man inte behöva köpa till vätekylning för att datorn inte skall börja brinna så det där var ett korkat argument. Ju bättre kylaren är från början desto mindre klagomål blir det ju på forum som sådana här. 8800GTX idlade ju över 60 grader så du kan ju tänka dig vart den här ligger.

Energikonservatister har inget med saken att göra. Det handlar om att vara medveten om den värld vi lever i. Säger alla att några watt hit och dit inte spelar någon roll så sitter vi genast på miljarder watt världen över, ytterligare några ton kol som blir förbrukade, och vips så är det ett hål i ozonlagret. Vad tar stryk i miljön säger du? Naturresurser tar slut, växtlivet dör pågrund av förändrad miljö, skogsbränder dödar till och med människor (innerst inne hoppas jag att du drabbas av detta så du får lite vett i skallen), sedan så smälter ju isen vid nord- och sydpolen. Den genomsnittliga temperaturen världen över har redan förhöjts med ca. 2-3 grader de senaste 50 åren. Smälter tillräckligt mycket is så försvinner Sverige under vattnet och då gör nog inte dina 3 GTX280 så jävla mycket nytta kan jag tänka mig. Sluta kolla på Paradise Hotel och kolla lite på National Geographic, Discovery Channel, och dylikt så kanske du kan lära dig lite om var vi egentligen bor. Det finns ett stort ozonhål ovanför Australien som har höjt hudcancersiffrorna där ganska rejält.

Argumentet att "bra saker skall dra mycket/förbränna mycket resurser" är vad som kommer få denna värld att gå under. "GTX280 presterar bra så det är lugnt om det drar 240 watt, det är ju fan en prestigemätning i sig"

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
skippa TDP-värden totalt, ser bara löjligt ut.

TDP värde som används av nVIdia och ATI är när alla pipes, minne breddband och transistorer funkar i full kapacitet. Det är bara Intel som leker med värden.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfN
Igentligen kan man säga så hära " AMD/ATI" är dom billiga,drar ej mycket energi" kan nästan jämföras med en miljö bil. Medans Nvidia är åt Amerikanar hållet Törstig käkar stora mängder och kostar!

Väldig generaliserat. AMD gör inte speciellt svala grejer och har inget val än att sätta billiga priser för att deras kort inte presterar bättre. Kanske blir ändring på det med kommande generation. Miljöbilar är inte billiga heller. Men jag håller med om att nVidias grejer kostar stora slantar om man köper det värsta. Men motsvarande prestanda från nVidia kostar ganska lika som AMDs. Det är bara nVidias toppmodeller som kostar multum eftersom de inte har någon konkurrens ännu. Det ser dock ut att bli ändring på det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Det handlar om att vara medveten om den värld vi lever i. Säger alla att några watt hit och dit inte spelar någon roll så sitter vi genast på miljarder watt världen över, ytterligare några ton kol som blir förbrukade, och vips så är det ett hål i ozonlagret.

Känner för att hålla med. Visserligen gör det nog ingen praktiskt märkbar skillnad att en extremt liten majoritet väljer att köra på 3 grafikkort. Däremot ska man komma ihåg att våra bostäder står för 40% av totala energiförbrukningen i Sverige, så att få ut produkter med lägre energiförbrukning vore för mig mer angeläget än att jaga oss med skatter, men det är väl en annan femma.

Det största problemen man måste lösa är Kina, USA och på sikt kommer även U-länderna att slå igenom på marknaden. Frågan är hur man ska göra när dess industrialisering slår igenom på allvar och då skapar välfärd och demokrati, samtidigt som vi i västvärlden kommer att påtvinga dem att vara miljömedvetna..

Permalänk
Medlem

oscarstegland... klar som sastan att Nvidia har gjort en kylning som säkert duger för folk som ska ha det helt oklockat men ska du klocka mycket så måste du nog ha en alternativ kylning (som de flesta korten)

och energi...det finns väldigt många fler energi käller än Kol/disel/bensin osv som inte skadar naturen i alls lika stor omfatning...så dra inte inn energi "skapar" processen in i det här för det finns så mycket annat som är flera gånger farligare för natur och miljö.Men idag så är våra miljövänliga energi källor inte ens i närheten av lika effektiva när det gäller att att producera/omvandla energi.

rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
oscarstegland... klar som sastan att Nvidia har gjort en kylning som säkert duger för folk som ska ha det helt oklockat men ska du klocka mycket så måste du nog ha en alternativ kylning (som de flesta korten)

och energi...det finns väldigt många fler energi käller än Kol/disel/bensin osv som inte skadar naturen i alls lika stor omfatning...så dra inte inn energi "skapar" processen in i det här för det finns så mycket annat som är flera gånger farligare för natur och miljö.Men idag så är våra miljövänliga energi källor inte ens i närheten av lika effektiva när det gäller att att producera/omvandla energi.

rätta mig om jag har fel.

Visst finns det massor av energikällor men det ändrar ju ändå inte att bensin/diesel driver kanske 97% av världens bilar om inte mer och att kol är den absolut största energikällan i världen. Just Sverige använder sig väldigt mycket av kärnkraft vilket är en miljövänlig energikälla men har andra risker och problemet är hur man får bort det radioaktiva avfallet. Men så att du skall förstå vilken situation vi befinner oss i, så skall jag berätta hur det blev när en Svensk reaktor stängdes ner för några år sedan: kol fick ta över (Danskarna skyllde på att kärnkraft var farligt och krävde att reaktorn skulle stängas ner, i själva verket ville de antagligen bara sälja mer kol till oss) och växthusgaserna i Sverige ökade med 5 ton vilket är ungefär så mycket som alla Sveriges bilar producerar per år. Det gör en jävla massa skada i ozonlagret skall jag säga dig. Problemet är ju som sagt att det som är relativt miljövänligt (hydrokraft, vindkraft) är så pass ineffektivt att det inte lönar sig och kärnkraft vilket är det bästa sättet för tillfället (ca. 3.4 miljoner gånger mer effektivt än kol) är folk rädda för efter vad som hände i Chernobyl. Poängen är den att ju mer produkterna börjar konsumera desto mer kol bränns, desto mer av naturen dör, desto mer is smälter, osv. Det är inte bara att ignorera att ETT enda grafikkort drar 240 watt. Det är jävligt mycket och om Nvidia rent hypotetiskt säljer 50000 GTX280 så kan ju bara dessa kort öka växthusgasproduktionen världen över med mer än "någon oväsentlig siffra".

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Jag kan inte se på bilderna för de irriterande djuren är där och gör bilden fjantig jag tål inte sånt...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Nu forskas det ju iofs för fullt i miljövänligare förbränning av kol. På sätt och vis är miljöförstöring det som pressar utvecklingen framåt. Men de flesta länder har varit alldeles för sega i starten, så vi lär få smaka konsekvenser innan vi får skiten under kontroll.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Nu forskas det ju iofs för fullt i miljövänligare förbränning av kol. På sätt och vis är miljöförstöring det som pressar utvecklingen framåt. Men de flesta länder har varit alldeles för sega i starten, så vi lär få smaka konsekvenser innan vi får skiten under kontroll.

Människan har alltid väntat tills problemet är ett stort allvar innan dom försökt lösa det

Detta problem är bara en fråga om tid

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
jaha? vad har det med denna nyhet att göra?

Akta er för Joelh eller vad hur fan han stavar det. Allt som är emot nVidia på något sätt tar han som en personlig anklagelse.

Skit samma, On-Topic. Visst nVidia är bra skit men dyr skit.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

jaha.. 3 feta grafikkort, vart tusan ska ljudkortet få plats då?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

bara att ringa till el bolaget och säga att man startar datorn. så de kan förhindra spännings fall...

nej men seriöst. detta börjar gå till sjuka nivåer. över 700 watt tdp. om de presterar bra så vill man väl ha dem i datorn.(vilket de lär göra till det priset) men frågan är om man vill ha all den värmen som blir. datorn kommer ju låta som en jet motor om man ska få bra temps i load...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Man kan nog spara in pengar på elen genom att stänga av elementet för det lär inte behövas

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

$ 600+ X3 = när jag vunnit på lotto typ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Energikonservatister har inget med saken att göra. Det handlar om att vara medveten om den värld vi lever i. Säger alla att några watt hit och dit inte spelar någon roll så sitter vi genast på miljarder watt världen över, ytterligare några ton kol som blir förbrukade, och vips så är det ett hål i ozonlagret. Vad tar stryk i miljön säger du? Naturresurser tar slut, växtlivet dör pågrund av förändrad miljö, skogsbränder dödar till och med människor (innerst inne hoppas jag att du drabbas av detta så du får lite vett i skallen), sedan så smälter ju isen vid nord- och sydpolen. Den genomsnittliga temperaturen världen över har redan förhöjts med ca. 2-3 grader de senaste 50 åren. Smälter tillräckligt mycket is så försvinner Sverige under vattnet och då gör nog inte dina 3 GTX280 så jävla mycket nytta kan jag tänka mig. Sluta kolla på Paradise Hotel och kolla lite på National Geographic, Discovery Channel, och dylikt så kanske du kan lära dig lite om var vi egentligen bor. Det finns ett stort ozonhål ovanför Australien som har höjt hudcancersiffrorna där ganska rejält.

Argumentet att "bra saker skall dra mycket/förbränna mycket resurser" är vad som kommer få denna värld att gå under. "GTX280 presterar bra så det är lugnt om det drar 240 watt, det är ju fan en prestigemätning i sig"

Tack, för ett nyanserat informativt inlägg som kan vidga vyerna för många på detta forum

Finns troligtvis inget behov med 3 * GTX280 för någon annat än om man försöker knäcka ett 3dmark rekord eller dylikt.

Permalänk

Tsss, även om alla skulle börja köra 3 sli 280r skulle det vara en droppe i atlanten, pilla inte på den enstaka procenten, det enda man kan få resultat ur är om man ändrar kraftförsörjningen från fossila bränslen till Vind, Vatten eller Kärnkraft, samt ta hand om föroreningen med bilar.

Ta inte något så vackert som ett underbart starkt grafikkort som råkar dra 100W mer än ens gamla och missrikta din ilska i att du inte har råd på att det är så starkt.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

De där asså, de e fläskigt!!!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mineralvatten
Tsss, även om alla skulle börja köra 3 sli 280r skulle det vara en droppe i atlanten, pilla inte på den enstaka procenten, det enda man kan få resultat ur är om man ändrar kraftförsörjningen från fossila bränslen till Vind, Vatten eller Kärnkraft, samt ta hand om föroreningen med bilar.

Ta inte något så vackert som ett underbart starkt grafikkort som råkar dra 100W mer än ens gamla och missrikta din ilska i att du inte har råd på att det är så starkt.

Nvidia säljer 106.37 miljoner GPU:er under Q4 2007. Menar du att inte det skulle spela någon roll om dessa drog 100W mer? Vart går gränsen för hur mycket mer ett kort får dra enligt dig?

106.000.000 * 100W = 10.600.000 kW

Om folk i snitt har på sina datorer 12h/dygn motsvarar det 127.200.000 kWh per dygn, viket motsvarar 46 TWh/år. Barsebäck producerar ca 4 TWh/år.

Vill du fortfarande att grafikkorten skall dra mer ström?

Permalänk
Medlem

bygg flera kärnkraftverk då.... det var väl fan vilket snack om miljön det var här. är det bara jag som är trött på hysterin.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti023
bygg flera kärnkraftverk då.... det var väl fan vilket snack om miljön det var här. är det bara jag som är trött på hysterin.

nu förstår jag inte riktigt, menar du att vi skall sluta bry oss om vår miljö?

Permalänk

Miljön... är inte det något Al Gore och Aftonbladet hittat på för att tjäna pengar?

Permalänk
Medlem

Barsebäck är ju 3/4 nerstängt redan? iaf vad spelar det får roll om dom drar mycket....så länge folk vill ha ström så kommer elbolagen ge oss det men vi kommer ju få betala för det också.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk

Trist att medelåldern på swec har blivit så låg det inte ens går att ha en normal diskussion.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Trist att medelåldern på swec har blivit så låg det inte ens går att ha en normal diskussion.

Det har den varit så i minst två år nu. Inte många som kan stava till normal diskussion här ens.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.