Är LCD ända alternativet om man vill koppla tv till dator?

Permalänk
Medlem

Är LCD ända alternativet om man vill koppla tv till dator?

Hej.
Jag ska precis köpa en ny tv men vet inte riktigt vilken jag ska ha.

Har kollar vad som står här på forumet och har inte riktigt kunnat läsa mig till ett bra svar.

Jag vill ha en 40-42" tv som jag ska koppla till datorn. Surfa och kolla på film på. Den ska även fungera bra till PS3.

Vad jag har förstått så är plasma valet ifall man vill kolla på sport och spela de senaste konsollerna. Men LCD skulle vara valet för en datorskärm eftersom upplösning blir korrekt och den inte bränner in pixlar i skärmen.

Men med de senaste plasma skärmarna, har LCD verkligen fortfarande ett övertag vad gäller datorbruk eller går det lika bra att använda plasman?

Jag har funderat på att köpa Panasonic PX80 då den verkar ha fått riktigt bra recensioner. Tror ni den funkar bra som datorskärm eller har ni ett bra alternativ på LCD i ungeför samma prisklass?

Tack på förhand.

Visa signatur

<m00x> "Är inte c++ en kupstorlek??"
Svenska citatdatabasen

Permalänk
Medlem

Re: Är LCD ända alternativet om man vill koppla tv till dator?

Skulle aldrig våga använda en Plasma till annat än TVtittande/filmtittande. Det är inte värt det att behöva vara nojig över fastbrända bilder om man råkat somna framför TVn eller så.

Att plasma skulle vara bättre till spelkonsoller stämmer inte heller, där är LCD minst lika bra om inte bättre.

Det enda Plasma är bättre på vad jag vet är svärtan

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Har du något bra tips på en LCD runt 40" för ett pris runt 10'000 då?

Visa signatur

<m00x> "Är inte c++ en kupstorlek??"
Svenska citatdatabasen

Permalänk
Medlem

Har datorn kopplad till en Panasonic Plasma och det fungerar utmärkt, klart bättre än polarnas LCD apparater, känns som plasman är mindre känslig mot halvtaskig kvalitet på materialet, t.e.x webb-tv, inte lika vass och pixlig i bilden om materialet inte är det bästa, vad SueCia snackar om vet jag inte, fastbränningar och LCD bättre till spelkonsol.
Har inte råkat ut för fastbränningar, även om det säkert kan hända om man är extremt klantig, dessutom är det relativt lätt att få bort och jag har klart bäst bild till PS3an i bekantskapskretsen, säkert finns det LCDer som är lika bra men att LCD generellt skulle vara bättre till spelkonsoler köper jag inte av egna erfarenheter.

Visa signatur

Dell XPS 420 + 2408WFP
HP Pavilion dv9390ea
PS3/Wii + Panasonic TH-42PZ70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stonbeck
Har datorn kopplad till en Panasonic Plasma och det fungerar utmärkt, klart bättre än polarnas LCD apparater, känns som plasman är mindre känslig mot halvtaskig kvalitet på materialet, t.e.x webb-tv, inte lika vass och pixlig i bilden om materialet inte är det bästa, vad SueCia snackar om vet jag inte, fastbränningar och LCD bättre till spelkonsol.
Har inte råkat ut för fastbränningar, även om det säkert kan hända om man är extremt klantig, dessutom är det relativt lätt att få bort och jag har klart bäst bild till PS3an i bekantskapskretsen, säkert finns det LCDer som är lika bra men att LCD generellt skulle vara bättre till spelkonsoler köper jag inte av egna erfarenheter.

Så är ju alla plasmaägare plasmafanboys och LCDägarna LCDfanboys.

Det är dock bara naivt och JÄVLIGT taskigt mot trådskaparen att säga till han att förbi se RISKEN att bränna fast bild på plasma. Kör du t.ex en film på datorn till TVn, Du somnar mitt i filmen o när filmen är slut så är det samma bild oavbrutet för att skärmsläckaren inte startar ibland i vissa mediaspelare = Toasted skrotplasma, medans LCDn hade klarat sig perfekt. Finns ingen mening att argumentera om det eftersom det e REN FAKTA och står med som en varning i manualen.

Permalänk
Medlem

Att plasman kan bränna fast bilen är jag medveten om... Och det är inte i den frågeställningen som tråden är skapad för. Det går ju alltid lätt att lösa genom att använda en skärmsläckare i kombination med en mediaspelare som tillåter sådana. Men som sagt, det är inte där frågan ligger.

Jag här hört att upplösningen på plasma ofta är 1024*768 vilket på en widescreen tv inte kommer att resultera i kubiska pixlar. Och att plasman inte heller skulle få den noggrann het som krävs av skärmen för att kunna läsa text när man surfar.

Det är dessa ideer jag har som jag gärna vill få bekräftade eller förstörda. Jag läste tex någonstans att det bara är på de gamla skärmarna dessa problem existerar och inte längre på de nyare skärmarna som ex vis Panasonic PX80.

Visa signatur

<m00x> "Är inte c++ en kupstorlek??"
Svenska citatdatabasen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Så är ju alla plasmaägare plasmafanboys och LCDägarna LCDfanboys.

Det är dock bara naivt och JÄVLIGT taskigt mot trådskaparen att säga till han att förbi se RISKEN att bränna fast bild på plasma. Kör du t.ex en film på datorn till TVn, Du somnar mitt i filmen o när filmen är slut så är det samma bild oavbrutet för att skärmsläckaren inte startar ibland i vissa mediaspelare = Toasted skrotplasma, medans LCDn hade klarat sig perfekt. Finns ingen mening att argumentera om det eftersom det e REN FAKTA och står med som en varning i manualen.

Med vettiga inställningar, och korrekt "inkörning" av plasman tror jag det behövs betydligt mycket mer än så... Tror man kan somna med text-tv igång utan att få problem med en ny plasma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Så är ju alla plasmaägare plasmafanboys och LCDägarna LCDfanboys.

Det är dock bara naivt och JÄVLIGT taskigt mot trådskaparen att säga till han att förbi se RISKEN att bränna fast bild på plasma. Kör du t.ex en film på datorn till TVn, Du somnar mitt i filmen o när filmen är slut så är det samma bild oavbrutet för att skärmsläckaren inte startar ibland i vissa mediaspelare = Toasted skrotplasma, medans LCDn hade klarat sig perfekt. Finns ingen mening att argumentera om det eftersom det e REN FAKTA och står med som en varning i manualen.

Undrar hur länge man ska sova för att sabba sin plasma på det viset????

Om det är något som är jävligt taskigt så är det att fara med grova överdrifter på det vis du gör, sen förstår jag inte varför du har en så otrevlig ton i dina inlägg.....

Hur det fungerar att läsa text törs jag inte svara på då jag sällan använder tvn till att surfa på eller läsa annan text, men där är säkert en LCD fortfarande bättre då jag upplever dom som aningens skarpare/vassare, till fördel vid textläsande men till nackdel vid filmtittande, utifrån egna erfarenheter skall tilläggas.

Visa signatur

Dell XPS 420 + 2408WFP
HP Pavilion dv9390ea
PS3/Wii + Panasonic TH-42PZ70

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stonbeck
Har datorn kopplad till en Panasonic Plasma och det fungerar utmärkt, klart bättre än polarnas LCD apparater, känns som plasman är mindre känslig mot halvtaskig kvalitet på materialet, t.e.x webb-tv, inte lika vass och pixlig i bilden om materialet inte är det bästa, vad SueCia snackar om vet jag inte, fastbränningar och LCD bättre till spelkonsol.
Har inte råkat ut för fastbränningar, även om det säkert kan hända om man är extremt klantig, dessutom är det relativt lätt att få bort och jag har klart bäst bild till PS3an i bekantskapskretsen, säkert finns det LCDer som är lika bra men att LCD generellt skulle vara bättre till spelkonsoler köper jag inte av egna erfarenheter.

Din Plasma är helt enkelt snällare med källan av materialet, troligtvis för att din Plasma inte klara höga upplösningar. Dvs du lurar dig själv att bilden är bättre, för att skiten skalas ned så inåthellvete så du inte ser "pixligheten".

Jag kan ju förstås ha fel, men det är min gissning.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Din Plasma är helt enkelt snällare med källan av materialet, troligtvis för att din Plasma inte klara höga upplösningar. Dvs du lurar dig själv att bilden är bättre, för att skiten skalas ned så inåthellvete så du inte ser "pixligheten".

Jag kan ju förstås ha fel, men det är min gissning.

mvh

Vet inte hur sådant fungerar när datorn är kopplad till tvn men tvn i sig klarar i alla fall 1920 x 1080 men det kanske inte var så du menade?

Visa signatur

Dell XPS 420 + 2408WFP
HP Pavilion dv9390ea
PS3/Wii + Panasonic TH-42PZ70

Permalänk

Och det eviga tjat om inbränningar på plasma. Jo de existerar fortfarande även om man numera kan plåga en Plasma ganska duktigt innan det blir en permanent inbränning. Min FullHD plasma har stått på i över 8 timmar med windows bakgrund utan problem. Men visst finns det modeller som fortfarande har problem. Men det finns å andra sidan en anledning till att tex Panasonic har tagit bort sin "anti inbränningsfunktion" och white wash verktygen...

Ligger vikten av användningen på film och TV med en del surfande och rummet inte är tokbelyst så säger jag definitivt en FullHD plasma. De är ju inte särskilt dyra numera och så slipper man eftersläpningar och annat junk.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stonbeck
Vet inte hur sådant fungerar när datorn är kopplad till tvn men tvn i sig klarar i alla fall 1920 x 1080 men det kanske inte var så du menade?

Då kan jag bara anta att dina kompisar har sämre tv-apparater än dig.

För att avsluta så är min högst personliga åsikt att köpa en LCD om du tänkt koppla den till din dator. Varför? Svaret hittar ni i alla trådar som diskuterar detta ämne.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stonbeck
Undrar hur länge man ska sova för att sabba sin plasma på det viset????

Om det är något som är jävligt taskigt så är det att fara med grova överdrifter på det vis du gör, sen förstår jag inte varför du har en så otrevlig ton i dina inlägg.....

Hur det fungerar att läsa text törs jag inte svara på då jag sällan använder tvn till att surfa på eller läsa annan text, men där är säkert en LCD fortfarande bättre då jag upplever dom som aningens skarpare/vassare, till fördel vid textläsande men till nackdel vid filmtittande, utifrån egna erfarenheter skall tilläggas.

Polarns plasma är 1 år gammal ganska precis. Han somnade med pausmenyn på i prince of persia på wii. När han vakna satt bilden fast och den sitter fast än idag (nån månad senare). Det är som en spökbild som alltid ligger där. Visst om plasma har blivit så otroligt mycket bättre nu jämfört med då nu så tar jag tillbaks allt jag sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Din Plasma är helt enkelt snällare med källan av materialet, troligtvis för att din Plasma inte klara höga upplösningar. Dvs du lurar dig själv att bilden är bättre, för att skiten skalas ned så inåthellvete så du inte ser "pixligheten".

Jag kan ju förstås ha fel, men det är min gissning.

mvh

Vad spelar de för roll om man luras till att det är en bra bild om det ändå UPPFATTAS som bra bild... Tror det är huvudgrejen med en tv för dom flesta!

Men åter till frågan så vill jag gärna veta samma sak som Krycke... Är de NÅGON som använder PX80 som datorskärm och kan bekräfta att det funkar att surfa, utföra mindre windowsarbete, spel osv utan att det ser ut som smörja?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalle_84
Vad spelar de för roll om man luras till att det är en bra bild om det ändå UPPFATTAS som bra bild... Tror det är huvudgrejen med en tv för dom flesta!

Men åter till frågan så vill jag gärna veta samma sak som Krycke... Är de NÅGON som använder PX80 som datorskärm och kan bekräfta att det funkar att surfa, utföra mindre windowsarbete, spel osv utan att det ser ut som smörja?

Har man en dålig källa är det givetvis bra med en dålig tv också.

Exempelvis ser ju dvdfilmer bra ut på CRT.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Har man en dålig källa är det givetvis bra med en dålig tv också.

Det där var nog den skummaste formuleringen jag sett på hela veckan

Permalänk
Medlem

jag lånar tråden lite med lite OT om det är lugnt.

Är det ett smart drag av mig att köpa PX80 när jag ska ha tven till;

Vanligt tv tittande.
Film. Både från DVDen och datorn.
Spela xbox 360 någon timme varje gång.

Är det ett bra köp för mig som inte vill lägga mer än 10k?

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Har man en dålig källa är det givetvis bra med en dålig tv också.

Ju sämre källa desto bättre TV behövs för att visa bilden på bästa sätt.

Har man en 1080p TV och leverarar 1080p material klarar vilken budgetTV som helst av att visa det bra (sen kommer ju en bättre TV klart ha bättre färger osv.).

Sen att vissa tekniker passar bättre med visst material är ju en annan femma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalle_84
[B
Men åter till frågan så vill jag gärna veta samma sak som Krycke... Är de NÅGON som använder PX80 som datorskärm och kan bekräfta att det funkar att surfa, utföra mindre windowsarbete, spel osv utan att det ser ut som smörja? [/B]

Tjena,

Sen ca 6 veckor har jag min 42PX80 kopplad till min HTPC för att främst kolla på TV (har ett floppyDTV-kort i datorn för digital-tv från ComHem) och film. Ursprungsplanen var att att endast använda den till TV & film och därför föll valet på denna tv trots rädsla för inbränning och relativt få pixlar (1024x768).

Eftersom jag inte kan låta bli att pyssla med inställningar eller bara kolla upp nåt på nätet med jämna mellanrum så har det blivit en hel del tid då tv:n använts som datorskärm för surfande och mail-kollande. Gissningsvis nån timme per dag sen jag köpte tv:n.
Jag kan bekräfta att det funkar alldeles utmärkt för mina behov!

MEN eftersom det är en 4:3 upplösning som körs i widescreen så ser text lite konstig ut, dessutom så tycker jag att jag får bäst bild på tv & film när jag kör datorn i 720p upplösning, vilket innebär att text blir lite suddig i kanten av alla skalningar hit & dit. Jag kan alltså inte rekommendera tv:n som kontorsskärm, men är du som jag som kollar mest på tv och sen "ska bara" nån timme med datorn så visst funkar det. Jag har surfat nån timme i sträck på 3-4 m avstånd utan problem. Nån inbränning har jag inte sett röken av, men visst är det jobbigt att hela tiden behöva oroa sig för att det skulle kunna ske.

Summa: Det funkar bra för mig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Då kan jag bara anta att dina kompisar har sämre tv-apparater än dig.

För att avsluta så är min högst personliga åsikt att köpa en LCD om du tänkt koppla den till din dator. Varför? Svaret hittar ni i alla trådar som diskuterar detta ämne.

mvh

Fast svaret på frågan är faktiskt felaktig och den kommer förbli felaktig så länge gamla rykten får fortleva. Det är ungefär som Mac och enknapparsmöss. Finns absolut ingen anledning att vid datoranvändande rekommendera LCD över plasma - om förutsättningarna för de båda är lika förstås. En korrekt inkörd plasma levererar inte bara bättre svärta utan i regel även ett betydligt bättre djup än vad en lcd kan leverera. Den är dessutom betydligt snabbare med under 0,1ms responstid medan en vanlig lcd ligger på 6-8ms. Permanenta inbränningar är naturligtvis inget roligt men det är också ett problem som mer eller mindre försvann 2005-2006 någongång. Visserligen kan det fortfarande bli inbränningar men de är inte permamenta.

Jag bytte från lcd till plasma för att bildkvaliteten (och två generationer däremellan) är så mycket bättre. Svart är äntligen svart och inga märkliga fördröjningar eller lagg i bilden. Fotbolls- EM var en fröjd osv.

Plasma är som gjort för datorn, om man använder skärmsläckare. HTPCn ställer man naturligtvis in på att loopa filmen, alternativt minimera eller Window- mode så skärmsläckaren kan få ta över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Det där var nog den skummaste formuleringen jag sett på hela veckan

Jag ser hellre en DVD på en CRT, än på en HDTV, hänger du med?

Dvs, jag ser dagligen film på min hdtv och uppskalning tackar jag bestämt nej till...

Ni andra verkade missförstå mig litegrann.

Damodred : Den dag då alla dessa "rykten" upphör kommer jag att eventuellt överväga Plasma.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Fast svaret på frågan är faktiskt felaktig och den kommer förbli felaktig så länge gamla rykten får fortleva. Det är ungefär som Mac och enknapparsmöss. Finns absolut ingen anledning att vid datoranvändande rekommendera LCD över plasma - om förutsättningarna för de båda är lika förstås. En korrekt inkörd plasma levererar inte bara bättre svärta utan i regel även ett betydligt bättre djup än vad en lcd kan leverera. Den är dessutom betydligt snabbare med under 0,1ms responstid medan en vanlig lcd ligger på 6-8ms. Permanenta inbränningar är naturligtvis inget roligt men det är också ett problem som mer eller mindre försvann 2005-2006 någongång. Visserligen kan det fortfarande bli inbränningar men de är inte permamenta.

Jag bytte från lcd till plasma för att bildkvaliteten (och två generationer däremellan) är så mycket bättre. Svart är äntligen svart och inga märkliga fördröjningar eller lagg i bilden. Fotbolls- EM var en fröjd osv.

Plasma är som gjort för datorn, om man använder skärmsläckare. HTPCn ställer man naturligtvis in på att loopa filmen, alternativt minimera eller Window- mode så skärmsläckaren kan få ta över.

Roligt att du målar upp inbränningar som något mer eller mindre omöjligt och sen säger att plasma är som gjort för datorn - om man använder skärmsläckare
Lite motsägelsefullt kanske?

Och visst bränner även moderna (och fullständigt snordyra) plasmor in permanent. Det kan även LCDs göra också för den som inte visste det.

Betydligt mer sällsynt på LCDer än plasmor dock, och eftersom man typ varje år påstår att "moderna plasmor är immuna mot inbränningar, men har du förra generationen så kan det vara riskabelt" så känns det inte särskilt trovärdigt.

Jag påstår inte alls att plasmor bränner in permanent ofta, riktigt sällsynt verkar det vara (hur vanligt är det dock att man kopplar in en dator till en plasma?). Men eftersom det normalt inte går på garantin så är det rätt dumt att blunda för risken, anser jag.

Sen hurvida plasman är som gjord för datorn eller ej beror ju helt klart på hur man tänkt använda den. Även med 1:1 bitmappning så är t.ex. 1024x768 alldeles för lite för vissa saker, anser jag.

En LCD-TV är ju i princip en förvuxen datorskärm så någon lämpligare TV för datorbruk än en LCD-TV finns nog inte, men sen tillkommer ju andra problem såsom upplösningen även här. Man sitter ju normalt betydligt längre ifrån en TV än en datorskärm och har man 1080p på en halvstor TV så kan det blir jobbigt om man sitter en bit ifrån.

Som jag ser det så är risken med inbränning på plasma ofrånkomlig när man använder den som datorskärm och med det i bakhuvudet så är bara den känslan att oroa sig hela tiden klart värt att inte köpa en plasma (beroende på hur den ska användas). Men det är ju högst subjektivt. Vad gäller TV-spel så brukar väl inte de ha så hög konstrast på saker och ting som är "permanent" så jag tror inte TV-spel (rent generellt) har lätt för att bränna in (undantag finns säkert).

Permalänk
Avstängd

Mjae det menade jag inte. Menar bara att inbränningar sker idag men väldigt sällan permanenta. Man ska naturligtvis även undvika temporära inbränningar om möjligt och den enkla lösningen i det här fallet är att använda en skärmsläckare, är väl inget motsägesfullt i det?

Citat:

Finns absolut ingen anledning att vid datoranvändande rekommendera LCD över plasma - om förutsättningarna för de båda är lika förstås

Citat:

en hurvida plasman är som gjord för datorn eller ej beror ju helt klart på hur man tänkt använda den. Även med 1:1 bitmappning så är t.ex. 1024x768 alldeles för lite för vissa saker, anser jag.

Precis också vad jag menar, är förutsättningar likvärdiga panelerna emellan så är inte plasma att förkasta. Däremot jämför man en 1366x768 eller 1080p lcd mot en 1024x768 plasma så hade jag också valt lcdn

Sedan har många tillverkare små lösningar för att undvika inbränningar, de har vittvätt (att man kör något program som finns i tvn som fläskar på med en massa vitt), roterande pixlar (typ?) eller sänker kontrast eller stänger helt av sig om de inte får någon signal.

Permalänk
Medlem

Jo men sen innebär ju de olika teknikerna ju olika upplösningar osv.
Vet inte om man kan hitta någon LCD med mindre än 1366x768 idag, plasmor däremot börjar väl "komma ikapp" men finns väl många moderna 1024x768 skärmar än?

Du får i vilket fall om jag inte är helt ouppdaterad fler pixlar/krona på LCDs (rent generellt).

Är väl delvis det (men även inbränning) som talar emot plasman i datoranvändning. Jusst 1024x768 är väl den vanligaste upplösningen som heller inte håller rätt porportioner mot bildytan vilket gör den mindre lämpad som jusst datorskärm - kolla bara på hysterin att få 1:1 pixel-mappning på LCDs och då rör det sig om betydligt fler pixlar dessutom. Säger inte att 1024x768 inte lämpar sig som datorskärm - bara att LCDn normalt har ett övertag pga. att LCDn oftast är mer högupplöst.

Märk att det främst är vid datoranvändning jag pratar nu, LCDns ofta högre upplösning hjälper till vid datoranvändning men vid film/spel så är det inte lika viktig och då får plasmans kvalitéer fokus.

Permalänk
Avstängd

Absolut, PanasonicsTH-42PX80 är ruskigt bra och kom nu i år t,ex.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279067

Håller med dig om att initialt är lcd något billigare än plasma. Jag tror att det har att göra med att de dels har funnits i storlekar under 42" och dels framhållts av media som den bättre, då utan att specificera på vad. Och jag ger dig rätt när du säger att 1024x768 är för lågt för datoranvändning, även om jag tror att det är än idag den globalt sett vanligaste upplösningen.

Men pratar man om 40-42" och ex FullHD som inte bara ligger helt okay i pris utan också levererar en mycket bra bild, då ska man absolut inte förkasta plasma för att man har hört en massa om inbränningar osv.

Permalänk
Medlem

Efter mycket övervägningar så hamnade jag på LCD i alla fall och det fick bli en Samsung LE-40A656.
http://prisjakt.nu/produkt.php?e=297763

Framförallt pga den fruktansvärt snygga designen!

Tack för all hjälp.

Visa signatur

<m00x> "Är inte c++ en kupstorlek??"
Svenska citatdatabasen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Så är ju alla plasmaägare plasmafanboys och LCDägarna LCDfanboys.

Det är dock bara naivt och JÄVLIGT taskigt mot trådskaparen att säga till han att förbi se RISKEN att bränna fast bild på plasma. Kör du t.ex en film på datorn till TVn, Du somnar mitt i filmen o när filmen är slut så är det samma bild oavbrutet för att skärmsläckaren inte startar ibland i vissa mediaspelare = Toasted skrotplasma, medans LCDn hade klarat sig perfekt. Finns ingen mening att argumentera om det eftersom det e REN FAKTA och står med som en varning i manualen.

Jobbar i en tv butik och kan intyga om att den enda anledningen till att köpa lcd är om man ska surfa med den, varför:

- Plasman har betydligt bättre svärta, har testat dyra lcd:er från Samsung, Sony, Philips... Alla visar blått gråsvart på svarta färger.
DETTA GÖR ATT PLASMAN GER BÄTTRE DJUP OCH FÄRGER I FILM/TV-Spel ÄN LCD

- Snabbheten, alla lcd:er släpar bliden mer eller mindre. Nu finns det ju 100hz och antisläpp program i vissa lcd, men det gör inte saken bättre eftersom dessa funktoner gör att bilden rör sig onaturligt i stället.
DETTA GÖR ATT PLASMAN FLYTER PÅ I FILM/TV SPEL BÄTTRE ÄN LCD

- LCD:n drar inte mindre ström! Är det en mörk film drar plasman inte mycket alls, men LCDn drar lika mycket var sig det är en ljus eller mörk bild. Snittar man Plasmans strömförbrukning på ett år så drar den mindre än en LCD.

- Plasman är bättre skyddad när den sitter på väggen, den har en start glassruta. LCD är mycket känsligare.

- Plasman är mycket bättre på att få bort brus och pixlig bild.

- Var du än sitter i rummet så har du alltid samma bild på en plasma, har man barn som sitter på golvet framför tvn så blir bilden betydligt sämre från det tittavståndet eller tex från hörn.

- Inbränningar: Köper du till ex en PX80 så är det lika svårt att få permanenta inbränningar på den som på en tjock-tv. I vår butik står tv-apparaterna på med svarta film streck, fotbollsloggor för resultat hela dagarna. Finns inte ett enda spår av inbrännigar, de enda apparaterna som har inbränningar i vår butik är en tjock tv som har stått med klockan i hörnet av bilden och en lcd-dataskärm. Köper man däremot plasmor från tex LG eller andra budgetmärken bör man vara mer försiktig.

- Eftersom LCD:n släpper in ljus i framförallt vita färger så blir vitt väldigt lysande, vilket är jobbigt.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Som sagt Plasmafanboys vs LCD. jag skulle aldrig köpa plasma av anledningarna som finns i tråden. Jag har läst om folk som bränt fast radarn i diverse spel som dom spelat på PX80.

Att du jobbar i en TVbutik gör dig inte automatiskt till en expert, TVbutiken vi har här köper inte ens in plasma om inte kunderna specialbeställer. Han förklara det med att han helt enkelt inte orkar med alla returer och reklamationer av inbrända dialogrutor, inbrända healthbars osv.

Betydligt bättre svärta har Plasma ja, och det ger en sjukt mkt bättre bildupplevelse det håller jag med om.

Snabbheten, min LCD släpar inte efter bilden mer än att jag inte kan se det på normalt avstånd så det är verkligen inga problem alls, det argumentet kunde du kört med om vi fortfarande var i 2003.

Strömförbrukningen är för mig helt obetydlig men visst, kanske är viktig för någon, då får han väl köpa en plasma och titta på mkt mörka filmer då.

Jo den kanske är bättre skyddad på väggen, men man är ganska dum om man har dyra TVapparater hemma och säkerligen förstärkare och DVDspelare men inte en allriskförsäkring som kostar 50 kr månaden typ.

Ang brus och pixlig bild har du säkert rätt, har inte möjlighet att jämföra så jag kan inte argumentera på den punkten.

Ang beaktningsvinkel så ja, det är helt värdelöst att ha LCD ifall man har barn som brukar sitta på golvet. Men en hyffsad LCDtv har inga problem alls med beaktning från sidor längre, ser ingen bildförsämring när jag ställer mig i hörnen på mitt vardagsrum som är relativt brett.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peterrrrr
Jobbar i en tv butik och kan intyga om att den enda anledningen till att köpa lcd är om man ska surfa med den, varför:

- Plasman har betydligt bättre svärta, har testat dyra lcd:er från Samsung, Sony, Philips... Alla visar blått gråsvart på svarta färger.
DETTA GÖR ATT PLASMAN GER BÄTTRE DJUP OCH FÄRGER I FILM/TV-Spel ÄN LCD

- Snabbheten, alla lcd:er släpar bliden mer eller mindre. Nu finns det ju 100hz och antisläpp program i vissa lcd, men det gör inte saken bättre eftersom dessa funktoner gör att bilden rör sig onaturligt i stället.
DETTA GÖR ATT PLASMAN FLYTER PÅ I FILM/TV SPEL BÄTTRE ÄN LCD

- LCD:n drar inte mindre ström! Är det en mörk film drar plasman inte mycket alls, men LCDn drar lika mycket var sig det är en ljus eller mörk bild. Snittar man Plasmans strömförbrukning på ett år så drar den mindre än en LCD.

- Plasman är bättre skyddad när den sitter på väggen, den har en start glassruta. LCD är mycket känsligare.

- Plasman är mycket bättre på att få bort brus och pixlig bild.

- Var du än sitter i rummet så har du alltid samma bild på en plasma, har man barn som sitter på golvet framför tvn så blir bilden betydligt sämre från det tittavståndet eller tex från hörn.

- Inbränningar: Köper du till ex en PX80 så är det lika svårt att få permanenta inbränningar på den som på en tjock-tv. I vår butik står tv-apparaterna på med svarta film streck, fotbollsloggor för resultat hela dagarna. Finns inte ett enda spår av inbrännigar, de enda apparaterna som har inbränningar i vår butik är en tjock tv som har stått med klockan i hörnet av bilden och en lcd-dataskärm. Köper man däremot plasmor från tex LG eller andra budgetmärken bör man vara mer försiktig.

- Eftersom LCD:n släpper in ljus i framförallt vita färger så blir vitt väldigt lysande, vilket är jobbigt.

Permalänk

Ganska intressant det här med inbränningar faktiskt. Det är väldigt många som hört någon som känner någon...
Har själv jobbat/jobbar i hemelektronik branschen. Och vi har inte tagit tillbaka någon TV i år med en inbränning. Mig veterligen tog vi inte tillbaka någon året innan det heller.
Jag hävdar inte att de inte finns för det gör det. Men sannorlikheten är mycket liten idag, kollar man runt på de stööre forumen så som minhembio eller avsforum så är det sällan man hör något om en permanent inbränning.
Har endast sett ett fåtal trådar om det och med tanke på vilka mängder plasma tv som säljs idag så blir man inte mer orolig.
Men visst går det om man nu verkligen försöker. Det går ju att få en inbränning på en LCD med.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Ganska intressant det här med inbränningar faktiskt. Det är väldigt många som hört någon som känner någon...
Har själv jobbat/jobbar i hemelektronik branschen. Och vi har inte tagit tillbaka någon TV i år med en inbränning. Mig veterligen tog vi inte tillbaka någon året innan det heller.
Jag hävdar inte att de inte finns för det gör det. Men sannorlikheten är mycket liten idag, kollar man runt på de stööre forumen så som minhembio eller avsforum så är det sällan man hör något om en permanent inbränning.
Har endast sett ett fåtal trådar om det och med tanke på vilka mängder plasma tv som säljs idag så blir man inte mer orolig.
Men visst går det om man nu verkligen försöker. Det går ju att få en inbränning på en LCD med.

Visst är det så, risken är väldigt liten att det händer. Men visst är risken överhängande och jag skulle då inte våga låta TVn stå på med windowsskrivbordet framme ifall jag drog iväg nånstans.