Permalänk
Medlem

HDMI/DVI koppling till 42"

Hej

Köpte en mirai 42" för några månaders sedan, kört men en vga kabel men jag kan inte köra särskilt höga resolutions med den. Tänkte införskaffa en DVI istället. Inte riktigt greppat detta med DVi vs HDMI änu dock, förstår att HDMI oftast är med ljud men jag har inget HDMI uttag på min burk, kör ett geforce 8800GT med 2 DVI outputs. Här är spec på TVn
http://www.mirai.eu/Europe/ProductDetails&product_id=61&cat_i...

Vilken typ av DVI kabel ska man isåfall välja? Finns det även olika HDMI adapters?

Lite lost i denna djungel, hjälp upskattas.

Permalänk
Medlem

Re: HDMI/DVI koppling till 42"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnell
Hej

Köpte en mirai 42" för några månaders sedan, kört men en vga kabel men jag kan inte köra särskilt höga resolutions med den. Tänkte införskaffa en DVI istället. Inte riktigt greppat detta med DVi vs HDMI änu dock, förstår att HDMI oftast är med ljud men jag har inget HDMI uttag på min burk, kör ett geforce 8800GT med 2 DVI outputs. Här är spec på TVn
http://www.mirai.eu/Europe/ProductDetails&product_id=61&cat_i...

Vilken typ av DVI kabel ska man isåfall välja? Finns det även olika HDMI adapters?

Lite lost i denna djungel, hjälp upskattas.

Den här har jag ,funkar klockrent

Permalänk
Medlem

Din tv klarar säkert på sin höjd hd-ready och då kvittar det om du har en kabel för 10 000kr så kan du inte ha högre upplösning än så.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Din tv klarar säkert på sin höjd hd-ready och då kvittar det om du har en kabel för 10 000kr så kan du inte ha högre upplösning än så.

Vem har sagt nånting om 10000 kr kabel, inte jag iaf sen så är hans tv full HD.
Jag hat testat 1m clas olsson och den va faktiskt sämre med en massa grus i bilden, ånej det hade inte med filmerna att göra eftersom dom e borta med denna kabel

Permalänk
Medlem

Har du ingen DVI port på din TV så skaffa antingen en DVI->HDMI adapter eller kabel. Gör egentligen ingen skillnad vad du köper. Enda problemet du kan stöta på egentligen är att din TV kanske inte har extra port för ljud. Du måste ju få över ljudet separat. Har du en förstärkare är det inga problem, men annars får du hoppas TVn har en port för audio in (som fungerar ihop med HDMI d.v.s.). Antar du använder något ihop med VGA kopplingen, med lite tur fungerar det även med HDMI.

Man kan i princip säga att HDMI och DVI är samma för video (mer eller mindre samma signal i dom), största skillnaden ligger i att DVI inte kan ha ljud med i kabeln. Dom är helt kompatibla med varandra bara man har en adapter för portarna.

Köp ingen dyr kabel förresten. DVI/HDMI är digitala och helt meningslöst att lägga massa pengar på, bilden blir den samma oavsett pris.