Permalänk

E8400 med stock kylare!

Hej!

Går runt o väntar på att få hem min nya dator. Då jag beställde en E8400 boxed, väntar med att köpa en ny kylare, så skulle jag vilja veta vilka temperaturer man kan tänkas ligga på?

OBS! ska inte överklocka med stock OBS!

Är det hög prioritet att köpa en ny kylare, eller räcker stock kylaren bra? (klart den räcker, annars skulle de inte skicka med den, men ni vet)

Ni som kör med stock, skriv gärna vilka temperaturer ni har!

Permalänk
Avstängd

ska du inte klocka så räcker den kylaren men inte ett öre mera

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

Klart den räcker till!

Mest pga. nyfikenhet!

Permalänk
Medlem

Måste tillägga att jag tycker e8400 stock kylaren är skit, plast är bara skit. Svår att få på plats med push pins, låter som fan på max ca 2200rpm.

Tog min gamla pentium D(R) kylare. Riktig kvaletét det :), lätt att fästa med skruvar och bakplåt, går i 4355rpm max(då blev det flygplats). Men har den på 30-60% speed (1650-3000rpm, idle 32c /load 41c), spinner som en katt.

Stock kylaren funkar, men ingen höjadare enligt mig.

Permalänk
Medlem

Har precis plockat ihop en polares dator med en E8400 och stockkylare. Blev rätt förvånad över hur mycket fläkten låter, kylaren är dessutom en halvhöjdare. Ska rekommendera honom att köpa sig en "riktig" kylare.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Tycker stock kylare som jag fick med inte låter direkt mycket alls som jag trodde den skulle låta

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem

E8400 @ 3.8 GHz med stock-kylare atm.

IDLE: 48 grader
LOAD: närmre 75 grader

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Stock räcker gott och väl, dock kanske ljudnivån stör dig. Finns många billiga kylare för en 300kr som har en lägre ljudnivå/är bättre.

Sen med stockkylaren går det jätte bra att klocka, så länge du inte ökar spänningen, så räkna inte med en monsterklock om du får för dig att leka lite för den lär inte bli stabil med stockvolt och några 100mhz extra.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk är så mycket emot stock-kylaren. Jag körde min e6750@3200 med stock, fungerade utmärkt, toppade ca 60C efter 10minuter orthos. Senare bytte jag till Zalman 9700NT, och fy fan vad den lät illa! (det slutade med att jag drog ur kabeln och kör den passiv) min stock var mycket tystare.
Jag bytte precis till en e8400@3600 och valde då att behålla stock, vilket jag inte alls ångrar, den är ju totalt ljudlös, vid idle ligger den på 800rpm, och vid load ca 1500rpm (temp 40idle/55load.
Om allt detta beror på fläktstyrningen på Gigabytes moderkort vet jag inte, men jag älskar originalkylaren

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klarho
E8400 @ 3.8 GHz med stock-kylare atm.

IDLE: 48 grader
LOAD: närmre 75 grader

E8400 @ 4.15 Ghz med stock-kylare atm.

IDLE: 39 grader
LOAD: 79 grader

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
E8400 @ 4.15 Ghz med stock-kylare atm.

IDLE: 39 grader
LOAD: 79 grader

SHIT, har du fått upp den i 4.15 med stockkylaren? Inte dåligt! Jag jobbar på att komma förbi 3.85 med högpresterande vatten =(((

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazoon
Jag förstår inte varför folk är så mycket emot stock-kylaren. Jag körde min e6750@3200 med stock, fungerade utmärkt, toppade ca 60C efter 10minuter orthos. Senare bytte jag till Zalman 9700NT, och fy fan vad den lät illa! (det slutade med att jag drog ur kabeln och kör den passiv) min stock var mycket tystare.
Jag bytte precis till en e8400@3600 och valde då att behålla stock, vilket jag inte alls ångrar, den är ju totalt ljudlös, vid idle ligger den på 800rpm, och vid load ca 1500rpm (temp 40idle/55load.
Om allt detta beror på fläktstyrningen på Gigabytes moderkort vet jag inte, men jag älskar originalkylaren

dom äldre o tjockare orginalkylarna (Vilket vi har som har E6*** serien)är bättre en den lilla fjuttiga som följer med E84 ,duger lätt till celleron procesorerna o dom billigare E2XXX serien

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
dom äldre o tjockare orginalkylarna (Vilket vi har som har E6*** serien)är bättre en den lilla fjuttiga som följer med E84 ,duger lätt till celleron procesorerna o dom billigare E2XXX serien

Jag var lite sugen på att sätta dit kylaren från e6xxx men testade den lilla nya, och jag blev inte ett dugg besviken. Kylförmågan och ljudnivån är alldeles utmärkt, trots en liten överklockning.
Olika personer har olika uppfattning om vad som låter illa, som referens kan jag säga att Zalman 9700NT låter förjävligt över 1300prm, och mitt nya radeon 4850 börjar låta illa vid 35%/2200rpm (tror jag).

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazoon
Jag var lite sugen på att sätta dit kylaren från e6xxx men testade den lilla nya, och jag blev inte ett dugg besviken. Kylförmågan och ljudnivån är alldeles utmärkt, trots en liten överklockning.
Olika personer har olika uppfattning om vad som låter illa, som referens kan jag säga att Zalman 9700NT låter förjävligt över 1300prm, och mitt nya radeon 4850 börjar låta illa vid 35%/2200rpm (tror jag).

håller med dig , jag har en zalman al7700 cu eller nått o den har ett lågfrekvent fläkt ljud så den tycker jag lever om mera en Orginalkylaren till intel E6600

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazoon
Jag var lite sugen på att sätta dit kylaren från e6xxx men testade den lilla nya, och jag blev inte ett dugg besviken. Kylförmågan och ljudnivån är alldeles utmärkt, trots en liten överklockning.
Olika personer har olika uppfattning om vad som låter illa, som referens kan jag säga att Zalman 9700NT låter förjävligt över 1300prm, och mitt nya radeon 4850 börjar låta illa vid 35%/2200rpm (tror jag).

Det är fascinerande att inte Zalman sätter bättre fläktar på sina kylare, har själv en CNPS 9500. På lågvarv är den riktigt tyst, men så fort man drar upp varvtalet så märks den av rejält och på högvarv är den riktigt högljudd.
Såg en mod där de bytte fläkten mot en Nexus och genast fick ned ljudnivån avsevärt, även på maxvarv. Nu räcker kylaren till för min gamla processor, även på lågvarv. Men i högsommarvärme får man dra upp fläktvarvtalet, så det får bli lite moddande snart.

Detsamma verkar gälla för CNPS 9700, bra kylförmåga, men kass fläkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Fick min 8400 igår och testade klocka upp den i max vad moderkortet klarar dvs 9x400=3.6ghz.. Det går.. men 10s orthosbelastning och den drog över 83 grader.. whops.. ska byta till den lite större kylaren från förra e6600 cpun jag hade och se om det blir bättre.. Har ett p180 chassi nu men ett nine hundred är på väg så chassikylningen kommer bli bättre också..
Klockade ner den till 3.2ghz under tiden, då håller den sig vid 70 grader maxlastad...

Nej nu ska jag ut till stranden!

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Preed
Fick min 8400 igår och testade klocka upp den i max vad moderkortet klarar dvs 9x400=3.6ghz.. Det går.. men 10s orthosbelastning och den drog över 83 grader.. whops.. ska byta till den lite större kylaren från förra e6600 cpun jag hade och se om det blir bättre.. Har ett p180 chassi nu men ett nine hundred är på väg så chassikylningen kommer bli bättre också..
Klockade ner den till 3.2ghz under tiden, då håller den sig vid 70 grader maxlastad...

Nej nu ska jag ut till stranden!

Jag förstår inte hur ni lyckas få så höga temps på cpu Min ändras knappt när jag klockar, men jag försöker hålla mej på original volt. Jag ska hem och testa Orthos på min ikväll, med e8400@3600 med stock-kylaren.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk

Ska plocka ut datorn idag
Alla mina tidigare datorer har jag bygt med separata CPU kylare. Har förmestadels varit stödbrickor i ryggen och sedan skruva fast kylaren.

Läste att E8400 stock kylare har något som kallas "push-pins"? I vilket skede är det lättast att sätta på den? Efter man skruvat fast den i chassit? Kan tänka mig att det är nå slags pins som ska åka ut på undersidan är detta lätt att sätta på om moderkortet ligger på sin egen antistatpåse?

Time will tell, I know. Men är bara lite nyfiken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Överkill
Ska plocka ut datorn idag
Alla mina tidigare datorer har jag bygt med separata CPU kylare. Har förmestadels varit stödbrickor i ryggen och sedan skruva fast kylaren.

Läste att E8400 stock kylare har något som kallas "push-pins"? I vilket skede är det lättast att sätta på den? Efter man skruvat fast den i chassit? Kan tänka mig att det är nå slags pins som ska åka ut på undersidan är detta lätt att sätta på om moderkortet ligger på sin egen antistatpåse?

Time will tell, I know. Men är bara lite nyfiken

Jag har alltid satt dit kylaren efter montering av moderkort. Kan tänka mej att det är lite lättare att sätta dit den när moderkortet ligger på sidan av, då moderkortet inte sviktar något när man ska trycka i "push-pins".

Kan någon bekräfta att e6xxx kylaren är bättre än e8xxx ?

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazoon
Jag förstår inte hur ni lyckas få så höga temps på cpu Min ändras knappt när jag klockar, men jag försöker hålla mej på original volt. Jag ska hem och testa Orthos på min ikväll, med e8400@3600 med stock-kylaren.

Jag har åtgärdat problemet nu.. Att ha VCore på Auto i bioset var en stor bov i dramat.. Upptäckte att vcore låg på över 1.4V när jag klockade upp proppen i 3.6ghz.. Nu har jag ställt VCore manuellt på 1.3V och den ligger stadigt på 75 grader med maxbelastning från orthos.. Lite högt men det är godtagbart... Sen kommer jag inte att belasta den så här mycket så det blir bra.. Nya chassit kommer på måndag gissar jag då blir det bättre med kylning också, då byter jag nog samtidigt till e6600 kylaren som har lite större fläns.. Skulle gissa att jag kommer få ner den till 60-65 grader med dom åtgärderna..

Inte bara proppen som gått varm idag.. Tror jag har bränt mig på stranden.. Somnade en stund hehe...

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

Jag drog 4 ghz med stockkylaren med temps under 70, så den duger

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Tyckte standardkylaren till E8400 lät ganska mycket iaf mycket lagerljud samt vinande och det var bara i idle, sen är pushpinsen helt värdelösa.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Säg en bra kylare till 8400an? Funderar på en Zalman 9500 eller 9700, men vet inte om den passar på mitt moderkort? (Asus P5B)

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Preed
Säg en bra kylare till 8400an? Funderar på en Zalman 9500 eller 9700, men vet inte om den passar på mitt moderkort? (Asus P5B)

Ta INTE Zalman kylaren, i mitt fall så lät den MKT mer än stock!
Varför har du så hög volt? Min ligger på 1,225 volt vid 3,6ghz

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Inaktiv

Man vinner en hel del bara på att köpa en 200kr-fläkt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Fick blåskärm direkt vid boot när jag satte den på 1.25V :/

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Avstängd

Stockkylaren till 65nm prollar fungerar till runt 3ghz, fast vad jag förstått så får man med ngn minikylare där kylflänsen är hälften så hög till 45nm prollar.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Man vinner en hel del bara på att köpa en 200kr-fläkt faktiskt.

Jepp en AC Freezer 7 är redan den mycket bättre än originalkylaren.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Thermalright 120 Ultra Extreme, borde dyka upp samtidigt som 900 chassit... Men nu när jag har sänkt vcoren så går det bra att köra den i 3.6ghz redan nu... Får testa dra upp den ännu mera sen när nya grejerna är installerade, borde inte vara några problem att öka till 4ghz..

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Medlem

På 3.6ghz går min klockrent i windows och spel med original-volt (1,225).
Men det verkar omöjligt att få den till 4ghz, har testat det och succesivt ökat volten till 1.4V som rekommenderats i flera guider, men jag kommer inte ens in i windows vid 4ghz. Minnena blir lätt överklockade till ca1180mhz (1066stock). Vet inte om den slår ifrån av temperatur eller ej, i bios ligger den på ca38grader klockad till 4ghz...

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB