Apple Mail döper felaktigt om vissa bifogade filer

Permalänk
Medlem

Apple Mail döper felaktigt om vissa bifogade filer

Har stött på ett mycket märkligt problem med Apple Mail. Vissa filer som jag bifogar med mail döper den om filändelsen på, men bara på vissa filer med speciella namn.

Skickade en jobbansökan, och bifogade en pdf. Och efter två veckor när jag börjar undra varför dom inte hör av sig så kollar jag upp mailet under skickat, och ser att den döpt om filändelsen till .pdf00.

Jag har testat att skicka samma bilaga till mig själv nu och enligt Apple Mail så får filen filändelsen .pdf00, men enligt gmails hemsida så kommer filen fram med filändelsen .pdfdf.
Men om jag döper om filen till test.pdf så funkar allt bra. Den ursprungliga filen hette "Ansökan, Erik Almén.pdf".

Detta gör den oavsett om jag har markerat "Skicka Windows-kompatibla bilagor" eller inte.

Versionen av Apple Mail är 3.3 (924), vilket följer med Leopard.

Jag har försökt googla en del på detta, men inte hittat något. Någon som har någon idé till en lösning? Eller är lösningen att inte använda Apple Mail helt enkelt?

Permalänk
Hedersmedlem

Konstigt, minst sagt. Det blir precis samma sak här. Skickade från Apple Mail till min gmail-adress. Valde förstås ditt filnamn för att testa, och den visas som ".pdfdf" på gmail.
Såhär ser själva mailet ut:

--Apple-Mail-507-637684988 Content-Disposition: inline; filename*=ISO-8859-1''Ans%F6kan%2C%20Erik%20Alm%E9n.pdf00 Content-Type: application/pdf; x-mac-hide-extension=yes; x-unix-mode=0644; x-mac-creator=50584D54; name="=?ISO-8859-1?Q?Ans=F6kan,_Erik_Alm=E9n.pdfdf?=" Content-Transfer-Encoding: base64

Knas, helt klart. Dags att buggrapportera?

Edit: Mail visar som sagt filen som .pdf00.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är det inte någon form av "virusskydd" det är frågan om för att motarbeta peka klicka idioter? visst att macvärlden är relativt virusbefriad men windowsvärlden, det är en annan fråga.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Nej nej, det här verkar vara en bugg.

Om felet är reproducerbart så är det att lägga en buggrapport på Radar som gäller. Adressen är http://bugreport.apple.com och du behöver ha ett Apple-ID för att lämna en bugrapport. Se till att följa instruktionerna för hur du fyller i buggrapporten och glöm inte att påpeka under Regression att det är verifierat på en annan dator.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag postat en hyfsat seriös bug-rapport på deras hemsida. Får se vad som händer.

Måste säga att dom inte gör det så lätt för en att lämna bug-rapporter. Vet inte alls vad dom ville att jag skulle skriva på vilket företag jag jobbade på, eller vilken marknad jag utvecklade mjukvara åt.
Varför begränsa så att endast mjukvaruutvecklare kan lämna bug-rapporter?

Permalänk
Medlem

Använder ni alla POPkonton?
Och filändelserna är alltså konstiga även i 'skickat'..hmmm.

Genesis: Jag misstänker att det är för att de inte vill att vem som helst ska skicka 'bug'rapporter.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Använder ni alla POPkonton?

På vilken ände menar du? På den skickande sidan är det ju totalt irrelevant eftersom man skickar direkt via SMTP. PÅ mottagande sidan hade jag gmail, vet inte direkt hur deras prylar funkar bakom skynket (men det borde väl rimligtvis inte vara varken POP eller IMAP utan nåt mer i stil med en egen implementation av nåt som t ex mbox/maildir).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
På vilken ände menar du? På den skickande sidan är det ju totalt irrelevant eftersom man skickar direkt via SMTP. PÅ mottagande sidan hade jag gmail, vet inte direkt hur deras prylar funkar bakom skynket (men det borde väl rimligtvis inte vara varken POP eller IMAP utan nåt mer i stil med en egen implementation av nåt som t ex mbox/maildir).

Jag tänkte nog mer än bara lite snett, är jag rädd.

Edit. Ännu mer feltänk.

Dålig dag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

< http://64.233.183.104/search?q=cache:ypbORhZr4GEJ:discussions... >
(Ursäkta cachad sida men forumet var tydligen nere.
Verkar vara förknippat med tecken utanför 7-bit ascii i namnet…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Mail från Apple Developer Connection
...After further investigation it has been determined that this is a known issue, which is currently being investigated by engineering...

Så svarade de på min bugg-rapport.

Och enligt tva's länk så har dom känt till buggen sen 10.5.2... Märkligt att detta inte fixades till 10.5.3, då det känns som en ganska allvarlig bugg ur användbarhetssynpunkt, och det känns inte som att det borde vara så svårt att fixa. Men men, man får väl hoppas att dom löser det till 10.5.4 som kommer om vad, en månad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis
Varför begränsa så att endast mjukvaruutvecklare kan lämna bug-rapporter?

För att vanligt folk oftast inte kan skriva riktiga bug-rapporter

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Här kan man också skicka buggrapport!
http://www.apple.com/feedback/macosx.html

Permalänk
Medlem

Det kan inte ha att göra med filnamn med både mellanslag, och å, ä, ö!?

Hur som helst, har ingen Mac så kan inte testa själv. Hoppas du hittar en lösning iaf.

Visa signatur

DON'T PANIC!