Permalänk
Medlem

Köpa iMac

Hejsan. Jag har ganska länge nu gått i tankar om att köpa en iMac 24 tums, 2.8Ghz med ett 8800GS graffe kort. Den går på ca 16K kr

Är det någon av er som har en? Skulle ni rekommendera en sådan.

Just nu sitter jag på en Q6600 2.4Ghz, 4gb Ram, 8800 GTS 512 vanlig pc med andra ord och funderar på att byta ut den. Gå över till mac fullt ut.

/Tackar

Permalänk
Medlem

Helt klart en trevlig maskin, men det är ju lite svårt att rekommendera den direkt då vi inte vet vad du har för behov. Vad hade du tänkt använda den till? Är mobilitet viktigt för dig? Är det viktigt att kunna uppgradera hårdvaran?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Mobilitet är inte så himla viktigt. Fast å andra sidan. Kan vara skönt att ta med sig datorn ibland. Frågan är om dom bärbara är kraftfulla nog för mina behov.

Mina behov. Jadu. Eftersom jag sysslar en hel del med musik inspelning o.s.v så är väl det ett behov. Spelar ett och annat spel, ser på film, lyssnar på musik. Uppgradera hårdvaran. Den var svår. Har kollat på Mac Pro för den delen. Men dom är så grymt dyra. Men jag skulle nog säga att jag nöjer mig med att inte uppgradera på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Även om den inte är sådär jättemobil så är den faktiskt mer mobil än de flesta vanliga stationära datorerna. Prestandan i den är helt klart bra, även jämfört med din nuvarande rigg.

Det 8800GS som sitter i iMacen är i själva verket ett nerklockat 8800GT, dvs lika bred minnesbuss och samma antal streamprocessorer med något lägre klock.

Du får en riktigt fin dator där faktiskt, är själv lite sugen på antingen en sån eller en MBP.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Ja sen så är den grymt snygg Det är inget lätt beslut heller. Dyra är dom. Och att gå över från windows till os x är kanske inte så lätt. En sak jag undrar över är: Jag har hört att det ska vara "subscriptions" på vissa program. D.v.s Man betalar månadsvis för att få använda program. Är det sant?

Tackar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
En sak jag undrar över är: Jag har hört att det ska vara "subscriptions" på vissa program. D.v.s Man betalar månadsvis för att få använda program. Är det sant?

Tackar

Det har jag aldrig hört talas om under de tre år jag har använt OS X.

Edit: .Mac ja.. *doh*

Permalänk
Medlem

.Mac är ju en betaltjänst som man betalar en prenumerations-avgift på. Dock har jag varken använt eller tänkt använda det.. som jag förstått det så är många funktioner ganska outdated.

Det enda som är intressant där är "Back-to-my-Mac" som går att lösa utan .Mac via iChat, om man så måste.

För övrigt så ser jag, personliger, inga problem att gå över helt till OSX - underbart är det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag är grymt sugen. Men det lutar åt 2.8Ghz iMacen med ett 8800GS. Lutar STARKT åt det hållet

Permalänk
Medlem

lycka till:) du kommer helt säkert bli nöjd!

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Vart kostar den ca 16k? På Apples hemsida så kostar den typ 18.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skumgodis

D ä me csn

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skumgodis

2.8 Ghz 24" iMacen plus 8800GS kostar runt 16k.

Permalänk
Medlem

har den första versionen av 24" imacen (den vita alltså). Visst är datorn skitgrym på alla sätt och vis, men går den sönder blir det inte kul. Min gick i sönder efter 18 månader och jag har precis fått en offert för reparation på ca 9000 spänn. Vill bara påpeka att AppleCare inte är att avfärda direkt, hade blivit bra mkt billigare för mig om jag skaffat den när jag köpte datorn. Men jag tyckte att de 22,5 tusen jag betalade var mkt nog så jag snålade lite :S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
har den första versionen av 24" imacen (den vita alltså). Visst är datorn skitgrym på alla sätt och vis, men går den sönder blir det inte kul. Min gick i sönder efter 18 månader och jag har precis fått en offert för reparation på ca 9000 spänn. Vill bara påpeka att AppleCare inte är att avfärda direkt, hade blivit bra mkt billigare för mig om jag skaffat den när jag köpte datorn. Men jag tyckte att de 22,5 tusen jag betalade var mkt nog så jag snålade lite :S

Vad var det som gick sönder på din vita iMac?

Jag har precis köpt en iMac 24" 2.8GHz, 2GB RAM, 500GB HDD och 8800GS 512MB grafikkort, är som ett litet barn som väntar på julafton! Datorn kommer på tisdag...

Permalänk
Medlem

applecare går väll att köpa i efterhand, bara det är inom garantitiden o applevcaren räknas från köpdatum på datorn, eller har ja fel?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
applecare går väll att köpa i efterhand, bara det är inom garantitiden o applevcaren räknas från köpdatum på datorn, eller har ja fel?

Du har väldigt rätt, högst ett år efter du har köpt din Mac dator kan du köpa till Apple Protection Plan.

Permalänk

Jag förstår inte varför du vill köpa en sämre datorn än den du har.

Visserligen ett annat operativsystem men ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_gurka
Du har väldigt rätt, högst ett år efter du har köpt din Mac dator kan du köpa till Apple Protection Plan.

Och Apple Care köps med fördel från amerikanska Ebay, går att hitta för under halva priset.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Jag förstår inte varför du vill köpa en sämre datorn än den du har.

Visserligen ett annat operativsystem men ändå.

Jag hörde inte det där... Jag har fått min iMac nu och jag måste säga att OS X gav mig tankeställaren "varför har jag suttit i windows miljö i alla år?", jag är till 95% supernöjd (ingen operativsystem är perfekt) och man skall inte enbart titta på hårdvaran när man bedömer en dator, men det kanske är en liten främmande tanke för dem flesta här eftersom vi faktiskt skriver på ett forum där klockare håller till

Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Och Apple Care köps med fördel från amerikanska Ebay, går att hitta för under halva priset.

Är du 100% säker att Apple Care som du köpt i USA gäller här i Sverige? destutom till en stationär dator... för worldwide garantin skall tydligen enbart gälla bärbara datorer. Men jag är inte 100% insatt i garanti/försäkrings träsket när det gäller Apple så jag kan ha fel

Permalänk
Citat:

Jag hörde inte det där... Jag har fått min iMac nu och jag måste säga att OS X gav mig tankeställaren "varför har jag suttit i windows miljö i alla år?", jag är till 95% supernöjd (ingen operativsystem är perfekt) och man skall inte enbart titta på hårdvaran när man bedömer en dator, men det kanske är en liten främmande tanke för dem flesta här eftersom vi faktiskt skriver på ett forum där klockare håller till

Haha ok men jag menade sämre dator i hårdvaru perspektiv, för det är ju trots allt en sämre dator om man kollar enbart på hårdvaran.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Haha ok men jag menade sämre dator i hårdvaru perspektiv, för det är ju trots allt en sämre dator om man kollar enbart på hårdvaran.

Jo möjligt att det är det för TS, men för mig som tidigare satt med en stationär P4 PC är det bara en förbättring sen har jag hört att Mac datorer inte behöver lika kraftfull hårdvara som PC datorer generellt brukar ha, detta eftersom OS X är så smart kodat men jag skall inte göra om denna tråden till en klassisk PC vs Mac tråd, varför kan vi inte bara leva med våra operativsystem och vara lyckliga istället för att tjafsa

Permalänk
Citat:

varför kan vi inte bara leva med våra operativsystem och vara lyckliga istället för att tjafsa

Agreed !

Permalänk
Medlem

Går det att uppgradera en iMac, något man kan göra själv som en stationär PC?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin79
Går det att uppgradera en iMac, något man kan göra själv som en stationär PC?

Där har du en liten nackdel... det går endast att byta RAM-minnen själv, men du kan också byta hårddisk om du är duktig på att greja i datorn och är försiktig så du inte förstör garantin, skärmen måste nämligen monteras av och det är ganska pilligt...