Permalänk
Robot

Mitt första datorbygge *update*

Jag har äntligen fått ihop tillräckligt med pengar för att skaffa in delar och bygga mitt eget dröm system! Totalt ca 9500kr *+ 2500 för det nya kortet*, innan dollarn gick upp igen ^^
Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5 (2st)
AMD Phenom 9850 Black Edition
Corsair TX750W PSU
Cooler Master V8 cpu cooler
Samsung DVD-brännare SH-S203 SATA
Seagate Barracuda 7200.10 320GB
WDC på 320Gig
Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB
Asus M3A32-MVP Deluxe/Wifi-AP
Antec Threehundred + 3st Zalman 120mm fläktar + en noctua fläkt med

Nu är allt klart, hoppas att det har vart en inspiration till någon
Det här systemet är klart prisvärt, låter en smula men det får man tåla mejla om det är några frågor.

Poäng i 3DMark Vantage: p8368
*uppdatering* Kan inte överklocka CPU längre, blir nåt fel med Vista som vägrar boota, blir o installera om skiten sen...

*Update* Jag har nu införskaffat mig en Cooler Master V8 CPU kylare, tyckte att den såg grymmare ut!
Idle temp med C&C aktiverat: 25 grader celsius, load temp 39 grader. Det är e sänkning med ca 10 grader!
*Update 16/12/2008*
Jag beställde ett till Sapphire 4870 i fredags! Men tack vare postcentralen i Ånge så lär jag inte få det förrän på Torsdag...jag hatar Ånges postcentral.

*update 18/12/2008*
Idag så kom kortet :D!!! Har nu installerat det och kör det i CFx med det andra, fungerar välidgt bra! Ska ta och fixa resultat från 3DMark Vantage för er som vill det sen.

Besök albumet: Mitt första datorbygge *update* av Cruzad3r

Permalänk

jag hoppas att du kmr att spela med hörlurar...

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk

trevligt bygge... kan du inte berätta vad den gick på för jag ska köpa en dator senare och vill köra med antingen 4870 lr 4850 så ett pris på din burk hur mkt den kosta skulle inte skada

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpledream
trevligt bygge... kan du inte berätta vad den gick på för jag ska köpa en dator senare och vill köra med antingen 4870 lr 4850 så ett pris på din burk hur mkt den kosta skulle inte skada

Priset blev ca 9500 i slutändan det mesta är inköpt på komplett men Moderkort och chassi från Datorbutiken och misco.se

Hoppas att det är till någon hjälp

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem

det är väl inte det bästa att lägga komponenterna på en matta eller?

Permalänk
Medlem

Sedan när började stockkylare ha heatpipes? Ska du överklocka? Om så är fallet, är det inte dumt att köpa en kylare som ser bra ut istället för en som garanterat kyler bra? Jag vet inte riktigt hur Silent Knight kyler, men i mina ögon ser kylflänsarna tjocka ut (jämfört med tex Zalmans) och antalet är inte heller för högt. Hoppas du får en bra dator. Lycka till.

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk

Kul med nya burk va?!
Och bra val med HD 4870 tror jag...jävligt prisvärt verkar det kortet vara, plus att ATI brukar kunna få ut lite extra prestanda med nya version av Catalyst. De har väl inte ens officiellt stöd än för HD 4870 vad jag hört (kanske inte är uppdaterad)...

men jag blir lite orolig när du sitter på heltäckningsmatta och gör det... om det följer samma principer som filtar på bordet osv så är det ju överhängande risk för statisk elektricitet när du håller på så... =/

Permalänk
Medlem

Montera dator på en matta = Stor risk för laddning av statisk elektricitet.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jaa, att ha heltäckningsmatta som underlag är nog ingen höjdare även om moderna komponenter är ganska tåliga.

Tufft bygge! Skaffa bättre kylning till ditt 4870 och klocka det odentligt!
Kommer hålla koll på ditt bygge

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

glömm inte att klappa katten och föna håret samtidigt, för extra risk i tillvaron så kan du ju klä på dig ylle kläder också.
skulle inte rekomendera heltäckningsmatta som underlag.

Permalänk
Medlem

Åhh vad det skär i hjärtat när jag ser ramminnena ställda på det sättet mot heltäckningsmattan... *Fyyy*

PS: Undrar vart mitt beställda Asus Radeon HD4870 håller hus någonstans.... blev mkt. avundsjuk att se någon som har ett redan.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Åhh vad det skär i hjärtat när jag ser ramminnena ställda på det sättet mot heltäckningsmattan... *Fyyy*

Word, ja fällde en liten tår här :'<

Permalänk
Medlem

Antistatpåse är inte heller särskilt bra underlag haha

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Väldigt vad ni är känsliga, jag har monterat två stycken datorer på heltäckningsmatta. Inte en enda defekt på 5 år på den första, och inga defekter på min nuvarande som jag köpte för ett år sedan. Så länge man inte gnider sig mot mattan så är det ganska lugnt. Jag brukade även meka dator på heltäckningsmatta, dock så är den borta nu.

EDIT: Den mattan han har är ju inte ens hälften så fluffig som min var.

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luddha
Väldigt vad ni är känsliga, jag har monterat två stycken datorer på heltäckningsmatta. Inte en enda defekt på 5 år på den första, och inga defekter på min nuvarande som jag köpte för ett år sedan. Så länge man inte gnider sig mot mattan så är det ganska lugnt. Jag brukade även meka dator på heltäckningsmatta, dock så är den borta nu.

EDIT: Den mattan han har är ju inte ens hälften så fluffig som min var.

Jag övernattade på en tågräls igår & inget tåg kom så ja överlevde.
princip samma sak

Permalänk
Medlem

som sagt, men bör ju inte chansa ändå ^^

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DouG
Jag övernattade på en tågräls igår & inget tåg kom så ja överlevde.
princip samma sak

Öhh :S.. det är väll långt ifrån samma sak? Du snackar om ditt liv, inte ngra jävla ram ^^

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GhOsT#07
Öhh :S.. det är väll långt ifrån samma sak? Du snackar om ditt liv, inte ngra jävla ram ^^

Heheh:D

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Mina corsairminnen går sönder bara av att jag ger dem en iskall blick, OCZ är tåligare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GhOsT#07
Öhh :S.. det är väll långt ifrån samma sak? Du snackar om ditt liv, inte ngra jävla ram ^^

Om du använder äppelskrutten du har där bakom pannbenet förstår du nog vad jag menar..

Permalänk
Avstängd

en sak jag har mär kt med dominator minnerna är att oavsett deras gigantiska kylare så blir dom otreoligt varma , jag har skälv 4 st 1giggare

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luddha
Sedan när började stockkylare ha heatpipes? Ska du överklocka? Om så är fallet, är det inte dumt att köpa en kylare som ser bra ut istället för en som garanterat kyler bra? Jag vet inte riktigt hur Silent Knight kyler, men i mina ögon ser kylflänsarna tjocka ut (jämfört med tex Zalmans) och antalet är inte heller för högt. Hoppas du får en bra dator. Lycka till.

Den kyler bra, CPUn ligger på under 40 grader när jag lirar Crysis

Till er andra som klagar på mattan så e det ingen fara =P alla komponenterna fungerar finfint^^
Det är bara det där fracking Vista som krånglar!!!

Ram-minnena är svala när jag sitter o spelar, antar att det är för Mem-pipes och alla fläktar som sitter i datorn!
Yes, den är väldigt högljudd av sig men kan sänka det om jag vill...men det vill jag inte ^^
Nu så ska jag försöka få igång vista, sen efter det så ska jag nog lägga över resten av bilderna!

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luddha
Sedan när började stockkylare ha heatpipes? Ska du överklocka? Om så är fallet, är det inte dumt att köpa en kylare som ser bra ut istället för en som garanterat kyler bra? Jag vet inte riktigt hur Silent Knight kyler, men i mina ögon ser kylflänsarna tjocka ut (jämfört med tex Zalmans) och antalet är inte heller för högt. Hoppas du får en bra dator. Lycka till.

jag har heatpipes på en gammal intelkylare ... originalkylatern då alltså ...
till en 3.4 p4 ht

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luddha
Sedan när började stockkylare ha heatpipes? Ska du överklocka? Om så är fallet, är det inte dumt att köpa en kylare som ser bra ut istället för en som garanterat kyler bra? Jag vet inte riktigt hur Silent Knight kyler, men i mina ögon ser kylflänsarna tjocka ut (jämfört med tex Zalmans) och antalet är inte heller för högt. Hoppas du får en bra dator. Lycka till.

Min athlon 6000+ har heatpipes i sin stockkylare. 4st närmare bestämt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
en sak jag har mär kt med dominator minnerna är att oavsett deras gigantiska kylare så blir dom otreoligt varma , jag har skälv 4 st 1giggare

Det var då märkligt då mina 2gb-pinnar håller sig svala och fina även under ganska hård belastning, har aldrig behövt använda Airflow-fläkten då de hållt sig på god temperatur, mina gamla Ballistix-minnen blev mycket hetare. 1gb-modellerna kanske blir varmare än 2gb av någon anledning, låter motsägelsefullt men inte helt omöjligt.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

haha vilka inlägg!

Dator är riktigt nice, tänkte köpa en liknande snart...
Snart så får ni se mitt nya system ;D

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Nice! men bara så du vet till nästa gång så laddas man upp på några sekunder igen så du bör ha ESD armband eller hålla i chassit hela tiden (det räddar bara dig inte kompponenterna..)

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Såg lite trångt ut i burken

Permalänk
Medlem

Kanske ska kommentera Diskettstationen, gå in i BIOS och ta bort den bara^^ Det ska finnas ett option för det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DraXula
Kanske ska kommentera Diskettstationen, gå in i BIOS och ta bort den bara^^ Det ska finnas ett option för det

Tack så mycket

Visa signatur

Med vänlig hälsning/Met vriendlijk groet
Bondue