Dlink-655 hänger sig när jag kör torrents?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
vilken hårdvaruversion har du på din router? Min har bråkat lite med rebootas å så vidare, men efter den senaste firmware kom (1.11EUb02) så har min funkat bättre. Har stressat den ganska bra men bara fått den att reboota 1 gång nu på snart en månad.

Man kanske ska gå till butiken där man köpte den och be om en ny.

Eller man kanske kan snacka med D-link dirket?

A2 är det jag har. Köper man ny just nu verkar det vara en A3 man får. Men som sagt den första jag fick rebootade såfort jag använde linan.
Den här funkar perfekt under hög load från torrents på flera datorer i nätverket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireStormFFS
A2 är det jag har. Köper man ny just nu verkar det vara en A3 man får. Men som sagt den första jag fick rebootade såfort jag använde linan.
Den här funkar perfekt under hög load från torrents på flera datorer i nätverket.

Ok jag har en A2 ochså, har mailat D-link nu så få se vad dom säger om det hela. Jag har IPtelefoni och det e ganska drygt för jag måste starta om iptelefonins dosa varje gång min router rebootar.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk

Verkar kunna vara AC-adaptern som strular..
http://www.broadbandreports.com/forum/r19426370-DIR655-Reboot...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att folk slänger ur sig möjliga lösningar som har noll vetenskapligt värde.
Som killen i tråden som säger att han nollställde routern och sen sakta ändrade inställningar, och när den började hänga sig hade han ändrat password, så hans slutledning är att det var hans password som fick routern att bugga...

Skulle det vara en bugg i mjukvaran som gjorde att man inte kunde byta password skulle man se tiotusentals buggrapporter på det, alla byter ju password.

Mer trolig förklaring är att det inte har gått tillräckligt lång tid, och nångång i framtiden kommer den hänga sig, han har alltså inte löst nånting.
Sen låter han den där osanningen stå kvar på forumet och varenda stackare som har problem med sin router kommer sitta och prova såna där måfå lösningar.

Routern är defekt om den startar om sig, speciellt om den har nollställda inställningar och dessutom mjukvaran som den levererades med. Det finns inget sätt att bortförklara det hela på. Skulle cisco leverera sånt här junk till sina kunder skulle dom inte få sälja en enda pinal.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag är väldigt okunnig inom routers, har iaf köpt en Dlink DIR-655 för 2 dagar sen, men den är inte lika bra som den kostade mig.

Problemet är torrent-nedladdningarna (Bitcomet).
Har läst igenom tråden lite, men liksom är det några inställningar man ska göra för att få det hela att funka? Jag har inte gjort några inställningar alls på den.

Är väldigt tacksam om någon kunde hänvisa mig lite inställningar/tips som får mina torrentsladdningar att fungera (laddar just nu på 1-5 kb/s)

Har i övrigt stadsnät 10Mbit

en stationär
en bärbar (fungerar snabbare än den stationära LAN)

Mycket tacksam för svar
Rockan

Visa signatur

XPS M1330 | CRIMSONRED 13.3" WHITE-LED | T7300 2.0Ghz | 2Gb 667Mhz | 160Gb 7200 | 8400M GS 128Mb |

Permalänk
Medlem

Hej hade problem med att våran router (dlink) också "hängde" sig och man va tvungen att starta om den..

I vilket fall som hälst så uppdaterade jag drivrutinerna på själva routern och har aldrig haft det problemet igen !

Borde kanske prova det? allting står på Dlinks hemsida och där kan du också ladda ner drivrutiner eller uppdateringar till din dlink

Permalänk
Medlem

Kör med Firmware Version: 1.11EU Hardware Version: A3 här hemma. Har inga problem med routern när de kommer till torrent. Får ut mina 100 Mbit utan problem i torrents.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verbcal
Kör med Firmware Version: 1.11EU Hardware Version: A3 här hemma. Har inga problem med routern när de kommer till torrent. Får ut mina 100 Mbit utan problem i torrents.

Okej, har installerat in firmwarre 1.11EU nu, dock förstår jag inte vad du menar med "A3". Tycker fort.f att torrentsfilerna laddas segt, runt 100 kb/s nu, men använder jag inte routern så kommer jag upp till 500-700kb/s.

Måste man öppna några portar eller något liknande?

Har inte rört några inställningar alls.

Mycket tacksam för svar

MVH
Rockan

Visa signatur

XPS M1330 | CRIMSONRED 13.3" WHITE-LED | T7300 2.0Ghz | 2Gb 667Mhz | 160Gb 7200 | 8400M GS 128Mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kensou
Okej, har installerat in firmwarre 1.11EU nu, dock förstår jag inte vad du menar med "A3". Tycker fort.f att torrentsfilerna laddas segt, runt 100 kb/s nu, men använder jag inte routern så kommer jag upp till 500-700kb/s.

Måste man öppna några portar eller något liknande?

Har inte rört några inställningar alls.

Mycket tacksam för svar

MVH
Rockan

A3 är builden på routern. En del verkade ha problem med A2.
Jo, jag har öppnat portar för torrent, ftp osv. Stängde även av QoS Engine så man slipper att routern provar uploaden varje gång man startar om den.

Permalänk
Medlem

Jag har en A3 1.11EU sedan 1 månad tillbaka. Har 100/100. Allting har funkat kanon tills några dagar tillbaka.

Har använt utorrent dag som natt. 200 anslutning inställda i utorrent.

Men nu har det fått totalt bryt. Jag kan inte sätta på utorrent. Internet dör med en gång, har man lite tur så kan den funka i 30 min utan strul. Detta händer även när utorrent är avstängt.

Är det värt att testa 855:an eller ska jag gå in till siba och ställa tillbaka den i hyllan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon86
Jag har en A3 1.11EU sedan 1 månad tillbaka. Har 100/100. Allting har funkat kanon tills några dagar tillbaka.

Har använt utorrent dag som natt. 200 anslutning inställda i utorrent.

Men nu har det fått totalt bryt. Jag kan inte sätta på utorrent. Internet dör med en gång, har man lite tur så kan den funka i 30 min utan strul. Detta händer även när utorrent är avstängt.

Är det värt att testa 855:an eller ska jag gå in till siba och ställa tillbaka den i hyllan?

Om jag inte vore så nöjd med min linksys med tomato, så skulle jag köpa en sån här http://www.sweclockers.com/album/?id=2582

Med 100/100 lina skulle jag definitivt köpa en och köra antingen m0n0wall eller pfsense på.

[rant]En Dlink dir-655 med ännu mer bling-bling på plastlådan (dir-855) är helt uteslutet i min värld.
D-link tillverkar undermåliga produkter, sen skyller dom på buggar i mjukvaran, släpper ny firmware som inte löser nånting. Efter ett år är produkten obsolet och dom har en ny mer eller mindre exakt samma på hyllorna, fast med nytt plastskal och modellbeteckning.[/rant]

Jag kan inte tolka det på nåt annat sätt än att dom medvetet gör undermåligt skräp för att kunna sälja nytt undermåligt skräp en tid
senare.
Om man verkligen ville göra en så bra router man kan, så skulle vi se en liten maskin liknande Alix, fast med en "riktig" cpu, med kapacitet som motsvarar säg 25-50% av en modern lågförbrukande intel cpu. Med samma layout och öppna mjukvaru plattform som alix skulle man ju aldrig behöva byta router.
Men det är klart, vem skulle vinna på det.. Knappast dom som säljer blingat junk i plastfodral med display på, det är helt klart.

För att ingen ska tro att jag är arg är det kanske bäst att jag lägger in ett par smileys

Permalänk
Medlem

Då jag har en IBM Server med win2k3 på så kanske det är bäst att köra trafik genom den?

Hur löser man det trådlösa då?

Permalänk
Vila i frid

Du kan köra IpCop http://www.ipcop.org/ på din IBM Server med ett AP-tillägg. http://www.ban-solms.de/t/IPCop-wlanap.html

Fast den maskinen är förmodligen overkill å det grövsta. En P3 500MHz med 128k minne funkar finfint på en 100/100 lina.

Permalänk
Medlem

Då min 4300 dog helt och hållet under julhelgen så köpte jag en ny, dir-655. Har läst att många verkar nöjda med den, men också nu i efterhand att många verkar missnöjda med att den hänger sig. Givetvis fick jag en sån som hänger sig. Problemet är att när jag kör torrent så fylls det på med mängder (tusentals efter ett tag) med sessioner. Går man in på Status, och sen Internet Sessions så blir listan superlång. Verkar som om den inte släpper sessionerna ordentligt. När den blir för full så tar den inte emot fler anslutningar och stannar. Dock, redan aktiva sessioner verkar fortsätta fungera.

Kör med Firmware Version : 1.21EU, 2008/11/03 som verkar vara den senaste, men problemet verkar ha funnits sen modellen var ny. Har nån kommit fram till om det är vissa enheter som är felaktiga eller om det är ett generellt problem med modellen? Kan ju givetvis åka tillbaks till butiken och byta den, men om alla beter sig likadant så är det ju värdelöst.

Har för övrigt en 100/100-lina, och min 4300 strulade aldrig på det viset.

Edit: Har Hardware A4 för övrigt.

Permalänk
Vila i frid

Du har konstaterat det som många andra redan har gjort, DIR655 tål inte en massiv överdos av aktiva anslutningar. Kan du begränsa din torrent-klient till 200 anslutningar kommer det att funka utan att routern startar om. Jag kör med Asus WL500G Premium (tyvärr en bristvara, kan finnas i fyndhörnan på OnOff/Elgiganten/Siba) och tomato firmware. Kommer upp i 90/90 på 100-lina och har inte behövt starta om den sen i höstas trots massiva överdoser av anslutningar.

Permalänk
Medlem

Efter att ha skummat igenom tråden ska jag skriva lite av mina erfarenheter med 655an.

Fick min router i början av augusti och konfigurerade den sedan till mitt nätverk. Har Telias "Triple Play" vilket betyder att jag har internet, tv & telefoni. Använder dock bara internet/tv i dagsläget.
Telia är alltså min ISP på en fastighetsfiber och stadsnät, just nu har jag 10/10.
Till routern kör jag stationär dator, popcorn hour och snart en laptop.

Routern har aldrig hängt sig, har uppdaterat firmware när det funnits en ny tillgänglig.
Kör torrent ställt till maximalt 800 anslutningar samtidigt, 25 slots (ligger runt 15-20 en vanlig kväll). Har inga som helst problem med att surfa/spela och snitta 1.2mB/sec både UL/DL.

Detta är ett inlägg i mängden av probleminlägg, men lika viktigt för det. Annars är det bara den negativa feedbacken som hörs.

Tack för mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Du har konstaterat det som många andra redan har gjort, DIR655 tål inte en massiv överdos av aktiva anslutningar. Kan du begränsa din torrent-klient till 200 anslutningar kommer det att funka utan att routern startar om. Jag kör med Asus WL500G Premium (tyvärr en bristvara, kan finnas i fyndhörnan på OnOff/Elgiganten/Siba) och tomato firmware. Kommer upp i 90/90 på 100-lina och har inte behövt starta om den sen i höstas trots massiva överdoser av anslutningar.

Tyvärr verkar det inte vara så enkelt. Har på min Win2003-maskin, som kör uTorrent, låst till Globalt max antal anslutningar till 100. Problemet är ju bara att eftersom routern inte släpper anslutningarna även om uTorrent gör det, så fylls Internet Sessions på till slut i vilket fall. Fläskar jag på med fler anslutningar i uTorrent så går det väl bara snabbare innan den kraschar, men kraschar gör den förr eller senare.

Om man då jämför med barons inlägg ovan, så går hans version stabilt. Varför beter de sig olika? Jag blir mer o mer övertygad om att det är olika kvalitet på routrarna. Ska kontakta D-link och se om de kan komma med en förklaring.

Har i skrivande stund 5126 rader i Internet Sessions. Ganska många "aktiva" sessioner som jag ser det.

Permalänk
Medlem

Kör själv en D-Link DIR-655 med max 2000 antal anslutningar.

Har en 100/100 lina och routern har Aldrig någonsin startat om eller sackat i hastighet. Ni måste fått måndagsexemplar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Har också en 655 med firmware 1.11EU den har aldrig hängt sig. I uTorrent har jag 600 samtidiga anslutningar. Detta är den bästa router jag har ägt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D | MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 5700x | Asus Radeon R9 290X 4GB DirectCU II |Asus Xonar Essence STX |Onkyo TX-8030 |Canton Plus-C, Plus-S | G.SKILL Ripjaws 16 Gb 3600 MHz | Force MP510 1Tb | EVGA Supernova G3 750w PSU | ASUS ROG Gladius III | Logitech Illuminated keyboard | 25" Dell Ultrasharp U2515H /\/\

Permalänk
Medlem

Skaffade också en DIR-655 (A4) nyligen och är extremt nöjd. Kör 1.21 EU firmware om nu det skulle göra någon skillnad.

Har inte haft några som helst problem med varken throughput eller torrenttrafik. Inte en enda "omstart" eller "överhettning" hittils.

Körde tidigare en WRT54GL med Tomato firmware (fungerade kanon) men ville ha dels trådlöst N till mina bärbara och gigabitnät på switchdelen (till servern) varför jag bestämde mig för att byta.

Som en av de populäraste produkterna (enl. Prisjakt) i routersammanhang kan jag tänka mig att det blir en del måndagsex. D-link har säkert en del att ta till sig här. Att dömma ut hela produkten för att man råkat få en dålig kopia känns dock lite överdrivet.

Permalänk
Inaktiv

Även jag har haft en DIR-655 i 1år + , har fungerat hyfsat......MEN, igår började den reboota var 15 sec !

När jag sedan läser i tråden så inser jag att jag har haft liknande problem som många andra, drop outs på 10-15 sec vilka troligtvis har berott på reboots hela tiden !

Får snart 50/10 och behöver en router som klarar detta galant, finns det verkligen inget bättre alternativ på marknaden ?

Bygga egen är inget alternativ, då jag äntligen uppnått tystnad genom att skrota massa burkar som körde seti 24/7.

Permalänk
Medlem

Pratade med supporten på D-link (39 kronor per samtal för övrigt). De hade aldrig hört talas om problemet, men rekommenderade en sänkning av MTU-storleken, från 1500 default till 1400. Det kunde spela roll beroende på ISP. Jag provar och återkommer när jag sett hur det gick.

Edit: Satte upp uTorrent till 250 anslutningar. Efter en timmas hård torrenttrafik är routern fortfarande uppe och snurrar, och antalet sessioner i Internet Sessions är ganska lågt, under 500. Har maxat min lina precis som förut, märkte inte av någon sänkning av hastigheten även om paketstorleken blev lägre.

Permalänk
Medlem

Min dir 655 funkar dock ypperligt.. verkar finnas en hel del måndags exemplar dä rute.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Körde ordentligt under gårdagen med hård torrent, den låg fint på 4-500 anslutningar. Bra prestanda, 100 in och 100 ut.

I morse hade den dött igen. Nu hade den över 16.000 aktiva anslutningar... Ringde återigen D-links 39-kronors support. Tipset var även den här gången 1400 MTU, men eftersom inte det hade löst problemet så skickar dom istället en ny på garantin. Jag får väl återkomma när jag fått den och testkört för att se om det är nån skillnad.

Permalänk
Medlem

Hej jag har en DIR-655 och köpte den för ett tag sen från komplett.

Har inte haft några problem med den, jag uppdaterade till senaste firmware som är 1.21EU och kom ut 2008/11/03.

Jag har 100/100 mbit från T3 och jag kör uTorrent på för fulla puckar hela dagarna med följande standardinställningar för x/100 mbit:

Global maximum number of connections: 1000
Maximum number of connected peers per torrent: 250
Number of upload slots per torrent: 100

Som sagt, inga problem men jag stötte på ett problem idag som jag tyckte var underligt. Jag upplevde att nätet var väldigt segt och efter diverse bredbandstester så såg jag att jag kom upp i ca 30 mbit download och knappt 1 mbit upload. Vet inte om det hade något med routern att göra men jag startade om den och vips var problemet borta - kanske kunde ha hjälpt genom att köra IP release/renew (WAN).

Mycket skumt men jag tror det hade med routern att göra, den var även lite "seg" när man loggade och den tog god tid på sig att maila loggar till min mail (57 sekunder annars typ 1 sek).

Visa signatur

/Rob

Permalänk
Medlem

rob444, prova då o då att surfa in till gränssnittet och kolla status, internet sessions. Ser det ut att vara rätt många, så kopierar du alla raderna och klistrar in i excel, då ser du hur många sessioner det handlar om. Vet inte om det finns något smidigare sätt för att kontrollera det på. Absolut limit verkar vara 16.000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
rob444, prova då o då att surfa in till gränssnittet och kolla status, internet sessions. Ser det ut att vara rätt många, så kopierar du alla raderna och klistrar in i excel, då ser du hur många sessioner det handlar om. Vet inte om det finns något smidigare sätt för att kontrollera det på. Absolut limit verkar vara 16.000.

Okej jag ska pröva detta, måste bara låta torrent vara igång ett tag, startade precis upp allt här hemma :).

Visa signatur

/Rob

Permalänk
Medlem

Har kört en D-link-655 i 1½ år och har inte har haft några problem. Kör egen sever som går 24/7 med ftp, torrent och ventrilo.

Har uppdaterat till Firmware:1.21 och det bara rullar på, har inte haft några problem med and FW heller. Hade 121 days uptime och endast jag som har behövt reboota för att ändra vissa inställningar.

Min hårdvarurevision är A1/A2.

På rekommendation så köpte en kompis en DIR-655 dock fick han en med hårdvarurevision A3 och han hade problem från dag 1, troligen värmeproblem.

Skickade tillbaka den till d-link fick en ny med A1/A2. Vet inte om det va revisonen som gjorde det eller om det var dåligt fastsatta kylflänsar men nu tuffar routern bra igen för han.

Kör man utorrent så kan man köra upnp så löser den port problemet mot router om det är påslaget, väldigt smidigt.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

A4 här.

Min "internet sessions" verkar vara rätt stabil faktiskt.
Kommit upp max i 1800~ sessions men nu är den nere i 1200.

Vet inte riktigt hur många torrents ni har men själv har jag 154 torrents varav 20 av dom är aktiva just nu.
Ni kanske har avsevärt mycket mer?

UPDATE:

Den här routern verkar mycket skum, vilken skit! Hela nätet går i snigelfart någon gång ibland och jag måste starta om hela rubbet. Otroligt störande, tror routern är överhettad. Så nu har jag ställt den på högkant så får vi se vad som händer... *kastar bajs på D-link*

Visa signatur

/Rob

Permalänk
Medlem

Fick min "nya" router igår från dlink. Fick en A2, som verkar begagnad. De har åtminstone lagt på nyaste firmwaren på den, men den ser lite repad ut och hade lite katthår (!) på sig, så det är antagligen någon som de fått i retur av nån annan.

I vilket fall, har kört den hårt i ett dygn nu helt utan några som helst problem. Så här långt tyder alltså allting på att antingen så var A4 en sämre variant, eller så var den ett måndagsex. Med den "nya" så har inte sessionerna bunkrats upp utan släpps som de ska. Om den börjar strula framöver så återkommer jag, men förhoppningsvis har jag nu en bra dir-655.