Vilken ATi korts tillverkare är "bäst val"?

Permalänk
Medlem

Vilken ATi korts tillverkare är "bäst val"?

Hejsan.
Jag antar att detta kan bli en flametråd eller att man inte kan säga vilken som är bäst, men jag måste fråga. När jag frågar så menar jag vilken av Powercolor, HIS, Gigabyte, Sapphire och Asus som man ska ha. Alltså vilken tillverkare har bäst garantier och kundservice etc... Jag ska köpa ett HD4850 och då kostar Asus kort typ 200 mer än Powercolor kortet, de andra ligger emellan.. Så tjänar man nånting på att ha Asus eller är det bara varumärket de tar mer för?
Skulle vara tacksam för ett svar asap Ska försöka beställa idag..

Permalänk
Medlem

Hur olika märkena har sin support vet jag inte. Men endel märken kan vara dyrare, men det kan då också ingå ett spel eller något annat (ibland en annan kylning). Oftast så får man med kablar till strömförsörjning, DVI/HDMI/VGA adapter, drivrutiner och ibland övrig programvara. Ibland står det om kortet är överklockat eller inte.

TIll mitt HD2600PRO skickade ASUS en massa mjukvaror som att se medspelarens webcam live i ett spel, som jag aldrig använde.

Men oftast så får man med liknande bundle, adaptrar och drivrutiner. Det som kan skilja är kylningen och klisterlappen på kylaren.

Prestandan KAN skilja sig också mellan olika märken, men det handlar oftast bara om ett par procent...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Så det är alltså oftast bara medföljande mjukvaror å onödig crap? Det behöver jag inte ;P. Kylningen bryr jag mig inte så mkt om, är den för dålig så köper jag en Accelero s1 rev2 och en 120mm fläkt istället.

Jo anledningen till varför jag frågar om support är för att jag har hört att om man vill skicka in sitt Sapphire kort på garantin, så måste man betala för att de ska skeppas till staterna. Och det var just ett Sapphire jag hade tänkt mig först ;O. Någon som vet nått om detta?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grommo
Så det är alltså oftast bara medföljande mjukvaror å onödig crap? Det behöver jag inte ;P. Kylningen bryr jag mig inte så mkt om, är den för dålig så köper jag en Accelero s1 rev2 och en 120mm fläkt istället.

Jo anledningen till varför jag frågar om support är för att jag har hört att om man vill skicka in sitt Sapphire kort på garantin, så måste man betala för att de ska skeppas till staterna. Och det var just ett Sapphire jag hade tänkt mig först ;O. Någon som vet nått om detta?

Köper du kortet i sverige får du skicka tillbaka det till butiken du köpte kortet på.

Sen bryter du garanti om du byter kylning

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Men hur vet dem att man faktiskt har bytt kylare?
Jag funderar på ett Gigabyte kort(bara gigabyte o asus som finns i lager), nån som vet nått om dem?

Jaja, nu har jag beställt grejerna, ett Powercolor HD4850 blev det. De olika tillverkarna verkar inte skilja sig alls i fallet med 4850. Och då är ju Powercolor bäst för att det är billigast

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grommo
Men hur vet dem att man faktiskt har bytt kylare?
Jag funderar på ett Gigabyte kort(bara gigabyte o asus som finns i lager), nån som vet nått om dem?

Jaja, nu har jag beställt grejerna, ett Powercolor HD4850 blev det. De olika tillverkarna verkar inte skilja sig alls i fallet med 4850. Och då är ju Powercolor bäst för att det är billigast

Ända gången det skiljer något är när:

-Tillverkarna har gjort en egen kylning.
-Tillverkarna har ställt in en OC clock
-Garantin.

Du kan ju sätta tillbaka kylaren om kortet går sönder, sen är frågan om dom märker av det eller ej

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ända gången det skiljer något är när:

-Tillverkarna har gjort en egen kylning.
-Tillverkarna har ställt in en OC clock
-Garantin.

Du kan ju sätta tillbaka kylaren om kortet går sönder, sen är frågan om dom märker av det eller ej

Hehe jupp, just vad jag tänkte mig. Bara att sätta på original kylaren o se ut som ett stooort frågetecken om de märker nått. Tack för hjälpen.