Permalänk

Vilket HD4870?

Tjenare, jag har precis beställt en dator med grafikkortet av det andra alternativet som är listat, alltså Gigabytes kort. Jag tog det därför att jag har beställt ett gigabytemoderkort:
Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 AMD 790FX 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Socket AM2+ ATX

Gjorde jag rätt eller är ett alternativ bättre än det andra? Ordern är ju ännu inte bekfräftad så jag kan ju byta, men vad tycker ni? Tack

Sapphire Radeon HD4870 512MB DDR5 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Gigabyte Radeon HD4870 512MB DDR5 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

PowerColor Radeon HD4870 512MB DDR5 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

Alla kort kostar ju lika mycket, vad är egenligen skillnaden? För någon måste det ju vara, prestandamessigt så att säga?

Ps: Ska spela spel i HÖG upplösning (om det spelar någon roll)

Tack på förhand

Mvh Jimmy

Permalänk

Det är ingen skillnad att prata om då alla kort följer referensdesignen från ati somt har lika mycket videominne...

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Avstängd

En till som inte fattar hur man söker på ett forum (eller google för den delen). . .

DET.SPELAR.INGEN.ROLL.VILKEN.TILLVERKARE.DU.VÄLJER.

Så länge kylningen ser likadan ut (och då ska du inte bara kolla på klisterlappen vilket folk som inte kan söka brukar göra) och specifikationerna är desamma så är det SAMMA KORT.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
En till som inte fattar hur man söker på ett forum (eller google för den delen). . .

DET.SPELAR.INGEN.ROLL.VILKEN.TILLVERKARE.DU.VÄLJER.

Så länge kylningen ser likadan ut (och då ska du inte bara kolla på klisterlappen vilket folk som inte kan söka brukar göra) och specifikationerna är desamma så är det SAMMA KORT.

Om man jämför Sapphire Radeon 4870 och VisionTek Radeon 4870 där jag inte kan urskilja speciellt mycket utav kylningen (ungefär lika mycket som sapphires kort och gigabytes kort) så är det en KLAR skillnad på dessa kort....??

Permalänk
Avstängd

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=319353
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=319354

Min 7-åriga kusin kunde se att kylarna är lika.

Vad gäller VisionTek så kan jag varken hitta det kortet på prisjakt eller på tillverkarens hemsida.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Ta det billigaste eller betala extra för en annorlunda klistermärke på kylaren. Ditt val.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk

Ta det med finast klisterlapp.

Permalänk
Medlem

Eller det som där följer med crossfire bryggor till

Permalänk

Well du kankse har rätt, inte för att jag tar illa upp men kan kan ju säga det på flera sätt än att försöka trycka ner på andra personer.

Kommer detta moderkort klara av att ha två grafikkort i sig med tanke på att dessa grafikkort har ju ganska stor fläkt? Hade tänkt mig om jag inte nöjer mig med ett då jag förmodligen vill spela i 1920x1200 med tanke på storeleken på skärmen?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGMA790F...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimpalicious
Well du kankse har rätt, inte för att jag tar illa upp men kan kan ju säga det på flera sätt än att försöka trycka ner på andra personer.

Kommer detta moderkort klara av att ha två grafikkort i sig med tanke på att dessa grafikkort har ju ganska stor fläkt? Hade tänkt mig om jag inte nöjer mig med ett då jag förmodligen vill spela i 1920x1200 med tanke på storeleken på skärmen?

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGMA790F...

'

Okej, varför länkar du ett USB minne?

Permalänk
Avstängd

Robin: I länken ser du att det står GIGMA790FX_DQ6.

En person med delar av hjärnan intakt antar då att det är något som blir fel när du trycker på länken. En sökning på "Gigabyte 790FX" (GIG = Gigabye) visar flera olika modeller, men bara en som heter DQ6, nämligen denna:

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGMA790F...

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Robin1992
'

Okej, varför länkar du ett USB minne?

[/QUOTED]

Därför att du som precis fått börja köra moppe ska få någonting att tänka på...

Permalänk

Satt och funderade och undrar varför dom har olika priser.. vad är skilldnaden?
Tillbehören eller? :S

Gigabyte Radeon HD 4870 512MB - 2.450:-

Gainward Radeon HD 4870 512MB - 2.399:-

PowerColor Radeon HD 4870 512MB 2.195:-

Samma sak men såpass olika priser.. blir lite "Hmmmmmmmm" för mig

Visa signatur

AMD PHENOM II 965BE @ 4100 MHz & (NB/HT @ 2600 Mhz) http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1013703(Vattenkyld) || ASUS 790FX M3A32-MVP DELUXE WIFI | 8GB CORSAIR XMS RAM @ 800 Mhz | Powercolor HD5870 PCS+ 1GB || 6x HDD's 360 GB/360 GB Seagate Barracuda's in RAID 0 and 1TB/1TB Western Digital Caviar "Green" & 2TB/2TB Samsung Spinpoint | Windows 7 - 64-Bit Ultimate.

Permalänk
Avstängd

För att t.ex Gigabyte och Asus har ett bättre rykte (om man förenklar lite) så de tycker att de kan ta ut lite extra för sina kort eftersom de har en så pass stor kundkrets.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Misco har både asus och gigabyte billigt

Visa signatur

|<Antec P182 + nexus>|<Corsair 750W>|<Gigabyte GA-X48-DS5>|<Corsair pc6400 XMS2 2x2GB>|<E8400 3.0 GHz + NH-U12P>|<WD 640 GB>|<Asus 4870>|<Zalman ZM-MFC1-Plus>|<Vista 64 bit>|<G15>|<Ikari optical>|<W2207H>|<Siberia>|

Permalänk
Medlem

P1nGviN: jag gillar dig. På ett icke homoerotiskt sätt.

OnT: Ta vilket som helst, du lär nog inte bli besviken oavsett!

Permalänk

Ta det billigaste http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=319342 tror asus extreme är det. Har själv lagt en beställning på det

Visa signatur

Deus Vult

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
För att t.ex Gigabyte och Asus har ett bättre rykte (om man förenklar lite) så de tycker att de kan ta ut lite extra för sina kort eftersom de har en så pass stor kundkrets.

Har ju inget med Gigabyte att göra, det är Datorbutiken som väljer att sälja dessa lite dyrare. Gigabyte och Asus säljer ju för referenspris.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Välj Asus tex, som har 36 månaders garanti medans dom flesta andra har 24 månader, + Asus Är ju alltid gött

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag har funderat lite på detta också. Jag trodde att det var så att ATI stod för kretsarna som sitter på kortet och att det sedan var upp till kortmakaren att välja tillhörande komponenter, dvs kondensatorer, motstånd, pwm och whatever. Det är ingen tillverkare som har vågat sig på en annorlunda kylare ännu, det kan jag också se, men kan inte övriga prylar på kortet ha en viss inverkan? Om inte annat på överklockningspotential?

Har jag fått detta om bakfoten? Det kanske betyder det att om de följer referensdesignen så har alla exakt samma komponenter och exakt samma layout?