Permalänk
Medlem

Noctua NF-P12 vs Noctua NF-S12

som frågan lyder vilken av dessa modeller flyttar mest luft i förhållande till ljudnivå på låt säga 7v?

P12: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=NOCTNFP12
S12: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=NOCTNFS12...
egna erfarenheter önskas å inga spekulationer.

Permalänk
Medlem

Svårt att avgöra, gå in på www.noctua.at, välj engelsk sidversion och sen kan du jämföra själv. De har kurvor över ljudnivå och även luft per decibel.

Min erfarenhet är att P12 fläktarna är riktigt bra även på låga varvtal, men inte för låga, då hörs de inte, men de flyttar inte så mycket luft heller.
Jag kan inte exakt säga dig hur 7 volt hörs men jag kan säga att runt 900 varv/minut så får man väldigt bra luftflöde jämfört mot ljudnivån på P12.

Samtidigt kan jag ha S12 på max utan att störa mig på dem.

Sen hur ljudnivån blir i slutändan beror på fler faktorer än fläktarna.
Både P12 och S12 är tysta när man inte har något galler framför, men P12 ljudnivån ökar i samband med hinder.

Permalänk

Jag är super nöjd med mina S12:or @ 7v.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Moderator
Moderator

Som sagts, P12 låter mer men har högre lufttryck så skall lämpa sig bättre om du vill flytta luft genom något med högt luftmotstånd, ex. en kylfläns.
7 volt är aningen över 800 rpm med en P12, vilket är strax under var jag tycker de blir tillräckligt tysta för att inte märkas. Nackdelen med just P12 är att det uppstår rotorljud när du sänker varvtalet vilket gör att de är oanvändbara för in- och utblås. Du kommer i princip inte märka någon skillnad mellan de olika bättre fläktarna när du drar ner varvtalen såpass mycket, så det höga priset på Noctuas är omotiverat.

I mitt Antec P182 kör jag (efter att ha provat Noctuas P12/S12, Nexus RS, någon ADDA jag hade liggande och Scythe Slip Stream) en Noctua P12 på min TRUE, en Slip Stream i den undre kammaren med hårddiskar och en Slip Stream som utblås i den övre. Alla runt 7-8 V i idle.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

okej. tack för svaren.

följer det med något motstånd med S12:erna så man kan köra dom i 5/7v eller måste man köpa till?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dLapinb
okej. tack för svaren.

följer det med något motstånd med S12:erna så man kan köra dom i 5/7v eller måste man köpa till?

Följer med så du behöver inte skaffa några...;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

najs då blire sånna.

Permalänk
Medlem

Jag har bara p12:or i min burk och kan såhär på efterhand säga att det inte var en så kul affär... De ylar som in i H**E jag har testat det mesta, de med följande resistorerna på max, Zalman resistor nr2, etc, titt som tätt så wooohhhhuuuu wooooouuuuhhh. Grymt irriterande för mig som hänger på SPCR en del och trodde att mitt val var klokt, detta var i ett skede där det inte fanns några reviews på dessa än så länge och Noctua inte verkade kunna göra bort sig för det priset.

Jag tänkte praktiskt, medföljande motsånd och ojlekullager (150 000h driftstid) kan inte gå fel...
Köp Scythe, dock inte slipstream om du vill ha dina fläktar kvar mer än ett år i taget då de kör på sleave bearrings. köp de redigare S-flex 800, de kan du säkerligen bli nöjd med, länge.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Jag har bara p12:or i min burk och kan såhär på efterhand säga att det inte var en så kul affär... De ylar som in i H**E jag har testat det mesta, de med följande resistorerna på max, Zalman resistor nr2, etc, titt som tätt så wooohhhhuuuu wooooouuuuhhh. Grymt irriterande för mig som hänger på SPCR en del och trodde att mitt val var klokt, detta var i ett skede där det inte fanns några reviews på dessa än så länge och Noctua inte verkade kunna göra bort sig för det priset.

Jag tänkte praktiskt, medföljande motsånd och ojlekullager (150 000h driftstid) kan inte gå fel...
Köp Scythe, dock inte slipstream om du vill ha dina fläktar kvar mer än ett år i taget då de kör på sleave bearrings. köp de redigare S-flex 800, de kan du säkerligen bli nöjd med, länge.

Men p12:orna är ju kända för att låta mer än s12:orna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har redan beställt 4 st S12or, återstår att se hur de blir.

kriahg90 du tror inte att de låter så för att den sitter bakom fronten då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dLapinb
har redan beställt 4 st S12or, återstår att se hur de blir.

kriahg90 du tror inte att de låter så för att den sitter bakom fronten då?

De gör de icke, det är automatisk varvtalsreglering den har svårt för, så de lämpar sig tyvärr inte som cpufläktar...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Kör både NF-S och NF-P båda sorterna varvtalsreglerade och inge biljuds problem, beror antagligen på kombinationen reglering/fläkt, så problemet kan ju uppstå.

NF-S låter mindre än NF-P och funkar utmärkt som chassifläktar de tappar dock helt flåset om man ger dem för mycket motstånd, ett dåligt fläktgaller kan räcka för att döda flödet. NF-P ger lite mer ljud men presterar mycket bättre om det är motstånd, typ på radiatorer/CPU kylare.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru