Överdrivet vattenkylnings bygge (OBS! inget för miljövänner)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EyEr0n
...
Kan du inte via din PLC lägga till en funktion som räknar ut vattenförbrukningen?

Jo, men då måste jag ha en flödesvakt med analog signal + ett analogt ingångskort på PLCn. Men sen är frågan vad jag ska med den informationen till och vart jag ska presentera den, för jag har ingen display som är kopplad till PLCn (..än iaf) eller någon kommunikation direkt med OS:et i datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zajin
Kan du inte prova att spola ner utloppsvattnet i en hink eller liknande och se hur mycket det blir på en timme? Multiplicera det med genomsnittstiden datorn är på och du ser hur mycket det blir per dygn.

Hittade lite statistik på vattenförbrukningen så då kan du ju jämföra hur mycket det egentligen går åt.

Jag har ingen lust att lossa nån koppling men om nån orkar kanske man kan räkna ut l/min/dag. Enligt tryckvakten är det 1,73bar i systemet och innerdiametern på inloppsslangen är 6mm. Sen beror det på hur länge jag har igång datorn, och nu på sommarn har det inte blivit många timmar per dag.
Angående den där statistiken ligger jag garanterat under genomsnitt på det mesta, speciellt Tvätt och Disk

Permalänk
Medlem

Lite häftigt med PLC styrningen såklart, de flestade hade väll bara släppt på med en vanlig kran rakt in.

Egentligen är det lite risigt faktiskt, även om en oerhört snygg lösning. Möjligtvis om man har egen brunn och återcirkulerar vattnet igen är det skitsamma, men annars är det fel och kommer få konsikvenser i längden om man bor i hyres.

Permalänk
Medlem

Det är lite naivt att sitta och säga att vi har så mycket vatten i sverige så att det lilla han använder inte spelar nån roll. Det är dumt att inspirera andra till samma lösning, känns som ett steg åt fel håll.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Intressant isolering runt processorn. Blir däremot endast ett starkt minus för att det är helt idiotiskt att använda rent kranvatten för kylning.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Det är lite naivt att sitta och säga att vi har så mycket vatten i sverige så att det lilla han använder inte spelar nån roll. Det är dumt att inspirera andra till samma lösning, känns som ett steg åt fel håll.

På vilket sätt? vatten går inte upp i rök, det används sen renas det och skickas tillbaka til sjön.

All vatten som används i hela sverige är en halvprocent utav all vatten som finns i sverige.

så du kan vara helt lugn, vi har så vi klarar oss :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
På vilket sätt? vatten går inte upp i rök, det används sen renas det och skickas tillbaka til sjön.

All vatten som används i hela sverige är en halvprocent utav all vatten som finns i sverige.

så du kan vara helt lugn, vi har så vi klarar oss :).

Permalänk
Entusiast
Citat:

Så vart går gränsen? Kan ju säga att om det börjar brinna på jobbet här kommer halva Hisingen få problem med dricksvattnet då det används för brandbekämpning. Det används fruktansvärda mängder vatten inom industrin också ska du veta.
Så vart går gränsen? Tvätta bilen? Vattna gräset?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jadu en timme med en vanligt vattenkylningsystem till datorn pumpar upp till 500l/h så det är nog inte så lite vatten det går åt.

182 500 (182,5 kubikmeter) liter vatten om datorn är på en timme per år runt 547500 öre (nuvarande pris är runt 3 öre per liter) eller 5475 kronor.

5h per dag 912,5 kubikmeter och 27 375 kr om året (det är 3/4 min nuvarande årshyra med ingående vatten)

24/7 kostar 131 400 kr och är 4380 kubikmeter

Dyrt/onödigt/rimligt? ja det är upp till er att tycka vad ni vill...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Ja ett slutet system är givetvis bättre. Villaägare med bergvärme har ju möjligheten att leda ned värmen i berggrunden under sommaren och utnyttja den för uppvärmning av villan på vintern - men det kräver extra investeringar som kanske blir lite "overkill" för att kyla några enstaka PC.
Under sommaren (med temperaturer på 30 grader utomhus) blir problemet att kyla som värst. Om man ändå ska vattna blommor och/eller plaska i poolen kanske man kan leda sitt PCvattenkylningssystem genom det vatten som ändå ska förbrukas under dagen, men det kräver ju lite ombyggnad mellan sommar och vinter i alla fall. "Två hål i väggen" eller fönstret på glänt (eller en stor vattentunna inomhus?). Sedan krävs ju ganska kraftiga vattenpumpar för att klara den långa extra vattenslang som behövs. Själv har jag ingen bra lösning (ännu). Jag drar ned på överklockningen lite under sommaren och får stå ut med att det blir varmt i alla fall...

Gibler: Kan du inte koppla loss slangen till utloppet och mäta hur mycket vatten som strömmar igenom under en minut? Då kan man lättare räkna ut vad du faktiskt förbrukar. Jag gissar (grovt) att flödeshastigheten i din slang är ca 1 m/s vilket borde ge strax över 2 kubikmeter per dag om PCn står på hela tiden.
Har du funderat på att byta till ett mer restriktivt kylblock? T ex EK Supreme
Det borde då både bli bättre kylning OCH mindre vattenkonsumtion.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarWolf.667
Jadu en timme med en vanligt vattenkylningsystem till datorn pumpar upp till 500l/h så det är nog inte så lite vatten det går åt.

182 500 (182,5 kubikmeter) liter vatten om datorn är på en timme per år runt 547500 öre (nuvarande pris är runt 3 öre per liter) eller 5475 kronor.

5h per dag 912,5 kubikmeter och 27 375 kr om året (det är 3/4 min nuvarande årshyra med ingående vatten)

såg att mälarenergi tar 8,6 för 1 kubikmeter vatten... mao under 1 öre litern.

3öre då tänker du nog på varmvattnet?

Visst sen kan man ju räkna på alla avgifter fastighetsägaren betalar varje år i form av fasta avgifter men det är irrelevant eftersom om de använder 1liter eller 5 miljoner liter så är det fortfarande samma fasta avgift.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Ja ett slutet system är givetvis bättre. Villaägare med bergvärme har ju möjligheten att leda ned värmen i berggrunden under sommaren och utnyttja den för uppvärmning av villan på vintern - men det kräver extra investeringar som kanske blir lite "overkill" för att kyla några enstaka PC.
Under sommaren (med temperaturer på 30 grader utomhus) blir problemet att kyla som värst. Om man ändå ska vattna blommor och/eller plaska i poolen kanske man kan leda sitt PCvattenkylningssystem genom det vatten som ändå ska förbrukas under dagen, men det kräver ju lite ombyggnad mellan sommar och vinter i alla fall. "Två hål i väggen" eller fönstret på glänt (eller en stor vattentunna inomhus?). Sedan krävs ju ganska kraftiga vattenpumpar för att klara den långa extra vattenslang som behövs. Själv har jag ingen bra lösning (ännu). Jag drar ned på överklockningen lite under sommaren och får stå ut med att det blir varmt i alla fall...

Gibler: Kan du inte koppla loss slangen till utloppet och mäta hur mycket vatten som strömmar igenom under en minut? Då kan man lättare räkna ut vad du faktiskt förbrukar. Jag gissar (grovt) att flödeshastigheten i din slang är ca 1 m/s vilket borde ge strax över 2 kubikmeter per dag om PCn står på hela tiden.
Har du funderat på att byta till ett mer restriktivt kylblock? T ex EK Supreme
Det borde då både bli bättre kylning OCH mindre vattenkonsumtion.

Ärligt talat har jag ingen lust att krypa in under diskbänken och klippa bort vulktejpen så jag får loss kopplingen till utloppet och fylla upp en hink och sen ihop med det igen bara för att några vill veta hur mycket vatten jag gör av med.
Om din beräkning stämmer gör jag av med betydligt mindre än dem siffror WarWolf.667 redovisade.
Jag har inga planer på att köpa något nytt CPU-block men därimot när jag får ork över ska jag koppla in ett GPU- och RAM-block för grafikkortet. Som syns på bilden har jag redan förberett för dem..bara det där med ork som saknas.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarWolf.667

Fast i ett vanligt vattenkylsystem har du en pump som drar runt vattnet. Systemen skiljer sig för mycket åt för att man ska kunna göra en sådan jämförelse. Sen har du väldigt dyrt vatten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

För det första: Var du fått siffran i från begriper inte jag. För det andra så beskriver du inte under hur lång tid vi förbrukar 0,5% av vår vattenreserv. Om det är förbrukning per dag så är ju din kalkyl en fullständig katastrof för landet.

Bara att börja räkna från början. Exempel: 0,5% av 100 liter/dag = 0,5 liter. Fortsätt sedan att ändra antal liter så får du se hur länge det finns något vatten kvar. Alltså är tidsperioden när vi förbrukar 0,5% betydligt viktigare än att bara säga att vi förbrukar 0,5% av vattnet eftersom det är en jäkla skillnad på en dag eller 300 år.

Antingen hittar du på eller så sov du på matten. Om inte så kan du ju säkert hänvisa till någon källa.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gibler
Ärligt talat har jag ingen lust att krypa in under diskbänken och klippa bort vulktejpen så jag får loss kopplingen till utloppet och fylla upp en hink och sen ihop med det igen bara för att några vill veta hur mycket vatten jag gör av med.
Om din beräkning stämmer gör jag av med betydligt mindre än dem siffror WarWolf.667 redovisade.
Jag har inga planer på att köpa något nytt CPU-block men därimot när jag får ork över ska jag koppla in ett GPU- och RAM-block för grafikkortet. Som syns på bilden har jag redan förberett för dem..bara det där med ork som saknas.
http://biphome.spray.se/gibler/IMG_2359.JPG

Jag förstår att du inte är sugen på att mäta flödet med en spann men om du har en siffra på trycket in i systemet, ungefärlig längd på slangen, innerdiamater på slangen, antalet ventiler och andra grejer som orsakar tryckfall, kan jag nog räkna ut ett approximativt värde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
För det första: Var du fått siffran i från begriper inte jag. För det andra så beskriver du inte under hur lång tid vi förbrukar 0,5% av vår vattenreserv. Om det är förbrukning per dag så är ju din kalkyl en fullständig katastrof för landet.

Bara att börja räkna från början. Exempel: 0,5% av 100 liter/dag = 0,5 liter. Fortsätt sedan att ändra antal liter så får du se hur länge det finns något vatten kvar. Alltså är tidsperioden när vi förbrukar 0,5% betydligt viktigare än att bara säga att vi förbrukar 0,5% av vattnet eftersom det är en jäkla skillnad på en dag eller 300 år.

Antingen hittar du på eller så sov du på matten. Om inte så kan du ju säkert hänvisa till någon källa.

All vatten som brukas under 1år är det och inget annat.

sverige använde 1kubikkm vatten/år vilket altsså var 0.5% av det som teoretiskt gick att ta ut.

källa. svenskvatten.se

fanns en broshyr där som beskrev lite hur vatten fungerar ska se om jag hittar den igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

haha, Om ni läser så står det Inget för miljövänner i rubriken.. Alltså kan ni ta era klagomål och kasta dom rakt ner i papperskorgen..

Grymt bygge Kom hem o bygg ett sånt åt mig?

jag kan betala din vattenräkning..

Ska ni inte tänka på hur mkt vatten som försvinner bara genom att solen skiner? Snacka om avundsjuka, sluta klaga!! Han har byggt ett coolt bygge och ville vissa upp det. Om han har kört med systemet i ÅTTA månader och inte fått ngn hyres ökning så tror jag knappast det kommer någon ökning heller.

om ni vill ha ett par tips hur ni\vi ska kunna spara in vatten så kan vi göra så att efter varje gång vi varit på toa och pissat så skiter vi o spola, vi låter pisset vara kvar, (skiten också för den delen) Sen spolar man tillexempel var tredje dag. Om ni är rädda för stopp i toan så ska ni inte använda så mkt papper.

Tänk efter hur många saker som egentligen vatten används till?
Se bara matlagning, Toa, dush, bad, tvättning, torka golven, tillverkning av diverse mängde med saker! (om jag inte har helt fel så har vatten använts till tillverkningen av era datorer på någon höger..)

Riktigt offtopic
Vatten brist i afrika? Ja men ta med en dunk med vatten och åk ner dit då!
nej men seriöst,
dom har ett helt hav att ta vatten ifrån, det som behövs är något som får bort saltet ur vattnet, plus något sätt att forsla vattnet till diverse delar av afrika, och det krävs pengar.. något som afrika inte har..
Så börja skänk pengar !

(Skicka ett mail till mig, så får ni mitt bankkonto nummer!)

Men som sagt grymt bygge, solklar lösning

men men tråkigt med alla dessa människor som bara klagar..

Visa signatur

Quad Core

Permalänk
Medlem

Precis som jag skrev är mina beräkningar "upp till" och som vi vet vad det brukar innebär i datorvärlden så ligger dom rätta värdena på typ 1/4:del av det.

Och öre per liter är oftare nere runt 1.15/liter men det varierar ganska mycket.

Så det är värsta-falls beräkning inget annat, hoppades alla var med på det.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Tycker denna tråd inte hör hit! Dricksvatten är inte till för att kyla datorer med!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av El1min4tor
Snygg och rolig grej men tyvärr tycker jag det är lite väl slösaktigt :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazedpro
Du är uppenbarligen inte gammal nog att förstå att det kommer bli konsekvenser av att spola vatten hela dagarna? Använd den där kylningen varje dag och folket som bor i ditt hus kommer får högre hyra. Köp en kompressor kylning istället.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolex
All vatten som brukas under 1år är det och inget annat.

sverige använde 1kubikkm vatten/år vilket altsså var 0.5% av det som teoretiskt gick att ta ut.

källa. svenskvatten.se

fanns en broshyr där som beskrev lite hur vatten fungerar ska se om jag hittar den igen.

Stämmde bra här är ett utdrag:

"V A T T E N R E S U R S E R
Sverige är lyckligt lottat när det gäller vattenresurser. Hela 9 procent av vårt
lands yta utgörs av sjöar. Om man lägger ihop all avrinning i landets alla vatten-
drag, uppgår den under ett genomsnittligt år till nästan 200 kubikkilometer.
Den sammanlagda årliga vattenanvändningen i landets alla kommuner är
knappt en kubikkilometer (eller 1 000 miljoner kubikmeter). Den mängd vat-
ten som årligen används är alltså bara en halv procent av vad man teoretiskt
skulle kunna ta ut. Till och med det tätast befolkade området, Stockholm med
förorter, tar ut bara tre procent av det genomsnittliga flödet ur Mälaren. Inget
vatten förbrukas – det lånas, används, återförs och finns kvar på olika ställen i
det hydrologiska kretsloppet."

Källa: http://www.svensktvatten.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=7b5e34a7...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag förstår att du inte är sugen på att mäta flödet med en spann men om du har en siffra på trycket in i systemet, ungefärlig längd på slangen, innerdiamater på slangen, antalet ventiler och andra grejer som orsakar tryckfall, kan jag nog räkna ut ett approximativt värde.

Som jag skrev tidigare är trycket in runt 1,73bar och innerdiametern på inloppsslangen 6mm, sen går jag upp i dia men det borde väl inte spela någon roll eftersom störta strypningen är på inloppsslangen, borde väl räcka att räkna hur mycket vatten det går att få igenom en 6mm slang med 1,73bars tryck, eller? Hur som helst sen är det ca 9m slang med innerdia 8mm och ett Zalman vattenblock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av __OMP
haha, Om ni läser så står det Inget för miljövänner i rubriken.. Alltså kan ni ta era klagomål och kasta dom rakt ner i papperskorgen..

Ska ni inte tänka på hur mkt vatten som försvinner bara genom att solen skiner? Snacka om avundsjuka, sluta klaga!! Han har byggt ett coolt bygge och ville vissa upp det. Om han har kört med systemet i ÅTTA månader och inte fått ngn hyres ökning så tror jag knappast det kommer någon ökning heller.

om ni vill ha ett par tips hur ni\vi ska kunna spara in vatten så kan vi göra så att efter varje gång vi varit på toa och pissat så skiter vi o spola, vi låter pisset vara kvar, (skiten också för den delen) Sen spolar man tillexempel var tredje dag. Om ni är rädda för stopp i toan så ska ni inte använda så mkt papper.

Se bara matlagning, Toa, dush, bad, tvättning, torka golven, tillverkning av diverse mängde med saker! (om jag inte har helt fel så har vatten använts till tillverkningen av era datorer på någon höger..)

Riktigt offtopic
nej men seriöst,
dom har ett helt hav att ta vatten ifrån, det som behövs är något som får bort saltet ur vattnet, plus något sätt att forsla vattnet till diverse delar av afrika, och det krävs pengar.. något som afrika inte har..
Så börja skänk pengar !

Tackar och bugar
Men jag har ju ingen specifik vattenräkning men om du tar min elräkning kommer jag upp bums med en PLC o slang

Permalänk
Entusiast

Ja det är ju helt klart enklast att räkna på det och hoppa över alla motstånd i resten av systemet. Då slipper jag leta reda på värden på ytråhet och ungefärliga koefficienter för allt annat. Vi får se hur det blir. Jag ska rota lite bland mina anteckningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gibler
Stämmde bra här är ett utdrag:

"V A T T E N R E S U R S E R
Sverige är lyckligt lottat när det gäller vattenresurser. Hela 9 procent av vårt
lands yta utgörs av sjöar. Om man lägger ihop all avrinning i landets alla vatten-
drag, uppgår den under ett genomsnittligt år till nästan 200 kubikkilometer.
Den sammanlagda årliga vattenanvändningen i landets alla kommuner är
knappt en kubikkilometer (eller 1 000 miljoner kubikmeter). Den mängd vat-
ten som årligen används är alltså bara en halv procent av vad man teoretiskt
skulle kunna ta ut. Till och med det tätast befolkade området, Stockholm med
förorter, tar ut bara tre procent av det genomsnittliga flödet ur Mälaren. Inget
vatten förbrukas – det lånas, används, återförs och finns kvar på olika ställen i
det hydrologiska kretsloppet."

Källa: http://www.svensktvatten.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=7b5e34a7...

Tackar!! Jag är definitivt ingen miljötaliban men ska man räkna så ska man göra det rätt och gärna visa hur man räknat och var uppgifterna kommer ifrån

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av __OMP

Riktigt offtopic
nej men seriöst,
Så börja skänk pengar !

Jo det är ett fint bygge. Dock riktigt patetiskt att någon som är så smart lyckas bygga ett sånt ur miljöaspekt helt idiotiskt kylsystem, där bara han själv tjänar på det - skiter totalt i grannar och mijön.

Men jag har förstått att de flesta som lovordar det här bygget inte har gått klart skolan än, för de verkar inte speciellt insatta i biologi. Jag är helt övertygad om att vi kan få samma goda klorsmak på tappkranscola här i sverige som det har i till exempel new york. - Börja spola rent vatten i avloppet nu!

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Entusiast
Citat:

Jo det är ett fint bygge. Dock riktigt patetiskt att någon som är så smart lyckas bygga ett sånt ur miljöaspekt helt idiotiskt kylsystem, där bara han själv tjänar på det - skiter totalt i grannar och mijön.

Men jag har förstått att de flesta som lovordar det här bygget inte har gått klart skolan än, för de verkar inte speciellt insatta i biologi. Jag är helt övertygad om att vi kan få samma goda klorsmak på tappkranscola här i sverige som det har i till exempel new york. - Börja spola rent vatten i avloppet nu!

Nu får du lugna ner dig lite här. Vi bor i Sverige och har fruktansvärt mycket rent vatten. Det är ingen miljöbelastning att använda det. Vad som däremot är korkat är att köpa kompressorkylning för köldmedia är aldrig miljövänligt och sen måste det räknas som marginalel vilket i Sveriges fall kommer från Tysk eller Dansk kolkraft. Jag kan ju lova er att ni som har en server på dygnet runt är värre miljöbovar än TS här som tydligen använder sin dator relativt lite och dessutom stänger han av den när den inte används.

Innan du börjar komma med anklagelser så har jag gått ut både grundskola och gymnasium och pluggar just nu kemiteknik på Chalmers.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det här går jag med på:
En dator kyld som trådskaparns, detta blir min gaming/OC-burk.
En dator vanligt luftkyld, kanske helt passiv t.om. detta är min surfburk, swec osv. endå där jag spenderar mest tid...

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

De som påstår att detta skulle vara dåligt för miljön är nog de som ska komma med källorna. Jag har sett många arbetsplatser och industrier där kylvatten tas direkt från kallvattenkranen. Förbrukningen kan vara många ton per dag.

Eftersom vatten har sällsamt hög värmekapacitet och kranvattnet även under sommaren håller kring 14 grader är det alldeles utmärkt som kylmedium. Flödet behöver nämligen inte vara speciellt stort och man behöver långt ifrån fullt ös för att kyla en dator.

Min hemmabyggda luftkonditionering använder också kranvatten. Förbrukningen är ungefär ett litet (jag har mindre än standardstorlek) badkar per dygn. Mitt badkar rymmer 200 liter, så det är 0,2 m3 per dygn. Årsförbrukningen är väl 1 månad per år, dvs 6,2 kubikmeter. Detta ska jämföras med årskonsumtionen per capita, ca 20 000 kubikmeter per person och år i Sverige. Min kylning konsumerar ungefär en 200-del av årsförbrukningen för en människa som faktiskt lever under vattenbrist i tredje världen. Och denne får inte en droppe mer bara för att jag sparar.

Folk som tror sig vara miljövänner genom att spara vatten har inget perspektiv. Man kan göra så mycket annat vettigt för miljön, i stället för pseudoåtgärder.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Folk som tror sig vara miljövänner genom att spara vatten har inget perspektiv. Man kan göra så mycket annat vettigt för miljön, i stället för pseudoåtgärder.

Kan inte mer än hålla med uttalandet.
De är så många idag som påstår sig stödja en bättre miljö men inte fan gör dom nåt åt saken mer än att fula sig just med en massa löjliga små ting.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
De som påstår att detta skulle vara dåligt för miljön är nog de som ska komma med källorna. Jag har sett många arbetsplatser och industrier där kylvatten tas direkt från kallvattenkranen. Förbrukningen kan vara många ton per dag.

Eftersom vatten har sällsamt hög värmekapacitet och kranvattnet även under sommaren håller kring 14 grader är det alldeles utmärkt som kylmedium. Flödet behöver nämligen inte vara speciellt stort och man behöver långt ifrån fullt ös för att kyla en dator.

Min hemmabyggda luftkonditionering använder också kranvatten. Förbrukningen är ungefär ett litet (jag har mindre än standardstorlek) badkar per dygn. Mitt badkar rymmer 200 liter, så det är 0,2 m3 per dygn. Årsförbrukningen är väl 1 månad per år, dvs 6,2 kubikmeter. Detta ska jämföras med årskonsumtionen per capita, ca 20 000 kubikmeter per person och år i Sverige. Min kylning konsumerar ungefär en 200-del av årsförbrukningen för en människa som faktiskt lever under vattenbrist i tredje världen. Och denne får inte en droppe mer bara för att jag sparar.

Absolut har vi jättemycket vatten i sverige, det hjälper inga fattiga barn nånstans ifall vi 'spar vatten' här.
Det är bara principen jag blir trött på, allt ska smutsas ner, förbrukas osv. En lösning där man utnyttjar andra, sin förening,
allas vår natur helt i onödan tycker jag inte förtjänar att bli upphöjd till skyarna. Den lösningen kan vilken pappskalle som
helst åstakomma med en gardenakoppling och lite trädgårdsslang.
Även fast den här killens kylning inte påverkar nånting i nån större skala så tycker jag det är jävligt dumt att sitta och tipsa andra om det.
Jag är ingen trädkramare men jag blir riktigt trött på att folk tycker att det är häftigt att förstöra miljön.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Citat:

Absolut har vi jättemycket vatten i sverige, det hjälper inga fattiga barn nånstans ifall vi 'spar vatten' här.
Det är bara principen jag blir trött på, allt ska smutsas ner, förbrukas osv. En lösning där man utnyttjar andra, sin förening,
allas vår natur helt i onödan tycker jag inte förtjänar att bli upphöjd till skyarna. Den lösningen kan vilken pappskalle som
Även fast den här killens kylning inte påverkar nånting i nån större skala så tycker jag det är jävligt dumt att sitta och tipsa andra om det.
Jag är ingen trädkramare men jag blir riktigt trött på att folk tycker att det är häftigt att förstöra miljön.

Men för femtielfte gången. Det är inte miljöförstöring att använda vatten. Ska du vara snäll mot miljön kan du sluta ha din dator på dygnet runt. Om alla drog ur kontakten ur sina burkar som bara står och tankar torrents skulle det vara mycket bättre för miljön. Sen ska vi inte prata om folk som använder flytande kväve. Om du bara visste hur mycket energi det går åt för att tillverka det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vad yrar du om? En förutsättning för att det ska vara billigt och miljöhålbart att framställa färskvatten är att efterfrågan finnes. Industrin använder abnorma mängder färskvatten för kylning. Du kan inte säga vare sig bu eller bä så länge du inte uppvisar källor som faktiskt räknat på det. Ty det är inte trivialt. Alternativet till vatten är el för kylning. Det råkar vara så att vatten har så hög värmekapacitet att pumpa runt vatten, dvs flytta massa, kräver bråkdelar av energin som vattnet kan ta upp i form av värme. Ska du pumpa bort värmen med värmepumpar förbrukar du el. Visserligen något mindre el än den värme du behöver flytta (kompressor) men använder du en peltier förbrukas mer el än den värmeenergi som flyttas.

På vintern när man har en uppvärmningskostnad är det inte försumbar energi som faktiskt försvinner via toalettens tank. Vattnet där är kallt och absorberar värme. Eftersom kvoten i energikostnad mellan att värma vatten och pumpa vatten är så hög så blir energin i form av vattenbesparing om man går på toaletten sällan närmast försumbar jämte den energiförlust där vattnet värms av husets luft. På sommaren är det givetvis tvärt om; i brist på AC i vanliga lägenheter fungerar toalettens tank som en makalöst dålig sådan.

Ingen har påstått att det är "häftigt" att förstöra miljön, sluta hitta på halmgubbeargument. Däremot är det långt ifrån säkert att man "förstör" miljön ett dugg genom att förbruka pyttelite mer vatten. Kurvorna är knappast linjära och en liten ökning av vattenförbrukningen som medför en lite större minskning av elförbrukningen kan i teorin vara en miljövinst. Sedan har vi också förhållandet att i det långsiktiga är förbrukning en förutsättning och incitament för att hitta energieffektiva produktionssätt av färskvatten - något även tredje världen kan ha nytta av. Om alla sparade vatten, stängde ner den tunga industrin som förbrukar lejonparten av de 20 000 kubikmeter vatten per person och år, hade det varit mycket dyrare och krångligare att framställa vatten.

Vatten är ingen fossil resurs. Många talar sig varma om fjärrvärme. Fjärrvärme är uruselt om man ser till förlusterna men utmärkt om man väl ser till den enkla faktum att värmeenergin faktiskt finns tillgänglig som spillvärme. Vore det inte för fjärrvärme skulle den energin gå helt förlorad. Det är där miljövinsten finns i fjärrvärme. Energieffektiviteten hos fjärrvärme är urusel, men det blir ändå en (miljö-)vinst. Argumentet är helt analogt med fjärrkyla. Fjärrkyla är alltså antagligen bra för miljön.

Den som tycker det är häftigt att förstöra miljön är en idiot. Den som vill rädda miljön med diverse humbug är något värre - en förment upplyst idiot.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hade jag bott under dig och hört spolandet i ledningarna dygnet runt så hade jag gått bärsarkargång i din lägenhet, var så säker.

Tufft bygge, helt klart! Men stackars dina grannar.