Dags för övergång till Linux?

Permalänk
Snusfri

Drar hem OpenSUSE nu och ska väl testa det snart, får se om det är bättre än deb/ubuntu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mor_tuta
Drar hem OpenSUSE nu och ska väl testa det snart, får se om det är bättre än deb/ubuntu.

Som sagt, som jag rekomenderade förut, testa dreamlinux, den har startar på ett antal burkar som Ubuntu vägrar starta på. Den kan vara lite krångligare än ubuntu eftersom den är nära baserad på debian dock.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Som sagt, som jag rekomenderade förut, testa dreamlinux, den har startar på ett antal burkar som Ubuntu vägrar starta på. Den kan vara lite krångligare än ubuntu eftersom den är nära baserad på debian dock.

om du har missat det är så Ubuntu baserat på Debian också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
om du har missat det är så Ubuntu baserat på Debian också.

Jo men det är så modiferat att det inte har mycket med debian att göra längre, utom typ paket hanteringen. Som jag sa, jag har lyckats installera Dreamlinux på flera burkar som Ubuntu inte ens lyckats starta live cd skivan på, speciellt på bärbara.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Jo men det är så modiferat att det inte har mycket med debian att göra längre, utom typ paket hanteringen. Som jag sa, jag har lyckats installera Dreamlinux på flera burkar som Ubuntu inte ens lyckats starta live cd skivan på, speciellt på bärbara.

Det finns säkert tvärtom scenarion med, burkar som Ubuntu startar på men ej Dreamlinux.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Det finns säkert tvärtom scenarion med, burkar som Ubuntu startar på men ej Dreamlinux.

Kanske, men dreamlinux har hafft det bästa hårdvaru stödet jag sett hittils, därför passar den utmärkt som en Live distro från USB sticka eller cd, har en modifierad version med mig överallt

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Snusfri

Bumpar denna lite då jag undrar om ICH7R stödet är bättre i nyare kernels.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Vet att Photoshop CS2 ska fungera. Tack vare Google som har skickat en massa patches till Wine och anlitat Codeweavers att patcha upp Wine. Osäker på CS3.

Du kan köra mIRC i Wine, det har jag gjort. Men förrutom irssi så finns det ju en massa andra IRC klienter till Linux. X-Chat, ircii, KVIrc, lostirc, ScrollZ, naim, Pidgin, Instantbird, Konversation, Conspire, ChatZilla, etc.

FlashFXP vet jag inte. Antagligen så fungerar det. Jag kör FileZilla.

Jag tycker att du ska köra Ubuntu. Det är det som alla kör, den är den populäraste disten. Sen har du ju kört Debian väl? Ubuntu är baserat på Debian så det går nog bra för dig.

NTFS fungerar jättebra tycker jag. Det enda som inte fungerar är EFS (Encrypted File System) subsystemet av NTFS. Men det är det nästan ingen som använder ändå.

Permalänk
Snusfri

Ubuntu kommer det inte att bli, det vägrar jag

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mor_tuta
Ubuntu kommer det inte att bli, det vägrar jag

Varför inte?
Ubuntu är helt okej. Det är trevligt.
Aja, kanske Debian för dig, du har ju använt det förr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mor_tuta
Ubuntu kommer det inte att bli, det vägrar jag

Då håller jag fast vid det dom sagt tidigare i den här tråden, Arch

Och gällande din fråga om ICH7 kanske det här är svaret du letar: http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=56106

Förresten trevligt att se att man inte är ensammen Bollnäsbo på det här forumet

EDIT: Hoppsan såg att tråden jag länkade var ett år gammal... Inte mycket till hjälp då :/
Men det här kanske visar att det går iaf: http://www.youtube.com/watch?v=GCP8xsDpW2Y

Visa signatur
Permalänk

Mitt 9600GT funkar prima i ubuntu... Har pysslat i ubuntu i ett par dagar nu och det mest funkar bra...