Displayport ersätter DVI och VGA

Permalänk
Melding Plague

Displayport ersätter DVI och VGA

Trots att High Definition Multimedia Interface (HDMI) blir allt vanligare ser iSuppli en ljus framtid för den nya videostandarden Displayport. Analysfirman förutspår att Displayport kommer att ersätta nuvarande VGA och DVI, och bli det nya videogränssnittet för datorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men man har ju inga DP-produkter hemma?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Så det var ändå skillnad förutom ljudet och kontakerna mellan hdmi och dvi. Fått en annan uppfattning från forum osv.

Permalänk

Postade ni medveten den här nyheten 13:37 eller var det bara en slump
Jag tror på det första

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker inte det är några större fördelar med DP.

Permalänk
Medlem

Nödvändigt att byta kontakt igen, allt för att krångla till det för folk.

Permalänk
Medlem

Vem var smartskaftet som kom på rubriken?
Ni kunde ju åtminstone satt citattecken runt för att visa att det var ett citat, eller på annat sätt visa att det inte är något säkert.

Nu får ni allt skärpa till er!

OT: Jag tror DP får svårt att konkurrera med HDMI, men det visar sig.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Handlar väl som vanligt om pengar.
HDMI får man betala för att använda (licenspengar)
DP är gratis.

Permalänk

Måste instämma i att rubriksättningen är missvisande..

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Räcker väl att vi kör hdmi allihop, varför krångla till och hitta på andra kontakter, signalen är ändå det samma, säkert kabel är samma skit bara med annat skaft.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

fruktansvärt irriterande med ännu en standard som gör mer eller mindre samma sak.

hoppas innerligt att spådomarna inte slår in och att DP aldrig slår igenom.

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen inte att DP får något fotfäste. Det vore så underbart om alla kunde kör HDMI istället så man får en enad standard. Speciellt nu när allt fler tv används som skärmar till datorn...

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fantomen
Handlar väl som vanligt om pengar.
HDMI får man betala för att använda (licenspengar)
DP är gratis.

Varför är DP gratis och inte HDMI? Tror du inte det kommer ändra sig och DP kommer också kosta licenspengar om får fäste.

Vore bättre med HDMI p.g.a. fler produkter stödjer det.
Storbildsskärmar, PS3, PC borde vara samma.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fantomen
Handlar väl som vanligt om pengar.
HDMI får man betala för att använda (licenspengar)
DP är gratis.

Precis. Och därför så kommer tillverkarna fokusera på DP när det gäller datorprodukter, och vi köpare kan inte göra annat än att följa efter.

Dock så är jag inte speciellt negativt inställt till DP. Det är bättre än DVI, och förhoppningsvist så blir det riktigt stort som VGA och kommer användas till datorprodukter i många många år. Och om man vill koppla in en HDMI-enhet, så kan man ju alltid använda en adapter. Försämrar ju inte signalen då den är digital.

Permalänk
Medlem

Displayport har en fucking useless kontaktstandard, den borde korrigeras innan det är för sent.

en slags DVI 2.0 utan bakåtkompatibiliteten vore att föredra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Varför är DP gratis och inte HDMI? Tror du inte det kommer ändra sig och DP kommer också kosta licenspengar om får fäste.

Vore bättre med HDMI p.g.a. fler produkter stödjer det.
Storbildsskärmar, PS3, PC borde vara samma.

njae, man ändrar inte en fri eller öppen standard i efterhand hursomhelst.

det är ju inte säkert de blir så värst kompatibelt med PC för det, HDMi i vardagsrumsgrunkor har oftast väldigt mycket mer begrä
nsade upplösningsval än både DVI och VGA i samma TV. (exempelvis) självklart betyder inte det att begränsningen ligger i kabeln, men standarden är snäv helt enkelt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag hoppas DP tar över HDMI så snart som möjligt.
HDMI grundarna är ju Sony, Toshiba, Hitachi, Philips.
Det känns iaf lite tryggare med Intel, AMD och nvidia som inte gör allt som mediaindustrin säger...

Jag trodde också att folk på sweclockers skulle supporta DP och inte HDMI :S
Dom på minhemmabio kanske vill ha kvar HDMI dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
Jag hoppas DP tar över HDMI så snart som möjligt.
HDMI grundarna är ju Sony, Toshiba, Hitachi, Philips.
Det känns iaf lite tryggare med Intel, AMD och nvidia som inte gör allt som mediaindustrin säger...

Jag trodde också att folk på sweclockers skulle supporta DP och inte HDMI :S
Dom på minhemmabio kanske vill ha kvar HDMI dock

Jag håller med dig.. DP sänker tillverkningskostnaden för Nvidia och AMD.. Vilket förhoppningsvis visar sig på priset i butiken..

Sen för dom som är rädda att mista HDMI.. Oroa er inte.. antagligen kommer även nischade kort med både HDMI och DP.. Alternativt kan man säkert använda adapter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
Displayport har en fucking useless kontaktstandard, den borde korrigeras innan det är för sent.

en slags DVI 2.0 utan bakåtkompatibiliteten vore att föredra.

Va?

Och Va?

Vill du förtydliga båda uttalanden?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Vah fan? Jag har inte ens lämnat den vanliga ljudkabeln och S-video kabeln! Så ska dom redan byta igen!! Jag har precis kommit in på DVI-D förövrigt.

Kan man inte bara ha EN typ av kontakt, typ någon optisk nodkabel där man skickar hela skiten digitalt? HAHA vore ju suuper!
Om standarden blir för slö, då är det ju bara att uppgradera chippet lite från typ 6ghz till 12ghz! Då får man inga problem med att kontakten inte passar i alla fall!

EDIT: Jo! jag läste nyss lite av den relaterade nyheten att displayport ska stödja USB 2.0. Det känns ju en aning gammalt i och med att USB 3.0 kommer snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Vah fan? Jag har inte ens lämnat den vanliga ljudkabeln och S-video kabeln! Så ska dom redan byta igen!! Jag har precis kommit in på DVI-D förövrigt.

Kan man inte bara ha EN typ av kontakt, typ någon optisk nodkabel där man skickar hela skiten digitalt? HAHA vore ju suuper!
Om standarden blir för slö, då är det ju bara att uppgradera chippet lite från typ 6ghz till 12ghz! Då får man inga problem med att kontakten inte passar i alla fall!

Det vore som sagt super.. Men tekniken är dyr(are?)..

HDMI är ersättare till Scart/S-Video. DisplayPort är ersättare till DVI.. DP är inte ersättare till HDMI.

Jag har kört Dvi i minst 5 år. Så det är nog bara du som är lite efter

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Det vore som sagt super.. Men tekniken är dyr(are?).. HDMI är ersättare till Scart/S-Video. DisplayPort är ersättare till DVI..

Jag har kört Dvi i minst 5 år. Så det är nog bara du som är lite efter

JO, jag är lite efter jag byte ganska nyligen upp mig till platt skärm.

Men displayport är väl också ganska dyr nu i och med att den utvecklas, allting måste ju utvecklas. Sen om det är ett par dollar hit och dit, so what?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover

Kan man inte bara ha EN typ av kontakt, typ någon optisk nodkabel där man skickar hela skiten digitalt? HAHA vore ju suuper!
Om standarden blir för slö, då är det ju bara att uppgradera chippet lite från typ 6ghz till 12ghz! Då får man inga problem med att kontakten inte passar i alla fall!

Det där hade ju varit rena drömmen. Tänk att koppla en sladd per enhet till förstärkaren som även hade haft media switch i sig. Sedan en enda kabel till tv:n. Just nu har jag ett sånt råttbo med kabel så det är rent hemskt.

Permalänk
Medlem

hoppas på att USB tar över allt
vore underbart

Permalänk
Medlem

Även om nu HDMI kräver licenspengar av tillverkare så kan man fråga sig hur mycket det handlar om? Jag får ändå känslan av att det är ganska lite pengar det handlar om per enhet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wesc
hoppas på att USB tar över allt
vore underbart

Huh?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
Huh?

Displaylink kommer med USB 3.0. Då kopplar man in skärmen via USB. Väldigt simpelt och smidigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Det vore som sagt super.. Men tekniken är dyr(are?)..

HDMI är ersättare till Scart/S-Video. DisplayPort är ersättare till DVI.. DP är inte ersättare till HDMI.

Jag har kört Dvi i minst 5 år. Så det är nog bara du som är lite efter

Tack!

Förstår inte varför sweclockers i nyhet efter nyhet skriver att HDMI är någon slags ersättare till DVI (indirekt eller direkt).

HDMI som standard är imho ett skämt, inte för att den är dålig för det. Det är ju bara DVI och ljud ihopbakat i ett, och det kom hur många år efter DVI?

HDMI har alltid varigt ämnat till vardagsrummet, bara för att HDMI och DVI-D är typ samma sak så har man börjat se HDMI-produkter på datorsidan, annars vore det helt idiotiskt (mer än som en brygga mellan vardagsrummet och datorn).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Så det var ändå skillnad förutom ljudet och kontakerna mellan hdmi och dvi. Fått en annan uppfattning från forum osv.

Visst är det skillnader, men de är minimala.
Den där tabellen är ju ganska missvisande, tabellen jämför den senaste HDMI standarden med en single-link DVI kabel.
DVI klarar annars också av 8-16 bitar per färgkanal (observera att det tog ett bra tag innan HDMI kom ikapp...).

HDMI = DVI-D + ljud.
DVI-I = DVI-A + DVI-D

HDMI är betydligt sämre lämpat än DVI-I för datorer, anser jag.

En annan sak som tabellen missar är att displayport har stöd för vassare kopieringsskydd:

Citat:

DisplayPort includes optional DPCP (DisplayPort Content Protection) copy-protection from AMD, which uses 128-bit AES encryption, with modern cryptography ciphers.

http://en.wikipedia.org/wiki/Displayport

Där har vi riktigt skydd och inte något patetiskt som HDCP. Inte för att ett bra kopieringsskydd på något sätt är att eftersträva ur konsumentens ögon men men...

Varför klagar folk på "ännu en till standard"?
Vi har VGA, analogt, och vi har DVI, digitalt (och med kompatibilitet med VGA). På datorsidan har vi inte fått en ny standard på 9 år, mycket jobbigt...
Att vardagsrummet har en annan kompatibel standard som förvisso sparar in en ljudsladd är väl inget att hänga upp sig på?

Displayport kan skicka DVI/HDMI signaler också (sen om alla enheter stödjer det är en annan femma, men grafikkort osv. kommer garanterat stödja båda till en början).

En enorm fördel (anser jag) med displayport är att den stödjer kablar på 15 meter om man kör i 1080p (eller lägre) och version 1.1 stödjer optisk fiber vilket gör att man kan förlänga det bra mycket mer än så.

Permalänk
Avstängd

Om ni vill så kan jag skicka er mina beräkningar som visar raka motsatsen, gör det endast mot att ni skriver en nyhet om det!

BTW: Har även lite tomteteorier ifall ni även anser att det har ett högt nyhetsvärde.

Visa signatur

Fractal Define - Corsair VX 450W - Asus P5K P35 - Intel C2D E8200@4GHz - 2048DDR2 Corsair TwinX - Sapphire HD4850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
JO, jag är lite efter jag byte ganska nyligen upp mig till platt skärm.

Men displayport är väl också ganska dyr nu i och med att den utvecklas, allting måste ju utvecklas. Sen om det är ett par dollar hit och dit, so what?

Haha, jag har en platt skärm med vga, så jag är ännu inte i dvi-klubben.. sug på den du/ni

Visa signatur
Permalänk
Medlem

min benq har VGA DVI och HDMI , vill testa HDMI någon gång