Permalänk
Medlem

Frågor ang. iMac

Hallå!

Jag har funderat på att inhandla en iMac och jag har ett antal allmänna funderingar / frågor kring själva datorn.

* Finns det någon webbplats (förutom Apple:s egen hemsida) där man kan skräddarsy sin iMac helt och hållet? Vill nämligen helst ha 24' skärm tillsammans med en 2,66Ghz processor, ev. även ett annat grafikkort.

* Kan man installera Windows Vista på sin iMac relativt problemfritt för att därefter köra spel och program som finns till Windows?

* Kan man använda den som TV? (Beror det på grafikkortet? Är inte så hemma på denna front.)

* Finns det någon möjlighet att uppgradera hårdvaran efterhand? (Såvida man inte äventyrar datorns överlevnad.)

* Klarar den de flesta spel på hyffsade grafikinställningar? (t.ex. CoD4)

Tacksam för svar!

/ Gabriel

Permalänk
Medlem

1. Apples konfigurationer är de konfigurationer som finns på iMac.
2. Ja, det är inga problem med Boot Camp som finns inbyggt i Leopard.
3. Med ett externt TV-kort anslutet via USB eller FireWire och rätt mjukvara fungerar det, ja.
4. Det går att sätta i mer minne.
5. Beror ju på vilket grafikkort du väljer, men tar du 24" har du ett 8800GS som tillval som är rätt kapabelt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Re: Frågor ang. iMac

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dadnme
Hallå!

Jag har funderat på att inhandla en iMac och jag har ett antal allmänna funderingar / frågor kring själva datorn.

* Finns det någon webbplats (förutom Apple:s egen hemsida) där man kan skräddarsy sin iMac helt och hållet? Vill nämligen helst ha 24' skärm tillsammans med en 2,66Ghz processor, ev. även ett annat grafikkort.

* Kan man installera Windows Vista på sin iMac relativt problemfritt för att därefter köra spel och program som finns till Windows?

* Kan man använda den som TV? (Beror det på grafikkortet? Är inte så hemma på denna front.)

* Finns det någon möjlighet att uppgradera hårdvaran efterhand? (Såvida man inte äventyrar datorns överlevnad.)

* Klarar den de flesta spel på hyffsade grafikinställningar? (t.ex. CoD4)

Tacksam för svar!

/ Gabriel

1. tror inte det, skulle vara genom macoteket då. men du kan nog inte skräddarsy på nått sätt, som inte går på apples sida.

2. ja, inga problem.

3. ja, men det kräver att du skaffar ett tv kort som ansluts genom firewire eller usb.

4. minne o hårddisk. minne går lätt o berör inte garantin. hårddisk vet ja inte om man får byta själv.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

4. Som sagt minnen och hårddisk. Minnen går att byta hur lätt som helst, medan hårddisken liger begravd djupt inne, och för att byta den måste man lyfta lös skärmpaneln osv, och garantin slutar då gälla :).

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Minnen går att byta hur lätt som helst, medan hårddisken liger begravd djupt inne, och för att byta den måste man lyfta lös skärmpaneln osv, och garantin slutar då gälla :).

Hehe jo, helt visst.

De första två iMacg5versionerna var enkla att öppna och byta hårdvara i, sedan blev de smalare och en hel drös saker försvann från DIYlistan, och nu med glasmetallimacarna är det inte så lätt alls.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Hehe jo, helt visst.

De första två iMacg5versionerna var enkla att öppna och byta hårdvara i, sedan blev de smalare och en hel drös saker försvann från DIYlistan, och nu med glasmetallimacarna är det inte så lätt alls.

Jag har bytt minne i många glasmetall-imacar och jag kan inte påstå att det är speciellt svårt? Men andra delar är besvärligare precis som du säger :).
http://support.apple.com/kb/HT1423

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för svaren allihopa.

Jag får se vilken "version" av imac jag köper.