Köpa MacBook Air i USA?

Permalänk
Medlem

Köpa MacBook Air i USA?

Ska till USA om några dagar och hade tänkt handla med mig en del elektronik då dollarn är låg

Hade först och främst tänkt mig en MacBook Air (1799$ ca 10 500 kr). Kostar ca 17 000 kr här i Sverige. Så det är en stor prisskillnad.

Tycker ni att en MacBook Air är värd detta? Jag har redan en monster workstation dator hemma, så jag är bara ute efter något litet jag kan ta med mig när jag är ute. Har varit och känt på den lite och den verkar extremt portabel och skärmen är underbar.

Någon här som har en Air som kan säga vad dom tycker om den?

Finns det några nackdelar med att köpa datorn i USA? Måste jag betala någon moms/tull i Sverige?

Tack på förhand.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

MacBook pro skulle jag ta istället kostar mycket mindre och är dubblet så snabbt större HDD och den e inte så tjock och tullen bryr sig inte om laptopen

men läs detta http://www.rlslog.net/airport-security-couldnt-believe-macboo...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Är lite feg att köpa en MBP då det ryktas om en ny design av dessa samt Macbook i Augusti/September.

Visa signatur
Permalänk

När det gäller tull och moms så har nog forumet någon regel om detta (uppmana till brott), men kasta kartongerna (checka in dom i bagaget/skicka hem med posten?) så är det chill. Ang. garanti så är det lungt, du kan lika gärna knalla in i den butik där du köper den, butiken jag jobbar i i luleå, eller i asien. Worldwide-garanti is teh shit :).

Angående själva laptopen så skulle jag köpa den om jag åkte till usa och hade en stationär :). Den är sjukt smuck, har haft med mig den hem från jobbet över natten en gång, mysigt på bussen osv :).

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Nackdelen är ju att du får ett Eng tangentbord.

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk

Mjo, sant, går att byta för 1200:- har jag för mig (vanliga macbookar, vet inte hur det är med air'en). Men det är väl mest för andrahandsvärde? Jag skulle inte bry mig iaf :).

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

Fast det är ju en knapp mindre på amerikanska tangentbord väl?
Måste du inte betala moms också? Eller hur funkar det i USA?

Och ang. att dom uppgraderar Pro snart. Det förändrar inte det faktum att den fortfarande är billigare för "dubbel" prestanda i nuläget. Du väljer liksom bort en bättre dator bara för att du hade kunnat få en ÄNNU bättre dator om ett tag (dock är båda fortfarande bättre än Air). Jag hade inte tagit en Air om jag inte hade haft en stationär Mac hemma eller verkligen behövde en ultraportabel dator. Den är ju bara en dyrare MacBook med slöare HDD, slöare processor, ingen CD-läsare och färre portar.

Däremot får du ju MacBook Air med SSD för dryga 16000:-

Permalänk
Medlem

MBP är inte billigare än Air. Mbp kostar från 1999$ medans Air går för 1799$. Jag är inte så sugen på att bära med mig en fet laptop som mbp. Jag har pengar till mbp men jag är ute efter en portabel laptop som har hyffsad kraft. Men angående tangentbordet, det går väl att ersätta vissa tangenter för ÅÄÖ?

Edit: Sen väljer jag även bort mbp pga designbytet samt prissänkningen i augusti.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har du redan en moster worstation hemma, så skulle ju macbook air komplettera den rätt bra om man säger så.

angående tangentbordet vet ja inte, du kan ju alltid ringa nån macverkstad o fråga.

kan förstå om man väljer bort mbp för att man vill ha smidigheten i mb air, kan dock inte hålla me argumentet me att de snart byter macbook pro till en ny, att det skulle hindra en från att köpa en sådan nu. nån gång kommer de ju uppgradera macbook air, ska man verkligen köpa den nu då? den gamla blir ju inte sämre bara för att den nya kommer och är bättre. det ända som händer är väll egentligen bara att du inte har det senaste, om det är viktigt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Men jag tycker iaf efter en snabb koll att man tjänar mest på att köpa en mba i usa just nu eller?

MacBook Air 1,6

Swe
16,495kr
Usa
10,918kr

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Det är inte samma fysiska tangentbordslayout på svenska och amerikanska datorer. Det är inte bara att byta vissa tangenter...

Permalänk
Medlem

jens: Det är mer att uppdateringen av MacBook Pro är så nära.. känns inte så roligt att springa runt med den gamla då Men jag förstår hur du menar också...

Josasp: Ja, det är stor prisskillnad

Perc: Det låter ju inte alls bra. Någon som vet hur det går att lösas?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det går självklart att byta till svensk layout i mjukvaran men knapparna kommer inte att bli 100% lika som i sverige. Men ganska snarlikt.

Kommer personligen förmodligen köpa en MBp i swe med student för 15k
Men klart man är sugen på att köpa en Air för 10k.

Jag har ingen workstation som är något vidare (i sign) så en air är inget för mig då?

Så hur jag ser på saken är helt enkelt så att om man ska köpa en Mac i usa så är det en Air som gäller för en MBp kan man få på student rabatt i swe.

Det är nog ganska lätt att hitta någon med studentrabatt eftersom alla som går på gymnasie eller högre har det.
Jag menar jag känner 10+ pers som inte har köpt någon mac på rabatten.

Visa signatur

ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Så hur jag ser på saken är helt enkelt så att om man ska köpa en Mac i usa så är det en Air som gäller för en MBp kan man få på student rabatt i swe.

Man får väl studentrabatt även på macbook air?

Permalänk
Medlem

Jo iofs men inte så mycket blir ca 15k

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte en MB mellanstegsvarianten i USA för någon månad sedan och jag är helnöjd, sparade 3000kr och att knapparna är lie annorlunda stör mig inte alls.

Visa signatur

MB 13" Retina