Permalänk
Medlem

Router till Router???

Hej alla där ute i datorlandet...

Var hemma hos min broder idag och försöker koppla lite. Bla kopplat en nätverkskabel över hela huset.

Nu till frågan. Jo, vi har försökt att koppla en router till router. Alltså, vi har en router in byggt i modemet (Thomson st780 är namnet på den om någon bryr sig) och sen hade vi tänkt att koppla på en till router i den... Funkar det tror ni?? (Den andra routern heter Linksys wrt54gc (den går tydligen att använda som "Gateway" eller "Router". Vad nu skillnaden är...??)

Tips är väldigt uppskattat...

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk

Ja, det ska funka. Stäng av DHCP i Linksysen .
Var längesen man greja med sånt -.-

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Ja, det ska funka. Stäng av DHCP i Linksysen .
Var längesen man greja med sånt -.-

Tack.

Hur ska man koppla det då?
Bara en kabel från "dator 1" (i första routern) till "Internet kablen" i andra routen eller???

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Medlem

Re: Router till Router???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vidstig
Hej alla där ute i datorlandet...

Var hemma hos min broder idag och försöker koppla lite. Bla kopplat en nätverkskabel över hela huset.

Nu till frågan. Jo, vi har försökt att koppla en router till router. Alltså, vi har en router in byggt i modemet (Thomson st780 är namnet på den om någon bryr sig) och sen hade vi tänkt att koppla på en till router i den... Funkar det tror ni?? (Den andra routern heter Linksys wrt54gc (den går tydligen att använda som "Gateway" eller "Router". Vad nu skillnaden är...??)

Tips är väldigt uppskattat...

du skulle behöva en sådan hära http://www.edimax.com/en/produce_detail.php?pd_id=19&pl1_id=1...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Router till Router???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adenoids
du skulle behöva en sådan hära http://www.edimax.com/en/produce_detail.php?pd_id=19&pl1_id=1...

Vad har man den till då?
Hur ska man koppla det då??

Och, funkar det inte alls med det vi har redan???
hur kopplar man det i så fall??

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

den accesspunkten ska du koppla till routern helt enkelt, om du vill köra trådlöst enbart..

annars kan du ju som skrivet stänga av dhcp i andra routern..

Permalänk

Nej.. Koppla inte från LAN (dator1 som du kallar det) till WAN (Internet porten) utan från en av första routerns LAN portar till en av andra routerns LAN portar. Och stäng även av DHCP i andra routern annars blir det knas

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Router till Router???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vidstig
Vad har man den till då?
Hur ska man koppla det då??

Och, funkar det inte alls med det vi har redan???
hur kopplar man det i så fall??

Det funkar som ni redan har, med LAN till LAN. Men med denna behöver du ingen kabel imellan. utan det går trådlöst istället. vilket kan ha sina för- och nackdelar.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Router till Router???

Nu sitter jag hos min broder.

Vad jag fattar av det ni har skrivit så ska man bara använda "Raka" kablar.....eller?
Alltså inte några "Twistade"???

Visa signatur