Permalänk
Medlem

Första överklockningen gjord

Skulle vilja ha lite tips och hjälp . Första gången jag har OC:at , inte för att jag har gjort så mycket men men . Det enda jag har gjort är väll att höja FSB och stängt av vissa saker i BIOS . Jag har läst runt en hel del i några dagar så bestämde mig för att testa i dag och så här ser det ut nu , verkar stabilt iallafall .

Mitt system

Amd 64x2 4400+ Bristbane . Stock kylning
MSI motherboard Am2 med nforce 560 chipset
8600 GT silent cooling.
2gb Corsair Value S. PC5300 DDR2 667 MHz .
Antec Sonat II with 450 w PSU , 1 chassi fläkt

CPU-z info
Core Voltage 1.296
Core Speed 2.633.3 (detta är 300 mhz mer än stock , tror ja )
Multiplier x 11.5
Bus speed 229.0 Mhz
HT Link 1144.9 Mhz

RAM minnet

Dram Freq 219.4mhz ( detta e lite lågt ? eller ? jag kan som sagt inte mycket)
CL 5.0
tRCD 5
tRP 5
tRAS 15
tRC 19
CR 1T

Efter nästan 2 timmar med 2 st Prime 95 igång , en inställd på varje kärna i CPU'n och 100% load hela tiden på bägge kärnorna . Inga felmedelande så hade jag en CPU temp som växlade mellan 28-34 grader , detta är väll bra ? Över 60 e dåligt om jag har fattat det rätt .

Så skall jag fortsätta ? i så fall med vad , öka FSB mer ? , minnet kanske ? Öppen för idéer och tipps

/ Malm

Permalänk
Medlem

Processorn börjar inte throttla förän långt senare. Brukar försöka stanna runt 60 grader när jag klockar. Fortsätt höja FSBn tills datorn inte startar längre. Sänk något och testa höja vcore/FSB successivt tills du hittar det absolut högsta stabila.

AMDs X2 klockar inte många procent, tyvärr.

Vettiga timings finns fullt av på nätet. Går att leta upp. Sök på namnet på dina minnen.
Och kör gärna slöare latenser och lägre klock (eftersom minnena hänger på desto mer du klockar CPUn).

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Re: Första överklockningen gjord

Citat:

[i]
RAM minnet

Dram Freq 219.4mhz ( detta e lite lågt ? eller ? jag kan som sagt inte mycket)
CL 5.0
tRCD 5
tRP 5
tRAS 15
tRC 19
CR 1T
/ Malm [/B]

Ja det är ganska lågt för hastighet för dina minnen men i och med att det är ddr2 minnen ränkar man frekventzen 2ggr, dvs. 219,4*2= 440 Mhz ungefär och dina minnen är specade för 667Mhz . Dock märker du troligen ingen skillnad i vanlig "windows" användning.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Jag fixa till minnet lite så nu går det på 318mhz , sen har jag fått upp CPU'n i nästan 2900 mhz . Detta är då 600 mer än standard , jag har bara stock kylning på den och den har fortfarande inte gått över 45 grader i full load .

Nu är jag som sagt väldigt ny på detta men att få upp en cpu med 600 mhz utan någon dyr eller speciell överklockningskylning tycker jag är helt ok faktiskt . Vet inte vad mycket Intel's motsvarighet till 4400 kan komma upp i med vanlig fläktkylning dock .

Edit:
Alltså .. min CPu ligger i 10-15 grader i Idle enligt alla program jag har testat .. är detta normalt ? har ju en vanlig stock kylare men ganska bra "air flow " i mitt chassi och det drar ju lite så kallt på golvet ..