Permalänk

Rädda data, ibook G4?

Var hälsade utomjordingar för nu har jag blivit ombed att hjälpa en vän med en Mac, närmare bestämt iBook G4 ;).

Är uppvuxen med windows så är helt förvirrad.

Verkar som Macens programvara har krashat. När man startar den börjar den ladda och sen kommer man inte längre än att man har en blå bakgrund och muspekaren.

Jag har 3st cd skivor här.

"For Mac Computers, Mac OS X Install Disc 1"

"iBook G4 Installera och återskapa program 1 av 2"
"iBook G4 Software Install and Restore 2 of 2"

Har jag alla skivor jag behöver och kan jag med dessa reparera installationen på något sätt utan att bli av med mail, foton och dokument?

Permalänk
Medlem

släng i hddn i en pc med *nix. Eller installera osx på en firewire hdd kopplad till booken

Permalänk

Eller starta den i target disk mode och anslut till en dator med firewire.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Eller starta den i target disk mode och anslut till en dator med firewire.

dvs. Håll in Cmd+T när du startar den och anslut den med en firewire-kabel till en dator som kör Linux eller en Ubuntu Live-CD så är det bara att kopiera över filerna.

Det låter som att det bara är att slänga in "Mac OS X Install Disc" och välja att reparera installationen men det är bra att göra backup innan (eller använda den backupen som du naturligtvis gjorde max ett dygn innan den gick sönder ).

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk

Inte min dator och backup sen innan saknas.

Target diskmode låter spännande, får se till o köpa mig en firewire kabel i såna fall ;).

Om jag behöver plocka ut hårddisken, Är det något mer än de 3 insexskruvarna som ska bort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Inte min dator och backup sen innan saknas.

Target diskmode låter spännande, får se till o köpa mig en firewire kabel i såna fall ;).

Om jag behöver plocka ut hårddisken, Är det något mer än de 3 insexskruvarna som ska bort?

Hehe, dra en googling på ibook g4 replace hdd. Det är Lite mer än 3 skruv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
dvs. Håll in Cmd+T när du startar den och anslut den med en firewire-kabel till en dator som kör Linux eller en Ubuntu Live-CD så är det bara att kopiera över filerna.

Det låter som att det bara är att slänga in "Mac OS X Install Disc" och välja att reparera installationen men det är bra att göra backup innan (eller använda den backupen som du naturligtvis gjorde max ett dygn innan den gick sönder ).

Detta kanske varierar men skulle bara hålla in T i uppstarten. Annars funkade läget tämligen bra i windows vista med TransMac. Visa filer var dock korrupta så jag fick starta om macen. Ubuntu fick jag inte alls att hitta macens hårddisk men detta beror väll på mina nästan obefintliga linux kunskaper.

Körde in "iBook G4 Installera och återskapa program 1 av 2" och nu kommer den till inloggningsrutan så verkar ju funka.

Tack för hjälpen :).