Grafikoptimering med mac?

Permalänk
Medlem

Grafikoptimering med mac?

iMac 20" 2.4GHz Intel Core2Duo 1GB/250GB/SD/AP+BT/iSight/Radeon HD 2400 XT 128MB

Alå.

Var och kollade på dator till the old man idag. Han hade mer eller mindre bestämt sig för en iMac, så fick jobba därifrån.

Först blev jag förvånad över att en ny dator på 10 papp har 1G RAM.
Jag antar att man får betrakta datorn som bärbar, but still? Iaf, det går tydligen att bygga på utan problem.

Men ett Radeon med 128 MB? Är inte det i minsta laget? Försäljaren påstod att Mac utnyttjar dessa 128 mycket bättre än your everyday PC. Far min ska emellertid inte spela eller leka med kort och film mycket, men ändå?

Det blev inget köp idag, jag blev lite orolig eftersom man inte kan montera nytt grafikkort.

Jag kan ingenting om Mac. Hjälp

Permalänk
Medlem

Köp till minne på dustin eller komplett nästan gratis. Minsr 2GB är att rekomendera med ett gäng program igång.
Knappast att han behöver ladda in stora texturer i grafikminnet.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Om han inte ska spela är ju grafikkortet helt ointressant. Visserligen utnyttjar OS X grafikkortet mycket, mycket mer än Windows men tom dom integrerade Intel-chippen har ju inga problem med det.

Minne köper du för några hundralappar och stoppar i på några minuter, enklare att uppgradera än en PC.

Permalänk
Medlem

Ska han inte spela förstår jag inte varför du gnäller på grafikkortet?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Precis, vad är det för fel på grafiken? För film, bildredigering och sånt spelar det ju absolut ingen roll om man har 32 eller 512MB grafikminne och du sa ju själv att han inte ska spela på den.

Mera RAM ska du dock skaffa. Köp den med minsta möjliga (dvs 1GB) och köp två 2GB-stickor separat, t.ex "KINGSTON 2GB MODULE APPLE - KTA-MB667/2G" för 395kr från Dustinhome. Apple tar alltid överpris på minne.

Macar använder helt vanligt ddr2-minne (sodimm 667, samma minnen i alla nuvarande modeller utom mac pro) men alla minnestillverkare har en speciell "macmodell" som garanterat funkar. Vanligt standardminne funkar också i 99% av fallen (precis som med alla andra märkesdatorer) men jag brukar köpa och rekommendera kingstons "applecertifierade" minne eftersom jag kan vara säker på att det kommer att fungera. Prisskillnaden är inte stor.

Permalänk
Medlem

Nej jag antar att det inte är något problem med grafiken, egentligen. Blev bara lite taken a back; är van vid gaming siffror själv.
Att man inte kan byta ut är jag inte van vid, känns läskigt permanent.

Minnet blir inget problem nej.

Tack för svaren.