Permalänk
Medlem

Udda hastighetsproblem

Hej.

Har upptäckt att varje anslutning från mitt nät är på max 150-200kb/s. Verkar ungefär som en limit där (endast upload, download går mot vad min ISP utlovar).

Spelar ingen roll om det är hög eller låg ping till den datorn utanför nätverket jag ansluter till.

Skapar jag två anslutningar till samma dator och uploadar så går varje anslutning i 150kb/s, dvs 300.

Kan det ha att göra med routerconfig? Har en Dlink DIR-635.
Testat på ett gäng olika datorer (varierat mellan XP och Vista på dessa).

kör med ComHem 10/10.
Då jag hade Bredbandsbolaget 100/10 var det inte såhär. Dock hade jag externa IP-nummer på alla datorer, nu får jag bara ett från ComHem och routrar ut det till lokala via routern.

Någon annan som stött på liknande problem eller som kan ha någon aning om vad det kan bero på?

Permalänk

Det låter ju som att du har strypt något i routern med tanke på att du hela tiden får 150kb/s på varje dator fast du ansluter flera datorer.
Hade det varit comhems fel så hade du ju inte kunnat få samma hastighet på alla samtidigt.

Har du kollat igenom routerconfigen?
samt när uppstod detta problem blev det bara från ena dagen till den andra eller var det efter du ställt in routern?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Det låter ju som att du har strypt något i routern med tanke på att du hela tiden får 150kb/s på varje dator fast du ansluter flera datorer.
Hade det varit comhems fel så hade du ju inte kunnat få samma hastighet på alla samtidigt.

Har du kollat igenom routerconfigen?
samt när uppstod detta problem blev det bara från ena dagen till den andra eller var det efter du ställt in routern?

Vet tyvärr inte om det har blivigt från en dag till den andra. Är tyvärr på jobbet nu så kan inte resetta routern och testa ifall det är configfel, ska kika på det senare.

En snabb tanke har slagit mig är att eftersom ComHem har 1mbit upload (~125kb/s) som standard kanske det är max 1mbit upload per anslutning nu, trots uppgradering till 10mbit upload. Eller är det helt uteslutet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morax
En snabb tanke har slagit mig är att eftersom ComHem har 1mbit upload (~125kb/s) som standard kanske det är max 1mbit upload per anslutning nu, trots uppgradering till 10mbit upload. Eller är det helt uteslutet?

Uteslutet om Comhem inte har lyckats strula till det i ditt område, har själv 10/10 tjänsten.

Permalänk
Medlem

Fungerade ej med reset av routern.

Dock kan jag nu ftp'a exakt 249-252kbyte/s. Snuskigt stabilt där omkring.

Vore tacksam om det finns någon där ute med något annat förslag vad det kan bero på.

Permalänk
Medlem

Är det inte lättast att koppla bort routern och testa? Om felet kvarstår så kan comhem ha något fel. Okänt vad dock. Försvinner felet får du ju kolla över routern igen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Gör som Phunky säger. Ifall det är routern som strular testa att stänga av QoS funktionen i din D-Link ifall du inte använder den.

Permalänk
Medlem

Testa att sätta Tcp/Ip Send/Recieve buffert till 32kb. Hade samma problem med min Comhem 24/10 tjänst, max 400kb/s ut på varje session. Nu kan jag på en enskild fil skicka i 1.2mb/s. Detta gäller även andra program som Dc m.m 32Kb som buffert funkar fint för mig, men det går att testa sig fram. Kan variera beroende på ping och liknande. Vad får du för fart på www.bredbandskollen.se? Får du i närheten av 10mbit ut så finns hastigheten tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vaksam
Testa att sätta Tcp/Ip Send/Recieve buffert till 32kb. Hade samma problem med min Comhem 24/10 tjänst, max 400kb/s ut på varje session. Nu kan jag på en enskild fil skicka i 1.2mb/s. Detta gäller även andra program som Dc m.m 32Kb som buffert funkar fint för mig, men det går att testa sig fram. Kan variera beroende på ping och liknande. Vad får du för fart på www.bredbandskollen.se? Får du i närheten av 10mbit ut så finns hastigheten tillgänglig.

Stängde av QoS, ingen skillnad.

Tänkte göra testet utan router nu, releasade IP't från routern, kopplade om, fick sedan ingen IP på datorn, antar att MAC-adressen ligger kvar så man får vänta tills man pingat ut. ska göra testet senare. De har stängt nu så ringer imorgon så kan dom nog fixa det.

Jag hamnar på 11 nerströms (riktigt nöjd eftersom det är mer än jag betalar för)
och ca 4 mbit uppströms.

Hur ändrar jag det med bufferten upp till 32kb? är det något man ställer in i windows eller i programmen man använder?

Tack på förhand.

EDIT:

kopplat ur routern, ingen skillnad. Ringde till ComHem och det ligger nu en felanmälan. Dock oerhört svårt att få tag på deras support. Satt nu i kö 55 minuter, igår satt jag i kö i 20 minuter innan samtalet blev bortkopplat. Hann diska och städa hela köket under tiden.