Köpråd? Min första systemkamera

Permalänk
Medlem

Köpråd? Min första systemkamera

Har under semestern kommit på att jag har ett litet intresse för foto och har därmed bestämt mig för att köpa en systemkamera. Jag har inga speciella användningsområden utan det är blandat, men klart övervägande utomhusfotografering.

Ska iväg på en 5 månader lång resa till asien under vintern då kameran ska med, vilket kanske kan vara värt att veta när det gäller köpråd. Vad vet jag.

Budgeten har ingen direkt gräns utan jag vill ha en prisvärd kamera med skapliga möjligheter. Jag har själv tittat på kameror kring 5-6 tusen vilket känns rimligt.

Antagligen blir det mycket bilder på natur, människor etc. Möjlighet att ta på saker i rörelse utan total kollaps är givetvis en fördel. Att komma ihåg är ju då också att jag aldrig tidigare haft en systemkamera och är en riktig nybörjare. Jag är dock intresserad av att läsa på och lära mig.

Ett par önskemål:
Inte gigantisk stor
Bra batteritid

Vilken kamera ska jag köpa?
Behöver jag extra objektiv?
Var ska jag köpa kameran?
Var får jag tag i en bra väska till den?
Övriga tillbehör?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Canon EOS 450D eller Nikon D60

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Canon EOS 450D eller Nikon D60

Kunde ana att det var de två som skulle komma. Det är dem jag tittat mest på och troligtvis blir det också en av dem.

Vad får folk att välja den ena före den andra?

Permalänk
Medlem

Jag har 450D och är jättenöjd. Dock finns ju 400D ganska mycket billigare, och det är inte jättemycket som skiljer dem åt. Jag köpte kameran med kittobjektivet 18-55mm, och det fungerar bra, men det känns som man växer ur det ganska snabbt. Jag funderar redan nu på nytt objektiv. Kan tillägga att detta är min första systemkamera.

Sedan finns Nikon D40/D40x. Dessa går att hitta riktigt billigt, och kamerahuset skall vara riktigt kompetent. Köper du det kamerahuset så har du mer pengar att lägga på ett lite bättre objektiv, vilket ofta ger ett lyft åt bilderna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Jag har 450D och är jättenöjd. Dock finns ju 400D ganska mycket billigare, och det är inte jättemycket som skiljer dem åt. Jag köpte kameran med kittobjektivet 18-55mm, och det fungerar bra, men det känns som man växer ur det ganska snabbt. Jag funderar redan nu på nytt objektiv. Kan tillägga att detta är min första systemkamera.

Sedan finns Nikon D40/D40x. Dessa går att hitta riktigt billigt, och kamerahuset skall vara riktigt kompetent. Köper du det kamerahuset så har du mer pengar att lägga på ett lite bättre objektiv, vilket ofta ger ett lyft åt bilderna.

D40x är ersatt av D60.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk

Köpte mig en Canon EOS 450D i veckan och är väldigt nöjd med den, bra menyer och bra kvalite rakt igenom.
Dock så lär du vilja ha ett 200 eller 300 mm objektiv efter ett tag iaf.

Nikon D60 skulle jag nog skippa den är inte värd pengarna den kostar tyvär.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sturmovik
Nikon D60 skulle jag nog skippa den är inte värd pengarna den kostar tyvär.

Baserat på något speciellt eller bara en personlig åsikt?

Permalänk

Olympus E-420. Bra pris, bra prestanda och perfekt på resa eftersom den är mindre än alla andra systemkameror.

Permalänk
Medlem

pentax k200d, kan drivas på vanliga AA batterier om du är långt i från närmaste vägguttag, dessutom är den vädertätad vilket kan vara praktiskt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
pentax k200d, kan drivas på vanliga AA batterier om du är långt i från närmaste vägguttag, dessutom är den vädertätad vilket kan vara praktiskt.

Onödigt att satsa på pentax innan man vet hur deras nedläggning av svenska filialen kommer att påverka oss konsumenter.

Mitt råd är:

Kläm och känn på alla märkens instegskameror och känn efter vilken som passar dig bäst. Ta den, för alla är i stort sett likvärdiga när det gäller bildkvalitet.

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM - 250 Gb 7200 rpm HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Baserat på något speciellt eller bara en personlig åsikt?

Personlig åsikt så klart, det är knappt någon skillnad mot D40 och det extra den kostar är den inte värd igemförelse.

Annat än 6,2mpix mot 10,8 så är det ingen skillnad i princip.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Medlem

Som sagt känn på dom innan du säger vilken du vill ha, men skulle nog rekommendera Olympus för att de är väldigt smidiga och ger mycket kamera för pengarna.
Fast Pentax k200d är ju trevlig som sagt pga AA-batterierna och vädertätningen.
Nikon och Canons instegskamror tycker jag inte är jättemycket att hänga i julgranen, där slår både Sony, Pentax och Sony dom. Vill man dock gå upp en prisklass så är D90 eller 50D de självklara valen anser jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GandUlf
Som sagt känn på dom innan du säger vilken du vill ha, men skulle nog rekommendera Olympus för att de är väldigt smidiga och ger mycket kamera för pengarna.
Fast Pentax k200d är ju trevlig som sagt pga AA-batterierna och vädertätningen.
Nikon och Canons instegskamror tycker jag inte är jättemycket att hänga i julgranen, där slår både Sony, Pentax och Sony dom. Vill man dock gå upp en prisklass så är D90 eller 50D de självklara valen anser jag.

AA batterier är kul tills de blir urladdade för femtioelfte gången samma dag...

Vad grundar du ditt påstående om canons och nikons instegskameror på förresten? Det enda jag kan tänka på som är klart bättre är att de "små" företagen ger vibrationsreducering i kamerahuset..

Sen på tal om olympus. En viktig sak att tänka på är att det är 2 ggr brännviddsförlängning. Skitbra för telefoto, mindre bra för vidvinkel...
Mycket handlar ju om användningsområde.

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM - 250 Gb 7200 rpm HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dancerboy
AA batterier är kul tills de blir urladdade för femtioelfte gången samma dag...

Vad grundar du ditt påstående om canons och nikons instegskameror på förresten? Det enda jag kan tänka på som är klart bättre är att de "små" företagen ger vibrationsreducering i kamerahuset..

Senaste genersationen av laddningsbara AA-batterier har väldigt låg självurladdning, inte långt efter li-ion batterier.

Jämför man framför allt Pentax och Olympus instegmodeller så innerhåller de mycket mer avancerade funktioner som framför allt Nikons instegsmodeller saknar. Canon och Sony är nog något mellanting till det.
Mer avancerade funktioner kan göra att man inte växer ur utrustningen lika fort, men det finns säkert många som aldrig kommer ha något behov av automatisk gaffling, spegeluppfällning mm. En nackdel med Nikons instegsmodeller är också att objektivutbudet blir klart begränsat (om man vill ha autofokus), både nytt och begagnat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Senaste genersationen av laddningsbara AA-batterier har väldigt låg självurladdning, inte långt efter li-ion batterier.

Jämför man framför allt Pentax och Olympus instegmodeller så innerhåller de mycket mer avancerade funktioner som framför allt Nikons instegsmodeller saknar. Canon och Sony är nog något mellanting till det.
Mer avancerade funktioner kan göra att man inte växer ur utrustningen lika fort, men det finns säkert många som aldrig kommer ha något behov av automatisk gaffling, spegeluppfällning mm. En nackdel med Nikons instegsmodeller är också att objektivutbudet blir klart begränsat (om man vill ha autofokus), både nytt och begagnat.

Fast självurladdning är väl inte detsamma som kapacitet? Du får omöjligt ut samma kräm ur några aa batterier som ur de "riktiga" kamerabatterierna

avancerade funktioner är såklart bra, men som du säger hur många har användning av dem? Jag tror att det viktigaste är att välja en kamera utifrån ens eget behov samt som passar i handen. För mig och många andra män med lite större handstorlek passar tex inte canons billigkameror eftersom de är för små. Bildkvaliteten är ju dessutom ungefär densamma hos alla kameror i instegsklassen. Om man vet med sig att man vill ha en kamera att utvecklas med så köper man oftast inte en instegskamera, utan går upp ett steg.

Jag var lite skeptisk till avsaknad av AF motor i huset förut, men då i stort sett alla nya objektiv kommer med AF-s, HSM el. motsvarande så kommer det inte vara ett särskilt stort problem. Dessutom uppgraderas ju gamla objektiv med AF motor kontinuerligt. Det enda problemet är om du vill köpa gamla objektiv.
Jag har faktiskt inte hört någon som klagat på sin D40/60.
Om man ska prata Olympus så kan man ju verkligen klaga på deras objektivutbud. Det finns ju inte alls särskilt mycket att välja mellan, och brännviddsförlängningen gör att du inte kan fota vidvinkel. Men allt beror som sagt på vad du har för behov.

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM - 250 Gb 7200 rpm HDD

Permalänk
Medlem

Köp D40 istället för D60. Finns ingen anledning att betala så mycket mer för i stort sett samma kamera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dancerboy
Fast självurladdning är väl inte detsamma som kapacitet? Du får omöjligt ut samma kräm ur några aa batterier som ur de "riktiga" kamerabatterierna

Batterikapaciteten på Nikon D60 och Pentax K200D är rätt likvärdiga. Batteriet till D60 (1000mAh 7.4V) ger enligt Nikon 500 bilder och hos Pentax K200D ger 4 st laddningsbara AA med 2500mAh 400 bilder, men det finns också AA-batterier med högre kapacitet. Så batterikapaciteten är knappast någon stor avgörande skillnad mellan dessa kameror.

För den som köper sin första systemkamera är det inte alltid så lätt att avgöra vad för funktioner man kommer ha nytta av i framtiden. Därför tycker jag det är bra att många funktioner finns med i kameran.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Batterikapaciteten på Nikon D60 och Pentax K200D är rätt likvärdiga. Batteriet till D60 (1000mAh 7.4V) ger enligt Nikon 500 bilder och hos Pentax K200D ger 4 st laddningsbara AA med 2500mAh 400 bilder, men det finns också AA-batterier med högre kapacitet. Så batterikapaciteten är knappast någon stor avgörande skillnad mellan dessa kameror.

För den som köper sin första systemkamera är det inte alltid så lätt att avgöra vad för funktioner man kommer ha nytta av i framtiden. Därför tycker jag det är bra att många funktioner finns med i kameran.

Aha, jam en då är det kanske motiverat. Så länge man kör med uppladdningsbara batterier är det ju nästan lika bra, och om batterierna tar slut kan man ju alltid gå till närmaste affär och köpa nya.

Självklart är många funktioner bra, men det viktigaste är att man är bekväm med kameran. Kameran måste kännas bra, ligga bra i handen osv. oavsett funktioner. Det heter ju att den bästa kameran är kameran man har med sig för tillfället, så en kamera man verkligen trivs med borde vara bättre än någon annan. En D40 som används är därför bättre än en 1Ds hemma i garderoben!

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM - 250 Gb 7200 rpm HDD

Permalänk
Medlem

d60an har väl självrengörande kamerahus medan d40 inte har det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blame_me
d60an har väl självrengörande kamerahus medan d40 inte har det?

Självrengöring är lite av ett PR-trick.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blame_me
d60an har väl självrengörande kamerahus medan d40 inte har det?

Nja den har självrengörande sensor.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk
Hedersmedlem

Självrengörande kamerahus skulle jag vilja se

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Ja men då har vi rätat ut det.
Återigen, d60an har väl självrengörande sensor medan d40 inte har det?
PR-trick eller inte, det måste ju göra nån nytta. Kanske inte värt prisökningen men i alla fall!