Hur mycket ska jag betala?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska jag betala?

Hejan!

Jag ska nu köpa dator och den har inte OS. Så gick till onoff för att köpa Windows Vista Home Premium och då frågar han om jag ska ha uppdatering eller helt ny.
Eftersom datorn är helt ny (http://www.netgiganten.se/product_info.php?products_id=111) så har det inte funnits tidigare OS på och därför gäller inte uppdatering, enligt honom.

Så när jag frågar på priset efter Vista premium så säger han att till ny dator skulle det kosta 3000:-. Blev direkt fundersam och gick därifrån.

Kan detta stämma att jag måste betala 3k?
Vilket OS är det rätta och vad ska jag behöva betala? (vill inte tanka illegalt)
Alltså, exakt vad ska jag köpa för att få datorn att fungera som den ska? (dator + premium= rdy 2go?)

Kan någon vänlig skäl länka till det billigaste Windows Vista Premium som fungerar till datorn jag länkade ovan (helt ny dvs).

OnOff, expert, Siba eller JME data. Bor i malmö och vill undvika leverans/frakt.

/Tack på förhand

Permalänk
Medlem

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WINVHP32...

Skulle jag inhandlat, men, om du inte vill kosta på en frakt på typ 60:- så vet ja inte om jag kan hjälpa dig..

Permalänk
Medlem

Den version som säljs direkt över disk i butiker som t.ex. OnOff är inte OEM-versioner, därav att priset kan bli lite högre. 3000SEK är dock onödigt dyrt, fullversionen bör kosta runt 2000 idag.

Uppgraderingsversionen går väl att installera med lite tricks har jag för mig (var det inte så att man installerade en gång och sedan installerade direkt över så kickade allt igång?)...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Den version som säljs direkt över disk i butiker som t.ex. OnOff är inte OEM-versioner, därav att priset kan bli lite högre. 3000SEK är dock onödigt dyrt, fullversionen bör kosta runt 2000 idag.

Uppgraderingsversionen går väl att installera med lite tricks har jag för mig (var det inte så att man installerade en gång och sedan installerade direkt över så kickade allt igång?)...

Varför inte ta OEM som kostar runt 1000:- ? Bara ringa M$ om man skulle vilja byta ut någon hårdvara ju..

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligt att du skiter i o installerar Norton AntiVirus som följer med datorn.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

tackar för alla svaren.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WINVHP32...
borde inte den fungera ?
Det är ju OEM, inge upgrade . Vad är MS? (m$?)

JME data finns i malmö så jag kan bara knalla över där.
OM jag köper datorn från netgiganten och köper OS'et ovan är det allt som jag behöver då? Inget mer krux? 1100:- kan jag lägga ut men inte en chans att jag spenderar 3000: - på detta.

Alltså:
http://www.netgiganten.se/product_reviews.php?products_id=111...
+
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WINVHP32...
Så det är det enda jag behöver köpa för en "komplett" dator. Anti-virus, spel & program fixar man ju senare.

Har jag försått det hela rätt nu eller?
/THX

Permalänk
Medlem

japp OEM funkar bra, licensen gäller iofs bara till en dator, räkna inte med att du kan flytta licensen till en annan dator bara.

Permalänk
Snusfri

Var smart och köp 64bitars direkt.
Du kommer till 99% att uppgradera till 4gb eller mer i minne och då måste du ha 64bitars för att kunna utnyttja det fullt ut.

Att i dagens läge köra med 32bitars på en ny burk är enligt mig helt förkastligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Om du är studerande kolla om du kan ladda ner windows gratis via skolan.

Permalänk
Medlem

Var smart och kör 32-bitars så länge du har 2GiB minne. 64-bitars operativsystem upptar nästan dubbelt så mycket internminne och då blir det inte många hundra MB över till att köra programmen.

Med 4GiB går det ungefär jämt ut. Mer tillgängligt minne då allt kan utnyttjas, men operativsystemet upptar som sagt desto mer. Kvar för att köra program blir det ungefär samma mängd, oavsett antal bitar.

Först med >4GiB vinner man på att använda 64-bitars.

Att välja operativsystem för att passa en framtida uppgradering är bara dumt. Vista-licensen är giltig både för 32-bitars och 64-bitars, så när/om en framtida minnesuppgradering kräver 64-bitars är det bara att låna en 64-bitars skiva. Kan även beställas från Microsoft till självkostnadspris

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Var smart och kör 32-bitars så länge du har 2GiB minne. 64-bitars operativsystem upptar nästan dubbelt så mycket internminne och då blir det inte många hundra MB över till att köra programmen.

Med 4GiB går det ungefär jämt ut. Mer tillgängligt minne då allt kan utnyttjas, men operativsystemet upptar som sagt desto mer. Kvar för att köra program blir det ungefär samma mängd, oavsett antal bitar.

Först med >4GiB vinner man på att använda 64-bitars.

Att välja operativsystem för att passa en framtida uppgradering är bara dumt. Vista-licensen är giltig både för 32-bitars och 64-bitars, så när/om en framtida minnesuppgradering kräver 64-bitars är det bara att låna en 64-bitars skiva. Kan även beställas från Microsoft till självkostnadspris

Detta är tyvärr inget som gäller i dag. Jag har både Vista 32 och Vista 64 med olika nycklar, dessa nycklar går inte att bytta med varandra. Samma sak som att installera ett svenskt XP Pro med en engelsk nyckel, det går inte heller. Men dek kan ju ändras i framtiden, kanske redan ändrats iom SP1.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Var smart och kör 32-bitars så länge du har 2GiB minne. 64-bitars operativsystem upptar nästan dubbelt så mycket internminne och då blir det inte många hundra MB över till att köra programmen.

Jag tror inte det stämmer att 64-bit program tar nästan dubbelt så mkt minnne, för det första så är det bara programkod som påverkas, en applikation består av mkt annat (grafik, ikoner och annan data tar mkt plats), och det är väl bara vissa typer av addesseringsinstruktioner som får dubbelt så lång adress-del. Har inte programmerat assembler på 15 år så jag har inga säkra uppgifter. Men jag tror skillnaden i storlek på program är rätt liten.

Permalänk
Medlem

Nu talade jag om operativsystemet, då 64-bitars program är sällsynt. Hos mig, nyinstallerad vista64. Drivrutiner och antivirus installerat. 1,3GiB använt minne. 'Bara' 700 MiB kvar för program. Vista32 tar mindre än 800MiB, och det är ändå en installation som hängt med ett bra tag. Daemon tools, Live Messenger mm. 799MiB inklusive 110MiB för Opera. 1200 MiB kvar för program samt prestandahöjande cachning, jämfört med 700MiB i Vista64.
Det är siffror som bara kan tolkas som att Vista64 är olämpligt med 2GiB.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Om jag var i dina skor skulle jag installera Ubuntu (som kostar 0:-) och köpa en ny hårddisk eller kanske bjuda någon du gillar på middag för pengarna du sparar in på Windows.