Permalänk
Medlem

Köpa en MacBook?

Hej!

Jag funderar på att köpa en MacBook, och då har jag lite frågetecken som kanske kan besvaras här.

Jag kommer använda datorn i skolarbete, titta på film, lyssna på musik och spela World of Warcraft.

Funkar det med den billigaste MacBooken då, eller borde man lägga till extra RAM?

Permalänk
Medlem

Re: Köpa en MacBook?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiaz
Hej!

Jag funderar på att köpa en MacBook, och då har jag lite frågetecken som kanske kan besvaras här.

Jag kommer använda datorn i skolarbete, titta på film, lyssna på musik och spela World of Warcraft.

Funkar det med den billigaste MacBooken då, eller borde man lägga till extra RAM?

Hej!

Tycker inte det är något att fundera över, du kommer inte bli missnöjd :D. Har själv en MacBook (mellan varianten). Jag tror att du kommer kunna lira WOW på den, då du har ett x3100 integrerat grafikkort. Dock kommer du nog inte kunna spela på absolut högsta upplösning. Men att titta på film, lyssna på musik kommer att fungera klockrent.

Sedan tycker jag att du bör skaffa dig en GB ram till, det gör inte saken sämre i alla fall.

Hoppas du blir nöjd med datorn

/Palle

Visa signatur

MacBook 2,4GH, 2GB RAM, 160GB +160GB (Ext. HDD)*iPod Classic 80GB

#mac @ irc.pienet.org

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att vänta en månad, tisslas om nytt i September.

Permalänk
Medlem

Och om du bara uppgraderar RAM så är det MYCKET billigare att göra det själv.

Permalänk

Köp inte macbook om du ska lira WoW... riktigt segt och låg fps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero

Konstigt.. alla jag vet som sitter på macbook (bland de första generationerna) klagar inget på att WoW e segt osv.. Är väl underförstått att man inte kan maxa all grafik dock?? eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Kan vara värt att vänta en månad, tisslas om nytt i September.

Nytt iform av en uppgradering av befintliga tillgängliga MacBooks, eller nytt iform av Macbook Air-nytt?

Permalänk
Medlem

nytt i form av nya macbooks.

ryktas bla om ansiktslyft, ny plattform med nya cpu's, lär väl säkert hoppa på lite mer hdd med.

http://buyersguide.macrumors.com

Permalänk
Medlem

Läste nya rykten nu precis om ett eventuellt Apple-event den 9 september. Om det stämmer så kommer vi nog se alla nya modeller då.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero

nja du, lirar utan problem WoW på min. Även i OS X funkar det bra. Visserligen har jag bara spelat i någon dag innan man tröttnade, men ändå. Spelet flyter.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vill bara notera en sak...

WOW + Macbook = Väldigt Varm Macbook!

Så räkna inte direkt med att du ska kunna sitta i lugn o ro o spela med den i knät, för då kommer du inte ha några lår kvar, då fläktarna jobbar ihjäl sig för att kunna försöka hålla ner temperaturen.

Macbookarna är HELT underbara, men de är INGA spelmaskiner. HD film o allt annat funkar, men det är ingen speldator. Så är det bara...

Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Skicka mejl om ni vill nått.. zasz3@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Köpa en MacBook för att spela på NJAE. Ingen god idé. Iaf inte på den enklaste. Man får mycket bättre PC för de pengarna. Har haft min MacBook i typ 1,5 vecka. Det du kan göra på en ASUS Eee-pc kan du förvänta dig att göra på en mac. Det integrerade grafikkortet i min laggar rätt mycket på battlefielt 1942, det gamla skitspelet på medelgrafik klarar den ju inte ens. Köp en rikitg PC och få vad du betalar för.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Om du tänker spela på den vill jag rekommendera XPS 1530 som to m är några kronor billigare än Macbooken.

Dellen har bättre prestanda och ett dedikerat grafikkort (8600).

Fördelar jag kan se hos macbooken är storlek och design och stabilitet, gillar själv inte os x jättemycket men det är ett plus för många också.

Permalänk
Medlem

Riktigt tyst är en bra fördel.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlg
Vill bara notera en sak...

WOW + Macbook = Väldigt Varm Macbook!

Så räkna inte direkt med att du ska kunna sitta i lugn o ro o spela med den i knät, för då kommer du inte ha några lår kvar, då fläktarna jobbar ihjäl sig för att kunna försöka hålla ner temperaturen.

Macbookarna är HELT underbara, men de är INGA spelmaskiner. HD film o allt annat funkar, men det är ingen speldator. Så är det bara...

Rätta mig om jag har fel

Uhm, min är inte alls överdrivet varm när jag spelar. har den oftast i knät

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrikb
Om du tänker spela på den vill jag rekommendera XPS 1530 som to m är några kronor billigare än Macbooken.

Dellen har bättre prestanda och ett dedikerat grafikkort (8600).

Fördelar jag kan se hos macbooken är storlek och design och stabilitet, gillar själv inte os x jättemycket men det är ett plus för många också.

Ja! Köp en dell med usel kvalité! Bra idé. När de inte klarade av att fixa CPU whine skyller de på Intel, medans alla andra tillverkare klarade sig bra. Sen att Dell är en PC gör ju bara saken värre. 0 batteritid har dell på de flesta av sina datorer med.

Bättre att köpa en MBP då.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
0 batteritid har dell på de flesta av sina datorer med.

Säg inte så! Min Dell D430 (12.1" ultraportabel med Intel ULV-processor) har faktiskt runt 2-2.5 timmar batteritid.

Dock har ju en Macbook (endast något större) 4-5 timmar utan problem och det med en riktig Core2 Duo.

EDIT:

Tog ett par snabba bilder för att jämföra min Dell och min Macbook

För denna storleksskillnaden har Dell offrat jämte Macbooken:

Dell - Macbook
1.33 GHz C2D (ULV) vs 2.0 GHz C2D (mer idag)
1.8" HDD vs 2.5" HDD
Mini-touchpad vs Stor användbar touchpad
2.5 h batteritid vs 4-5 timmar batteritid

Sen att fläkten på Dellen snurrar på konstant mer eller mindre alltid för att ibland även varva upp lite extra när Macbooken i princip är knäpptyst så länge inget tyngre arbete görs är ju inte helt fy skam heller. Dell har lyckats.

Kan dock inte vara helt taskig mot min lille Dell då den faktiskt är väldigt pigg och snabb för sina speccs och samtidigt väldigt behändig och stabil konstruktion.

Ska dock sälja min stationära och Macbooken inför en Macbook Pro som ersättare. Ska bli riktigt fint, Dellen får hänga kvar då jag fått den genom jobbet.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

World of Warcraft fungerar ypperligt på min macbook. Under tiden då jag bara hade 1GB minne så hade jag väldigt låg FPS och på platser med mycket människor hackade det extremt mycket. Men nu när jag har 4GB minne så har jag inga problem alls. Alltså det fungerar mycket bra att spela WOW på macbook, och du vill ha så mycketm inne som möjligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
nja du, lirar utan problem WoW på min. Även i OS X funkar det bra. Visserligen har jag bara spelat i någon dag innan man tröttnade, men ändå. Spelet flyter.

yeah rite.. har snackat med folk som spelar det på macbook, 10-15fps i outland är inget att hurra för, och inget flyt. Visst är det spelbart, men flyt är 40+ FPS IMO. Beror väl på hur kräsen man är också.

Permalänk

Men hur blir det med uppdateringarna? Min syster är på väg och köpa en, men sagt åt henne att vänta.

Är det den 9:e september som gäller?

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Citat:

Apple has sent out invites to a Special Event taking place on September 9, which is exactly one week from today. The invite features the iconic iPod silhouette along with the tagline "Let's Rock." It will be taking place at the Yerba Buena Center for the Arts in San Francisco—just down the street from the Moscone Center—at 10am Pacific Time next Tuesday.

http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2008/09/02/apple-co...

Nu börjar det hända saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Köp en rikitg PC och få vad du betalar för.

Ett fult missfoster som kör Windows? Det känns ju mer värt att lägga de pengarna på en MacBook isf, den är ju åtminstone jävligt mycket snyggare. Dessutom får man ju OS X. En MacBook är ju snabbare än motsvarande PC med Vista på eftersom Vista är så förjävla långsamt.

Jag spelade f.ö WoW på min MacBook också. Det "funkar" men man får dra ner grafiken i botten och räkna med att det går segt i städerna. Dock var det ett bra tag sen jag testade och min MacBook är den första modellen med sämre grafikkort och allt sånt. Dessutom är kanske WoW-klienten bättre optimerad för Mac nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Säg inte så! Min Dell D430 (12.1" ultraportabel med Intel ULV-processor) har faktiskt runt 2-2.5 timmar batteritid.

Dock har ju en Macbook (endast något större) 4-5 timmar utan problem och det med en riktig Core2 Duo.

MacBook är nog inte "endast något större" jämfört med en ultraportabel 12.1". Den må bara ha 13 tums skärm men plastkanten runtomkring är riktigt stor, så stor att man säkert kan få in en 14-tumspanel utan att öka på maskinens yttermått.

Det skiljer f-n inte mer än nån centimeter på bredd och djup mellan en "fullstor" 15.4-tums macbook pro och en 13 tums macbook.