Nya AMD FX nästa år

Permalänk
Melding Plague

Nya AMD FX nästa år

AMD kommer att lansera nya processorer märkta "FX" under 2009. Detta är processortillverkarens kraftfullaste modeller, mtosvarande Intels Extreme Edition.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Låter trevligt.
Kan vara dags att uppgradera datorn då.

Permalänk
Medlem

AMD har en lång väg att vandra... Vi får se var dom landar i förhållande till Intel men det är onekligen ett gott tecken att dom visar denna typen av aggressivitet!

Permalänk
Medlem

Gött gött gött. Har inte känts värt att uppdatera från X2 6000+ ännu så det ska bli jävligt nice med en av dessa.

Permalänk

Låter DYYYYRT!

Även om inte många köper dem har jag av någon anledning alltid varit fascinerad av de extrema prestandaprodukterna. Detta ska bli kul!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Ska man släppa FX måste ju nästan deneb prestera väldigt bra?

Permalänk
Citat:

AMD kommer att lansera nya processorer märkta "FX" under 2008.

Ska väl stå 2009 ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

NICE! hoppas att dem slår igenom rejält och sätter intel på plats som dem gjorde med 4870!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem

Bara för att det är en FX behöver det inte betyda att man ska konkurrera med Intels absolut värsta cpu.

Kolla priserna på AMDs Phenom, värstingmodellen 9950BE (2.6GHz kostar ju 1400:-. En lite vassare FX som kostar lite mera men ändå kan konkurrera med intels bättre (inte värsta) kan bli en riktigt populär cpu. Att man sen kan välja mellan DDR2 eller DDR3 beroende på pris/prestanda är en ytterligare fördel.

Det klagar lite vär mycket på AMD nu för tiden utan att folk egentligen har belägg för det. Visst inte har de snabbaste cpuerna men para en 9950BE (parar/tar en Q6600) med ett 790GX mobo (vars integrerade graffe är riktigt vasst) så har man en svårslagen config om man ser till pris/prestanda. Perfekt för den som behöver mycket beräkningskapacitet för renedering samt film/bild-bearbetning men kanske vill köra något annat spel än de "lättast" ibland.

Som jag sagt tidigare att säga att AMD är dåliga för att intel har de snabbaste cpuerna är som att säga att samtliga personbilar är värdelösa för att det finns F1-bilar...

Får man bara upp deneben (eller shanghai som kommer i 4e kvartalet i år) i närmare 3GHz samtidigt som man håller priserna nere så har man ett bra utgångsläge.

Permalänk
Medlem

JAg väntar på AMDs nästa arkitektur, med sex kärnor.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonkeNN^
NICE! hoppas att dem slår igenom rejält och sätter intel på plats som dem gjorde med 4870!

Eller kanske Nvidia

Visa signatur

E6850@3Ghz, Noctua NH-12F, Asus P5K Deluxe/WiFi-AP, 4GB Corsair 6400C4DHX, Corsair HX 520W, Antec P182 Gun Metal, X-Fi Xtreme Gamer, Asus ENGTX 260, Samsung 320GB/500GB. Top-notch...years ago.

Permalänk
Avstängd

FX serien har upplåst multiplikator. Något som borde vara en självklarhet.

Synd att processorer som säljs är artificiellt begränsade.

Permalänk
Avstängd

AMD valde att inte släppa Phenom FX med 65nm, men de var på väg att sälja dem i 2,8GHz.. så 45nm borde ge högre frekvenser

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superluminal
Eller kanske Nvidia

Tror att han syftade på att han ville att AMD skulle sätta Intel på plats som man gjorde med nVidia med 4800-korten.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir verklighet, att AMD kommer ut med nått som kan konkurera med Intels prestandamodeller. Så länge AMD bara kan konkurera i budget segmentet så kommer Intel kunna ta ut skyhöga marginaler på sina prestandamodeller och lagra utvecklad och förbättrad teknik för att portionera ut detta på marknaden när dom finner det lämpligt för egen vinning.

Back to the Athlon days!!!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Hoppas det blir verklighet, att AMD kommer ut med nått som kan konkurera med Intels prestandamodeller. Så länge AMD bara kan konkurera i budget segmentet så kommer Intel kunna ta ut skyhöga marginaler på sina prestandamodeller och lagra utvecklad och förbättrad teknik för att portionera ut detta på marknaden när dom finner det lämpligt för egen vinning.

Back to the Athlon days!!!

Jag håller med dig! Jag kom att tänka på den här filmen, vore härligt om det kunde bli så igen:

http://www.youtube.com/watch?v=InUl4jriwec

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag gillade Black Edition bättre.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
FX serien har upplåst multiplikator. Något som borde vara en självklarhet.

Synd att processorer som säljs är artificiellt begränsade.

BE är också upplåst , jag tycker det är mer låst på Intel sidan angående Multin.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Bara för att det är en FX behöver det inte betyda att man ska konkurrera med Intels absolut värsta cpu.

Kolla priserna på AMDs Phenom, värstingmodellen 9950BE (2.6GHz kostar ju 1400:-. En lite vassare FX som kostar lite mera men ändå kan konkurrera med intels bättre (inte värsta) kan bli en riktigt populär cpu. Att man sen kan välja mellan DDR2 eller DDR3 beroende på pris/prestanda är en ytterligare fördel.

Det klagar lite vär mycket på AMD nu för tiden utan att folk egentligen har belägg för det. Visst inte har de snabbaste cpuerna men para en 9950BE (parar/tar en Q6600) med ett 790GX mobo (vars integrerade graffe är riktigt vasst) så har man en svårslagen config om man ser till pris/prestanda. Perfekt för den som behöver mycket beräkningskapacitet för renedering samt film/bild-bearbetning men kanske vill köra något annat spel än de "lättast" ibland.

Som jag sagt tidigare att säga att AMD är dåliga för att intel har de snabbaste cpuerna är som att säga att samtliga personbilar är värdelösa för att det finns F1-bilar...

Får man bara upp deneben (eller shanghai som kommer i 4e kvartalet i år) i närmare 3GHz samtidigt som man håller priserna nere så har man ett bra utgångsläge.

Håller med dig till 90%. Vad jag inte håller med om är liknelsen. Vad som gör en processor bra är för en del prestanda/pris, och för en del prestanda rakt av. Vad gör en bil bra? För 90% så har det inte med snabbhet att göra, utan andra faktorer.

Att jämföra en intel @3.0Ghz för 1300kr med en AMD 64 3.0Ghz för 900kr är enligt dig som att jämföra en personbil(300.000kr, 200hk) med en formel-1 bil (5.000.000+ 900hk). Låter lite dumt, inte sant?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Hoppas det blir verklighet, att AMD kommer ut med nått som kan konkurera med Intels prestandamodeller. Så länge AMD bara kan konkurera i budget segmentet så kommer Intel kunna ta ut skyhöga marginaler på sina prestandamodeller och lagra utvecklad och förbättrad teknik för att portionera ut detta på marknaden när dom finner det lämpligt för egen vinning.

Back to the Athlon days!!!

Uhm och vad exakt är det som Intel tar ut skyhöga marginaler (priser) på?
Jag tycker priserna i prestanda segmentet är rimliga och inte alls särskilt dyra.

Man får ju en 3.3Ghz Core 2 Duo för ~2200kr (eller varför inte en 3.16Ghz Core 2 Duo för ~1500kr) och en ~2.8Ghz Quad för ~2600kr (eller en Q6600 för ~1500kr, dock på väg bort från marknaden).

Finns ju självklart dyrare modeller men de snabbaste modellerna och speciellt "Extreme Edition" har alltid haft höga priser och man måste ju inte direkt köpa dem.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Nu får man ju bara hoppas att Intel slår tillbaka med någon "värsting". AMD har tidigare gått mycket på pris, så vi får se vad denna sak ligger på...

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Håller med dig till 90%. Vad jag inte håller med om är liknelsen. Vad som gör en processor bra är för en del prestanda/pris, och för en del prestanda rakt av. Vad gör en bil bra? För 90% så har det inte med snabbhet att göra, utan andra faktorer.

Att jämföra en intel @3.0Ghz för 1300kr med en AMD 64 3.0Ghz för 900kr är enligt dig som att jämföra en personbil(300.000kr, 200hk) med en formel-1 bil (5.000.000+ 900hk). Låter lite dumt, inte sant?

Nej nu missförstår du mig... Jag säger inte att det är rätt att jämför F1 bilar mot vanliga, jag säger att det är fel och löjligt precis som vissa kommentarer ang AMD som företag.

Exempel för att förtydliga: AMDs cpu X kostar 10:- och presterar 10p, intels motsvarighet presterar lika bra och kostar lika mycket, dvs dom ligger jämt. Skillnaden är att detta är AMDs värsta cpu medan intel har en som presterar 20p till ett pris av 30:-. Jargongen hos många är att detta gör AMD till ett dåligt företag och detta menar jag är löjligt precis som liknelsen jag gjorde med bilarna.

Det är altså lika löjligt att säga att alla icke F1 bilar är värdelösa som det är att säga att AMD som företag (baserat på dagens situation) är värdelöst.

AMDs cpuer är inte alltid lika snabba som intels men det betyder inte att AMDs cpuer är dåliga. En vanlig personbil inte är lika snabb som en F1 men det betyder inte att personbilarna är dåliga...

Är du med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Uhm och vad exakt är det som Intel tar ut skyhöga marginaler (priser) på?
Jag tycker priserna i prestanda segmentet är rimliga och inte alls särskilt dyra.

Man får ju en 3.3Ghz Core 2 Duo för ~2200kr (eller varför inte en 3.16Ghz Core 2 Duo för ~1500kr) och en ~2.8Ghz Quad för ~2600kr (eller en Q6600 för ~1500kr, dock på väg bort från marknaden).

Finns ju självklart dyrare modeller men de snabbaste modellerna och speciellt "Extreme Edition" har alltid haft höga priser och man måste ju inte direkt köpa dem.

AMDs FX processorer är tänkt att tävla mot Intels Extreme Edition alltså det absoluta topp segmentet därav dom höga marginalerna, dock så kostar dom en del att tillverka också om du jämför dom vanliga modellerna.

edit: dom nuvarande 8950/9950 BE modellerna var väl tänkt som FX fast dom ändrade sig av ganska solklara skäl. hoppas dom fortsätter att släppa Black edition även fast dom har FX.

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Avstängd

Lätt och glömma bland alla Intel älskare att AMD faktiskt är snabbare än Intel redan nu för vissa typer av hanteringar.

Jag tror AMD har för avsikt och tävla (och kanske slå) Intels snabbaste med sin FX. Dels så tror jag de har rätt bra koll på programvara som kommer dyka upp, säkerligen har de rätt bra kontakt med speltillverkare mm eftersom de gör grafikkort. Värstingspelen som släpps nu kör inte längre på en kärna (två eller fler trådar) och det kommer öka.

Det enda Intel kommer ha och tävla med nästa år när de släpper FX'en är Nehalem. Core 2 kommer inte ha en chans i trådade applikationer mot en Deneb FX som kanske är klockad i nästan 4 GHz med 6 MB L3 cache som snabbats upp en hel del.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Lätt och glömma bland alla Intel älskare att AMD faktiskt är snabbare än Intel redan nu för vissa typer av hanteringar.

Jag tror AMD har för avsikt och tävla (och kanske slå) Intels snabbaste med sin FX. Dels så tror jag de har rätt bra koll på programvara som kommer dyka upp, säkerligen har de rätt bra kontakt med speltillverkare mm eftersom de gör grafikkort. Värstingspelen som släpps nu kör inte längre på en kärna (två eller fler trådar) och det kommer öka.

Det enda Intel kommer ha och tävla med nästa år när de släpper FX'en är Nehalem. Core 2 kommer inte ha en chans i trådade applikationer mot en Deneb FX som kanske är klockad i nästan 4 GHz med 6 MB L3 cache som snabbats upp en hel del.

4GHz Deneb får vi nog vänta till 2010 på.

Däremot så tror jag att när väl FX kommer så kommer den kunna tävla mot iaf de flesta av Intels snabbaste. Det vore dumt av AMD att ge en processor som konkurrerar mot Intels mainstream namnet FX, skulle ju bara förstöra det varumärket helt. Det har nog AMD insett och därav inte haft någon FX modell på ett bra tag, men är en sånn på G så kan man ju tolka det som att man har ambitioner att konkurrera om toppen igen.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Däremot så tror jag att när väl FX kommer så kommer den kunna tävla mot iaf de flesta av Intels snabbaste.

Även Intel har mycket stort fokus på att utvecklare skall satsa hårdare på att tråda upp applikationerna. De har ett släpp på programvara (pluggin till visual studio) som hjälper programmerare och tråda upp sina applikationer. Havok och en del andra mycket poppulära spelmotorer är redan nu rejält trådade i sina senaste versioner.

Core 2 gillar inte denna typ av program

http://www.mefeedia.com/entry/intel-announces-parallel-studio...

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
4GHz Deneb får vi nog vänta till 2010 på.

Däremot så tror jag att när väl FX kommer så kommer den kunna tävla mot iaf de flesta av Intels snabbaste. Det vore dumt av AMD att ge en processor som konkurrerar mot Intels mainstream namnet FX, skulle ju bara förstöra det varumärket helt. Det har nog AMD insett och därav inte haft någon FX modell på ett bra tag, men är en sånn på G så kan man ju tolka det som att man har ambitioner att konkurrera om toppen igen.

Phenom FX var uppe i 2,8GHz med 65nm som AMD funderade på att lansera, men eftersom det är en liten målgrupp så valde AMD att hålla inne den. Det är en rätt stor skillnad vid övergång till 45nm, vilket jag tror skulle ge chip på minst 3,4GHz

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Uhm och vad exakt är det som Intel tar ut skyhöga marginaler (priser) på?
Jag tycker priserna i prestanda segmentet är rimliga och inte alls särskilt dyra.

Man får ju en 3.3Ghz Core 2 Duo för ~2200kr (eller varför inte en 3.16Ghz Core 2 Duo för ~1500kr) och en ~2.8Ghz Quad för ~2600kr (eller en Q6600 för ~1500kr, dock på väg bort från marknaden).

Finns ju självklart dyrare modeller men de snabbaste modellerna och speciellt "Extreme Edition" har alltid haft höga priser och man måste ju inte direkt köpa dem.

Med tanke på att en Extreme Edition kostar kanske 300:- att tillverka så har de rätt schyssta marginaler. Men processortillverkarna måste ha marginaler då de har utveckling och forskning som kostar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Phenom FX var uppe i 2,8GHz med 65nm som AMD funderade på att lansera, men eftersom det är en liten målgrupp så valde AMD att hålla inne den. Det är en rätt stor skillnad vid övergång till 45nm, vilket jag tror skulle ge chip på minst 3,4GHz

Än en gång tycks du tro att Phenom FX baseras på andra kärnor än övriga Phenom. Inte ens dagens Phenoms går att lansera i 2.8GHz. Tror du verkligen att de hade en 2.8GHz modell redo för ett år sedan då? Nej, Phenom var aldrig uppe i 2.8GHz. De klarade inte mer än 2.3GHz inledningsvis, de fick till och med skjuta upp lanseringen av sitt 2.4GHz Chip!
De har precis nyligen genom att pressa arkitekturen kommit upp i 2.6GHz. Med andra ord får vi drömma om 3.4GHz vid release. Och vad hände med 4-4.4Ghz?

Förresten, vill du veta varför de inte släppte någon modell med FX namnet? Det är för att FX är namnet på absoluta topp segmentet. Upplåsta processorer som är under det blir Black Edition. Nu är det så att en 2.3GHz 9600 inte skulle kunnat bli en FX. Ja de skulle inte ha döpt sin 9950 till Phenom FX till. Eftersom den är i Quadcorens mellansegment.